Gå til innhold

Steng barnehage grunnet brann. Ferie fra jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen må stenge i 2-3 dager grunnet en lettere brannskade. 

Sjefen min er usikker på hvilke rettigheter jeg har. Noen som vet om jeg må ta ferie, avspasering, permisjon uten lønn eller går dette inn under velferdspermisjon med lønn? 

Jeg vet at streik, fagdager blant annet ikke gir rett til fri med lønn. Men hva med dette? Kan dette gå inn under barnepasser syk?

Anonymkode: 89b5f...6ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tipper det går innunder syk barnepasser. 

Anonymkode: a747f...35b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnepasser syk ja

Anonymkode: 5fa9e...aca

• Nyttig 1
Skrevet

Ferie, avspasering, perm uten lønn.

Sjekk personalhåndbok for din bedrift

Anonymkode: 87fb4...0ee

• Liker 2
Skrevet

Den første dagen,barnepasser  syk deretter må du skaffe egnet pass til barnet. Hør med noen av de andre foreldrene? Ta f.eks en dag fri hver,og samarbeid om barnepasset. 

Anonymkode: a3ec0...680

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette. 

Anonymkode: d5a7a...03d

Skrevet

Kommunen må vel kjapt på banen og ordne noe backup?

Anonymkode: 2f227...072

Skrevet

Jeg tenker at dette går under kvoten for syk barnepasser, men jeg vil si at jeg syntes det er temmelig svakt av barnehagen å ikke ha turdager eller lignende disse dagene, fremfor å gi de ansatte fri. De yngste barna kan det kanskje være mer krevende å ivareta uten en base hvor de kan sove osv., men når det gjelder de litt større barna kunne de fint hatt utedag, tur til biblioteket eller annet.

Anonymkode: a0fe7...96c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En så detaljert personalhåndbok har jeg til gode å se, og jeg har vært i jobb i mange år. 

Jeg skjønner heller ikke når det ble arbeidsgiver sitt ansvar å ivareta ansattes barn. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at dette går under kvoten for syk barnepasser, men jeg vil si at jeg syntes det er temmelig svakt av barnehagen å ikke ha turdager eller lignende disse dagene, fremfor å gi de ansatte fri. De yngste barna kan det kanskje være mer krevende å ivareta uten en base hvor de kan sove osv., men når det gjelder de litt større barna kunne de fint hatt utedag, tur til biblioteket eller annet.

Turdag i 7-10 timer? Har du fulgt med på VG i det siste i det hele tatt? 

Anonymkode: c6428...026

• Liker 2
Skrevet
Violetta skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke når det ble arbeidsgiver sitt ansvar å ivareta ansattes barn. 

Hvis barnepasser er syk, vil jo den ansatte få lønn for å selv være med barna. Gjelder ikke dette barnehage, kun syk barnepasser som i en person? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har ikke sjekket yr.no denne uka, eller…? 😅

Og hvis man ser bort fra været i seg selv… Både ansatte og barn må jo ha krav på både toaletter og andre fasiliteter. De minste skal jo skiftes bleie på, og de største må jo også på do. Biblioteker, museer og lignende må bookes først. Der er ikke bare å stikke innom med 50 barn og anta at det er kapasitet til at alle kan leke, tisse og spise der over flere timer. 

Der jeg jobber (skole) måtte vi stenge av halvparten av klasserommene en kort periode pga. renovering på sommerstid. Dette var en planlagt hendelse der vi hadde tilgang på strøm og vann ellers i bygget og hadde mulighet til å lage et rotasjonssystem mellom uteskole, SFO og de rommene vi hadde tilgjengelig, men det var fortsatt nokså kaotisk og lite ideelt for barn og ansatte. Hadde det vært en uforutsett hendelse som lå bak, og midtvinters ville det bare vært å glemme… 

Anonymkode: e4be6...f5f

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis barnepasser er syk, vil jo den ansatte få lønn for å selv være med barna. Gjelder ikke dette barnehage, kun syk barnepasser som i en person? 

Om barnehagen hadde vært stengt pga sykdom kunne man brukt omsorgsdager. Men brann er ikke sykdom. Så omsorgsdager er ikke rett her

Anonymkode: cabb2...978

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan vet du at de ansatte har fri?

Anonymkode: a3401...440

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Barnehagen må stenge i 2-3 dager grunnet en lettere brannskade. 

Sjefen min er usikker på hvilke rettigheter jeg har. Noen som vet om jeg må ta ferie, avspasering, permisjon uten lønn eller går dette inn under velferdspermisjon med lønn? 

Jeg vet at streik, fagdager blant annet ikke gir rett til fri med lønn. Men hva med dette? Kan dette gå inn under barnepasser syk?

Da må jo sjefen din undersøke dette. Det er jo han/hun som skal svare på det,ikke du som skal finne det ut selv. 

Anonymkode: a3401...440

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Turdag i 7-10 timer? Har du fulgt med på VG i det siste i det hele tatt? 

Anonymkode: c6428...026

Står det på vg at man ikke kan ha så lange turdager? 

Anonymkode: d52d8...a09

• Liker 1
Skrevet

For det første; Pust! 2-3 dager er ingen krise, permisjon uten lønn går helt fint. Livet går ikke på skinner så man må være forberedt på uventa ting som kan skje. Dere vil kanskje ikke at barna skal leke i en brannskadd barnehage? 

Anonymkode: d52d8...a09

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aner ikke. 

Skrevet

Dette går under velferdspermisjon, om  det er med eller uten lønn er opp til din arbeidsgiver. 

Anonymkode: 23cee...7b7

• Liker 1
Skrevet

Nei, dette er IKKE syk barnepasser. Det forbauser meg hvor mange som oppfordrer til den type juks.

Du har rett til fri, og muligens også permisjon mad lønn. Søk velferdspermisjon, og arbeidsgiver avgjør om det er med eller uten lønn. Du kan avspasering. Jeg ville blitt forbauset om arbeidsgiver nektet deg dette. Siste alternativ er feriedager. Arbeidsgiver har styringsrett på ferie, men igjen, få, om noen, arbeidsgiver, vil nekte deg å bruke feriedager i en slik situasjon. 

Anonymkode: b1a9e...bdf

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...