Gå til innhold

Hvordan få hjelp med gjeld hvis man ikke får refinansiering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har fått hjelp på andre måter selv om dere ikke fikk refinansiering? Å spørre familien er ikke noe alternativ for meg. Tror ikke jeg får refinansiering.

Jeg vet jeg har vært dum, men jeg trenger ikke hets og stygge svar, jeg spør om andre har fått hjelp. Eier dessverre ikke bil eller leilighet.

Anonymkode: bdcbb...716

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen her som har fått hjelp på andre måter selv om dere ikke fikk refinansiering? Å spørre familien er ikke noe alternativ for meg. Tror ikke jeg får refinansiering.

Jeg vet jeg har vært dum, men jeg trenger ikke hets og stygge svar, jeg spør om andre har fått hjelp. Eier dessverre ikke bil eller leilighet.

Da må det vel bli gjeldsordningen via namsmannen?

Anonymkode: 826b6...eb6

• Liker 4
Skrevet

Gjeldsordning via namsmann

Anonymkode: 170f6...262

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjeldsordning via namsmann

Det er det eneste?

Skrevet

Avdragsfrihet, endre på lån, det er ting man kan spørre om.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er det eneste?

Ja, eller at banken gir avdragsfrihet 

• Liker 3
Skrevet

Du jobber for og betale ned lånet fortest mulig. Jobber du 100 % så jobber du bare enda mer.

Før noen halshugger meg. Jeg var i samme situasjon som TS. Hadde innkassogjeld på 200.000 i fjor. Nå er den nede i 76000 så alt går.

Anonymkode: 3d631...c54

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du jobber for og betale ned lånet fortest mulig. Jobber du 100 % så jobber du bare enda mer.

Før noen halshugger meg. Jeg var i samme situasjon som TS. Hadde innkassogjeld på 200.000 i fjor. Nå er den nede i 76000 så alt går.

Da finnes det håp 😊

Skrevet

Får håpe det finnes muligheter. Men tror nok sjansen for å få hjelp er liten.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Får håpe det finnes muligheter. Men tror nok sjansen for å få hjelp er liten.

Hvorfor er den liten?

Gjør som meg, sett deg ned og ta kontakt med kreditorene, og tilby dem en månedlig nedbetaling på la oss si 2-3K alle monner drar, og de pleier som regel og være greie og ha med og gjøre, du er ikke den første som står i dette her.

Det de vil er jo og få igjen pengene sine, og hvis du går konkurs så har de ingenting og ta av, da du ikke eier noe, så det går jo mest utover de til og begynne med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor er den liten?

Gjør som meg, sett deg ned og ta kontakt med kreditorene, og tilby dem en månedlig nedbetaling på la oss si 2-3K alle monner drar, og de pleier som regel og være greie og ha med og gjøre, du er ikke den første som står i dette her.

Det de vil er jo og få igjen pengene sine, og hvis du går konkurs så har de ingenting og ta av, da du ikke eier noe, så det går jo mest utover de til og begynne med.

Skjønner. Trodde kreditorer var litt vanskelige å få til sånne avtaler med. Trodde de gjerne var litt vrange. Men da trodde jeg sikkert feil…

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skjønner. Trodde kreditorer var litt vanskelige å få til sånne avtaler med. Trodde de gjerne var litt vrange. Men da trodde jeg sikkert feil…

Men da skal jeg prøve å skrive opp et forslag som jeg kan komme med til dem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså..vær heller forberedt på å få nei så slipper du å bli skuffa. Gjerne kontante korte nei også, selvom du har utlevert deg selv med tåredryppende fakta.

Det er ikke som på luksusfellen som bare etter første ja da fryser vi bare rentene de nedre 5åra da vettu. Men du skal ikke være redd for å ta kontakt, er i bunn og grunn bare penger det er snakk om

Anonymkode: 88e13...757

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altså..vær heller forberedt på å få nei så slipper du å bli skuffa. Gjerne kontante korte nei også, selvom du har utlevert deg selv med tåredryppende fakta.

Det er ikke som på luksusfellen som bare etter første ja da fryser vi bare rentene de nedre 5åra da vettu. Men du skal ikke være redd for å ta kontakt, er i bunn og grunn bare penger det er snakk om

Anonymkode: 88e13...757

Så de er ikke villige til å hjelpe når det er sånn og man kommer med et bra forslag?

Men jeg er jo forberedt på nei. Men tenker jeg skal greie å finne en løsning tilslutt uansett.

Skrevet

Er det ett lån, eller flere forskjellige?

Hvis du har flere forskjellige så ville jeg forsøkt å refinansiere. Enten får du et ja, eller så skjer det ingenting. 

Personen over her har også rett i at det ikke skader å ta kontakt og avtale en annen betalingsplan. Kanskje de ikke vil hjelpe, men de ønsker nok heller ikke at du skal få gjeldsordning heller. Da får de ikke stort, og etter noen år får de ingenting.

Hvis du kan få noe avdragsfrihet så bruk pengene på å betale mest på det dyreste lånet. Har du kredittkort, forbrukslån og billån så er billånet det billigste.

Jeg ville også ha jobbet så mye ekstra jeg kunne. Har du mulighet for en deltidsjobb ved siden av? Alle monner drar. Om du i dag betaler minimum på flere lån så kan en ekstrajobb gi noen ekstra kroner til nedbetaling.

Hvis det ikke lar seg løse så er gjeldsordning en siste mulighet.

Anonymkode: b174d...f43

• Liker 2
Skrevet

Tror vi trenger litt mer detaljer for å kunne hjelpe deg mer presis.

Hvor mye inntekt har du per måned?

Hvor mye gjeld har du hos de ulike aktørene og til hvilken rente?

Anonymkode: ee7bf...101

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror vi trenger litt mer detaljer for å kunne hjelpe deg mer presis.

Hvor mye inntekt har du per måned?

Hvor mye gjeld har du hos de ulike aktørene og til hvilken rente?

Anonymkode: ee7bf...101

Nei, du trenger ikke disse detaljene for å kunne svare på det ts lurer på. Hun spør:

Noen her som har fått hjelp på andre måter selv om dere ikke fikk refinansiering? 

Anonymkode: 75ad7...c64

• Hjerte 2
Skrevet

hva har du gjort selv? 

Har du fått oversikt over all gjelden din? Vet du hvor mye du skylder til hvem? 
Vet du hvordan rentene er til de ulike kreditorene dine? 

Har du laget deg ett budsjett, der du strammer inn på absolutt alt som kan strammes inn i din hverdagsøkonomi, og har oversikt over hvor mye du har til overs hver måned for å bruke på gjeld? 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så de er ikke villige til å hjelpe når det er sånn og man kommer med et bra forslag?

Men jeg er jo forberedt på nei. Men tenker jeg skal greie å finne en løsning tilslutt uansett.

Min erfaring er at de er ganske villig til å hjelpe, hvis man kommer med gode forslag. 
Men man må komme med gode nok forslag da, det hjelper sjeldent å komme med småpenger. Du må tilby nok til at de ser det er beste muligheten de ha for å få pengene sine, og at du viser stor betalingsvilje. 
For dine forslag må vise at du ha stor betalingsvilje, og at du er villig til å strekke deg svært langt for å innfri kravene. 

Anonymkode: 1fe1f...63a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett opp et budsjett og se hva du får betalt ned på i måneden. Sett opp en betalingsplan. Kontakt kreditorene, prøv og finne løsninger. Husk at bankene først og fremst er interessert i å få pengene sine, ikke i å slå folk konkurs, ikke at folk ikke evner å betale og bare slutter å åpne regninger fra dem, eller prioriterer andre banker. De vil ofte være løsningsoritenterte for å sikre å få inn pengene sine, om det så tar flere år og/eller blir mindre renteinntekter enn det skulle være i utgangspunktet. 

Jeg har hørt at bank norwegian er vanskelige, og staten kødder man selvsagt aldri med, men andre kan strekke seg langt, det er ikke bare på TV at de sletter renter. Å forhandle rente ned er veldig vanlig på alle typer lån. Noen ganger på Luksusfellen så tvinger de jo folkene til å selv ringe, og ti minutter senere så har de spart tusenvis. Kanskje du skal se noen episoder av den serien faktisk, det er jo mange gode tips til hvordan man skal komme seg ut av et økonomisk uføre hvor man står helt på kanten av stupet. Det å sette opp budsjett og faktisk ta de telefonene man kvier seg litt for er nok det viktigste. Du må også passe på å ikke opparbeide deg fersk gjeld. Jeg vet det fort kan balle på seg men gjør ditt beste her, selg unna alt du eier på finn og spis havregryn. Du må vise betalingsvillighet. 

Du sier at du tror ikke du får refinansiering. Det lønner seg å ta en sjekk. Har du boliglån du kan bake ting inn i? Ring banken. 

NAV tilbyr økonomisk rådgivning. https://www.nav.no/okonomi-gjeld

Anonymkode: 0791d...aeb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Da har jeg snakket med to av kreditorene. Ingen interesse for å forhandle ned renta eller avdragsfrihet eller noe. Ikke noe mer rom for meg til å komme med noe forslag. Var bare kort nei og ikke interesse for å høre noen forslag. så det lover ikke bra. Men vet det er min egen skyld dette her da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...