AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Del Skrevet 21. januar 2024 Hvordan klarer dere å velger riktig gravstein som både de etterlatte og avdøde hadde likt? Anonymkode: 7c0ea...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #2 Del Skrevet 21. januar 2024 Det er jo veldig begrenset hvor feil det kan bli. Avdødes mening får man aldri vite, må bare gjøre så godt man kan. Anonymkode: d34c7...1bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #3 Del Skrevet 21. januar 2024 Hvis det er ekstefelle må man tenke på at man velger en stein en selv liker, da en selv skal gravlegges der en gang. Anonymkode: 3efd6...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #4 Del Skrevet 21. januar 2024 Min mann brydde seg ikke om hvilken gravstein jeg skulle velge. Han likte ikke å gå på gravsteder. Det var opp til meg sa han den ene gangen vi snakket om det. Derfor fant jeg, etter mye leting i kataloger og på nett, en enkel stein, uten mye krims og dilldall som jeg var fornøyd med. Det er jo de etterlatte som skal se steinen, de døde bryr seg ikke. Anonymkode: fb53f...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snøsame Skrevet 25. januar 2024 #5 Del Skrevet 25. januar 2024 Jeg syntes det var vanskelig å velge gravstein jo. Men samtidig så ble det terapi for hjertet mitt. Nå må jeg også få frem at dette er den eneste steinen hvor jeg har hatt fritt valg uten å måtte tenke på andre enn meg selv (og min mann, som lot meg bestemme alt som hadde med steinen og gjøre). Noe som kanskje gjør det litt lettere. Men var også en barnestein, noe som gjorde det litt vanskelig å designe den i disse programmene man fant for å utforme en fin stein. Men det var veldig fint å sitte slik å jobbe med steinen og jeg brukte uker på å utforme den slik jeg ville. Nå endte vi med å kjøpe en stein som var på tilbud gjennom begravelsesbyrået, noe som gjorde det lettere å faktisk velge stein. Og ble mye mer fornøyd med den nå enn hva jeg tenkte jeg kom til å bli når jeg så den for første gang. Steinen må nok byttes en gang i fremtiden, men det kan faktisk hende jeg vil gå for samme stein igjen, men kanskje bytte farge på den, da jeg synes rødbrunt er en vanskelig farge. Også skal jeg skrive ting på gravsteinen litt annerledes, for det er ikke alt som blir helt rett når man sitter der i egne tanker. Men jeg klarte å prestere å skrive at mitt barn døde i mors liv, og ordet døde på en som ikke engang hadde fått smake på livet føles veldig sårt for min del. Så her skal jeg sette inn, at han fikk vinger i mors liv. Men jo veldig vanskelig å velge. Og kanskje spesielt når man må ta hensyn til veldig mange andre og ikke kan bruke steinen som sin egen tankestein. Den dagen jeg skulle være så uheldig å miste mine foreldre, så vil jeg nok spørre min søster om hun vil velge steinen mot at jeg får dekorere den. Dette fordi det er min sterke side. Også kan hun få komme med innspill på det jeg har gjort slik at det også ser fint ut for hennes del. Samme med guttungen og mannen min. Og eventuelt andre som dukker opp i familien vår. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #6 Del Skrevet 25. januar 2024 Ts her I mitt tilfelle sier avdødes familie at de ikke ønsker å involvere seg fordi de ikke har noen bestemte ønsker for hvordan den skal se ut, derfor er det jeg som skal ta arbeidet med å velge gravstein. Hver gang jeg har funnet stein og sendt bilde til familien, har de innvendinger fra alt fra feil type stein, feil farge, størrelse, tekst og dekor til at de ikke ønsker steinen overhodet, fordi de likte den ikke! Så må jeg begynne på nytt igjen å lete. 😔 Anonymkode: 7c0ea...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 25. januar 2024 #7 Del Skrevet 25. januar 2024 Det kan være enkelt min mor gikk bort høsten 2011 hun ble 58 år gammel jeg var 23 år 14 dager før hun døde gikk pappa kreftdiagnose og hadde astma og kols han visste hvem vei det ville gå så han sa jaja gutten min det er du som skal leve med dette hvem stein vil du ha ? Plukket ut en og det var den han hadde tenkt ut han gikk bort 16 Desember 2023 78 år gammel til våren får han navnet sitt også på steinen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snøsame Skrevet 26. januar 2024 #8 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 1.39): Ts her I mitt tilfelle sier avdødes familie at de ikke ønsker å involvere seg fordi de ikke har noen bestemte ønsker for hvordan den skal se ut, derfor er det jeg som skal ta arbeidet med å velge gravstein. Hver gang jeg har funnet stein og sendt bilde til familien, har de innvendinger fra alt fra feil type stein, feil farge, størrelse, tekst og dekor til at de ikke ønsker steinen overhodet, fordi de likte den ikke! Så må jeg begynne på nytt igjen å lete. 😔 Anonymkode: 7c0ea...fe2 Veldig fint at de lar deg få bestemme stein, høres ut som det egentlig ville betydd litt for deg å få lage steinen. Men da kan de jo ikke ombestemme seg når du har funnet stein og brukt masse tid på å få den slik du ønsket. Selv om jeg skjønner at det er vanskelig å bare ta den steinen du ønsker mest og overkjøre dem. Men skjønner de ikke hvor mye jobb du gjør for å finne den steinen du har plukket ut og fikset den slik du ønsker å ha den?! Da må de jo komme med slike ting før de gir deg frie tøyler! Jeg hadde sagt at de får komme med de ønskene de måtte ha før du lager steinen på nytt også holder du deg innenfor deres ønsker og så må de faktisk bare godta den jobben du har gjort. Men skjønner jo at ting ikke er så enkelt når man også bør ta hensyn til de andre som har mistet et familiemedlem. Bare blir litt lei meg når jeg hører hvordan de får deg til å jobbe med gravsteinen for så å komme med kritikk... uff jeg blir så lei folk... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Del Skrevet 26. januar 2024 Avdøde er jo død, og dermed ikke lenger i stand til å bry seg om steinen iallefall Anonymkode: f5175...efc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #10 Del Skrevet 26. januar 2024 PS: De ba deg gjøre det - så drit i hva de mener. Anonymkode: f5175...efc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #11 Del Skrevet 26. januar 2024 Nei, det var faktisk ikke mulig i vårt tilfelle. Det ble til at min manns søster, med utrolig dårlig smak, fikk satt et banalt vers på stenen, en gravsten som overhodet heller ikke er i samsvar med hva avdøde likte. Jeg og mitt barn, som er de som steller og besøker graven, og betaler, må forholde oss til den idiotiske, barnslige teksten som overhodet ikke representerer avdødes vesen og liv. Gremmes! Men holder tyst, lar det ligge. Men det er faktisk helt grusomt. Anonymkode: 5f3e4...783 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #12 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det var faktisk ikke mulig i vårt tilfelle. Det ble til at min manns søster, med utrolig dårlig smak, fikk satt et banalt vers på stenen, en gravsten som overhodet heller ikke er i samsvar med hva avdøde likte. Jeg og mitt barn, som er de som steller og besøker graven, og betaler, må forholde oss til den idiotiske, barnslige teksten som overhodet ikke representerer avdødes vesen og liv. Gremmes! Men holder tyst, lar det ligge. Men det er faktisk helt grusomt. Anonymkode: 5f3e4...783 Føler med deg ❤️ Anonymkode: 7c0ea...fe2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #13 Del Skrevet 27. januar 2024 Vi måtte ta en slik prat da pappa fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre noe mer for han og sykdommen. Mine foreldre har flere venner som har mistet noen, de snakket varmt om minnelund. Min mamma liker ikke gravsteder som ikke blir stelt som hun hadde ønsket uansett grunn. Derfor ønsket det å ligge på minnelund så vi barna skulle slippe bryderiet (som de sa). Pappa har sitt navn pp veggen allerede, mamma bet for en reservert plass. Dette er riktig for oss, men det må hver familie finne ut av. Anonymkode: b763a...382 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå