AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Skrevet 21. januar 2024 Jeg har en valp som får være i sofaen, men fordi hun helst er oppå meg hele tiden har jeg begynt å begrense det, for å få henne til å aktivisere seg selv og for å ha mulighet til å be henne ned på gulvet hvis det er gjester som ikke liker hund. Kjenner ingen sånne da. Når hun vil opp, men ikke får så sier jeg "ikke nå" og tar labbene hennes ned på gulvet. Så tenkte jeg å si værsågod når jeg plukker henne opp i sofaen. Vil hun da lære at sofaen får hun komme til når jeg sier det? Noe som for øvrig er flere ganger for dag. Eller vil hun bare bli forvirret? Anonymkode: 74c3f...68d 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #2 Skrevet 21. januar 2024 Vær konsekvent og tilby henne en annen aktivitet når hun ikke får være i sofaen. Anonymkode: 75cc4...23a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #3 Skrevet 21. januar 2024 Å lære valpen at sofaen ikke er hennes å hoppe oppi som hu vil, syns jeg er bra. Jeg gjør det samme når det gjelder senga mi. Jeg sier bare "ned" når hunden skal gå ned og enten "kom" eller "vær så god" for å komme opp. Fint å kunne ha kontroll når det trengs Anonymkode: a6460...dd9 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #4 Skrevet 21. januar 2024 Jeg ville ventet med å ta valpen opp i sofaen til den slutter å prøve seg. Lettere å lære de at de av og til får lov hvis de i utgangspunktet ikke får lov er min erfaring Anonymkode: 9a64c...966 2
Myrmica Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 Enig med forrige kommentar. Min erfaring er at det går helt fint å lære hunder at sofa og seng er tilgjengelige av og til - ved f.eks en "vær så god"-kommando eller annen invitasjon opp når det er greit. Men det vil nok være veldig forvirrende for en liten valp. Jeg ville først lært inn som en vane at hunden ikke er i møblene i det hele tatt. Og så invitert opp av og til når hunden har innfunnet seg med dette. Eller du kan gjøre som jeg - her har nåværende hunder fri tilgang til sofaen, og hopper opp som de selv vil. Men jeg har lært dem en "gå og legg deg"-kommando, som betyr at de skal gå og legge seg i sine egne senger (som ligger i nærheten av sofaen). Bruker den om jeg har gjester som jeg vet ikke er så happy for hunder i sofaen 😅. Men jeg lærte ikke inn dette før hundene var over året gamle.
Gjest beaglevalp Skrevet 24. januar 2024 #6 Skrevet 24. januar 2024 Tror nok det blir en del utfordringer med å holde valpen unna sofa når den blir stor nok til å hoppe opp selv, da må dere evt ha en løsning som å avgrense området eller binde båndet til en av dere så dere alltid har kontroll på hvor valpen er. Om dere er konsekvente får dere sikkert en voksen hund om et par år som forstår at dere bestemmer når sofa er greit 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå