Gå til innhold

Er det bare jeg som blir så slått ut av forkjølelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler alle andre går på jobb hvis de "bare" er forkjølet. Jeg blir skikkelig dårlig av forkjølelser. Slapp, kjempetrøtt, hodepine, ufokusert. Selv hvis jeg ikke har feber og bare moderat med snørr liksom. Ofte er jeg syk lenger enn de 3 dagene med egenmelding og da prøver jeg å slepe meg på jobb, men jeg får som regel ikke gjort noe særlig. Bare forsøker å holde meg våken. 

Anonymkode: 5db3a...9e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når sjekket du d vitaminnivået sist? 

Anonymkode: ceb8b...7d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når sjekket du d vitaminnivået sist? 

Usikker. Jeg tar multivitaminer 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg føler alle andre går på jobb hvis de "bare" er forkjølet. Jeg blir skikkelig dårlig av forkjølelser. Slapp, kjempetrøtt, hodepine, ufokusert. Selv hvis jeg ikke har feber og bare moderat med snørr liksom. Ofte er jeg syk lenger enn de 3 dagene med egenmelding og da prøver jeg å slepe meg på jobb, men jeg får som regel ikke gjort noe særlig. Bare forsøker å holde meg våken. 

Er du mann eller kvinne ? Det har betydning da menn har dårligere immunforsvar enn kvinner og blir mer og kraftigere syke enn kvinner.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Usikker. Jeg tar multivitaminer 

Multivitaminer inneholder svært lite d vitamin. Anbefaler at du går og tar en test, denne tiden av året gir det beste bildet av hvor mye d vitamin du har lagret. For godt immunforsvar bør du ligge på minst 75 nmol, mer optimalt er 100 +. 

Jeg tar sink hver høst i tillegg, og er påpasselig med kosthold. 

• Nyttig 2
Skrevet

Samme her, TS. Føler andre som er forkjølet er litt snufsen et par dager også går det over. Jeg er syk i 2-3 uker med vond hals, rennende nese, dårlig almenntilstand og hoste.

Anonymkode: 23af8...68d

• Hjerte 2
Skrevet
Dorma skrev (4 minutter siden):

Er du mann eller kvinne ? Det har betydning da menn har dårligere immunforsvar enn kvinner og blir mer og kraftigere syke enn kvinner.

Kvinne 

Skrevet

Når jeg er kraftig forkjøla så er jeg som deg. Og det tror jeg det er fler som er. De kaller det bare influensa! Grusomt misbrukt ord. 

ved lett forkjølelse går jeg på jobb. Forskjell på snufs og å ligge nedsauset i feber! 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Kvinne 

Noen blir dårligere enn andre og begge deler er like normalt ☺️

Gjest Kalsberg92
Skrevet

Jeg også, ligger sånn ellers kun midt på 3 energimessig , ved avik i form så havner jeg fort i kjelleren, og ja jeg har bra kosthold.  Finns en egen gruppe mennesker som ikke er for sykt til å gå hjemme, men som det koster veldig mye for å bare fungere i A4. Klager ikke, men spiller innenfor mine rammer. Jeg må bare hvile godt å ha få mennesker rundt meg så blir det bra. 

Skrevet
Sententia skrev (Akkurat nå):

Når jeg er kraftig forkjøla så er jeg som deg. Og det tror jeg det er fler som er. De kaller det bare influensa! Grusomt misbrukt ord. 

ved lett forkjølelse går jeg på jobb. Forskjell på snufs og å ligge nedsauset i feber! 

Det er forskjell på forkjølelse og influensa. Opplever at mange bruker influensa som en samlebetegnelse. 

• Liker 2
Skrevet

Har det slik jeg også, og sånn har det vært siden barndommen. Jeg er veldig sjelden syk (bank i bordet), men når jeg først blir syk, er jeg skikkelig dårlig. Da snakker vi sengeliggende i noen dager, og helt utmattet i lang tid. Blir spesielt dårlig når jeg har feber, men kan være veldig dårlig ellers også. Det er familiært, bestemor hadde det på samme måte. 

Er kvinne.

Anonymkode: f19a0...e65

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Multivitaminer inneholder svært lite d vitamin. Anbefaler at du går og tar en test, denne tiden av året gir det beste bildet av hvor mye d vitamin du har lagret. For godt immunforsvar bør du ligge på minst 75 nmol, mer optimalt er 100 +. 

Takk for tips! Jeg skal sjekke det!

Skrevet
Sententia skrev (3 minutter siden):

Litt av problemet er at jeg blir så enormt sliten når jeg er snufsete også. Blir nesten lettet når jeg har feber i tillegg for da har jeg liksom "lov" å bruke egenmelding eller få sykemelding. 

Skrevet

Litt av problemet er at jeg blir så enormt sliten når jeg er snufsete også. Blir nesten lettet når jeg har feber i tillegg for da har jeg liksom "lov" å bruke egenmelding eller få sykemelding. 

Skjønner deg godt!

Jeg foretrekker en liten omgangssyke før snufs og pjusk. Rett og slett. Det går nemlig over litt kjappere :P

Skrevet

Jeg kan gå rundt og bare være litt snørrete og hostete og føle meg helt ok. Det kan vare i ukesvis.

Men jeg kan også bli helt slått ut, jeg er det nå. Slapp og trøtt og vondt i hodet, blir andpusten og sliten bare av å gå på butikken.

Anonymkode: a374c...2eb

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan gå rundt og bare være litt snørrete og hostete og føle meg helt ok. Det kan vare i ukesvis.

Men jeg kan også bli helt slått ut, jeg er det nå. Slapp og trøtt og vondt i hodet, blir andpusten og sliten bare av å gå på butikken.

Anonymkode: a374c...2eb

Det er det jeg er nå og. I det siste har dessuten en forkjølelse blitt fulgt av en ny hele tiden og jeg har blitt mer og mer sliten. Er bare så pinlig med jobb og alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det nødvendig å ta en test før man tar D-vitamintilskudd? Helsedirektoratet anbefaler ikke det. De sier at alle over 11 år trygt kan ta 100 mikrogram D-vitamin daglig, ved mistanke om D-vitaminmangel. Og blir man utslått av helt vanlig forkjølelse, er vel det et symptom på D-vitaminmangel? 

Jeg ville ha satset pengene på en pakke 80 mikrograms D-vitamintilskudd og ventet med å teste til jeg hadde sett om det virka eller ikke. Hvis du ikke tar mer D-vitamintilskudd enn det lille som finnes i multivitaminer, har du garantert lavt D-vitaminnivå i januar. 

Skrevet

Jeg har tenkt mye på dette. Før ble jeg dårlig når jeg ble forkjølet, og skjønte ikke hvordan man kunne si noe sånt som "bare forkjølet". Men så la jeg om kostholdet for noen år siden, og nå rett før jul ble jeg forkjølet igjen. Det var "ingenting". Plutselig skjønte jeg hva de snakket om. Riktig ernæring både beskytter mot forkjølelse, og gjør forløpet mildere.

Anonymkode: 4146a...85f

• Nyttig 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for tips! Jeg skal sjekke det!

Jeg tar høye doser med d vitamin året rundt, har erfart at jeg må det for å holde det på et godt nivå. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...