Gå til innhold

Fond: noen som har prøvd sparebank1’s utvalgte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk det? Hvor mye har du tjent på det? Viktig at dere da også skriver beløpet dere har satt inn 😊

Anonymkode: 591c6...38a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dette du mener, sant?

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/sparing/spare-i-fond/fondspakke.html

I utgangspunktet er det et dårlig produkt.

1) Hvorfor både aktiv og passiv forvaltning av verdensindeksen? Med aktiv forvaltning får du høyere kostnader og høyere risiko. Aktiv forvaltning slår sjelden indeksen sin over en lengre periode. Synes denne miksingen smaker litt dårlig.

2) Norge har mindre enn 1% kapitalisering på verdens børs men likevel vektes landet hele 20%. Hvorfor bør Norge som faktor overvektes så mye? Virker som en home-bias dette. 

Det er ikke så vanskelig å sette opp ASK med et eget portefølje heller. 

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (På 21.1.2024 den 23.50):

Det er dette du mener, sant?

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/sparing/spare-i-fond/fondspakke.html

I utgangspunktet er det et dårlig produkt.

1) Hvorfor både aktiv og passiv forvaltning av verdensindeksen? Med aktiv forvaltning får du høyere kostnader og høyere risiko. Aktiv forvaltning slår sjelden indeksen sin over en lengre periode. Synes denne miksingen smaker litt dårlig.

2) Norge har mindre enn 1% kapitalisering på verdens børs men likevel vektes landet hele 20%. Hvorfor bør Norge som faktor overvektes så mye? Virker som en home-bias dette. 

Det er ikke så vanskelig å sette opp ASK med et eget portefølje heller. 

Schmuhu

Hei ja, tusen takk for svar! Hva anbefsler du om jeg velger å sette opp ASK selv? Burde jeg ta det via en annen bank? Jeg er helt blank men trenger virkelig litt mer penger å rutte med. Har bare råd til å starte med 10K hvis det har noe å si på hvor jeg bør sette de 😊

Skrevet (endret)
9 hours ago, Latinamami said:

Hei ja, tusen takk for svar! Hva anbefsler du om jeg velger å sette opp ASK selv? Burde jeg ta det via en annen bank? Jeg er helt blank men trenger virkelig litt mer penger å rutte med. Har bare råd til å starte med 10K hvis det har noe å si på hvor jeg bør sette de 😊

Det er faktisk så enkelt at du oppretter en ASK og så kjøper du de produktene du vil ha. Da kan du bygge deg et eget portefølje slik du ønsker. Gjerne sammenlign forskjellige tilbydere og opprett ASK der du også tenker å kjøpe. Se spesiell på kostnadene.

Det går an å kjøpe f.eks. fonds fra DNB eller KLP også via Sparebank1 men de tar ekstra gebyr for fremmede fond. De fleste tilbydere tilbyr lignende produkter. Mulig Sparebank1 tilbyr noe som faller i din smak.

En global indeks med lave kostnader kan alltid være en grei start. Om du har funnet de produktene du har lyst på, så kan du gjerne dele det og spør om innspill.

Husk! Ikke kjøp et produkt du ikke forstår. Det beskytter pengene dine. Prøv å forstå hva risiko betyr, hva produktet faktisk er eksponert mot. 

Det er faktisk bra at du ønsker å starte med 10k. Enda mer spennende er å spare en liten sum hver måned over mange år. Kanskje greit å starte med 500,- i måned og se litt hvordan det kjennes? Så kan jo den økes etter hvert. Mange fond har minimum på 100,- så da er det bare å bli kjent med hvordan dette funker.

NB!

Fond er langsiktig sparing og bør gjøres på 15år eller mer. Pengene svinger opp og ned underveis. Risikoen tatt gir en avkastning over tid. 

Det er derfor viktig at du først sparer en buffer på en vanlig sparekonto før du setter midler i langsiktig perspektiv.

Lykke til med sparing.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet

Signerer Schmuhu! Styr unna. 

Anonymkode: 156bb...b5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...