AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Skrevet 21. januar 2024 Hvordan reagerte deres familie da dere fortalte at dere skulle skille dere? Vi er godt opp i åra, har vært sammen i over 20 år og har to barn. Har nettopp fortalt familie (foreldre og søsken) at vi skal skilles. Felles for dere reaksjon er at det er «så trist». Jeg synes det er vanskelig å møte denne reaksjonen. Jeg og mannen har selv valgt å skille oss. Vi er gode venner, og enige i avgjørelsen. Vi skiller oss fordi vi åpenbart mener at det er det beste, totalt sett. Hva sier jeg til familien min? Det var en vanskelig avgjørelse å ta, pga barna. Men jeg opplever det som en tilleggsbelastning å skulle håndtere familiens «sorg», jeg har nok med ungene. Jeg skulle ønske familien i større grad viste støtte og forståelse for avgjørelsen. Hva er deres erfaringer? Anonymkode: 6e5d2...76a
imagineme Skrevet 21. januar 2024 #2 Skrevet 21. januar 2024 Hva mener du de skal si? Hurra!! Endelig! En naturlig reaksjon er jo "så trist" fordi det er trist når mennesker som har vært gift en årrekke går fra hverandre uavhengig av årsak, så lenge det ikke er utroskap eller vold inne i bildet. Det er deres valg å gå fra hverandre, de rundt dere skal bare respektere deres avgjørelse. 28
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #3 Skrevet 21. januar 2024 Bedre det enn at den ene siden heier fram bruddet? Anonymkode: 49834...dab 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #4 Skrevet 21. januar 2024 Det er det som er vanlig å si. Ingenting å henge seg opp i. De prøver bare å vise omtanke. Det er ikke lett å si det "riktige". Om du vil de skal si noe annet, så får du fortelle dem hva de skal si. Anonymkode: 1e901...a28 11 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #5 Skrevet 21. januar 2024 imagineme skrev (22 minutter siden): Hva mener du de skal si? Hurra!! Endelig! En naturlig reaksjon er jo "så trist" fordi det er trist når mennesker som har vært gift en årrekke går fra hverandre uavhengig av årsak, så lenge det ikke er utroskap eller vold inne i bildet. Det er deres valg å gå fra hverandre, de rundt dere skal bare respektere deres avgjørelse. Du tenker at det ikke finnes en mellomting mellom «så trist» og «hurra»?? Vennene mine kjenner heldigvis til andre måter å reagere på, det finnes mange Hva som har skjedd mellom oss er det jo ingen som kjenner til. Må vi forsvare vårt valg med utroskap eller vold? Hvorfor skal vi brette ut vårt privatliv for å få respekt og forståelse for vårt valg? TS Anonymkode: 6e5d2...76a 3
imagineme Skrevet 21. januar 2024 #6 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tenker at det ikke finnes en mellomting mellom «så trist» og «hurra»?? Vennene mine kjenner heldigvis til andre måter å reagere på, det finnes mange Hva som har skjedd mellom oss er det jo ingen som kjenner til. Må vi forsvare vårt valg med utroskap eller vold? Hvorfor skal vi brette ut vårt privatliv for å få respekt og forståelse for vårt valg? TS Anonymkode: 6e5d2...76a Men hva tenker DU at de skulle sagt da? Du har jo tydelige forventninger om hva du mener at familien din skal reagere med og så kommer du til Kvinneguiden, et forum hvor folk har mulighet til å spy ut eder og galle helt anonymt for å be om tilbakemeldinger? 9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #7 Skrevet 21. januar 2024 Det er jo trist og påvirker mange flere enn dere. De synes vel det er trist å ikke være i familie med den ene av dere lenger, trist for barna etc. Å rive opp en familie er jo en big deal så det må dere regne med. Mener ikke dette så fordømmende som det kan høres ut, men skilsmisse er trist og sånn er det ♥️ Anonymkode: 7511a...165 9 3 2
Ulven Skrevet 21. januar 2024 #8 Skrevet 21. januar 2024 At det ikke oppleves trist for dere to i forholdet, betyr jo ikke at det ikke oppleves som trist for familien. Da vårt barn gikk gjennom et samlivsbrudd var det, og er, veldig trist. For de to var det riktig, men for oss øvrige familie er det trist at den familiekonstellasjonen vi hadde plutselig ikke er der mer. For det blir endring i familiebåndene uansett hvordan man forholder seg. 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #9 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du tenker at det ikke finnes en mellomting mellom «så trist» og «hurra»?? Vennene mine kjenner heldigvis til andre måter å reagere på, det finnes mange Hva som har skjedd mellom oss er det jo ingen som kjenner til. Må vi forsvare vårt valg med utroskap eller vold? Hvorfor skal vi brette ut vårt privatliv for å få respekt og forståelse for vårt valg? TS Anonymkode: 6e5d2...76a Hvorfor må du forsvare deg? De synes det er trist, de krever ikke forklaring. En skillsmisse vil ofte ha påvirkning på familie og venner. De må vel få lov å føle det er trist. Anonymkode: 66fcd...baf 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #10 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor må du forsvare deg? De synes det er trist, de krever ikke forklaring. En skillsmisse vil ofte ha påvirkning på familie og venner. De må vel få lov å føle det er trist. Anonymkode: 66fcd...baf Kommentaren om å forsvare seg var ment til den som skrev innlegget. Ikke til familien min Jeg spurte om andres erfaringer. Men det er visst ikke så mange som har det? TS Anonymkode: 6e5d2...76a
Hedda-78 Skrevet 21. januar 2024 #11 Skrevet 21. januar 2024 Jeg skjønner ikke problemstillingen din. De sier at det er trist, men du mener at de bør si noe annet, f.eks det som vennene dine sier. Men hva sier de da? Hvis du ikke er enig i at det er trist så si det til dem da. "Nei, det er ikke trist for oss, vi er glade og ser fram til å slippe å se hverandre hver dag". Men de har da vel lov til å synes at det er trist selv om ikke du synes det? Ps: Jeg er ikke skilt, så har ingen erfaring. 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #12 Skrevet 21. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva sier jeg til familien min? Anonymkode: 6e5d2...76a De er informert om skilsmissen. Er det mere å si? Anonymkode: 2f719...92e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #13 Skrevet 21. januar 2024 Du kan svare "Takk for omtanken. Det var nok det beste for oss begge, så det går bra." Selv om de ikke sa "de riktige ordene", så fokusere på intensjonene deres. De ville vise deg omtanke. De svarte ikke "feil" for å være slem mot deg. Anonymkode: 1e901...a28 12
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #14 Skrevet 21. januar 2024 Jeg er nyskilt. Folk sier: så trist. Jeg svarer bare: ja, men det går bra, og ungene tar det og fint, så skal se dette er til det beste på lang sikt. Og da sier folk: ja, du skal se det blir bra! Verre er det vel ikke? Anonymkode: ed917...de7 16 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #15 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er nyskilt. Folk sier: så trist. Jeg svarer bare: ja, men det går bra, og ungene tar det og fint, så skal se dette er til det beste på lang sikt. Og da sier folk: ja, du skal se det blir bra! Verre er det vel ikke? Anonymkode: ed917...de7 Takk for at du deler egen erfaring. Jeg sier det samme til min familie. Men de svarer ikke det samme som du beskriver. De fortsetter bare å snakke om hvor trist det er. Ungene tar det helt fint, så det ligger ikke noe problem der heller. Jeg opplever det som manglende støtte for at jeg ikke følger strømmen og kjører A4-livet, men skjønner at KG ikke var riktig sted å lufte tankene mine 😢 TS Anonymkode: 6e5d2...76a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #16 Skrevet 21. januar 2024 Det er fordi familien er glade i dere begge to, og ønsker ikke å miste kontakten med den ene av dere. Fordi om du ikke er glad i mannen din lenger så kan det være at dine familie er veldig glade i han, og det er sårt for de å tenke avstanden som kommer. Anonymkode: 43618...d01 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #17 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for at du deler egen erfaring. Jeg sier det samme til min familie. Men de svarer ikke det samme som du beskriver. De fortsetter bare å snakke om hvor trist det er. Ungene tar det helt fint, så det ligger ikke noe problem der heller. Jeg opplever det som manglende støtte for at jeg ikke følger strømmen og kjører A4-livet, men skjønner at KG ikke var riktig sted å lufte tankene mine 😢 TS Anonymkode: 6e5d2...76a Da er det jo familien din som er…rare. Men ikke føl at du må trøste dem, du tar ansvar for dine og de for seg selv. Jeg jatter stortsett bare med folk, mine følelser og min opplevelse av skillsmissen tar jeg med de som står meg nærmest. Der kan jeg være ærlig om det som er vondt. Til resten sier jeg bare ar alt ordner seg. Anonymkode: ed917...de7 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #18 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for at du deler egen erfaring. Jeg sier det samme til min familie. Men de svarer ikke det samme som du beskriver. De fortsetter bare å snakke om hvor trist det er. Ungene tar det helt fint, så det ligger ikke noe problem der heller. Jeg opplever det som manglende støtte for at jeg ikke følger strømmen og kjører A4-livet, men skjønner at KG ikke var riktig sted å lufte tankene mine 😢 TS Anonymkode: 6e5d2...76a Er A 4 livet å forbli gift da? Vil si at å bli skilt er mer å følge strømmen. Alle jeg kjenner, minus 2, er skilt, jeg selv inkludert. Tror ikke deres svar betyr manglende støtte. Det er bare noe å si når man får slike nyheter. Helt naturlig. Anonymkode: 66fcd...baf 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #19 Skrevet 21. januar 2024 Det er da trist å miste en svoger/svigerinne, svigerdatter/svigersønn, som har vært i familien i 20 år? Anonymkode: d0397...77e 9 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #20 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du tenker at det ikke finnes en mellomting mellom «så trist» og «hurra»?? Vennene mine kjenner heldigvis til andre måter å reagere på, det finnes mange Hva som har skjedd mellom oss er det jo ingen som kjenner til. Må vi forsvare vårt valg med utroskap eller vold? Hvorfor skal vi brette ut vårt privatliv for å få respekt og forståelse for vårt valg? TS Anonymkode: 6e5d2...76a Det er ingen som har noe med grunnen, og dere har ikke noen plikt til å forklare noe. Det at jeg synes detber trist at folk går fra hverandre, betyr ikke at jeg ikke respekterer deres valg. Kunne sikkert også hatt forståelse hadde jeg visst mer om årsakene. Jeg regner faktisk med at de som gifter seg ønsker å forbli gift, og at de også selv synes det er trist å ikke lykkes. Anonymkode: c5545...c67 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå