AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Del Skrevet 21. januar 2024 Jeg har slitt med vekta i alle mine voksne år- gått opp og ned og opp igjen. Nå veier jeg 110 og er 173cm høy (jeg er kvinne). Min idealvekt er nok rundt 80-85 kilo. Da føler jeg meg fin- jeg er kraftig bygd med brede skuldre og er bred over ryggen. Jeg må ned, har flere helseproblemer pga vekta, men min utfordring er: Hvordan skal jeg klare å holde meg stabil? Jeg går opp ved den minste utskeielse av litt varighet. Ferie= 5 kilo opp. Jul= 5 kilo opp. Påske=5 kilo opp. Noen mennesker er lagd på en måte som gjør at de "kan spise hva de vil uten å legge på seg", men dette gjelder nok ikke så mange. Hvordan klarer man å holde seg stabil? Aldri skeie ut? Trene masse? Anonymkode: 2ae58...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #2 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har slitt med vekta i alle mine voksne år- gått opp og ned og opp igjen. Nå veier jeg 110 og er 173cm høy (jeg er kvinne). Min idealvekt er nok rundt 80-85 kilo. Da føler jeg meg fin- jeg er kraftig bygd med brede skuldre og er bred over ryggen. Jeg må ned, har flere helseproblemer pga vekta, men min utfordring er: Hvordan skal jeg klare å holde meg stabil? Jeg går opp ved den minste utskeielse av litt varighet. Ferie= 5 kilo opp. Jul= 5 kilo opp. Påske=5 kilo opp. Noen mennesker er lagd på en måte som gjør at de "kan spise hva de vil uten å legge på seg", men dette gjelder nok ikke så mange. Hvordan klarer man å holde seg stabil? Aldri skeie ut? Trene masse? Anonymkode: 2ae58...8fa Tror kanskje du burde finne ut årsaken til hvorfor du overspiser. Anonymkode: 90c1e...47b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #3 Del Skrevet 21. januar 2024 Ingen mennesker er unntatt fysikkens lover. For noen er "hva de vil" akkurat så mye at de ikke legger på seg. De som holder vekta stabil, skiller mellom hverdager og spesielle anledninger, og lar ikke de spesielle anledningene bli den nye hverdagen. Et par kilo opp og ned er en bagatell. Du ligger titalls kilo over din idealvekt. Anonymkode: 7e2b8...dd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #4 Del Skrevet 21. januar 2024 Jeg har gått ned fra 80 til 55 kg og har holdt vekten i 5 år. Veier meg flere ganger i uken, og kontrollerer kaloriinntaket hvis jeg har gått opp 2 kg, til jeg har gått dem ned igjen. Det går ikke av seg selv, det er en jobb som må vedlikeholdes kontinuerlig. Anonymkode: ef199...ac1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 21. januar 2024 #5 Del Skrevet 21. januar 2024 Prøv å spis litt med måte, men kos deg i ferien. Og gå ned de ekstra kiloene etterpå, noen få kilo tar ikke så lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 21. januar 2024 #6 Del Skrevet 21. januar 2024 Jeg sliter med å holde vekten oppe grunnet kronisk sykdom. For å klare det spiser jeg så ren og uprosessert mat som mulig. Får i meg nok sunt fett og passelig mengde fiber. Spiser mer karbo enn folk flest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #7 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har gått ned fra 80 til 55 kg og har holdt vekten i 5 år. Veier meg flere ganger i uken, og kontrollerer kaloriinntaket hvis jeg har gått opp 2 kg, til jeg har gått dem ned igjen. Det går ikke av seg selv, det er en jobb som må vedlikeholdes kontinuerlig. Anonymkode: ef199...ac1 Hva gjorde du for å gå ned såpass mye? Anonymkode: 9be8b...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #8 Del Skrevet 22. januar 2024 Kutte ut ferdigmat, styre unna vegetabilske oljer (frøolje, søk opp i podcaster og lytt - du kommer til å få en ahaopplevelse!), reduser karbo, spis mer kjøtt, hold det keto. Ikke telle kalorier. Styr unna nøtter og frø og korn helt, de inneholder fytinsyre som hindrer næring av annen mat. Gå tur hver dag, minst 1 time til sammen. Gå etter hvert måltid, tren daglig, alt fra å stå med en strikk i stua til treningssenter. Gå istedet for buss osv osv. Skaff deg en hund. Det er en livsstil å holde vekta, ikke en kur med veiing og telling og koseknapper osv. Tenk helhet. Livsstil! Lykke til! Anonymkode: 51f38...951 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #9 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har gått ned fra 80 til 55 kg og har holdt vekten i 5 år. Veier meg flere ganger i uken, og kontrollerer kaloriinntaket hvis jeg har gått opp 2 kg, til jeg har gått dem ned igjen. Det går ikke av seg selv, det er en jobb som må vedlikeholdes kontinuerlig. Anonymkode: ef199...ac1 Samme her. Veier meg ofte og holder meg til 2-3 kg pluss/minus. K54 Anonymkode: 94f77...353 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Del Skrevet 22. januar 2024 Kan du bytte ut noe mat med grønnsaker og brød med knekkebrød? Lifesum appen for å telle kalorier og vwlge magrestecalrternativ av det du pleier å like. Kostholdverktøyet.no Alle får vektplatåer da gjør man litt endringer igjen. Anonymkode: 6c838...207 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #11 Del Skrevet 22. januar 2024 Da får du i deg for mye kalorier i det daglige. Ta en mnd som du slavisk noterer opp alt du spiser/drikker (drikke er viktig, fort gjort å glemme kalorier her), finns fine apper til dette. Dett for å få en oversikt/lære mer om hvor kaloriene kommer fra. Så må kaloriene kuttes, men ikke drastisk for da klarer du aldri og holde vekta. Legg om litt, kanskje enkelte ting du spser/drikker inneholder mye kalorier og kan byttes ut med andre ting som er sunnere? Kutt litt på mengder, spiser du normalt 3 brødskiver til kvelds spis 2 i steden det er sannsynligvis nok. Jeg er M50 og jeg gjorde dette i gave til meg selv på 40 årsdagen for da hadde jeg veid mellom 95-100 kg i mange år. Gikk relativt raskt ned til 80 kg (tok av ca 0,8 kg/uka) og siden det så har vekta ligget fast mellom 79 - 82 kg. Spiser stort sett det samme som før, men redusert mengdene litt + at jeg har stort sett alltid frukt liggende og spiser dette i stedenfor godteri om jeg er fysen på noe. Jeg startet også å trene noe som er veldig bra for psyke og kroppen ellers, men vekta kommer nok 95% av kostholdet. Anonymkode: c8ad0...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Del Skrevet 22. januar 2024 5 kg opp er myye. 5kg fett = 35.000kcal. Det tilsvarer ganske ekstrem overspising. Type 70 sjokoladeplater på 100g. Tror absolutt du bør revurdere hvor mye mat som skal til for at du skal føle at du koser deg. Ta gjerne litt ekstra i feriene, men fullt frislipp i feriene går jo tydeligvis ikke bra. For å holde vekta i hverdagen, kan dette gjøres hvis du følger et ganske enkelt prinsipp: spis alt du har lyst på, men små/normale porsjoner i stedet for svære porsjoner. Liten/normal porsjon til middag = f.eks. 75g pasta, 120g kjøttdeig i tomatsaus og bittelitt revet parmesan på toppen. 3 brødskiver med pålegg, ikke 4-5. En halv frossenpizza, ikke en hel. Og prøv å ikke overspis i helgene. I prinsippet er det enkelt. Men så er det dette med sultfølelse og hormoner og humør og trøstespising da.. Det er jo ikke alltid så enkelt. Men det er fullt mulig å gjennomføre hvis du virkelig bestemmer deg for å gjennomføre. Anonymkode: d6f46...4ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #13 Del Skrevet 22. januar 2024 I praksis så er det vel bare sånn at når tynne mennesker skeier ut ett sted så knipes det automatisk et annet sted. Jeg orker ikke tre fulle måltider + et stort påskeegg på en dag, for eksempel. Anonymkode: bb417...9ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #14 Del Skrevet 22. januar 2024 Jeg er 170 cm og 52 kg, men har vært 15 kg tyngre. Jeg tok grep og det var ikke lett i starten. Masse trening og ingen usunn mat. Nå har jeg hatt en stabil vekt i 6+ år. Min gylne regel er å ikke spise til du er mett, men spis til du ikke lenger er sulten. Unntaket er grønnsaker, som jeg spiser masse av! Jeg spiser egentlig hva jeg vil, men i små menger. Elsker godteri, men da spiser jeg 3 ruter sjokolade og ikke en halv plate (som jeg gjorde før). Trener intensivt 3-5 ganger i uken. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: c15f4...e8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #15 Del Skrevet 22. januar 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: 5 kg opp er myye. 5kg fett = 35.000kcal. Det tilsvarer ganske ekstrem overspising. Type 70 sjokoladeplater på 100g. Tror absolutt du bør revurdere hvor mye mat som skal til for at du skal føle at du koser deg. Ta gjerne litt ekstra i feriene, men fullt frislipp i feriene går jo tydeligvis ikke bra. For å holde vekta i hverdagen, kan dette gjøres hvis du følger et ganske enkelt prinsipp: spis alt du har lyst på, men små/normale porsjoner i stedet for svære porsjoner. Liten/normal porsjon til middag = f.eks. 75g pasta, 120g kjøttdeig i tomatsaus og bittelitt revet parmesan på toppen. 3 brødskiver med pålegg, ikke 4-5. En halv frossenpizza, ikke en hel. Og prøv å ikke overspis i helgene. I prinsippet er det enkelt. Men så er det dette med sultfølelse og hormoner og humør og trøstespising da.. Det er jo ikke alltid så enkelt. Men det er fullt mulig å gjennomføre hvis du virkelig bestemmer deg for å gjennomføre. Anonymkode: d6f46...4ab Dette støtter jeg. Og jeg er enig med et annet svar over som beskriver at vi opplever det samme, men at vi følfer med på vekta og tar grep ved 2kg, eller for meg er det 3kg som er min personlige tankegang. Da vet jeg at oi, nå har jeg virkelig skeia ut mye over en kort periode, så da strammer jeg inn litt overalt. Spiser litt sunnere, spiser litt mindre, trener bedre/mer. Spaserer litt ekstra osv. Drikker mye vann. Da forsvinner det faktisk veldig fort igjen også. Anonymkode: bd0cb...110 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå