AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #21 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke snakket med foreldre eller søsken på nesten ti år. Ingen i familien vet at jeg forlot Norge for mange år siden. Jeg lurer på hva som skjer når foreldrene mine dør? Ingen har telefonnummeret eller adressen min. De kan fortsatt nå meg på epost, og jeg finnes på Facebook, men tviler litt på at noen i familien ville forsøke å kontakte meg, siden vi kuttet kontakt for så lenge siden. Hvis ingen i familien varsler meg, kan det hende at jeg aldri får vite om dødsfallet, begravelse, arv, eller noen ting...? Hva er vanligst i slike tilfeller, der familien ikke har kontakt lenger, ei heller med andre slektninger eller bekjente? Jeg har også lurt på som skjer hvis jeg dør først... får familien min beskjed, i så fall, hvordan? Jeg bor for tiden innenfor EU, men reiser snart tilbake til USA igjen, og jeg lurer på hvordan slik blir håndtert i utlandet. I Norge har vel staten informasjon om nærmeste pårørende som blir kontaktet ved dødsfall, om jeg ikke tar feil? Men blir den norske staten kontaktet av utenlandske myndigheter hvis man dør i utlandet? I så fall, kunne jeg gjort noe for å unngå at de blir varslet? Hvis det var opp til meg skulle jeg helst ønske at ingen i familien får vite noe, men jeg lurer på om staten har et system som sørger for at alle blir varslet? Kanskje litt rare spørsmål... men har akseptert at vi ikke skal ha noe med hverandre å gjøre igjen, og hadde vært deilig å vite hva som skjer med den siste praktiske biten så jeg slipper å tenke på det mer. Anonymkode: 1b831...93f Som arving er du informert uansett. De har ikke lov å bare søke på 1881 og ferdig med det. eventuelt kan du kanskje bli med her: https://tv.nrk.no/serie/ukjent-arving Anonymkode: 986fb...ad4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #22 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Off topic, men hvor på Helse-Norge finner man dette? Anonymkode: ef4c4...eaf Du går inn på kjernejournalen og personlige informasjon eller no, bare se litt rundt så finne du det.. Der står du, dine foreldre om de lever og dine barn. Veldig greit for oss som ikke har kontakt med en forelder og to å kunne sjekke om de ennå står oppført. Anonymkode: d75b9...952
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #23 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du går inn på kjernejournalen og personlige informasjon eller no, bare se litt rundt så finne du det.. Der står du, dine foreldre om de lever og dine barn. Veldig greit for oss som ikke har kontakt med en forelder og to å kunne sjekke om de ennå står oppført. Anonymkode: d75b9...952 Nå måtte jeg inn å sjekke. Gå inn å se på din kjernejournal og så inn på personopplysninger. Der står du oppført med adresse, eventuelle barn, deres alder og så dine foreldre og deres alder. Anonymkode: d75b9...952
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #24 Skrevet 21. januar 2024 Ikke så lurt å ha kjernejournal hvis man lever i skjul... Anonymkode: a782f...a5b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #25 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke så lurt å ha kjernejournal hvis man lever i skjul... Anonymkode: a782f...a5b Hvis man faktisk lever i skjul så kan man får skjult dette. Dessuten så kan du ikke se adressen til barn eller foreldre kun deg selv. Men er egentlig skummelt hvor lett man kan finne folk i dag, trenger ikke kjernejournal for å få til det. Anonymkode: d75b9...952
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #26 Skrevet 21. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Som arving er du informert uansett. De har ikke lov å bare søke på 1881 og ferdig med det. eventuelt kan du kanskje bli med her: https://tv.nrk.no/serie/ukjent-arving Anonymkode: 986fb...ad4 Jeg skulle gjerne visst mer om hvor langt de går for å oppspore en arving før man mister arveretten... er det spesifikt advokaten som søker arvingen opp? Jeg vet jo at hvis gjenlevende forelder eller søsken ville kontakte meg kunne de nå meg på epost, jeg har bevisst latt den kommunikasjonen stå igjen for slike tilfeller, men jeg vet ikke om de har noe som helst plikt eller om det kun er advokat eller staten som gjør det via folkeregisteret. Anonymkode: 1b831...93f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #27 Skrevet 21. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Vet du at vedkommende er gått bort? Da ville jeg tatt kontakt direkte med den tingretten som har ansvaret. https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/ Ikke sitt passivt og vent på Digipost og sånt. Ønsker du å være del av arveoppgjøret så kan du melde deg selv direkte til tingretten. De øvrige arvingene kan ikke ta privat skifte uten alle arvingenes signatur, men de kan prøve å få deg erklært ukontaktbar eller noe. Anonymkode: f943e...115 Jeg tror ikke de har gått bort ennå, men ser for meg at det kan skje innen de nærmeste årene. Aner ikke hvilken tingrett som har ansvaret... vet ikke hvor de bor. jeg lurer på hva som skal til for å bli erklært ukontaktbar, men forhåpentligvis vil digipost, epost, og oppdatere adressen min i folkeregistreret hjelpe... Anonymkode: 1b831...93f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #28 Skrevet 21. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Skifteretten sender ut brev så beskjed vil du få. Hvis du vil sjekke om vedkommende ennå lever så kan du se om de ennå står oppført som dine foreldre inne på helse-norge, når de dør så tar de vekk feltet med foreldre. Regner med du har tilgang til det selv om du bor i utlandet. Anonymkode: d75b9...952 Det var et godt tips... skal sjekke om jeg kan finne det ut der. Takk for tipset! 3 hours ago, AnonymBruker said: Men TS om du har flyttet ut av Norge så må du jo opplyse myndighetene om det? Det er jo ikke lov å ikke ha riktig adresse i folkeregisteret osv. Det har jo noe å si for medlemskap i folketrygden osv. Anonymkode: 73acd...317 Jeg mener å huske at jeg oppdaterte da jeg flyttet første gangen ut av landet, men så har jeg reist så mye rundt uten fast bosted at jeg har nok falt litt etter... jeg vet at jeg skylder ingen skatt eller lignende, og bruker jo heller ingen fordeler fra folketrygden heller... men jo, desto mer grunn til å få oppdatert folkeregisteret, takk for tipset. Anonymkode: 1b831...93f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #29 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så man blir kun kontaktet med brev via adressen i folkeregisteret? Og hvis jeg ikke svarer innen fristen, mister jeg retten til arv? Da blir spørsmålet mitt... hvordan vet jeg om advokaten allerede har forsøkt å kontakte meg vedrørende dødsfall? Og finnes det ingen prosedyre for varsling vedrørende begravelse? Altså hvis ingen i familien sier fra får jeg aldri vite om begravelsen? Anonymkode: 1b831...93f Hvorfor er det viktig for deg å komme i en begravelse når du ikke har ønsket kontakt med de på 10 år?? Begravelsen leser du i dødsannonse i avisen, eller om familien kontakter deg. myndighetene varsler ikke om begravelse nei. Myndighetene vil varsle deg om du er arving, da dette må gjennom et skifte. Du må svare innen fristen ja. Om du ønsker motta arven eller om du fraskriver deg den. rart du er opptatt av arven til folk du ikke ønsker kontakt med. De vet ikke engang at du bor i utlandet. Anonymkode: 89e22...d02
penny_ Skrevet 22. januar 2024 #30 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du får iallefall beskjed fra advokat om du er arving. Pårørende er forpliktet til å oppgi eventuelle barn/arvinger ved offentlig skifte. Anonymkode: 3cc22...bbf Man får ikke automatisk oppnevnt noen advokat. Mange vil velge privat skifte, og da blir ingen advokat innblandet med mindre man kontakter noen selv.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #31 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg skulle gjerne visst mer om hvor langt de går for å oppspore en arving før man mister arveretten... er det spesifikt advokaten som søker arvingen opp? Jeg vet jo at hvis gjenlevende forelder eller søsken ville kontakte meg kunne de nå meg på epost, jeg har bevisst latt den kommunikasjonen stå igjen for slike tilfeller, men jeg vet ikke om de har noe som helst plikt eller om det kun er advokat eller staten som gjør det via folkeregisteret. Anonymkode: 1b831...93f Hvilken advokat er det du tenker på? Har du engasjert en advokat til å håndtere dine saker, og dette er registrert offentlig tar han vel kontakt med deg. Ellers er det skifteretten som gir beskjed til arvinger i forbindelse med skifte. Anonymkode: bf07c...8c2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #32 Skrevet 22. januar 2024 Skifteretten skal gjøre en innsats i å finne deg og de er gode på det. Du skal ha beskjed og du skal ha mulighet til å ta i mot arv eller å fraskrive deg arv. Min onkel døde for to år siden og skifteretten fant frem til min tante han fremdeles var gift med, men ikke hadde hatt kontakt med på over 40 år. Hun var tysk med utflyttet til USA. Anonymkode: 54e66...640
Kalevala Skrevet 22. januar 2024 #33 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor er det viktig for deg å komme i en begravelse når du ikke har ønsket kontakt med de på 10 år?? Hvorfor antar du at det er viktig for trådstarter å komme i begravelsen når det ikke er skrevet? Hvorfor antar du at det er trådstarter som ikke har ønsket kontakt? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #34 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Så vidt jeg vet er det ulovlig å frata barn arv, så da vil vel advokaten kontakte meg? Men hvordan gjør de dette, sender de brev til adressen i folkeregisteret? Jeg tror ikke jeg har oppdatert den på en stund. Jeg har ikke noe norsk telefonnummer lengre heller. Anonymkode: 1b831...93f Arv er du opptatt av at du får, men kontakt med din familie vil du ikke ha. Hvis familien din har vært grusomme mot deg er det vel ikke godt å ta imot pengene deres heller? Anonymkode: f1fc1...57a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå