AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Skrevet 21. januar 2024 Står i et samlivsbrudd og forbereder overgang fra kjernefamilie til 50/50. Jeg overanalyserer og planlegger sikker altfor mye, men dette med oppfølging av fritidsaktiviteter bekymrer meg…. Hvordan løser dere som har erfaring dette? Har to barn i barneskolealder, der det eldste er svært aktiv i idrett (trening/kamper 4-5 kvelder i uka). Problemstillingen her er at far helst vil ta all oppfølging knyttet til treningene (også i mine uker). Det innebærer at det andre barnet vil bli litt bortprioritert på sine «pappa-kvelder», samt at jeg mister muligheten til å engasjere meg i noe som er veldig viktig for mitt barn. Jeg er også redd for å miste kontakten med andre foreldre og barnas venner om jeg godtar dette… Mitt forslag er egentlig at man har hovedansvar for oppfølging den uken man har barna, og spør den andre om hjelp dersom logistikken ikke går opp. Og at en konsekvens av 50/50 livet med flere barn er at man ikke kan ta på seg ubegrenset med trenerverv og frivillig engasjement… Huff, jeg gruer meg sånn til dette livet😕 Anonymkode: 88af4...0a2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #2 Skrevet 21. januar 2024 Er det så dårlig stemning at dere ikke kan være der begge to? Anonymkode: 7222e...8df 5
Snedig Skrevet 21. januar 2024 #3 Skrevet 21. januar 2024 Hva har dere gjort nå når dere har bodd sammen da?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #4 Skrevet 21. januar 2024 Snedig skrev (Akkurat nå): Hva har dere gjort nå når dere har bodd sammen da? Vi har bytta litt på, men treningene har han stort sett deltatt på selv - mens jeg har vært hjemme eller fulgt opp det andre barnet. Men han kan jo ikke dra bort fra det andre barnet, eller overlate det til noen andre fire kvelder i uka lenger, mener jeg da (hen er bare 8 år). Anonymkode: 88af4...0a2
fru Alving Skrevet 21. januar 2024 #5 Skrevet 21. januar 2024 Jeg ville nå vært glad over at far tok hovedansvaret for denne treningen. Jeg tenker at det ikke trenger å være helt likt. For det yngre søskenet kan det være greit å slippe å være med ut på kveldstid de ukene du har barna. Du ser vel andre foreldre i helger og på kamper og cuper. Tror det er ganske vanlig at en av foreldrene tar hovedansvar for enkelte fritidsaktiviteter uten at det trenger å være noe negativt. For dere så må du nok regne med en innkjøringsperiode der dere finner ut av hva som fungerer og kanskje hva som ikke fungerer. Godt tegn at begge ønsker å prioritere barna!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #6 Skrevet 21. januar 2024 Vi er nok begge redd for å miste «kontakten» med barnet siden denne idretten er så altoppslukende. Også er jeg redd for at det yngste barnet skal føle seg nedprioritert som ikke får så mye oppmerksomhet fra far, og kanskje bli mye alene hjemme eller «plassert» hos venner eller meg. H*n har ikke det samme aktivitetsnivået og helt andre interesser. Anonymkode: 88af4...0a2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #7 Skrevet 21. januar 2024 Jeg foreslår at den som ikke har barna tar eldstemanns treninger. I din uke er du hjemme med yngstemann og far følger eldste på trening. Og omvendt. Da får også yngste alenetid med en forelder. Det gjør selvfølgelig at man aldri har helt fri, men om begge uansett ønsker å følge opp barna er kanskje ikke det det viktigste. Anonymkode: 3e885...6c8 5
Snedig Skrevet 21. januar 2024 #8 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg foreslår at den som ikke har barna tar eldstemanns treninger. I din uke er du hjemme med yngstemann og far følger eldste på trening. Og omvendt. Da får også yngste alenetid med en forelder. Det gjør selvfølgelig at man aldri har helt fri, men om begge uansett ønsker å følge opp barna er kanskje ikke det det viktigste. Anonymkode: 3e885...6c8 Hvis dere har tenkt å ha 50/50 er jo denne løsningen den eneste som fungerer, siden det andre barnet ikke kan være alene hjemme. Alternativt er at du har barna hver uke, mens far følger opp fritidsaktiviteten. Men da vil jo det andre barnet se faren sin lite.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #9 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg foreslår at den som ikke har barna tar eldstemanns treninger. I din uke er du hjemme med yngstemann og far følger eldste på trening. Og omvendt. Da får også yngste alenetid med en forelder. Det gjør selvfølgelig at man aldri har helt fri, men om begge uansett ønsker å følge opp barna er kanskje ikke det det viktigste. Anonymkode: 3e885...6c8 Dette var mitt forslag også. Hovedfokuset deres bør være på hvordan dere løser det for det barnet som ikke har denne tidsslukende aktiviteten som krever så mye vokseninnsats. Ikke krangle om hvem som skal få ta mest plass i livet til det ene barnet med en aktivitet. Den som ikke har barneuke henter og følger på aktivitet. Om far er veldig engasjert med frivillighet og verv, så går faktisk ikke det lengre. Han har ansvar å balansere tiden og oppmerksomheten sin mellom begge barna nå. For barna sin del, vil det være et pluss for dem at de begge får noe alenetid med hver forelder, om dere gjør det på denne måten. Mange barn av skilte foreldre savner det. Anonymkode: 54df5...38e 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #10 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Er det så dårlig stemning at dere ikke kan være der begge to? Anonymkode: 7222e...8df Godt poeng.. Synes hovedansvaret bør ligge på den som har barna den uka, og den andre kan dukke opp om den vil det. Anonymkode: db6c7...41c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #11 Skrevet 21. januar 2024 Snedig skrev (21 minutter siden): Hvis dere har tenkt å ha 50/50 er jo denne løsningen den eneste som fungerer, siden det andre barnet ikke kan være alene hjemme. Alternativt er at du har barna hver uke, mens far følger opp fritidsaktiviteten. Men da vil jo det andre barnet se faren sin lite. Mange fine forslag, men hva gjør folk i praksis? Far er så opptatt av å følge opp denne aktiviteten selv at han har foreslått å splitte ungene, slik at han har ene 50/50 og andre annenhver helg og en dag i uken…. Der har jeg satt ned foten da. Men jeg vil gjerne ha barna mer, men det vil han heller ikke. Han er heller ikke med på forlaget om å ha fast oppfølging i «mine» uker, for han vil ha mulighet til å jobbe ekstra og kvelder innimellom. Anonymkode: 88af4...0a2 1
regine Skrevet 21. januar 2024 #12 Skrevet 21. januar 2024 Har du spurt far hvordan han skal organisere dette slik at det yngste barnet IKKE blir skadelidende? Det er jo i mine øyne det viktigste her. Og det bør han ha en god løsning på, slik at ikke det yngste barnet i praksis blir bortprioritert av far fordi han syns det er morsommere å følge opp eldstemanns aktivitet…… Og - dette må FAR komme med forslag til, ikke du. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #13 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Mange fine forslag, men hva gjør folk i praksis? Far er så opptatt av å følge opp denne aktiviteten selv at han har foreslått å splitte ungene, slik at han har ene 50/50 og andre annenhver helg og en dag i uken…. Der har jeg satt ned foten da. Men jeg vil gjerne ha barna mer, men det vil han heller ikke. Han er heller ikke med på forlaget om å ha fast oppfølging i «mine» uker, for han vil ha mulighet til å jobbe ekstra og kvelder innimellom. Anonymkode: 88af4...0a2 Å fy ***……! Så egentlig er greia at far driver og selvrealiserer seg gjennom dette ene barnet? I så stor grad at han driter i og nedprioriterer det andre barnet? Fars mulighet til å jobbe overtid kommer ikke foran behovene til begge barna hans. Sånn er det - foreldre må ofre om barn skal få delta på særlig tidkrevende aktiviteter som krever oppfølging av foreldre. Men ærlig talt - når yngste barnet er 8 år, så tipper jeg eldste er rundt 10 år kanskje…? Da begynner de å bli