Gå til innhold

Jobbe med triggere, noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber med en selvhjelpsbok/arbeidsbok for traumer, og oppgaven er å svare på hvordan traume-symptomene hjalp deg (meg) å overleve. Problemet er at jeg ikke klarer å svare på det!

Eksempel: Mareritt, flashbacks, skam, hodepine, irritabilitet, spiseforstyrrelser, håpløshet. 

Kan noen hjelpe/komme med innspill? 

Anonymkode: b57cd...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis et av symptomene dine er dissosiasjon, så kan du skrive "dette hjalp meg da fordi jeg trengte en måte å flykte fra det vanskelige jeg aldri lærte som barn hvordan man skal takle. Dissosieringen ga meg pauser, og under pausene var jeg ikke redd."

for eksempel. Hva er dine traumeresponssymptomer? 

Anonymkode: 82cf1...ce5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er dine traumeresponssymptomer? 

Det er veldig mange, men de som plager meg mest i dag er nok skamfølelse, krisemaksimering/alltid forvente det verste, håpløshet/depresjon og dissosiering. Ser liksom ingenting positivt ved feks skam eller håpløshet. Kan det hjelpe på noe vis? 

• Hjerte 1
Skrevet

Ved skam så tar du vel på deg all skyld selv istedenfor å se på dine omsorgspersoner som dårlige mennesker. 

Depresjon er vel litt samme som skam. Og en måte å de-press (bremse) de vanskelige følelsene. Koble litt av følelser for at de ikke skal velte inn over deg. 

Krisemaksimering er en måte å forsøke å få kontroll på fremtiden for å forsøke å unngå vanskelige følelser. 

• Liker 2
Skrevet
ennivk skrev (38 minutter siden):

Ved skam så tar du vel på deg all skyld selv istedenfor å se på dine omsorgspersoner som dårlige mennesker. 

Nei, skyld og skam er ikke det samme. Skam for meg er en grunnleggende følelse av at jeg er ødelagt og defekt, at jeg må gjemme meg bort, være usynlig og stille. 

Skrevet

Når man opplever et traume får man sjokk. Sjokket beskytter oss. Man er nummen og det er uvirkelig. Om natta bearbeides traumet. Det er bra. Flashbacks kan plutselig komme som kastet på deg der du er tilbake til sjokket og traumen. Nervesystemet er ganske aktivitet og da blir du sliten eller veldig på. 
sinne er en form for utløp av vonde følelse. Alt er viktig å kjenne på og få ut. Det er en del av prosessen

Anonymkode: cfc16...231

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...