kløverpiken Skrevet 21. januar 2024 #1 Del Skrevet 21. januar 2024 Vi holder på å forberede nød-kit i tilfelle krig. Å ha antibiotika dukker stadig opp blant tipsene, men får man egentlig det? Ser for meg at legen ikke er villig til å skrive ut antibiotika til nødstilfeller - i verste fall krig, ingen tilgang til helsehjelp, og man har fått en alvorlig bakterieinfeksjon. Har noen her fått det? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mille1 Skrevet 21. januar 2024 #2 Del Skrevet 21. januar 2024 Selvfølgelig vil ikke en lege skrive ut antibiotika, «føre-var» på denne indikasjonen, all den tid man jobber iherdig med å få ned antibiotikabruken i samfunnet. Dette strider ikke bare mot all fornuft, men også gjeldende retningslinjer og vanlig god praksis for antibiotikabruk. I et slikt scenario ville man jo dessuten måttet sikre seg mot alle tenkelige infeksjonsfokus, og isåfall sannsynligvis ha bredspektret antibiotika på lager. Jeg håper du selv innser din egen urimelighet. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kløverpiken Skrevet 21. januar 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 21. januar 2024 Mille1 skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig vil ikke en lege skrive ut antibiotika, «føre-var» på denne indikasjonen, all den tid man jobber iherdig med å få ned antibiotikabruken i samfunnet. Dette strider ikke bare mot all fornuft, men også gjeldende retningslinjer og vanlig god praksis for antibiotikabruk. I et slikt scenario ville man jo dessuten måttet sikre seg mot alle tenkelige infeksjonsfokus, og isåfall sannsynligvis ha bredspektret antibiotika på lager. Jeg håper du selv innser din egen urimelighet. Det var da voldsomt. Jeg sa, kort fortalt: 1: Det er anbefalt å ha antibiotika i kittet sitt, og flere har ordnet det. 2: Jeg tviler på at legen er villig til å gi meg det om jeg spør (skrev ikke hvorfor jeg mener det, men det er nettopp pga det du nevner). Det var bare et spørsmål om noe jeg synes virker vanskelig. Er det så urimelig? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kløverpiken Skrevet 21. januar 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 21. januar 2024 (endret) Forresten, jeg har fått antibiotika som «føre-var-tiltak» tidligere. Jeg har jobbet som frivillig på avsidesliggende steder i ulike afrikanske land, og da har jeg fått med meg bredspektret antibiotika hver gang. Disse hadde jeg heldigvis aldri bruk for, derfor ble de ikke benyttet, og antibiotikaforbruken i samfunnet gikk ikke opp pga dette. Og det må jo være lov å drøfte dette i og med at andre har fått antibiotika til sine nød-kit. Jeg spør bare om de personenes erfaringer rundt dette, og hvordan de gikk frem for å få det. Kan ikke folk la være å svare, om de ikke har informasjon om det jeg spør om? Endret 21. januar 2024 av kløverpiken 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 21. januar 2024 #5 Del Skrevet 21. januar 2024 14 minutter siden, Mille1 said: Selvfølgelig vil ikke en lege skrive ut antibiotika, «føre-var» på denne indikasjonen, all den tid man jobber iherdig med å få ned antibiotikabruken i samfunnet. Dette strider ikke bare mot all fornuft, men også gjeldende retningslinjer og vanlig god praksis for antibiotikabruk. I et slikt scenario ville man jo dessuten måttet sikre seg mot alle tenkelige infeksjonsfokus, og isåfall sannsynligvis ha bredspektret antibiotika på lager. Jeg håper du selv innser din egen urimelighet. Strider mot all fornuft? Vel, i et krigssenario så er jo selvfølgelig antibiotika noe som er kjempe viktig, om ikke livsviktig å ha. Ja, man kan gå ned en hel liste av hva man trenger antibiotika til, men det er noen infeksjoner som er mer «vanlig» enn andre under en krig. For eksempel kutt eller sår som får infeksjon. Det er et litt annet verdensbilde når det er verdenskrig. Da er det nok ikke sånn at folk bruker antibiotika for en liten forkjølelse. Mer når det står mellom liv og død. Jeg syntes ærlig talt du bør innse din «urimelighet». 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 21. januar 2024 #6 Del Skrevet 21. januar 2024 (endret) 8 hours ago, kløverpiken said: Vi holder på å forberede nød-kit i tilfelle krig. Å ha antibiotika dukker stadig opp blant tipsene, men får man egentlig det? Ser for meg at legen ikke er villig til å skrive ut antibiotika til nødstilfeller - i verste fall krig, ingen tilgang til helsehjelp, og man har fått en alvorlig bakterieinfeksjon. Har noen her fått det? Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å snakke med fastlegen din om det. Er mulig han/henne kan gi deg en type antibiotika. Og at han/henne forstår at du ikke er en person som bruker antibiotika for moro skyld. Men heller for å være føre var. For eksempel, jeg fikk en større mengde antibiotika for urinveisinfeksjon en gang, fordi jeg hadde hatt det litt for ofte. Så vi begge så ikke poenget i at jeg skulle gå til legen mer enn nødvendig. Jeg har heller ikke kastet resterende av antibiotika kurer oppigjennom.. så jeg har sikkert, i totalt, 2-3 fullverdige antibiotika kurer for litt forskjellig ting. Som jeg tenker å kun bruke ved nødstilfeller. Endret 22. januar 2024 av Lillix Rettelse 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kløverpiken Skrevet 21. januar 2024 Forfatter #7 Del Skrevet 21. januar 2024 Lillix skrev (19 minutter siden): Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å snakke med fastlegen din om det. Er mulig han/henne kan gi deg en type antibiotika. Og at han/henne forstår at du ikke er en person som bruker antibiotika for moro skyld. Men heller for å være føre var. For eksempel, jeg fikk en større mengde antibiotika for urinveisinfeksjon en gang, fordi jeg hadde hatt det litt for ofte. Så vi begge så ikke poenget i at jeg skulle gå til legen mer enn nødvendig. Jeg har også ikke kastet resterende av antibiotika kurer oppigjennom.. så jeg sikkert i totalt 2-3 fullverdige antibiotika kurer for litt forskjellig. Som jeg tenker kun å bruke ved nødstilfeller. Takk for at du deler. Ja, jeg tenker at det ikke skader å prøve å spørre. Det er sikkert det andre har gjort, og så kommer det vel an på legen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 21. januar 2024 #8 Del Skrevet 21. januar 2024 Hvem anbefaler å ha antibiotika i et nødkit, sier du? Offisiell kilde? Leger kan ikke begynne å skrive ut antibiotika som hvermansen skal ha liggende hjemme i tilfelle krig eller katastrofer. Hvordan sikre at dette brukes kun til riktig situasjon? Riktig type antibiotika til infeksjonsfokus. Eller at man har det liggende i beredskap til neste verdenskrig, men føler seg plutselig litt dårlig, har et sår som ikke vil gro, hoster litt lenge...pyttsann, bare å ta antibiotikaen som ligger i beredskapskassen, kan vel ikke skade? Det blir noe annet å skrive ut ab til pasient som sliter ofte med uvi, ab som er beregnet på uvi. Vente-og-se resept kan en få ved uvi, dersom det går over av seg selv. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 21. januar 2024 #9 Del Skrevet 21. januar 2024 Hvis du forklarer saken for fastlegen, er min erfaring at de er mer enn villige til å hjelpe. Da jeg skulle på en lengre reise utenfor tettbygd strøk, for å si det sånn, spurte jeg fastlegen om å få donert noe sutur for å ha mulighet til å sy igjen et sår, hvis det skulle oppstå. Fastlegen min ble så begeistret for forespørselen at hun til og med lærte meg hvordan jeg skal bruke det. Forespørselen til fastlegen resulterte i et førstehjelpsskrin som ser ut som ei lita kirurgisk avdeling. Inkludert skalpeller, arterieklemmer, sutur, lokalbedøving, antibiotika og rikelig med kodein. Hun hjelper meg til og med å rullere lageret. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Burk Skrevet 21. januar 2024 #10 Del Skrevet 21. januar 2024 Du vet at antibiotika også går ut på dato og at det er forskjellige typer antibiotika og at skal du ha en antibiotika som er effektiv så må du ha en antibiotika som er kraftig/har bred effekt og ikke er dyrket for spesifikke sykdommer? Hadde aldri brydd meg om å ha antibiotika som "prepper" men det finnes gærninger som kjøper tabletter eller lignende for å rengjøre akvarium i statene for å få dette så det sier vel litt om hvor nødvendig det er. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 22. januar 2024 #11 Del Skrevet 22. januar 2024 (endret) 3 hours ago, Burk said: Du vet at antibiotika også går ut på dato og at det er forskjellige typer antibiotika og at skal du ha en antibiotika som er effektiv så må du ha en antibiotika som er kraftig/har bred effekt og ikke er dyrket for spesifikke sykdommer? Hadde aldri brydd meg om å ha antibiotika som "prepper" men det finnes gærninger som kjøper tabletter eller lignende for å rengjøre akvarium i statene for å få dette så det sier vel litt om hvor nødvendig det er. Scenarioet TS snakker om er krig. Mener du, at om du hadde fått muligheten, ville du sagt nei til antibiotika i en livstruende situasjon? Ikke krig, eller krig, kan man selvsagt diskutere, men TS snakker om en krisetilstand. I et slikt scenario som TS snakker om, vil helsevesen vært nede eller sterkt begrenset . Det er ikke mye jeg kan garantere, men jeg kan garantere deg, at i et slikt scenario vil det være mangel på helt essensielle produkter som f.eks paracetamol og antibiotika. Det er mye større sjanse for at man har behov for medisinsk hjelp i en krig. Jeg vet ikke helt hva folk generelt tenker..Greit nok at man lever i «gode trygge» Norge, men man kan da ikke forvente at dette opprettholdes i en verdenskrig .... man skader da absolutt ingen ved å spørre legen om de mest vanlige antibiotika kurene ved et nødstilfelle. Endret 22. januar 2024 av Lillix Rettelse 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avispapir Skrevet 22. januar 2024 #12 Del Skrevet 22. januar 2024 Lillix skrev (9 timer siden): Scenarioet TS snakker om er krig. Mener du, at om du hadde fått muligheten, ville du sagt nei til antibiotika i en livstruende situasjon? Ikke krig, eller krig, kan man selvsagt diskutere, men TS snakker om en krisetilstand. I et slikt scenario som TS snakker om, vil helsevesen vært nede eller sterkt begrenset . Det er ikke mye jeg kan garantere, men jeg kan garantere deg, at i et slikt scenario vil det være mangel på helt essensielle produkter som f.eks paracetamol og antibiotika. Det er mye større sjanse for at man har behov for medisinsk hjelp i en krig. Jeg vet ikke helt hva folk generelt tenker..Greit nok at man lever i «gode trygge» Norge, men man kan da ikke forvente at dette opprettholdes i en verdenskrig .... man skader da absolutt ingen ved å spørre legen om de mest vanlige antibiotika kurene ved et nødstilfelle. Noe av problemet er vel hvis "alle" ber om en bredspektret kur til "prepper-kittet" sitt. Og hva hvis det er en familie på 4, skal de få kur til 4 stk? Det vil fort bli problemer å få levert nok antibiotika, og man risikerer at de som trenger det her og nå ikke får. Når det er sagt ville det nok vært lurt av staten å se på muligheten for å bygge opp lageret og selge/dele ut. Tviler dog på at sette skjer. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 22. januar 2024 #13 Del Skrevet 22. januar 2024 (endret) 50 minutter siden, Avispapir said: Noe av problemet er vel hvis "alle" ber om en bredspektret kur til "prepper-kittet" sitt. Og hva hvis det er en familie på 4, skal de få kur til 4 stk? Det vil fort bli problemer å få levert nok antibiotika, og man risikerer at de som trenger det her og nå ikke får. Når det er sagt ville det nok vært lurt av staten å se på muligheten for å bygge opp lageret og selge/dele ut. Tviler dog på at sette skjer. Jeg skjønner hva du mener, men samtidig så ser man jo tydelig at et stort flertall ikke tenker at antibiotika er nødvendig i en krise-situasjon. Og jeg tror det handler heller mer om at man evt må produseres mer antibiotika om forespørselen skulle blitt så «stor». Som da kun skal brukes i nødsituasjoner. Man argumentere med at folk kommer til å «ta det når de ikke trenger det», vel det er jo da egentlig egen idioti, tenker jeg da. Hvis man absolutt vil bli immun så får man kjøre på med egen risk. Da kan man for eksempel si at sprit er usunt, om man velger å drikke en flaske i uken er jo et eget valg, hvis du skjønner hva jeg mener? Paracetamol er heller ikke bra å ta mye av. Personlig har ikke jeg tenkt til å spørre om mer antibiotika enn jeg har (fra tidligere kurer) med mindre jeg må legen av en annen grunn. Hvis man er en familie på fire er det kanskje ikke så dumt å ha to kurer av antibiotika på lager. Hvis alle et lite lager med medisiner er det jo også større sannsynlighet for at man kan hjelpe hverandre? (Nå snakker jeg ikke kun om antibiotika). Det er verre når stormen kommer i media og alle panikk-kjøper inn alt mulig, som definitivt gjør at det blir mangel. Endret 22. januar 2024 av Lillix 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Burk Skrevet 22. januar 2024 #14 Del Skrevet 22. januar 2024 10 hours ago, Lillix said: Scenarioet TS snakker om er krig. Mener du, at om du hadde fått muligheten, ville du sagt nei til antibiotika i en livstruende situasjon? Ikke krig, eller krig, kan man selvsagt diskutere, men TS snakker om en krisetilstand. I et slikt scenario som TS snakker om, vil helsevesen vært nede eller sterkt begrenset . Det er ikke mye jeg kan garantere, men jeg kan garantere deg, at i et slikt scenario vil det være mangel på helt essensielle produkter som f.eks paracetamol og antibiotika. Det er mye større sjanse for at man har behov for medisinsk hjelp i en krig. Jeg vet ikke helt hva folk generelt tenker..Greit nok at man lever i «gode trygge» Norge, men man kan da ikke forvente at dette opprettholdes i en verdenskrig .... man skader da absolutt ingen ved å spørre legen om de mest vanlige antibiotika kurene ved et nødstilfelle. Nå tolket jeg dette som føre var og "prepping" in case of war og da er det å ha en bredspektret antibiotika kur ganske luksusproblem på den listen og ikke om man ville ha det. Alle vil ha dette om man fikk det men det er ikke noe jeg hadde satt himnel og jord i bevegelse for å få tak i. Forsyningssikkerhet, tak over hodet, drivstoff, faste medisiner, strøm, vann, holde varmen, sikre eiendom, medisinsk basis utstyr som bandasje og plastee osv er høyere på listen og samme er det å gjøre dette bedre/ha større tilgang vs det å kanskje få brukt for antibiotika eller å ha en antibiotika kur som gikk ut på dato et halvt år etter du trenger den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 22. januar 2024 #15 Del Skrevet 22. januar 2024 kløverpiken skrev (18 timer siden): 1: Det er anbefalt å ha antibiotika i kittet sitt, og flere har ordnet det. 2: Jeg tviler på at legen er villig til å gi meg det om jeg spør (skrev ikke hvorfor jeg mener det, men det er nettopp pga det du nevner). Amerikanske preppere anbefaler det. Har du en god, norsk kilde å vise til? kløverpiken skrev (17 timer siden): Forresten, jeg har fått antibiotika som «føre-var-tiltak» tidligere. Men da vet du jo hvor du skal henvende deg... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 22. januar 2024 #16 Del Skrevet 22. januar 2024 Lillix skrev (2 timer siden): Jeg skjønner hva du mener, men samtidig så ser man jo tydelig at et stort flertall ikke tenker at antibiotika er nødvendig i en krise-situasjon. Og jeg tror det handler heller mer om at man evt må produseres mer antibiotika om forespørselen skulle blitt så «stor». Som da kun skal brukes i nødsituasjoner. Man argumentere med at folk kommer til å «ta det når de ikke trenger det», vel det er jo da egentlig egen idioti, tenker jeg da. Hvis man absolutt vil bli immun så får man kjøre på med egen risk. Da kan man for eksempel si at sprit er usunt, om man velger å drikke en flaske i uken er jo et eget valg, hvis du skjønner hva jeg mener? Paracetamol er heller ikke bra å ta mye av. Personlig har ikke jeg tenkt til å spørre om mer antibiotika enn jeg har (fra tidligere kurer) med mindre jeg må legen av en annen grunn. Hvis man er en familie på fire er det kanskje ikke så dumt å ha to kurer av antibiotika på lager. Hvis alle et lite lager med medisiner er det jo også større sannsynlighet for at man kan hjelpe hverandre? (Nå snakker jeg ikke kun om antibiotika). Det er verre når stormen kommer i media og alle panikk-kjøper inn alt mulig, som definitivt gjør at det blir mangel. Argumentet med å "ta det når de ikke trenger det" er ikke egen idioti. Det er nettopp dette som gir mer antibiotikaresistens og at antibiotikaen ikke virker. Det er ikke du som bli immun - det er bakteriene du bærer på, som bor på kroppen din og som kanskje gir deg en infeksjon. At bakteriene blir resistente er et stort og økende problem. Med en slik innstilling til antibiotika risikerer du at et relativt uskyldig sår eller skade, som du pådrar deg i denne katastrofen du prepper for, kan utvikle seg til en alvorlig og i verste fall livstruende infeksjon som ikke kan behandles. Da hjelper det lite at du har penicillin eller diclocil i beredskapspakken... Det er fint at enkeltpersoner er forberedt på kriser, men i antibiotikasammenheng må man alltid tenke økologisk, på fellesskapet, så vi ikke mister livsviktige medisiner. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 22. januar 2024 #17 Del Skrevet 22. januar 2024 (endret) 3 hours ago, Burk said: Nå tolket jeg dette som føre var og "prepping" in case of war og da er det å ha en bredspektret antibiotika kur ganske luksusproblem på den listen og ikke om man ville ha det. Alle vil ha dette om man fikk det men det er ikke noe jeg hadde satt himnel og jord i bevegelse for å få tak i. Forsyningssikkerhet, tak over hodet, drivstoff, faste medisiner, strøm, vann, holde varmen, sikre eiendom, medisinsk basis utstyr som bandasje og plastee osv er høyere på listen og samme er det å gjøre dette bedre/ha større tilgang vs det å kanskje få brukt for antibiotika eller å ha en antibiotika kur som gikk ut på dato et halvt år etter du trenger den. Helt essensielle ting som vann, mat og ly klarer ingen seg uten. Man trenger ikke nødvendigvis å sette himmel og jord i bevegelse ved å ta en tlf eller en time hos legen. Ting som bandasje, plaster, vann og livsviktige medisiner føler jeg nesten går som en selvfølge at man bør ha i et nødlager. Altså man kan jo diskutere i evigheter hva folk prioriterer. Men f.eks noe så uskyldig som en urinveisinfeksjon, som er kjempe vanlig (!) blant jenter/kvinner kan gå ganske så galt om man ikke har antibiotika. Da dette med høy sannsynligheten utvikler seg til nyrebekkenbetennelse uten antibiotika. Nyrebekkenbetennelse er den mest vanlige årsaken til blodforgiftning. Uten antibiotika er det stor sannsynlighet for nyresvikt f.eks. Om man kjenner kroppen sin og vet hva man har opplevd tidligere (f.eks urinveisinfeksjon, infeksjon pga sår), skader det absolutt ikke å ha ekstra av antibiotika av dette. Endret 22. januar 2024 av Lillix Rettelse 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ella morax Skrevet 22. januar 2024 #18 Del Skrevet 22. januar 2024 Lillix skrev (9 minutter siden): Helt essensielle ting som vann, mat og ly klarer ingen seg uten. Man trenger ikke nødvendigvis å sette himmel og jord i bevegelse ved å ta en tlf eller en time hos legen. Ting som bandasje, plaster, vann og livsviktige medisiner føler jeg nesten går som en selvfølge at man bør ha i et nødlager. Altså man kan jo diskutere i evigheter hva folk prioriterer. Men f.eks noe så uskyldig som en urinveisinfeksjon, som er kjempe vanlig (!) blant jenter/kvinner kan gå ganske så galt om man ikke har antibiotika. Da dette med høy sannsynligheten utvikler seg til nyrebekkenbetennelse uten antibiotika. Nyrebekkenbetennelse er den mest vanlige årsaken til blodforgiftning. Uten antibiotika er det stor sannsynlighet for nyresvikt f.eks. Om man kjenner kroppen sin og vet hva man har opplevd tidligere (f.eks urinveisinfeksjon, infeksjon pga sår), skader det absolutt ikke å ha ekstra av antibiotika av dette. Her må du nesten komme med en kilde. Akutt ukomplisert uvi (en betydelig andel av urinveisinfeksjoner) er ofte selvbegrensende, og egenbehandling med rikelig væske og ibuprofen kan være nok. Antibiotika kan lindre og forkorte symptomer. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-primaerhelsetjenesten/urinveisinfeksjoner#akutt-cystitt-hos-ikke-gravid-kvinne-15-65-ar-begrunnelse Det kan være flere faktorer som gjør at antibiotikabehandling er aktuelt ved uvi, bl.a alder og underliggende sykdom, men det er opp til en LEGE å vurdere. Ikke preppere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 22. januar 2024 #19 Del Skrevet 22. januar 2024 1 hour ago, ella morax said: Argumentet med å "ta det når de ikke trenger det" er ikke egen idioti. Det er nettopp dette som gir mer antibiotikaresistens og at antibiotikaen ikke virker. Det er ikke du som bli immun - det er bakteriene du bærer på, som bor på kroppen din og som kanskje gir deg en infeksjon. At bakteriene blir resistente er et stort og økende problem. Med en slik innstilling til antibiotika risikerer du at et relativt uskyldig sår eller skade, som du pådrar deg i denne katastrofen du prepper for, kan utvikle seg til en alvorlig og i verste fall livstruende infeksjon som ikke kan behandles. Da hjelper det lite at du har penicillin eller diclocil i beredskapspakken... Det er fint at enkeltpersoner er forberedt på kriser, men i antibiotikasammenheng må man alltid tenke økologisk, på fellesskapet, så vi ikke mister livsviktige medisiner. Ja, absolutt. Altså jeg har fullstendig respekt for antibiotika. Men nå snakker vi om et krigsscenario der det ikke er helsevesen til stedet. Hvor man ikke kan ringe legen eller ambulanse. Jeg hadde heller «tatt sjansen» på å bruke en antibiotika kur (mot sår infeksjon) om jeg hadde fått et sår som ble ekstremt betent og feberen min skjøt til himmels, og jeg lå der fullstendig ubrukelig og kroppen nærmest brant. Sorry, men da spiller jeg heller rulett med antibiotikaen og håper på at den klarer å kjempe mot infeksjonen jeg har. Vi snakker ikke om uskyldige sår, eller et lite skrubbsår som sikker noen går å får antibiotika for nå til dags, men et scenario hvor antibiotika virkelig står mellom liv og død. Hvor det kun brukes når alt annet er prøvd. Da man har mangel på det så klart. Jeg skjønner oppriktig ikke hva du mener ifh til felleskapet. Altså tanken skjønner jeg, men renner litt kort/ Hvis jeg f.eks har vært hos legen fordi jeg har hatt urinveisinfeksjon hyppig på tre år. Da gjør jeg ikke verden en uting ved å spørre om å få en ekstra antibiotika kur for dette, for jeg vet at jeg kommer til å få det igjen. Så fordi det evt kunne blitt krig så skal jeg la meg selv få nyrebekken betennelse og potensielt nyresvikt? For å være helt ærlig, hvis man skal tenke slik. Så vil jeg faktisk si at det nesten er egoistisk å ikke være «føre var», når panikken setter inn og alle hamstrer som galinger, det er da det blir det mangel for resten av befolkningen, eller for de som «virkelig trenger det». Det er bedre å gjøre det nå (altså en viss prepping generelt) enn å være med på å lage kaos om det skulle gått så galt at det ble krig. Nå kan de medisinske selskapene justere seg etter forespørsler. Det kan de ikke når det er krig. Og en ting til, jeg tror de aller fleste hadde hjulpet familie eller venner om man skulle ha noe på lager som var livsviktig ved et slikt tilfellet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 22. januar 2024 #20 Del Skrevet 22. januar 2024 Bacimycin-salve får du uten resept. Sitat Bacimycin inneholder antibiotikum (sinkbacitracin) og antiseptikum (klorheksidin) som virker ved å drepe flere typer bakterier og enkelte sopparter. Kjøp Bacimycin Salve 500 IE/g/5 mg/g 15 g på nett | Vitusapotek 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå