AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Skrevet 21. januar 2024 Det er meldt at det skal bli helt krise og speilblanke veier. Men.., så langt ser jeg bare slaps (som jo er helt normalt om vinteren). Det er ikke meldt kuldegrader, det skal plussgrader også i natt. Så hvorfor oransje varsel? Hovedveiene er bare. Så hvorfor skal det bli verre i morgen om det ikke er kuldegrader? Takk for opplysende svar! Anonymkode: 1a1a4...9b6 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #2 Skrevet 21. januar 2024 Bakken er ekstremt kald etter lang tids ekstremkulde, så regnet og slapsen vil etterhvert fryse til is i møte med bakken. Anonymkode: 07372...d82 4 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #3 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er meldt at det skal bli helt krise og speilblanke veier. Men.., så langt ser jeg bare slaps (som jo er helt normalt om vinteren). Det er ikke meldt kuldegrader, det skal plussgrader også i natt. Så hvorfor oransje varsel? Hovedveiene er bare. Så hvorfor skal det bli verre i morgen om det ikke er kuldegrader? Takk for opplysende svar! Anonymkode: 1a1a4...9b6 Kor bur du. TS? Anonymkode: 94695...2f6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #4 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bakken er ekstremt kald etter lang tids ekstremkulde, så regnet og slapsen vil etterhvert fryse til is i møte med bakken. Anonymkode: 07372...d82 Men tar det 10 timer? Det har vært slaps hele dagen idag. Det var slik jeg forsto varselet først, men da er det rart det ikke er is allerede? Anonymkode: 1a1a4...9b6
tvertimot Skrevet 21. januar 2024 #5 Skrevet 21. januar 2024 Helt riktig at det utstedes farevarsler når forholdene tilsier det. Hva du opplever lokalt blir irrelevant i så måte, andre steder kan forholdene være annerledes og serdeles utfordrende, klart at et farevarsel for hele Østlandet (eller Nord-Norge for den saks skyld) ikke nødvendigvis omfatter alle steder i regionen. Men toppen av toskeskap er å kritisere utsendelsene av farevarsel av den grunn. Man skal ikke ha kjørt mye bil for å ha viten og forståelse nok til at man ikke nødvendigvis trenger å kjøre for langt for at kjøreforholdene skal endre seg totalt, på mange veier er det fortsatt snø og klart at med kald bakke og plussgrader og kanskje regn, ja så skal man ikke være noen Einstein for å skulle forstå at det gir store utfordringer noen steder. Så legge fra deg fordummende toskeskaps-spørsmål og tenke først som sist, det du skriver her blir bare hjernedødt. 11 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #6 Skrevet 21. januar 2024 Fordi det er forventet at regnet aom treffer den bare asfalten fryser i det den treffer bakken, og man får underkjølt regn som verken salt eller grus hjelper på. Piggdekk hjelper bittelitt, men selv det hjelper dårlig på en hinne av underkjølt regn. Selv om luften er like over på pluss-siden så er det fortsatt kaldt på bakken. Jeg bor i en av nabobyene til Oslo, det er ingen veier her som er bar, selv ikke gjennomfartsårene. Det er masse snø over alle kumlokk i nabolaget, så om det begynner regne og snøen ikke klarer absorbere vannet, så har vannet ingen andre steder legge seg enn ut i gata, eller inn i kjeller... Når man går gradvis fra -20 og snø, til varmegrader og regn, så rekker bakken varme seg litt opp, man får åpnet kumlokk, og slikt. Det gjør man ikke nå. Anonymkode: 3fa4d...dc8 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #7 Skrevet 21. januar 2024 Bor ikke på Østlandet, men forrige gang det var sprengkulde etterfulgt av pøsregn hadde ikke vannet noen naturlige veier å renne siden det var is og snø i veien. Her gikk derfor rør tette og vannet sprengte seg vei og ødela veier og hus. Anonymkode: 6f782...212 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #8 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men tar det 10 timer? Det har vært slaps hele dagen idag. Det var slik jeg forsto varselet først, men da er det rart det ikke er is allerede? Anonymkode: 1a1a4...9b6 Dette har vært ett problem siden i morgest. Selv med full varme i bilen, varmetråder i vinduet og vindusviskere på fult, så rakk slapset fryse til is på frontrutene, på Romerike. Slapset fryser heller ikke til den samme ishinnen på veien, selv om det fryser. Men slapset gjør det helt umulig å strø nå, for slapset kapsler inn både salt og grus. Og det igjen kan gjøre at det ser ut som det er strødd, og så er det speilblankt over. Og slapset som ligger under frysetemperatur er med på å holde bakken kjølig enda en stund. Samtidig er slapset svært vanskelig få ryddet/skrapet unna, uten å skade asfalt og utstyr. Og litt regn er heller ikke så farlig, det er de mengdene som er meldt som gjør at man får ekstreme forhold. Anonymkode: 3fa4d...dc8 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #9 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette har vært ett problem siden i morgest. Selv med full varme i bilen, varmetråder i vinduet og vindusviskere på fult, så rakk slapset fryse til is på frontrutene, på Romerike. Slapset fryser heller ikke til den samme ishinnen på veien, selv om det fryser. Men slapset gjør det helt umulig å strø nå, for slapset kapsler inn både salt og grus. Og det igjen kan gjøre at det ser ut som det er strødd, og så er det speilblankt over. Og slapset som ligger under frysetemperatur er med på å holde bakken kjølig enda en stund. Samtidig er slapset svært vanskelig få ryddet/skrapet unna, uten å skade asfalt og utstyr. Og litt regn er heller ikke så farlig, det er de mengdene som er meldt som gjør at man får ekstreme forhold. Anonymkode: 3fa4d...dc8 Det er sikkert lokale forskjeller da, her har det ikke vært et problem at regnet fryser til is på bilen idag. Mulig flere varmegrader her jeg bor, og at det har gått noe mer gradvis, selv om det var -15 i går morges ble det gradvis mildere utover dagen. Takk for informativ beskrivelse av dette med slaps og strøing. Som jeg skrev i hi, søker jeg forklaring på varselet. Det er jo åpenbart noe jeg ikke skjønner😅 Har opplevd underkjølt regn (les blankis) på veiene før, og det var skikkelig skummelt! Var det jeg trodde skulle skje nå, men virker mer som føret man er vant med om vinteren når været svinger. Virker da litt voldsomt med dette varselet her jeg bor. Anonymkode: 1a1a4...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Skrevet 22. januar 2024 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9zRrMl/ruskevaeret-er-i-gang-jobbes-med-aa-faa-vannet-unna Og da har vi svaret 🤔 Anonymkode: 255b9...3b6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #11 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er sikkert lokale forskjeller da, her har det ikke vært et problem at regnet fryser til is på bilen idag. Mulig flere varmegrader her jeg bor, og at det har gått noe mer gradvis, selv om det var -15 i går morges ble det gradvis mildere utover dagen. Takk for informativ beskrivelse av dette med slaps og strøing. Som jeg skrev i hi, søker jeg forklaring på varselet. Det er jo åpenbart noe jeg ikke skjønner😅 Har opplevd underkjølt regn (les blankis) på veiene før, og det var skikkelig skummelt! Var det jeg trodde skulle skje nå, men virker mer som føret man er vant med om vinteren når været svinger. Virker da litt voldsomt med dette varselet her jeg bor. Anonymkode: 1a1a4...9b6 Lokale forskjeller er ett viktig moment. Gaten utenfor hos meg er nå fylt med slaps og vann, over ett lag med snø/is. Nabogaten er mer trafikkert, der er det blankis. Heldigvis strødd godt nok. Neste gate igjen har verken snø eller is, men er oversvømt med vann. Fra typen har jeg fått oppdatering at min strekning til jobb, som er ca 15 minutter, består av kontinuerlig skiftende kjøreforhold. Han hadde ikke kommet seg på jobb uten firhjulstrekk. Anonymkode: 3fa4d...dc8 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Skrevet 22. januar 2024 Hva er greia med at dersom en avis melder værvarsel for Oslo, så klikker halve Norge i kommentarfeltene, at de gidder sier nå jeg. Ex nordlending. Anonymkode: aaa45...38e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 En god del ulykker på sørlandet i dag, med stengt E18 ved Lillesand begge veier, veiene ser bare ut, men er speilglatte. Busser og alt er forsinket Anonymkode: 603e0...326 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #14 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En god del ulykker på sørlandet i dag, med stengt E18 ved Lillesand begge veier, veiene ser bare ut, men er speilglatte. Busser og alt er forsinket Anonymkode: 603e0...326 Og her har det ikke vært minusgrader, men fortsatt glatt. Derfor har det vært farevarsler mange steder Anonymkode: 603e0...326 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En god del ulykker på sørlandet i dag, med stengt E18 ved Lillesand begge veier, veiene ser bare ut, men er speilglatte. Busser og alt er forsinket Anonymkode: 603e0...326 Her var det slik i går kveld. Først på dagen var det plussgrader og våte veier, ingen problemer. På ettermiddagen slo det seg, og på kvelden var det fremdeles plussgrader med speilblanke veier. Parkerte biler skled sidelengs ned en bakke. 5 km unna var det ingen problemer. Anonymkode: 4be14...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #16 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En god del ulykker på sørlandet i dag, med stengt E18 ved Lillesand begge veier, veiene ser bare ut, men er speilglatte. Busser og alt er forsinket Anonymkode: 603e0...326 Ja, men de har jo verken strødd eller saltet. Skolebussen kjørte av veien i Arendal, også, pga manglende vedlikehold av veien. Her jeg bor er restene av snøen ikke fjernet, det er regn oppå og alt er selvsagt nå hard is, ikke strødd. Hvorfor vedlikeholdes ikke veiene??! Anonymkode: 48e1c...cd5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 Der ulykkene i Lillesand skjedde er jo nesten samme sted som alle bilene satte seg fast da det kom så mye snø. Igjen, fordi de ikke hadde brøyta ordentlig. Anonymkode: 48e1c...cd5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #18 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 17.44): Hva er greia med at dersom en avis melder værvarsel for Oslo, så klikker halve Norge i kommentarfeltene, at de gidder sier nå jeg. Ex nordlending. Anonymkode: aaa45...38e Nå gjaldt ikke dette varselet bare Oslo.. Ifht innbyggertall så gjaldt det omtrent halvparten av alle nordmenn denne gangen.. Anonymkode: 1a1a4...9b6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #19 Skrevet 26. januar 2024 Er ikke dette bare vanlig vinterføre, da? Man kjører rolig og tar hensyn til føret. Anonymkode: c913c...d6f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå