AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Skrevet 21. januar 2024 Hvilken konsekvenser får det ved lekkasje. Jeg er jo forsikret. Anonymkode: 63335...eb3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #2 Skrevet 21. januar 2024 Forsikringer kommer med betingelser, og her kommer berederens levetid inn. 30 år er langt på overtid, så en lekkasje kan skje når som helst. Jeg byttet ut min etter 20 år, og da ble det montert water guard samtidig (krav i dag). Anonymkode: 2bd9b...5c7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #3 Skrevet 21. januar 2024 Kommer an på lekkasjen og bygningen. Noen oppdager det idet det begynner dryppe, andre oppdager det først etter det har vært lekkasje lenge. Min bror hadde varmtvannsbereder i andre etasje, og i en bod. Lekkasjen ble oppdaget etter lang tid. Først når det ble synlig i etasjen under. Rommene ble strippet for alt, så brukte dem to uker på å tørke, før de kunne begynne bygge opp rommene igjen. Kostnaden fikk de ta selv, siden de ikke hadde sluk i rommet og ikke andre måter oppdage lekkasjen på, i tillrgg til at berederen var så gammel at lekkasjen skyldtes alder/slitasje, og ikke en plutselig hendelse. Anonymkode: 05164...8c6
Rødstrupa Skrevet 21. januar 2024 #4 Skrevet 21. januar 2024 Bedre energieffektivitet kan gjøre det til en lønnsom investering. Ingenting varer evig. Heller ikke en varmtvannsbereder. De mest brukte modellene har en anbefalt brukstid på mellom 10 og 20 år.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #5 Skrevet 21. januar 2024 Vi turte ikke mere. Vår var over 20 år. Ja du har forsikring. Men man kan ikke la ting forfalle fordi. For da sier dem nei til å hjelpe deg. Anonymkode: b3818...d37
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #6 Skrevet 21. januar 2024 Vi byttet da den gamle var ca 40 år, byttet fordi vi skulle flytte den. Aldri hatt problem med den gamle. Anonymkode: e00b4...428
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #8 Skrevet 21. januar 2024 Hva tror dere kostnadene blir hvis jeg må bytte den ut. Varmtvannsbereder under benk koblet til stikkontakt. Samtidig vurderer jeg å bytte ut rør under vask. De er også veldig gammle. Anonymkode: 63335...eb3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #9 Skrevet 21. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hva tror dere kostnadene blir hvis jeg må bytte den ut. Varmtvannsbereder under benk koblet til stikkontakt. Samtidig vurderer jeg å bytte ut rør under vask. De er også veldig gammle. Anonymkode: 63335...eb3 Under benk på bad, eller under benk i kjøkkenskap? Sistnevnte kan ta litt lenger tid siden da må de ut med underskap. Lurt å ta rørene samtidig. Pris vil variere utifra størrelse på bereder m.m. innhent anbud fra et par anerkjente rørleggere er det jeg ville ha gjort. Det blir fort et sted mellom 15 - 20 000 tenker jeg. Anonymkode: 2bd9b...5c7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #10 Skrevet 21. januar 2024 Jeg tror prisen kom på rundt 16 000,- for å bytte min som sto under benk. Det var inkludert ny bereder, og installering av denne, og waterguard. Vi koblet av og bar den gamle ut selv, men rørlegger tok den med seg for å kaste. Anonymkode: 05164...8c6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #11 Skrevet 21. januar 2024 Ja det er under kjøkkenbenk.kjøkkenet mitt er også gammelt så burde vel tatt å pusset opp det i samme slengen. Problemet er bare at jeg ikke kommer til å bo her mer enn to år til ca.Burde jeg bare la alt være som det er å håpe det ikke skjer noe når jeg bor her? Eller skifte ut breder å nytt kjøkken? Anonymkode: 63335...eb3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #12 Skrevet 21. januar 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er under kjøkkenbenk.kjøkkenet mitt er også gammelt så burde vel tatt å pusset opp det i samme slengen. Problemet er bare at jeg ikke kommer til å bo her mer enn to år til ca.Burde jeg bare la alt være som det er å håpe det ikke skjer noe når jeg bor her? Eller skifte ut breder å nytt kjøkken? Anonymkode: 63335...eb3 Da får du i såfall avvik på takstrapporten ved salg. Kjøpere liker at ting er på stell, så jeg ville byttet. Om ikke annet for å unngå risiko for lekkasje mens du bor der, for du kan bare glemme å få det på forsikringen. Jeg hadde aldri satset på det, for følgeskadene kan bli enorme. Jeg vet ikke tilstanden på kjøkkenet ditt for å kunne uttale meg om det vil være økonomisk gunstig å bytte det ut eller ikke. Anonymkode: 2bd9b...5c7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #13 Skrevet 21. januar 2024 Vi skiftet vår bereder under benk på kjøkkenet i fjor vinter, prisen ble på 13000,- det var inkludert tanken, rørlegger arbeidet og elektriker 🙂 Anonymkode: cbb8b...831
Havrekjeks85 Skrevet 21. januar 2024 #14 Skrevet 21. januar 2024 Nå er det kanskje litt synsing fra meg(er ingen ekspert, men lufter mine erfaringer), men når man har en VVB som er snart 30 år og den ryker så kan det hende du kun får dekket skadene i naborom som følge av lekkasje. Vet min søster hadde dårlige rør på badet som lakk, de fikk kun dekket skader på naborommet, badet måtte de ta selv. samme skjedde med min eks, en skjøtemuffe ned til sluket hadde knekt, vann rant inn i stue/kjøkken. Hun fikk kun dekket nytt gulv i naborom, måtte ta badet selv. jeg hadde nok byttet til ny VVB, det ser bedre ut i prospektet, viser da til at du tenker på vedlikehold av egen/tar vare på bolig, noe jeg ser etter når jeg leser egenerklæring og takster. bare lufter mine tanker, og lykke til med valget ☺️
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #15 Skrevet 21. januar 2024 Min er fra 70-tallet Anonymkode: 9366e...977
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #16 Skrevet 21. januar 2024 Bør byttes og kobles direkte på strøm (ikke stikkontakt). Fare for lekkasje og brann med så gammel bereder. Anonymkode: 40045...c0d
newman01 Skrevet 22. januar 2024 #17 Skrevet 22. januar 2024 Kjøp en fuktsensor med alarm og plasser på et egnet sted inni skapet. Da får du varsel om det lekker. Litt billigere enn å bytte, om man uansett bare skal bo etpar år. Misbruk av ressurser å bytte en fungerende bereder om man skal selge om 2 år og kjøkken uansett er modent for oppgradering. Men det er nå min tanke. En gammel VVB har dårlig isolasjon og bruker dermed mer strøm enn en ny, så i det lange løp vil man nok spare en god del på det. Men det blir jo neste eier som får den gleden. Om den ikke byttes igjen når kjøkken pusses opp. En fuktsensor med alarm vil riktignok ikke hjelpe om det blir en stor lekkasje mens du er på ferie, men den vil si fra at den har begynt å smådryppe
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #18 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Min er fra 70-tallet Anonymkode: 9366e...977 Er det sant? Hvorfor har du ikke byttet den? Anonymkode: 63335...eb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå