AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Skrevet 21. januar 2024 Jeg har googlet og googlet uten å finne svar på dt jeg lurer på. Jeg har så vont i ryggen. Jeg er 24 år gammel kvinne dersom det har noe og si. smerten er IKKE konstant. Smertene kommer dersom jeg sitter eller ligger i ro og jeg da skal bevege meg. Om jeg reiser meg så har jeg vansker med å reise ryggen helt til vanlig stilling i et normalt tempo i det jeg reiser meg..for det er stivt. Jeg har tatt blodprøver, samt gått til spesialfysio og til en annen spesialist. Skal sies jeg ikke har tatt ct eller mr. Legen min har tro på ikke- medikamtell behandling i mitt tilfelle. Jeg er aktiv. Trening, løping, yoga og pilates Håper dette er forståelig og at dere har noen forslag og komme med! Anonymkode: 2ec0b...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #2 Skrevet 21. januar 2024 Du bør jo ta bilder av ryggen for å utelukke prolaps/andre ting. Utover det, madrassen du sover på og hodepute kan også være årsak. Jeg har hatt både rygg og nakke problemer som løste seg med riktig hodepute og madrass som ga ordentlig støtte. Det kan også være relatert til kalsium, vises ofte ikke på blodprøver. Kalsium, d vitamin i nedre sjiktet av normalen fremfor optimale nivåer, og behov for k2 som er essensielt for å frakte kalsium dit det skal. Anonymkode: ae2aa...f2e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #3 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du bør jo ta bilder av ryggen for å utelukke prolaps/andre ting. Utover det, madrassen du sover på og hodepute kan også være årsak. Jeg har hatt både rygg og nakke problemer som løste seg med riktig hodepute og madrass som ga ordentlig støtte. Det kan også være relatert til kalsium, vises ofte ikke på blodprøver. Kalsium, d vitamin i nedre sjiktet av normalen fremfor optimale nivåer, og behov for k2 som er essensielt for å frakte kalsium dit det skal. Anonymkode: ae2aa...f2e Kjennes mer ut som det er muskulært. Jeg har ikke symptomer på prolaps eller slitasje i ryggen. Jeg var hos en lege og fysio for å teste og kartlegge dette. Men jeg tenker kanskje ct i stedet for mr. Mr tar vel kun bilde av selve ryggsøylen og ikke muskulaturen? Dette med seng og pute skal jeg søke litt på. Det kan jo kanskje være grunnen. tuuuusentakk for svar! Anonymkode: 2ec0b...ba0
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #4 Skrevet 21. januar 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Kjennes mer ut som det er muskulært. Jeg har ikke symptomer på prolaps eller slitasje i ryggen. Jeg var hos en lege og fysio for å teste og kartlegge dette. Men jeg tenker kanskje ct i stedet for mr. Mr tar vel kun bilde av selve ryggsøylen og ikke muskulaturen? Dette med seng og pute skal jeg søke litt på. Det kan jo kanskje være grunnen. tuuuusentakk for svar! Anonymkode: 2ec0b...ba0 Dette kan strengt tatt ikke diagnoseres uten å ta bilder. Jeg byttet ut ikea madrassen med en fastere Jensen, samt pute som ga bedre støtte og hadde riktig høyde slik at jeg ikke fikk knekk i nakken. Jeg må ha fast madrass selv om jeg er 60 kilo, men så klart viktig at hofter og skuldre synker ordentlig ned. Anonymkode: ae2aa...f2e 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #5 Skrevet 21. januar 2024 Du sier du har vært hos fysio og spesialist, men hva sier de? Du sier heller ikke noe om varighet på smertene. Har du fått øvelser? Har du gjort de lenge nok? Er du sikker på at treningen du gjør selv er korrekt utført? Har du gode nok sko til løping? Har du prøvd ta pause fra noe eller all trening? Hvordan er jobben din? Anonymkode: bb491...037 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #6 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har googlet og googlet uten å finne svar på dt jeg lurer på. Jeg har så vont i ryggen. Jeg er 24 år gammel kvinne dersom det har noe og si. smerten er IKKE konstant. Smertene kommer dersom jeg sitter eller ligger i ro og jeg da skal bevege meg. Om jeg reiser meg så har jeg vansker med å reise ryggen helt til vanlig stilling i et normalt tempo i det jeg reiser meg..for det er stivt. Jeg har tatt blodprøver, samt gått til spesialfysio og til en annen spesialist. Skal sies jeg ikke har tatt ct eller mr. Legen min har tro på ikke- medikamtell behandling i mitt tilfelle. Jeg er aktiv. Trening, løping, yoga og pilates Håper dette er forståelig og at dere har noen forslag og komme med! Anonymkode: 2ec0b...ba0 Du har allereie vore til spesialfysio og til ein annan spesialist skriv du. Kva sa dei? Kor i ryggen har du vondt? Og kan du beskrive smerten? Anonymkode: 6f075...30c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #7 Skrevet 21. januar 2024 Hvis du trener mye, kan du ha fått ei sår mellomvirvelskive Anonymkode: 323ed...2ce
Gregarious Skrevet 21. januar 2024 #8 Skrevet 21. januar 2024 En er konservative med å ta for mye bilder av ryggraden da verdien av slike bilder ofte er svært lav. Selv om de blir gjort funn som eksempelvis prolaps så vil de svært sjelden endre noe på behandling, de aller fleste slike plager vil gå over av seg selv, men trenger gjerne flere uker. Ved fravær av alvorlige symptomer (nevrologiske etc.) så bør en vente en god stund før en bruker bildediagnostikk. Fordelen med MR er at det ikke er stråling samt at den kan utelukke tilstander som gjerne er grunnen til en tar bilder da årsaken ofte ikke kan vises selv på CT. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #9 Skrevet 22. januar 2024 CT tar de kun når nytten oppveier for risikoen ved mengden stråling. Det er ikke slik som ved vanlig røntgen og selv om den er liten, øker sjansen din for å få kreft av en slik undersøkelse. Anonymkode: 62be1...582
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå