Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er midt i igangsettelse av fødsel. Insulinkrevende sv.dia. Veldig umoden, ca 1 cm åpning. Svangerskap nr 2, men første tatt med keisersnitt på overtid.

Dag 1: Ballong. Denne datt ikke ut etter 24t. Tømt av jordmor og tatt ut.

Dag 2: 7 orale hormontabletter. En tablett hver andre time.

Dag 3: 4 vaginale tabletter. En tablett hver 4 time.

Det har fortsatt ikke skjedd noen merkbar endring. Baby har kanskje kommet litt lengre ned i bekkenet. Jeg har regelmessige sammentrekninger men de er ikke spesiell vond.

Foreløpig plan for dag 4 dersom ingen endring er to vaginale tabletter. Deretter ny vurdering for å evt ta vannet.

Jeg har ikke lest om noen som har så dårlig effekt av igangsetting så kjenner jeg begynner å miste motivasjon..

Er det noen som har opplevd samme opplegg og hatt en ok fødsel? 🥴

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har litt motsatt erfaring. Det er ingen jeg kjenner som har hatt kjempegod effekt av igangsettelse. Som også er grunnen til at sykehus helst vil unngå det (hvis det ikke er nødvendig som hos deg!). De fleste har brukt 3-4 døgn, om ikke mer, før det virker eller ender med keisersnitt. 

Anonymkode: cf023...dca

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg reagerte heller ikke på ballong eller hormontabletter. Tror det er for de mer modne graviditetene. Det må nok drypp til for å få i gang rier ordentlig, og da tar de vannet ditt først. 

Det gjorde de med meg, jeg fikk rier men fikk ikke mer enn 5 cm åpning. Endte med akutt keisersnitt på meg til slutt..

Lykke til ❤️

Skrevet
frøkna skrev (1 minutt siden):

Jeg reagerte heller ikke på ballong eller hormontabletter. Tror det er for de mer modne graviditetene. Det må nok drypp til for å få i gang rier ordentlig, og da tar de vannet ditt først. 

Det gjorde de med meg, jeg fikk rier men fikk ikke mer enn 5 cm åpning. Endte med akutt keisersnitt på meg til slutt..

Lykke til ❤️

Takk for svar ❤️

Dem har nevnt at det kan vurderes å ta vannet, men er litt usikker på om jeg kan få drypp mtp tidligere keisersnitt. Har noe med fare for ruptur i arret i livmora 🥴

Regner med jeg får mer info i morgen dersom tablett nr 6 ikke gir noe effekt 😅

Skrevet (endret)

Fem dager tok det for meg med noe av samme forutsetninger som deg. Svangerskaps-diabetes (insulinregulert) og beskjed om stor unge. Satt igang på 39+5 pga lite fostervann. (Kun lite målbart! Masse vann med kunne ikke bli målt fordi det var navlestreng i bilde…) Null effekt på ballong eller tabletter. Det ble satt drypp på femte døgnet, og etter 8-12 timer var det noe effekt av den og åpning gikk fra 1 cm til 2 cm. Da tok de vannet. Fikk akkkkurat lurt inn en heklepinne (!) Det ble så satt epidural og sagt de bevingede ordene.. «nå skrur vi bare opp dryppet til han er ute» 😅 Ut kom han omtrent 4 timer senere. Under 20 min aktiv fødsel.. altså styrtfødsel, etter fem døgn 😂 men alt gikk bra, ingen vakuum eller sugekopp. Perfekt liten gutt kom 40+3, over et kilo under estimert vekt. Neste unge skal jeg f.. stå på mitt og mine egne følelser.

Masse lykke til!! Snart får du se den lille ❤️❤️

Endret av KaraThrace
Skrevet
KaraThrace skrev (8 minutter siden):

Fem dager tok det for meg med samme forutsetninger som seg. Svangerskaps-diabetes (insulinregulert) og beskjed om stor unge. Satt igang på 39+5 pga lite fostervann. (Kun lite målbart! Masse vann med kunne ikke bli målt fordi det var navlestreng i bilde…) Null effekt på ballong eller tabletter. Det ble satt drypp på femte døgnet og så tok de vannet etter cirka 12 med drypp. Det ble så satt epidural og sagt de bevingede ordene.. «nå skrur vi bare opp dryppet til han er ute» 😅 Ut kom han omtrent 4 timer senere. Styrtfødsel, etter fem døgn 😂 men alt gikk bra, ingen vakuum eller sugekopp. Perfekt liten gutt kom 40+3, over et kilo under estimert vekt. Neste unge skal jeg f.. stå på mine egne følelser.

Frustrerende når man ikke reagerer på behandlinga og at det tar så lang tid 😅 Men litt betryggende og godt at jeg ikke er alene 😅

Hos meg er det ikke mistanke om hverken overvekt hos barn eller problemer med fostervann/navlesnor/morkake. Settes igang kun pga protokoll tror jeg 😅

Dette er andre og siste barnet så gleder meg til å bli ferdig 😅

Skrevet

Jeg reagerte verken på ballong (annet enn at den falt ut etter noen timer), modningspillene, da de tok vannet eller drypp. Det ble ks dag 4 😅

Anonymkode: 9ce10...ed2

Skrevet

Vil bare ønske deg lykke til og senk skuldrene så godt det går. Ungen kommer når den kommer, og jeg håper du får en fin fødsel

Anonymkode: ec6a2...261

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg reagerte verken på ballong (annet enn at den falt ut etter noen timer), modningspillene, da de tok vannet eller drypp. Det ble ks dag 4 😅

Anonymkode: 9ce10...ed2

Off, skikkelig langdrygt og kjipt når man ikke responderer på noe 🥴

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil bare ønske deg lykke til og senk skuldrene så godt det går. Ungen kommer når den kommer, og jeg håper du får en fin fødsel

Anonymkode: ec6a2...261

Tusen takk for gode ord ❤️

Skrevet
MAI2019 skrev (22 minutter siden):

Frustrerende når man ikke reagerer på behandlinga og at det tar så lang tid 😅 Men litt betryggende og godt at jeg ikke er alene 😅

Hos meg er det ikke mistanke om hverken overvekt hos barn eller problemer med fostervann/navlesnor/morkake. Settes igang kun pga protokoll tror jeg 😅

Dette er andre og siste barnet så gleder meg til å bli ferdig 😅

Ja, den der protokollen… de prøvde seg hos meg også, men siden det var rett før nyttår så sa jeg at det var ikke god nok grunn til å sette meg igang. Da kunne det plutselig vente, men de ble faktisk ganske sure. Var visst ikke så ofte noen sa at de ikke ville. 

Prøv å nyt tiden din på sykehuset, håper du har fantastiske jordmødre som ser deg og at du får sove godt i natt. Ikke vær redd for å dra i snora og si ifra om du ikke får sove. Takk ja til noe å sove på. Baby kommer når baby vil, så er din eneste jobb å være klar når det skjer 🥰

• Hjerte 1
Skrevet
KaraThrace skrev (5 minutter siden):

Ja, den der protokollen… de prøvde seg hos meg også, men siden det var rett før nyttår så sa jeg at det var ikke god nok grunn til å sette meg igang. Da kunne det plutselig vente, men de ble faktisk ganske sure. Var visst ikke så ofte noen sa at de ikke ville. 

Prøv å nyt tiden din på sykehuset, håper du har fantastiske jordmødre som ser deg og at du får sove godt i natt. Ikke vær redd for å dra i snora og si ifra om du ikke får sove. Takk ja til noe å sove på. Baby kommer når baby vil, så er din eneste jobb å være klar når det skjer 🥰

Jeg skulle egentlig starte igangsetting en dag tidligere, men var fult på føden så ble sendt hjem. Spurte da om utsettelse til uka etter, men det var absolutt ikke forsvarlig iflg legene 🫠

Ut skal baby uansett, på en eller annen måte, og det er nok ikke så lenge til sånn sett 🤞🥰

Skrevet
12 minutter siden, MAI2019 said:

Jeg skulle egentlig starte igangsetting en dag tidligere, men var fult på føden så ble sendt hjem. Spurte da om utsettelse til uka etter, men det var absolutt ikke forsvarlig iflg legene 🫠

Ut skal baby uansett, på en eller annen måte, og det er nok ikke så lenge til sånn sett 🤞🥰

Det viktigste nå er at dere er på sykehuset, og at dere blir tatt vare på. Bruk snora, be om ting du trenger, ikke vær redd for å være til bry!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2024 den 21.51):

Det viktigste nå er at dere er på sykehuset, og at dere blir tatt vare på. Bruk snora, be om ting du trenger, ikke vær redd for å være til bry!

Lille gutten vår ble tatt med ks 23.januar, 4 dager etter påbegynt igangsettelse.

Langsom progresjon, maks hastighet på drypp, tidligere ks og veldig sliten mamma ble årsaken til ks denne gangen også😅

Ikke fødselen vi hadde håpet på, men går heldigvis bra med meg og baby ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
MAI2019 skrev (På 21.1.2024 den 20.35):

Jeg er midt i igangsettelse av fødsel. Insulinkrevende sv.dia. Veldig umoden, ca 1 cm åpning. Svangerskap nr 2, men første tatt med keisersnitt på overtid.

Det har fortsatt ikke skjedd noen merkbar endring. Baby har kanskje kommet litt lengre ned i bekkenet. Jeg har regelmessige sammentrekninger men de er ikke spesiell vond.

Foreløpig plan for dag 4 dersom ingen endring er to vaginale tabletter. Deretter ny vurdering for å evt ta vannet.

Jeg har ikke lest om noen som har så dårlig effekt av igangsetting så kjenner jeg begynner å miste motivasjon..

Jeg holdt på i 5 dager , baby kom kl 23 på dag 5. Hadde ingen rier før på dag 5. 

Anonymkode: c2f2c...256

Skrevet
MAI2019 skrev (På 21.1.2024 den 20.35):

Tror jeg ville spurt om keisersnitt når det drar sånn ut bare for å slippe noe mer stress rundt det.

Anonymkode: 25f4d...371

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror jeg ville spurt om keisersnitt når det drar sånn ut bare for å slippe noe mer stress rundt det.

Anonymkode: 25f4d...371

Tror ikke man bare får keisersnitt fordi det drar ut så lenge det ikke er farlig for babyen. 
I så fall skal jeg halshogge de som lot meg drive på i mange herrens timer i aktiv fødsel, rift og stor blødning. Jeg spurte mange ganger om å få keisersnitt uten gehør for det. 

Anonymkode: c2f2c...256

• Hjerte 2
Skrevet

Jepp. Fikk 10 cm åpning etter laaaaang tid, men babyen lå langt oppe og hun måtte ut med sugekopp. Var rett før det ble keisersnitt.

Anonymkode: 014c8...3c6

Skrevet

Det er faktisk ikke uvanlig at det tar tid å bli satt i gang, særlig ikke når en er umoden. Å prøve å presse kroppen til å bli moden og gå i fødsel er ikke bare-bare. 

Skrevet
MAI2019 skrev (13 timer siden):

Lille gutten vår ble tatt med ks 23.januar, 4 dager etter påbegynt igangsettelse.

Langsom progresjon, maks hastighet på drypp, tidligere ks og veldig sliten mamma ble årsaken til ks denne gangen også😅

Ikke fødselen vi hadde håpet på, men går heldigvis bra med meg og baby ❤️

Gratulerer! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...