Gå til innhold

Hvilken lapphundrase?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i spisshunder, men er så lei av jaktinstinktet som ofte følger med. Jeg har sett litt på lapphundene, de skal for det meste ha vokt- og gjeterinstinkt ut ifra det jeg har skjønt. Men jeg er usikker på om det egentlig er store forskjeller mellom de 3 (annet enn eksteriør)?

Lapsk vallhund er utrolig fin syns jeg🥰. Den kortere pelsen faller mer i smak enn den ordentlige lange, fluffy'e som den finske og svenske har. 

Jeg har møtt på en god del finske lapphunder, og de er ekstremt fluffy! Jeg liker å kunne se kroppen til hunden, uten lang pels som gjemmer bevegelsene. Jeg liker beskrivelsen av personligheten/mentaliteten av den finske (og forsåvidt svenske), men ikke utseendet.

Jeg så en video fra Kennel Vintervidda som snakket om de 3 lapphundrasene og sa at de er ganske like.

Lapsk vallhund er kanskje vanskeligere å få tak i enn den finske?

Jeg var ganske bestemt på å skaffe finsk lapphund 1-2 år tilbake når jeg startet researchen min, men endte opp med å forelske meg i lapsk vallhund😂 Hører/ser så lite om den, så jeg veit ikke mye.

Her jeg bor er det massevis av skog og turmuligheter, badesteder osv. som jeg vil utforske med en firbeint venn. Pga mye vilt så er det ikke så moro med hund som har stort jaktinstinkt. Vil helst la hunden løpe mer fritt, og å kunne drive med apportlek uten at hunden driter 100% i leken for å løpe etter spor...

Anonymkode: c4ad2...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville nok tatt kontakt med raseklubbene og/eller sjekket ut raseklubb FB sidene til de forskjellige rasene for å høre deres erfaringer 😄

https://www.nkk.no/raser/lapsk-vallhund-article8262-815.html

https://www.nkk.no/raser/finsk-lapphund-article8174-815.html

https://www.nkk.no/raser/svensk-lapphund-article8285-815.html

Anonymkode: f1d6b...c44

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ville nok tatt kontakt med raseklubbene og/eller sjekket ut raseklubb FB sidene til de forskjellige rasene for å høre deres erfaringer 😄

https://www.nkk.no/raser/lapsk-vallhund-article8262-815.html

https://www.nkk.no/raser/finsk-lapphund-article8174-815.html

https://www.nkk.no/raser/svensk-lapphund-article8285-815.html

Anonymkode: f1d6b...c44

Det kan jeg godt gjøre! 😊 Tenkte om noen hadde erfaringer her som ville dele, siden det helt sikkert er nyanser innenfor rasene, og kanskje rasebeskrivelsene ikke stemmer helt (spørs på hvordan avlen har vært i det siste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med en Västgötaspets  (tidl. svensk Vallhund) i stedet? Førerorientert ku-gjeterhund med moderat jakt instinkt. 

Anonymkode: cc829...704

Den var morsom! Elghund-dachs-lignende sak😂

Prøvde å lete etter litt info om det med jakt, og virker som at de ikke egner seg til det - som er bra i mitt tilfelle. Jeg er ikke så glad i de korte beina, men at rasen er frisk og rask er et kjempepluss. Mange andre raser med lignende fysikk sliter vel med hofter/rygg/ledd.

Får snuse litt mer på den rasen i tillegg. Blir kanskje ala det samme som lapsk vallhund sett bort ifra utseende/størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med svensk lapphund. En god del av dem går som jakthunder, blant annet på elg. De er svært allsidige og er brukt til gjeting, vokt og jakt. Jeg vet om flere som har sine løse, men det krever mye trening, og du bør lese hunden godt så du kan kalle inn ved første tegn til ferske spor. Ellers er det en flott rase. 

Jeg syns den finske er i ferd med å bli avlet bort fra opprinnelig bruk, og jeg syns den har fått mye mer pels de siste årene. Muligens et resultat av at valpene er lettere å selge fordi de er søte, og fordi det er belønnet på utstilling. Når det er sagt, har jeg hørt mye bra om hundene til Vintervidda. Finsk går for å være litt enklere enn svensk. Både finsk og svensk kan ha problemer med samkjønnsaggresjon og bør sosialiseres godt. (Ikke løpe løs med alt og alle, men kunne være til stede med både tisper og hanner uten å reagere). 

Lapsk går for å være nærmest opprinnelsen, og det er få av dem. Flere av dem kan være ganske krevende, men samtidig er det herlige hunder. 

Anbefaler absolutt å ta kontakt med raseklubben, det er flinke folk med mye kunnskap om og hjerte for fasene. Det finnes også gode grupper på Facebook med mange hyggelige raseentusiaster 😊

Anonymkode: f327f...c6c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en blanding av lapsk vallhund og finsk lapphund. Perfekt, han har fått det beste fra begge rasene😄 

Hadde jeg måtte velge en av rasene hadde det blitt lapsk vallhund😊 Vet ikke om det er tilfelle blandt alle, men de virker mindre stri og sta enn finsk lapphund. 

Han har aldri stukket av, er snart 5 år og går aldri i bånd, utenom for syns skyld der det er nødvendig. 99,5% sikker på innkalling, jeg har aldri opplevd at han ikke har hørt etter. Går aldri lenger enn 20-30 meter vekk fra meg. 

Han har sterke gjeterinnstinkter, og har prøvd litt gjeting med han. Er også en god "vakthund". Varsler når det kommer fremmede. Er noe sky til folk og hunder han ikke kjenner. Går aldri bort til noen. 

Her i Finnmark er det masse lapphunder, og kryssninger, mange flotte hunder. Men du bor kanskje langt unna?

Anonymkode: 4bb11...13c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

...

Jeg syns den finske er i ferd med å bli avlet bort fra opprinnelig bruk, og jeg syns den har fått mye mer pels de siste årene. Muligens et resultat av at valpene er lettere å selge fordi de er søte, og fordi det er belønnet på utstilling. Når det er sagt, har jeg hørt mye bra om hundene til Vintervidda. Finsk går for å være litt enklere enn svensk. Både finsk og svensk kan ha problemer med samkjønnsaggresjon og bør sosialiseres godt. (Ikke løpe løs med alt og alle, men kunne være til stede med både tisper og hanner uten å reagere). 

...

Ja jeg tror den finske har blitt mer utsatt pga "søthetsfaktoren" og at de er mer populære enn de 2 andre lapphundene. De finske jeg har møtt har nok pels til 2 hunder! Syns også at ansiktet/snutepartiet har blitt kortere/mer markert stopp, hvertfall når man ser den sammen med den svenske.

Samkjønnsaggresjon har jeg ikke hørt at de kan ha før, så det hadde vært kjipt! Er det hos enkelte linjer, eller er det såpass utbredt at det så og si er garantert?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en blanding av lapsk vallhund og finsk lapphund. Perfekt, han har fått det beste fra begge rasene😄 

Hadde jeg måtte velge en av rasene hadde det blitt lapsk vallhund😊 Vet ikke om det er tilfelle blandt alle, men de virker mindre stri og sta enn finsk lapphund. 

Han har aldri stukket av, er snart 5 år og går aldri i bånd, utenom for syns skyld der det er nødvendig. 99,5% sikker på innkalling, jeg har aldri opplevd at han ikke har hørt etter. Går aldri lenger enn 20-30 meter vekk fra meg. 

Han har sterke gjeterinnstinkter, og har prøvd litt gjeting med han. Er også en god "vakthund". Varsler når det kommer fremmede. Er noe sky til folk og hunder han ikke kjenner. Går aldri bort til noen. 

Her i Finnmark er det masse lapphunder, og kryssninger, mange flotte hunder. Men du bor kanskje langt unna?

En litt mer sky hund som ikke må bort til alt og alle syns jeg er fint. Blir slitsomt å følge med til enhver tid for at hunden ikke skal "plage"/forstyrre for forbigående folk/dyr.

Det at hunden bjeffer for å si ifra at folk kommer kan være kjekt, føles trygt på en måte, men hvordan er den når det kommer gjester? Slutter den å bjeffe/varsle eller holder den på i en stund? Hunden til en venn varsler når man nærmer seg døra, men stopper ikke før 5-10 minutter etterpå. Den får hilse hver gang, men settes til slutt på eget rom for å roe seg ned... Den bjeffer mest sannsynlig av usikkerhet enn ren vaktinstinkt da...

Jeg bor på østlandet så det blir litt langt ja. Mye går an for den rette hunden selvfølgelig, så jeg drar heller et stykke for en hund som passer inn i familien enn å velge noe i nærheten som bare blir et herk og frustrerende å leve med. Kjærligheten for lapsk vallhund blir ikke akkurat mindre når folk virker så fornøyd med den, hehe!

Finnes det egne grupper for formidling av lapsk vallhund? Jeg har ikke sett særlig til dem noen steder, utenom NKK sin side. Den finske er den eneste jeg ser, da både valper og omplasseringshunder.

Blandinger er jeg ikke imot, så lenge det ikke er med rase/raser som har mye jakt i seg såklart😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt mer sky hund som ikke må bort til alt og alle syns jeg er fint. Blir slitsomt å følge med til enhver tid for at hunden ikke skal "plage"/forstyrre for forbigående folk/dyr.

Det at hunden bjeffer for å si ifra at folk kommer kan være kjekt, føles trygt på en måte, men hvordan er den når det kommer gjester? Slutter den å bjeffe/varsle eller holder den på i en stund? Hunden til en venn varsler når man nærmer seg døra, men stopper ikke før 5-10 minutter etterpå. Den får hilse hver gang, men settes til slutt på eget rom for å roe seg ned... Den bjeffer mest sannsynlig av usikkerhet enn ren vaktinstinkt da...

Jeg bor på østlandet så det blir litt langt ja. Mye går an for den rette hunden selvfølgelig, så jeg drar heller et stykke for en hund som passer inn i familien enn å velge noe i nærheten som bare blir et herk og frustrerende å leve med. Kjærligheten for lapsk vallhund blir ikke akkurat mindre når folk virker så fornøyd med den, hehe!

Finnes det egne grupper for formidling av lapsk vallhund? Jeg har ikke sett særlig til dem noen steder, utenom NKK sin side. Den finske er den eneste jeg ser, da både valper og omplasseringshunder.

Blandinger er jeg ikke imot, så lenge det ikke er med rase/raser som har mye jakt i seg såklart😊

Min bjeffer når folk kommer, men holder med et blikk på han så er det stille😅 Han er grei sånn😊 Folk han kjenner er han glad for å se, er det ukjente gjemmer han seg bak bordet til han føler det er greit å komme fram😊 Enkelte liker han ikke, han gjør ingen nummer ut av det, bare gidder ikke komme fram😂 

Vet ikke om det finnes noen grupper for lapsk vallhund, men det gjør det nok😊 finnes mange facebookgrupper for rasen, der er det sikkert folk som vet😊

Ja jeg tror den finske har blitt mer utsatt pga "søthetsfaktoren" og at de er mer populære enn de 2 andre lapphundene. De finske jeg har møtt har nok pels til 2 hunder! Syns også at ansiktet/snutepartiet har blitt kortere/mer markert stopp, hvertfall når man ser den sammen med den svenske.

Samkjønnsaggresjon har jeg ikke hørt at de kan ha før, så det hadde vært kjipt! Er det hos enkelte linjer, eller er det såpass utbredt at det så og si er garantert?

Tror det er store forskjeller på utstillingslinjene og brukshundlinjene. 

Har lagt merke til at reindriftshundene er lettere i kroppen, lengre bein og som du sier, ansiktet er annerledes. 

Mens den finske lapphunden jeg kjenner godt er kortbeint, litt stutt på et vis, har enormt med pels som klumper i snøen, og er fryktelig lat, den er av utstillingslinjer. 

Jeg ville ikke valgt en slik.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Min bjeffer når folk kommer, men holder med et blikk på han så er det stille😅 Han er grei sånn😊 Folk han kjenner er han glad for å se, er det ukjente gjemmer han seg bak bordet til han føler det er greit å komme fram😊 Enkelte liker han ikke, han gjør ingen nummer ut av det, bare gidder ikke komme fram😂 

Vet ikke om det finnes noen grupper for lapsk vallhund, men det gjør det nok😊 finnes mange facebookgrupper for rasen, der er det sikkert folk som vet😊

Tror det er store forskjeller på utstillingslinjene og brukshundlinjene. 

Har lagt merke til at reindriftshundene er lettere i kroppen, lengre bein og som du sier, ansiktet er annerledes. 

Mens den finske lapphunden jeg kjenner godt er kortbeint, litt stutt på et vis, har enormt med pels som klumper i snøen, og er fryktelig lat, den er av utstillingslinjer. 

Jeg ville ikke valgt en slik.

Hunden din høres morsom og fin ut den, altså! Er sånn type hund jeg skulle likt å hatt, så jeg tror kanskje lapsk vallhund er rasen jeg har lett etter🤔

Utstillingslinjer er som regel der man ser ihjelavlede dyr som ikke lenger ligner på rasen sin. Den finske lapphunden du beskriver du har sett, er nettopp den jeg er mest kjent med også. Veldig synd at seriøs avl skal ødelegge utseendet, og helsa på sikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg syns jeg ser relativt mange med en grad av det, men det handler jo som sagt om å trene hunden. Hvis hunden ikke har en forventning om at den må bort til alle hunder den møter, vil det etter min erfaring gå helt fint. 

Og det er veldig deilig med en hund som er noe reservert, samtidig gjør det jo at man bør sosialisere mer og øve på ting som håndtering av fremmede. Det er dumt å komme til dyrlegen med en reservert hund som ikke er sosialisert og trent på å bli håndtert av fremmede. 

For meg er ingen av disse tingene noe problem, men jeg tenker at det er noe man bør være obs på fra start så man unngår problemer med det når hunden er eldre. 

Alle de tre lapphundrasene har også åpne stambøker, noe som vil si at de kan ta inn arbeidende hunder som etter en bedømming regnes som rasen. Senest i fjor ble det tatt inn 18 nye hunder. I en tid med fokus på innavl, og med relativt små raser tallmessig, er dette et viktig arbeid. https://www.nkk.no/aktuelt/18-nye-lapphunder-monstret-inn?fbclid=IwAR0t2zTxTw6ZzanTJUpoEwMmPH7vKmtxYMxIxYeBeznQilCLuRl--HeubPA

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg ser relativt mange med en grad av det, men det handler jo som sagt om å trene hunden. Hvis hunden ikke har en forventning om at den må bort til alle hunder den møter, vil det etter min erfaring gå helt fint. 

Og det er veldig deilig med en hund som er noe reservert, samtidig gjør det jo at man bør sosialisere mer og øve på ting som håndtering av fremmede. Det er dumt å komme til dyrlegen med en reservert hund som ikke er sosialisert og trent på å bli håndtert av fremmede. 

For meg er ingen av disse tingene noe problem, men jeg tenker at det er noe man bør være obs på fra start så man unngår problemer med det når hunden er eldre. 

Alle de tre lapphundrasene har også åpne stambøker, noe som vil si at de kan ta inn arbeidende hunder som etter en bedømming regnes som rasen. Senest i fjor ble det tatt inn 18 nye hunder. I en tid med fokus på innavl, og med relativt små raser tallmessig, er dette et viktig arbeid. https://www.nkk.no/aktuelt/18-nye-lapphunder-monstret-inn?fbclid=IwAR0t2zTxTw6ZzanTJUpoEwMmPH7vKmtxYMxIxYeBeznQilCLuRl--HeubPA

Jeg er enig i det du skriver! Mye handler nok om sosialisering og trening, og gemyttet til foreldredyra såklart.

F.eks. malamutes har jeg hørt at har nokså utbredt samkjønnsaggresjon. De jeg veit om som eier 2, har alltid 1 hann og 1 tispe. Lapphunder har jeg ikke inntrykk av at er på samme måte, men så har jeg hørt fra lapphundeierne at hunden "ikke er glad i [kjønn]". Så det blir mer riktig som du sier at de har en viss grad av det. Lurer på om det er noe man ser i linjer fra Sverige og Finland også?

Jeg elsker at de har åpne stambøker! På NLK så jeg at de hadde egen side for "innmønstret" hunder, og jeg skjønte jo ikke hva det betø før jeg leste litt om det. Ekstremt viktig for å unngå innavl og dårlig psykisk og fysisk helse. Sånn type arbeid støtter jeg 1000% !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg er enig i det du skriver! Mye handler nok om sosialisering og trening, og gemyttet til foreldredyra såklart.

F.eks. malamutes har jeg hørt at har nokså utbredt samkjønnsaggresjon. De jeg veit om som eier 2, har alltid 1 hann og 1 tispe. Lapphunder har jeg ikke inntrykk av at er på samme måte, men så har jeg hørt fra lapphundeierne at hunden "ikke er glad i [kjønn]". Så det blir mer riktig som du sier at de har en viss grad av det. Lurer på om det er noe man ser i linjer fra Sverige og Finland også?

Jeg elsker at de har åpne stambøker! På NLK så jeg at de hadde egen side for "innmønstret" hunder, og jeg skjønte jo ikke hva det betø før jeg leste litt om det. Ekstremt viktig for å unngå innavl og dårlig psykisk og fysisk helse. Sånn type arbeid støtter jeg 1000% !

Tror også det handler mye om sosialisering. Mine foreldres hund kan ikke fordra andre hannhunder, men hunder som har "vokst opp" sammen med ham, er greit. De er tydeligvis del av flokken, og da er det innafor uavhengig av kjønn. 

Han går også greit med flokk løs, men reagerer i bånd om man ikke er påpasselig. Men når man bor langt unna folk, blir det lite trening på det :laugh: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en blandingsvalp med samojed og lapsk vallhund. Han er bare et halvt år enda, men verdens herligste! Er veldig lærevillig, men har arvet staheten sin fra samojedsiden. Utrolig glad i folk enda, spesielt folk han kjenner. Ligner mest på lapsk vallhund, men har samojed halen. Sliter ikke noe med jaktinstinkt på han (enda allefall), men merker at han er gjeterhund, da han kan bli litt stresset hvis ikke han har oversikt over hele ‘flokken’ sin. Spesielt på tur, så dette er noe vi jobber med. 

Anonymkode: 550f6...f16

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 11.07):

Vi har en blandingsvalp med samojed og lapsk vallhund. Han er bare et halvt år enda, men verdens herligste! Er veldig lærevillig, men har arvet staheten sin fra samojedsiden. Utrolig glad i folk enda, spesielt folk han kjenner. Ligner mest på lapsk vallhund, men har samojed halen. Sliter ikke noe med jaktinstinkt på han (enda allefall), men merker at han er gjeterhund, da han kan bli litt stresset hvis ikke han har oversikt over hele ‘flokken’ sin. Spesielt på tur, så dette er noe vi jobber med. 

Anonymkode: 550f6...f16

Blir solgt jeg altså🥰. Neste hund blir vel lapsk vallhund!

Siste hunden jeg hadde var jeg selvfølgelig glad i, men ikke noe jeg orket å skaffe igjen. Det at lapsk vallhund-eiere er såpass fornøyde er et godt tegn.

Eneste minuset jeg kan tenke meg er bjeffinga, men det er ikke helt krise slik jeg bor uansett. Får heller lære en stille-kommando slik at den får lov til å varsle, men ikke ha lange bjeffeøkter. Virker ikke til å være rasetypisk heller, da de ikke skal være en sånn typisk bjeffete rase.

Når alt annet passer så utrolig godt til mine ønsker, så får jeg finne meg i litt lyd 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innspill: har du sett på eurasier?😊 vi var fast bestemt på finsk lapphund, men etter at noen i gaten vår fikk seg en så slo vi det fra oss med en gang😂 nå er det jo individuelle forskjeller, men har forstått at lapphunden ofte kan være bjeffete.. det var et no-go for oss. Fikk eurasier i stedet. Bjeffer minimalt, lite jaktinstinkt og er reservert for fremmede.

Anonymkode: 4c2c8...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Innspill: har du sett på eurasier?😊 vi var fast bestemt på finsk lapphund, men etter at noen i gaten vår fikk seg en så slo vi det fra oss med en gang😂 nå er det jo individuelle forskjeller, men har forstått at lapphunden ofte kan være bjeffete.. det var et no-go for oss. Fikk eurasier i stedet. Bjeffer minimalt, lite jaktinstinkt og er reservert for fremmede.

Jeg har sett på eurasier ja. De jeg har møtt har ikke kunnet være løse pga jaktinstinkt, samt vært ganske selvstendige (typ gjør det de vil, hører ikke på eier). Sikkert individuelle forskjeller og oppdragelse som kan være greia, men litt skummelt å satse på å få et slikt individ... Pene er de da! Hadde heller gått for eurasier enn finsk lapphund, men så langt vinner lapsk vallhund👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Der skal man være rimelig nøye med valget. De ble populære veldig fort, og det har vært avlet på mye rart, mest sannsynlig pga innslaget søt spisshund som ikke bjeffer. 

En del dårlig sammensatte egenskaper i rasen. Så går man den veien, velg med omhu. 

Når det er sagt, lapphunden bjeffer. De har tross alt både jakt, vokt og gjeting i seg, alle disse involverer bjeffing. Om det er plagsomt kommer an på, men man bør ha mye fokus på stressregulering. En lapphund som går høyt i stress, vil nesten alltid bjeffe. Enten det er fordi agility er gøy, trening er gøy, forventning til belønning eller andre hunder er høy osv. Så det å jobbe med stressregulering fra start, tenker jeg er avgjørende for å redusere bjeffing. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skal man være rimelig nøye med valget. De ble populære veldig fort, og det har vært avlet på mye rart, mest sannsynlig pga innslaget søt spisshund som ikke bjeffer. 

En del dårlig sammensatte egenskaper i rasen. Så går man den veien, velg med omhu. 

Dette var nytt for meg🤷🏻‍♀️ vi har sett veldig få eurasiere her i området i hvertfall.  Folk som går forbi på gata stopper og lurer på hvilken rase det er, og flere har trodd at det var elghund. Når jeg sier at det er en eurasier er det 90% som aldri har hørt om rasen før.

kan du utdype det siste du skrev? Nysgjerrig 😊 men som ved alle andre raser så bør man jo undersøke og finne en seriøs oppdretter🐕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...