Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagens barnehage er ofte underbemannet og det er stort press på de som jobber der vikarer er mangelvare hver bidige dag. Alle dager er det en eller flere ansatte borte og 2 voksne skal sørge for alle behov for de 18-19 barna som er der fra 7-17. En barnehageansatt jobber i 7 timer og har en halv time pause hvis man er heldig ofte utgår den fordi det skjer alltid noe med et eller flere av barna. hvor mange timer er det ikke bare 1 ansatt på jobb? hvor ofte henter du på en annen avd eller en meldig om at de som kan hente før ? beskjed om å sette inn oppholdstider for og prøve og samle de ansatte mest mulig og du setter opp 7-17`? det er klin umulig å legge til rette for en mest mulig god hverdag for barna men også de voksne det er ikke morro og være alene med 19 unger.  Ungene sendes ofte halvsjuke med digre svarte ringer under øynene trøtte snørrete og hoster som fulle sjømenn. Nei de kan ikke ta seg en dupp for da er de vansklige å legge på kvelden. Sovner ved bordet og blir rista liv i og er sure og grinete fra ca 15 til de blir henta mellom 16.30-17

Dette er kort fortalt den fantastiske barnehage hverdagen barna deres har og det kun fordi dere trenger en fridag? trene? litt egentid? kjærestetid? u name it  

Anonymkode: 949a8...d79

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du i barnehage?

Anonymkode: 88692...349

Skrevet

Det er nok nå. Les og bidra  i trådene som finnes eller hold kjeft. 

Anonymkode: 8ff79...e17

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jobber du i barnehage?

Anonymkode: 88692...349

gjort i 17 år, sa opp på fredage nok er nok.  grunnen har du over.

Det er helt galematias dessverre og lite en får gjort med det annet enn å si i fra og da er vi late og ikke glad i jobben vår, problemet mitt er at jeg var for glad i den til å se galskapen som nå foregår.

Foreldre få opp øya og da snakker jeg ikke om de som faktisk må jobbe det er alle dere andre.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er nok nå. Les og bidra  i trådene som finnes eller hold kjeft. 

Så lurer vi på hvorfor barna blir som de blir :(

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dagens barnehage er ofte underbemannet og det er stort press på de som jobber der vikarer er mangelvare hver bidige dag. Alle dager er det en eller flere ansatte borte og 2 voksne skal sørge for alle behov for de 18-19 barna som er der fra 7-17. En barnehageansatt jobber i 7 timer og har en halv time pause hvis man er heldig ofte utgår den fordi det skjer alltid noe med et eller flere av barna. hvor mange timer er det ikke bare 1 ansatt på jobb? hvor ofte henter du på en annen avd eller en meldig om at de som kan hente før ? beskjed om å sette inn oppholdstider for og prøve og samle de ansatte mest mulig og du setter opp 7-17`? det er klin umulig å legge til rette for en mest mulig god hverdag for barna men også de voksne det er ikke morro og være alene med 19 unger.  Ungene sendes ofte halvsjuke med digre svarte ringer under øynene trøtte snørrete og hoster som fulle sjømenn. Nei de kan ikke ta seg en dupp for da er de vansklige å legge på kvelden. Sovner ved bordet og blir rista liv i og er sure og grinete fra ca 15 til de blir henta mellom 16.30-17

Dette er kort fortalt den fantastiske barnehage hverdagen barna deres har og det kun fordi dere trenger en fridag? trene? litt egentid? kjærestetid? u name it  

Er vel glorifisert du mener. 

Men dette du beskriver er heldigvis ikke kjent for meg og mine, som har hatt fantastisk trygge, flinke og dyktige pedagoger.

Anonymkode: 4b585...ccd

Skrevet

Dette er ikke kjent fra vår barnehage heller. Kun en gang opplevd at de har bedt om å hente barna tidlig pga sykdom, ellers har det vært relativt stabilt med ansatte og lite vikarbruk. God dekning av voksne, hvor planlagte turer og aktiviteter stort sett gjennomføres. Tviler ikke på at det er utfordringer andre steder, men synes det hele tiden her males et bilde av totalt krise, for ikke snakke om alle foreldre som har barna i barnehagen mens de selv har fri til egentid. 

Anonymkode: b42b3...803

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel glorifisert du mener. 

Men dette du beskriver er heldigvis ikke kjent for meg og mine, som har hatt fantastisk trygge, flinke og dyktige pedagoger.

https://naob.no/ordbok/glamorisere

Skrevet

Mine barn går i en barnehage med 86 barn. Dette er i en storby. Lav bemanning er et problem, men resten av det du skriver er bare tull. Barnehagen åpner 7. De fleste leverer kl 8. Barnehagen stenger 16.30. De fleste barna er hentet innen 16.

De ansatte er fantastiske pedagoger. De har gode rutiner og opplegg for barna, selv når de er underbemannet. Vi foreldre blir også oppdatert på eventuelle sykdommer som går i barnehagen. Foreldrene er flinke til å holde barna hjemme. Det er ingen som ønsker at barna skal resmitte hverandre i ukesvis.

Anonymkode: 1c53d...0a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://naob.no/ordbok/glamorisere

Nettopp, det er jo ikke «glamorisert» barnehagene blir (dvs fremstilt som glamourøste) - «gjøre glamorøs; gi eller tilføre glamour eller glans»

De blir forherliget:, er det ts mener: https://naob.no/ordbok/glorifisere

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lurer vi på hvorfor barna blir som de blir :(

Også lurer vi på hvorfor det ikke fødes flere barn. For man blir pepret med at alt man gjør som forelder er feil. Du kan ikke vinne. 

• Liker 4
Skrevet

Alle som jobber i barnehagesektoren vet at det er store utfordringer, noen steder større enn andre steder. Men det må en stor endring til for at kvaliteten skal bli bra, og at barnehagene skal bli et godt sted å jobbe. Flere og flere slutter i jobben sin som barnehagelærer, og det er færre og færre søkere til utdanningen. 
Det er flere barn som går i barnehage og barna har lengre dager og mindre fri enn noen gang før. Det trengs en endring i bemanningsnormen i første omgang. Første steg bør være full bemanning i hele åpningstiden. 
Barna er fremtiden, og fortjener en god start på livet! ❤️

Anonymkode: 0844b...503

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke kjent. Gode ansatte med overskudd og god dekning på faste vikarer. Tror det har vært 5 ganger på totalt 4 år i barnehagen de har hatt for lite bemanning. Da har styrer stilt opp for å dekke inn på avdelingen. Heldigvis legger ikke de ansatte seg oppi hva foresatte gjør mens barnet er i barnehagen.

Men for all del, derfor det er viktig å undersøke nøye før valg av barnehage☺️

Anonymkode: 9b3a3...125

Skrevet

Dette varierer heldigvis veldig fra bhg til bhg. Jobber selv i bhg, og vi har aldri måttet be foreldre hente eller stenge pga manglende bemanning. Vi har svært lite sykefravær, og får som regel vikar når vi trenger. Hvis vi ikke får tak i så stiller styrer eller daglig leder opp. Veldig sjeldent vi er alene med hel barnegruppe, som regel kan det skje når det er pausetid, men da er vi sammen med andre avdelinger og flere voksne til sammen. 

ingen av oss som jobber her har jobbet her under 8 år. Fantastisk arbeidsmiljø, og det har nok stor innvirkning på fravær osv. 

vi har hatt foreldre som har beklaget når de henter sent fordi de har trent først, men vet du hva? Det syntes jeg er god planlegging av familielivet! Barna er trygt plassert i bhg i åpningstida, får vært med vennene sine og utfordret seg. Foreldrene får presset inn ei treningsøkt slik at de er klar for å være med barna sine når de henter. De er ferdig med egentida si, og ettermiddag/kveld er rettet mot barna. 

Anonymkode: 61204...622

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i dette i den barnehagen jeg har jobbet i de siste 20 årene. Fantastisk arbeidsmiljø, flott leder som har fått ned sykefraværet. Godt samarbeid med foreldrene. Mannen min jobber også i bhg og kjenner seg heller ikke igjen i det TS legger frem. 

Anonymkode: d6bf9...106

Skrevet

Barnehage er et tilbud, en rett og en tjeneste i Norge. Jeg har valgt å benytte meg av den fordi jeg jobber, som flertallet av oss med barn i bhg gjør. Når jeg benytter en tjeneste jeg har krav på og betaler for så er det ikke mitt ansvar å få den tjenesten til å fungere, det er arbeidsgiver. Så om det er lite bemanning, dårlig drift og dårlige forhold så nekter jeg som forelder å føle skyld fordi jeg har barnet mitt i barnehagen de timene vi har behov for.

Så DRITTLEI av å få høre denne sutringen mot foreldre når det er arbeidsgiver, kommune og stat frustrasjonen burde rettes mot. Går dere til streik skal jeg støtte dere 100%, men ikke faen om det er min feil at barnehageansatte har det dritt på jobb.

Anonymkode: a4533...4f8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har vært sykmeldt lenge fra jobben i barnehage, og skal nå over i et annet yrke. 
Å alltid være underbemannet tærer på kreftene, og den følelsen man har når man løper mellom ulike konflikter, fall og gråt, og når man må ta et raskt overblikk for å se hvor det haster mest… Jeg brenner for barn og at de skal ha det bra, men slik det er nå, har jeg brent meg ut i yrket. Jeg har jobbet i en barnehage som har vært veldrevet, hvor folk har jobbet i mange år, men de siste 1-2 årene har flere og flere av disse sluttet. Det triste er at så mange av de virkelig gode barnehagefolkene ikke orker mer og forsvinner ut av yrket.

Anonymkode: 09cc0...327

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært sykmeldt lenge fra jobben i barnehage, og skal nå over i et annet yrke. 
Å alltid være underbemannet tærer på kreftene, og den følelsen man har når man løper mellom ulike konflikter, fall og gråt, og når man må ta et raskt overblikk for å se hvor det haster mest… Jeg brenner for barn og at de skal ha det bra, men slik det er nå, har jeg brent meg ut i yrket. Jeg har jobbet i en barnehage som har vært veldrevet, hvor folk har jobbet i mange år, men de siste 1-2 årene har flere og flere av disse sluttet. Det triste er at så mange av de virkelig gode barnehagefolkene ikke orker mer og forsvinner ut av yrket.

Jeg som har skrevet denne teksten.. Glemte å nevne at jeg skjønner at mange kan trenge en fridag uten barn av og til, og at det er samfunnet som nå er lagt opp med altfor høye krav til foreldrene. Samtidig ser jo vi som jobber i barnehagen først og fremst barnas behov, og vi kan se at mange barn også trenger fri. Når det er sagt, så trenger de som fortsatt jobber i barnehage at også foreldre roper høyt om forholdene i barnehagene idag, om underbemanning, sykefravær osv, for barnehageansatte alene blir ikke hørt.

• Nyttig 2
Skrevet

Du vet at det er en lang tråd om hvor dårlig foreldre er som tar litt fritid lenger ned? Gå inn der og forsatt din dårlig holdning 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Alle disse innleggene gjør meg svært bekymret for arbeidsmoralen til enkelte.....hvis du ikke er et troll, og det er det vel stor sannsynlighet for at du er, så bør du tenke nøye gjennom hvor du retter din frustrasjon. Engasjer deg politisk, skriv innlegg i lokalavisa, men ikke gi foreldre dårlig samvittighet for at de bidrar til velferdsstaten. 

Anonymkode: e2e54...f7d

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...