Amy Skrevet 26. januar 2024 #21 Del Skrevet 26. januar 2024 En i hundeklubben der jeg bor har eurasier og de er så fine. Virker veldig trygg og rolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #22 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 1.19): Min bjeffer når folk kommer, men holder med et blikk på han så er det stille😅 Han er grei sånn😊 Folk han kjenner er han glad for å se, er det ukjente gjemmer han seg bak bordet til han føler det er greit å komme fram😊 Enkelte liker han ikke, han gjør ingen nummer ut av det, bare gidder ikke komme fram😂 Vet ikke om det finnes noen grupper for lapsk vallhund, men det gjør det nok😊 finnes mange facebookgrupper for rasen, der er det sikkert folk som vet😊 Tror det er store forskjeller på utstillingslinjene og brukshundlinjene. Har lagt merke til at reindriftshundene er lettere i kroppen, lengre bein og som du sier, ansiktet er annerledes. Mens den finske lapphunden jeg kjenner godt er kortbeint, litt stutt på et vis, har enormt med pels som klumper i snøen, og er fryktelig lat, den er av utstillingslinjer. Jeg ville ikke valgt en slik. Anonymkode: 4bb11...13c Jeg har finsk lapphund. Jeg lurer P pH a du mener med utstillingslinjer? Har aldri hørt at det er utstillingslinjer i lapphundmiljøet. Tvert imot så opplever jeg at de oppdretterne jeg kjenner til er svært opptatt av å ivareta rasens bruksegenskaper. Anonymkode: 36023...886 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #23 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har finsk lapphund. Jeg lurer P pH a du mener med utstillingslinjer? Har aldri hørt at det er utstillingslinjer i lapphundmiljøet. Tvert imot så opplever jeg at de oppdretterne jeg kjenner til er svært opptatt av å ivareta rasens bruksegenskaper. Anonymkode: 36023...886 Jeg er ikke personen du siterer, men deler samme mening som dem. Enkelte finske har fått mer bamseutseende, typ pomeranian i større kropp. Den svenske har beholdt et mer naturlig utseende, og man ser stor forskjell mellom finsk og svensk (og lapsk) selv om de skal være ganske like. Masse pels og bamseuttrykk selges fortere, og gjør det tydeligvis bra på utstilling. Bilder av typisk finske utstillingshunder: Hva jeg syns ser mer naturlig og ikke ihjelavlet ut: Alle bildene er av renrasede finske lapphunder, samt godkjente avlshunder. Har møtt en håndfull finske lapphunder, og alle er kraftig pelset, rund og kort snute, og kunne ikke se beina på dem pga all pelsen. Altså ikke hva jeg ville anset som velfunksjonerende gjeterhunder. Anonymkode: c4ad2...f8a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #24 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke personen du siterer, men deler samme mening som dem. Enkelte finske har fått mer bamseutseende, typ pomeranian i større kropp. Den svenske har beholdt et mer naturlig utseende, og man ser stor forskjell mellom finsk og svensk (og lapsk) selv om de skal være ganske like. Masse pels og bamseuttrykk selges fortere, og gjør det tydeligvis bra på utstilling. Bilder av typisk finske utstillingshunder: Hva jeg syns ser mer naturlig og ikke ihjelavlet ut: Alle bildene er av renrasede finske lapphunder, samt godkjente avlshunder. Har møtt en håndfull finske lapphunder, og alle er kraftig pelset, rund og kort snute, og kunne ikke se beina på dem pga all pelsen. Altså ikke hva jeg ville anset som velfunksjonerende gjeterhunder. Anonymkode: c4ad2...f8a Takk for svar. Da skjønner jeg hva som menes. Min lapphund ser mer ut som en brukshund da den ikke har så mye pels. Men oppdretteren er også veldig opptatt av å ivareta lapphunden som lapphund og samtidig stille ut hundene. Anonymkode: 36023...886 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #25 Del Skrevet 27. januar 2024 Vi har lapsk vallhund, og kunne nesten ikke vært mer fornøyd. Vi hentet den i Finnmark, og foreldrene er reingjetere, men vi har den som tur- og familiehund. Vi bor på landet, og det er sjeldent vi treffer folk på tur, men når vi møter folk vi ikke kjenner, går han i bue rundt dem. Er det noen vi hilser på, vil han og hilse, og han elsker de fleste han møter. Noen er han mer skeptisk til, men han varmes opp etter noen ganger. Vi har ikke vært gode nok til å trene på å møte andre hunder, for han kan være litt intens i leken. Han er sjefete over vannskål og matskål, men god i lek og godtar at andre er mer dominerende. Vi har han masse løs, og når vi jobber ute, tusler han rundt og liker seg best på trappa. Han liker ikke bråkete maskiner, men har det greit inni traktor. Vi har fra valpestadiet sagt at han ikke skal bry seg om naboens kyr og sauer, så han han bryr seg stort sett ikke om dem. Om en kalv eller lam løper ved siden av ham, bjeffer han, men er enkelt å få ham inn. Hvis det er rådyr på tunet, løper han etter for å jage det bort, men stopper etter 50 meter og kommer tilbake. Vi har noen ganger måtte jobbe litt med å ikke løpe etter fugl som flyr opp rett ved oss, men han hører når han ikke er langt unna oss. De største ulempene vil jeg si er gjeterinstingtet(som jeg generelt liker veldig godt, bortsett fra i disse få tilfellene). Han gjeter katten vår, så den får ikke gjøre som den vil når de er samme sted. Men hvis katten går et sted hunden ikke får være, bråstopper hunden på dørkarmen. Han har aldri fulgt etter (han har to rom pluss kjeller han ikke får være på). Han gjeter gjerne biler, og det er slitsomt, og sikkert noe vi burde jobbet mer med. Og han gjeter folk som aker. Men han har en fantastisk personlighet og lynne, og jeg tror vi har vært veldig heldig med vårt eksemplar. Anonymkode: 5e8a0...14b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå