AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Skrevet 21. januar 2024 Jeg har ikke snakket med foreldre eller søsken på nesten ti år. Ingen i familien vet at jeg forlot Norge for mange år siden. Jeg lurer på hva som skjer når foreldrene mine dør? Ingen har telefonnummeret eller adressen min. De kan fortsatt nå meg på epost, og jeg finnes på Facebook, men tviler litt på at noen i familien ville forsøke å kontakte meg, siden vi kuttet kontakt for så lenge siden. Hvis ingen i familien varsler meg, kan det hende at jeg aldri får vite om dødsfallet, begravelse, arv, eller noen ting...? Hva er vanligst i slike tilfeller, der familien ikke har kontakt lenger, ei heller med andre slektninger eller bekjente? Jeg har også lurt på som skjer hvis jeg dør først... får familien min beskjed, i så fall, hvordan? Jeg bor for tiden innenfor EU, men reiser snart tilbake til USA igjen, og jeg lurer på hvordan slik blir håndtert i utlandet. I Norge har vel staten informasjon om nærmeste pårørende som blir kontaktet ved dødsfall, om jeg ikke tar feil? Men blir den norske staten kontaktet av utenlandske myndigheter hvis man dør i utlandet? I så fall, kunne jeg gjort noe for å unngå at de blir varslet? Hvis det var opp til meg skulle jeg helst ønske at ingen i familien får vite noe, men jeg lurer på om staten har et system som sørger for at alle blir varslet? Kanskje litt rare spørsmål... men har akseptert at vi ikke skal ha noe med hverandre å gjøre igjen, og hadde vært deilig å vite hva som skjer med den siste praktiske biten så jeg slipper å tenke på det mer. Anonymkode: 1b831...93f 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #2 Skrevet 21. januar 2024 Du får iallefall beskjed fra advokat om du er arving. Pårørende er forpliktet til å oppgi eventuelle barn/arvinger ved offentlig skifte. Anonymkode: 3cc22...bbf 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #3 Skrevet 21. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du får iallefall beskjed fra advokat om du er arving. Pårørende er forpliktet til å oppgi eventuelle barn/arvinger ved offentlig skifte. Anonymkode: 3cc22...bbf Så vidt jeg vet er det ulovlig å frata barn arv, så da vil vel advokaten kontakte meg? Men hvordan gjør de dette, sender de brev til adressen i folkeregisteret? Jeg tror ikke jeg har oppdatert den på en stund. Jeg har ikke noe norsk telefonnummer lengre heller. Anonymkode: 1b831...93f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #4 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så vidt jeg vet er det ulovlig å frata barn arv, så da vil vel advokaten kontakte meg? Men hvordan gjør de dette, sender de brev til adressen i folkeregisteret? Jeg tror ikke jeg har oppdatert den på en stund. Jeg har ikke noe norsk telefonnummer lengre heller. Anonymkode: 1b831...93f Kanskje du bør vurdere å oppdatere litt da. Så er problemet løst Anonymkode: 16093...f33 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #5 Skrevet 21. januar 2024 Når det leveres skifteattest skal alle arvinger tas med. Dersom man har riktig adresse hos norske myndigheter, blir man varslet. Også krav om arv forfaller dersom de ikke reises innen fristen. Hvorvidt norske myndigheter blir varslet ved din død avhenger av rutiner i landet du bor. Anonymkode: bf07c...8c2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #6 Skrevet 21. januar 2024 Du har jo tatt et valg om å kutte kontakt da, så da er ikke ting så enkelt. Men skifteretten vil vel gjøre en innsats for å finne arvinger sikkert. Anonymkode: 0f119...b8d 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #7 Skrevet 21. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når det leveres skifteattest skal alle arvinger tas med. Dersom man har riktig adresse hos norske myndigheter, blir man varslet. Også krav om arv forfaller dersom de ikke reises innen fristen. Hvorvidt norske myndigheter blir varslet ved din død avhenger av rutiner i landet du bor. Anonymkode: bf07c...8c2 Så man blir kun kontaktet med brev via adressen i folkeregisteret? Og hvis jeg ikke svarer innen fristen, mister jeg retten til arv? Da blir spørsmålet mitt... hvordan vet jeg om advokaten allerede har forsøkt å kontakte meg vedrørende dødsfall? Og finnes det ingen prosedyre for varsling vedrørende begravelse? Altså hvis ingen i familien sier fra får jeg aldri vite om begravelsen? Anonymkode: 1b831...93f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #8 Skrevet 21. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du har jo tatt et valg om å kutte kontakt da, så da er ikke ting så enkelt. Men skifteretten vil vel gjøre en innsats for å finne arvinger sikkert. Anonymkode: 0f119...b8d Jeg sa aldri at jeg tok det valget... det var nok din antagelse. Anonymkode: 1b831...93f 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #9 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): eg lurer på hva som skjer når foreldrene mine dør? Ingen har telefonnummeret eller adressen min. De kan fortsatt nå meg på epost, og jeg finnes på Facebook, men tviler litt på at noen i familien ville forsøke å kontakte meg, siden vi kuttet kontakt for så lenge siden. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sa aldri at jeg tok det valget... det var nok din antagelse. Anonymkode: 1b831...93f Er vel det du har skrevet ?? Anonymkode: 0f119...b8d 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #10 Skrevet 21. januar 2024 Jeg fikk brev i Digipost når pappa døde og det var tid for arveoppgjør og styr. Anonymkode: 91992...40c 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #11 Skrevet 21. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så man blir kun kontaktet med brev via adressen i folkeregisteret? Og hvis jeg ikke svarer innen fristen, mister jeg retten til arv? Da blir spørsmålet mitt... hvordan vet jeg om advokaten allerede har forsøkt å kontakte meg vedrørende dødsfall? Og finnes det ingen prosedyre for varsling vedrørende begravelse? Altså hvis ingen i familien sier fra får jeg aldri vite om begravelsen? Anonymkode: 1b831...93f Foreldelsesfristen på å kreve arv er 10 år. Men skulle du være kjent med dødsfall og arv umiddelbart etter bortgang er det en frist på 6 mnd etter du ble kjent med det. Det finnes ingen prosedyre på hvem i øvrig familie som blir kontaktet av begravelsesbyrå. Det er opptil nærmeste pårørende å avgjøre hvem som skal komme og hvordan seremonien blir. De kan velge å skjule det for deg, uten at kirken blander seg noe inn i det. Anonymkode: 67fc8...c6d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #12 Skrevet 21. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er vel det du har skrevet ?? Anonymkode: 0f119...b8d Jeg sa at ingen har telefonnumeret eller adressen min. Det betyr ikke at jeg tok valget om å kutte kontakten. Anonymkode: 1b831...93f 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #13 Skrevet 21. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk brev i Digipost når pappa døde og det var tid for arveoppgjør og styr. Anonymkode: 91992...40c Jeg hadde håpet på at det var tilfelle, siden jeg fortsatt mottar ting der iblant. Hvis jeg får spørre, var det fra advokaten? Må man fysisk stille opp til arveoppgjør, hva kreves av deg for å få det gjennomført? Anonymkode: 1b831...93f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #14 Skrevet 21. januar 2024 Da min far gikk bort. Fikk alle 9 ungene brev i digipost om arv. Og siden de var dine,mine og båre barn ble det avgjort offentlig skifte slik at det ble rett gjort Anonymkode: c9ffc...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #15 Skrevet 21. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Foreldelsesfristen på å kreve arv er 10 år. Men skulle du være kjent med dødsfall og arv umiddelbart etter bortgang er det en frist på 6 mnd etter du ble kjent med det. Det finnes ingen prosedyre på hvem i øvrig familie som blir kontaktet av begravelsesbyrå. Det er opptil nærmeste pårørende å avgjøre hvem som skal komme og hvordan seremonien blir. De kan velge å skjule det for deg, uten at kirken blander seg noe inn i det. Anonymkode: 67fc8...c6d Ok, da har nok i hvert fall ikke den fristen gått ut, så kanskje jeg enda har tid til å oppdatere folkeregisteret i tide. Vet du hvordan det avgjøres om noen er kjent umiddelbart og fristen på 6 måneder gjelder, lovlig sett? Anonymkode: 1b831...93f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #16 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok, da har nok i hvert fall ikke den fristen gått ut, så kanskje jeg enda har tid til å oppdatere folkeregisteret i tide. Vet du hvordan det avgjøres om noen er kjent umiddelbart og fristen på 6 måneder gjelder, lovlig sett? Anonymkode: 1b831...93f Vet du at vedkommende er gått bort? Da ville jeg tatt kontakt direkte med den tingretten som har ansvaret. https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/ Ikke sitt passivt og vent på Digipost og sånt. Ønsker du å være del av arveoppgjøret så kan du melde deg selv direkte til tingretten. De øvrige arvingene kan ikke ta privat skifte uten alle arvingenes signatur, men de kan prøve å få deg erklært ukontaktbar eller noe. Anonymkode: f943e...115
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #17 Skrevet 21. januar 2024 Skifteretten sender ut brev så beskjed vil du få. Hvis du vil sjekke om vedkommende ennå lever så kan du se om de ennå står oppført som dine foreldre inne på helse-norge, når de dør så tar de vekk feltet med foreldre. Regner med du har tilgang til det selv om du bor i utlandet. Anonymkode: d75b9...952
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #18 Skrevet 21. januar 2024 Men TS om du har flyttet ut av Norge så må du jo opplyse myndighetene om det? Det er jo ikke lov å ikke ha riktig adresse i folkeregisteret osv. Det har jo noe å si for medlemskap i folketrygden osv. Anonymkode: 73acd...317 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #19 Skrevet 21. januar 2024 Da min bestefar døde og ble begravet i Sverige ble ingen av arvingene her i Norge kontaktet. De fikk vite om dødsfallet i et brev først 1 år etterpå fra skatteetaten. Anonymkode: a41e8...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #20 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Skifteretten sender ut brev så beskjed vil du få. Hvis du vil sjekke om vedkommende ennå lever så kan du se om de ennå står oppført som dine foreldre inne på helse-norge, når de dør så tar de vekk feltet med foreldre. Regner med du har tilgang til det selv om du bor i utlandet. Anonymkode: d75b9...952 Off topic, men hvor på Helse-Norge finner man dette? Anonymkode: ef4c4...eaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå