Gå til innhold

Vinterdress i by

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor flyttet vi til Oslo, og det bød på noen overganger. En av dem var rundt vinterdress. Vi skjønte at 11 åringen måtte bytte fra vinterdress til jakke og bukse, men trodde ikke det var nødvendig for 7 åringen. Det var tydeligvis feil. Husker særlig ett møte i byen med en av mødrene i klassen hans en dag han hadde valgt å ha på vinterdress en sin, der hun lurte på om vi skulle på skitur eller noe. Da jeg sa at vi bare var i byen for å handle ble hun helt rar og sa det var rart nok med en 2.klassing som brukte dress til og fra skolen om han ikke i tillegg gikk rundt i Oslo i det. Syntes det var rart, men tok det til meg. 

Det som er greia er at jeg møtte samme dama i byen for et par uker siden, og da så jeg at sønnen på 8 hadde på vinterdress. Sa ikke noe, men tenkte mitt. I ettertid har jeg merket at det ikke er så uvanlig med store barn i vinterdress i år. Har det blitt mer akseptert at vinterdresser for store barn ikke bare skal brukes til lek men også kan brukes i byen? 

Anonymkode: 5441e...c1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vinterdress er da helt vanlig, også i en by? Jeg jobber selv som lærer i Oslo, og de fleste elevene mine på syv år har vinterdress på skolen. Det er helt normalt. Min stesønn på seks år har også vinterdress, han har faktisk flere ulike utfra værtype. 

Uansett, hvorfor bryr du deg om hva en annen mor gjør og sier?

• Liker 1
Skrevet

Vinterdress på store barn er upraktisk om man skal handle og på kafé og sånt? De leker jo ikke i snøen og setter seg ikke ned på bakken når man går i butikker i by. Vi har vinterdress t/r skolen og til lek ute, men skal vi på butikker/kino/kafe så brukes ikke dressen men heller jakke. Så hvis jeg hadde møtt noen i vinterdress så ville jeg også trodd at dere planla å være utendørs og ikke innendørs i butikker, at dere bare var på vei til et sted. 

Anonymkode: bd168...89a

• Liker 4
Skrevet

Rart spørsmål, men jeg skjønner hva du mener. I fjor ville jeg vært enig med henne om at sønnen din er for stor for å gå rundt med dress på Karl Johan, men mer usikker i år. Min 10 åring har hatt vinterdress på hytta og todelt hjemme de siste 3-4 vintrene, men etter jul tok vi den med hjem siden det skulle være kaldt på starten av året. Han har vel brukt den til og fra skolen hver dag siden. Usikker på om han har hatt den på på en helgedag, men det har vært noen ganger vi har handlet og lignende etter skolen, og da har han brukt den i byen. 

Anonymkode: dc3ee...72e

Gjest vintersolverv
Skrevet

jeg lurer mest på hvilket menneske dette er som har så lang nese opp i andre folks saker? Har hun ikke nok med å kle sine egne barn plettfritt og korrekt?

Skrevet

Svaret er enkelt; i fjor var heldress ut, i år er det in

Anonymkode: 66981...da6

Gjest jegerrinne
Skrevet

Glad jeg bor på bygda her bruker nå tilogmed de på videregående hel dress

Skrevet

Dette blir siste året med dress for vår unge. I 2. klasse blir det todelt. Mer praktisk. Det er han og et par til i klassen som har dress. De fleste har todelt.

Anonymkode: 609b2...c36

• Liker 1
Skrevet

Mange av andreklassingene bruker vinterdress her. Er gutten fornøyd med dress, så seg jeg ingen grunn til å bytte den ut. Jenta min blir fort varm, så hun tar jakka på når vi skal på kjøpesenteret. Den er lett å ta av. Hvis gutten ikke har noe imot å gå med dressen, så bare fortsett med det.

Anonymkode: 7f009...2e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svaret er enkelt; i fjor var heldress ut, i år er det in

Anonymkode: 66981...da6

Er det en landsdekkende trend mon tro? 😊 I fjor, i første klasse, så  skulle de være så store og mange nektet dress (min også), men i år fant visst barna ut at dress er helt greit likevel, så jeg kjøpte ny og håper hun vil gå med den til neste år også. 

Anonymkode: 7f009...2e4

Skrevet

Jeg har vært lærer på flere ulike skoler i landet og kan si at slik varierer veldig. Nå er jeg lærer på en barneskole i ytre Oslo, og selv utenfor sentrum er det dessverre få med vinterdress etter 1.klasse. I år har det derimot vært mye mer vanlig, og selv i min 6.klasse er der flere med vinterdress. Om det handler om mote eller at været har skylden vet jeg ikke. 

Anonymkode: 40d35...634

Skrevet

I år har det vært noen dager med -20 i flere uker nå, her i Oslo. Så ja, i år er det veldig "inn" med vinterdress. Altså så pass at min fjerdeklassing går i heldress, noe han ikke har gjort på et par år. 

Det er ikke mote, det er været. Se, ungdom har til og med sluttet med joggesko og ankelsokker på vinteren, det sier litt.

Anonymkode: 26d3e...7a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...