så store at det ikke er vanlig å ha med foreldre på alle treninger. Kamper kanskje, men ikke treninger. Veldig mange barn dropper også ut av organisert aktivitet når de er sånn 10-12 år. Ganske få 13-åringer som er igjen. Greit å ha litt perspektiv på det også. Anonymkode: 54df5...38e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #14 Skrevet 21. januar 2024 Nå har vi 60 40, men vi har det sånn at den som har barna følger på aktiviteten. Trening er bare kjøring og henting for min del. Det som faller på mine dager ordner jeg og stort sett alle kamper som er mine dager og han følger på kamper som er sine dager (pluss noen av mine). Samme med cuper. Lillesøster på 5 år er med på slep 🤪 jeg synes det er fint å kunne følge opp på fotballen, men hadde så klart vært enklere om ikke søsken måtte være med. Det har likevel stort sett fungert greit. Anonymkode: 93976...e82
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #15 Skrevet 22. januar 2024 20 hours ago, AnonymBruker said: Har to barn i barneskolealder, der det eldste er svært aktiv i idrett (trening/kamper 4-5 kvelder i uka). Problemstillingen her er at far helst vil ta all oppfølging knyttet til treningene (også i mine uker). Det innebærer at det andre barnet vil bli litt bortprioritert på sine «pappa-kvelder» Anonymkode: 88af4...0a2 Litt? Høres ut som det barnet er litt bortprioritert av begge allerede. Eller at det kan oppleves slikt for barnet. 19 hours ago, AnonymBruker said: Far er så opptatt av å følge opp denne aktiviteten selv at han har foreslått å splitte ungene, slik at han har ene 50/50 og andre annenhver helg og en dag i uken…. Der har jeg satt ned foten da. Anonymkode: 88af4...0a2 Så han ønsker faktisk å melde seg helt ut av Familien A/S og bare bli aktivitets-pappa for det eldste barnet? 20 hours ago, AnonymBruker said: Også er jeg redd for at det yngste barnet skal føle seg nedprioritert som ikke får så mye oppmerksomhet fra far, og kanskje bli mye alene hjemme eller «plassert» hos venner eller meg. Anonymkode: 88af4...0a2 Hvis yngste uansett kommer til å bli "plassert" 4-5 kvelder i uken, er det da ikke bedre han er "plassert hjemme", altså bor fast hos deg? Anonymkode: 36c31...477
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #16 Skrevet 22. januar 2024 Jeg følger opp i mine uker, far følger opp i sine uker.. Vi stiller begge på kamper/arrangementer etc dersom det passer slik. Blir helt feil at far skal ta alt som har med aktiviteter å gjøre.. - med mindre det er slik det har vært når dere var sammen da... Og blir helt feil at han da skal følge opp 1 barn mer enn det andre. Da starter man forskjellsbehandlingen tidlig og er vanskelig å snu seinere.. 50/50 på alt er best Anonymkode: 35bdd...29f
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #17 Skrevet 22. januar 2024 Her er mor så lite engasjert at det er trist. Så jeg og samboer (far) følger treninger, kamper, dugander og alt som har med det økonomiske. Jeg deltar like mye som far fordi jeg ønsker at jentene skal vite at jeg er der uansett. De spør alt for ofte om hvorfor ikke mor deltar. Snakk om det, bedre at dere kan være sammen om ting. For barna legger fort merke til når den ene ikke er der. Anonymkode: 0f422...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #18 Skrevet 22. januar 2024 Høres ut som dere burde sette dere bed og snakke om hvem denne idretten er viktig for. Er det for barnet eller er det for far? Dersom det er sistnevnte burde barnet slutte, og hvis ikke burde det som er det beste for begge barna bli vektlagt. Jeg ser vennene av barna har slik at den forelderen som har barna også er den som følger til idretten den uka. Dersom barna er over førsteklasse er det heller ikke vanlig at foreldrene deltar i idretten, så det er ingen utfordring. Eneste tilfellene én forelder alltid følger, er som i vårt tilfelle, fordi den ene forelderen er trener. Anonymkode: e0c88...17d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå