AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Del Skrevet 21. januar 2024 Hei, Litt usikker på om jeg har valgt riktig underforum, men er selv (relativt kunnskapsløs) prøver og føler kunnskapen ligger i dette underforumet framfor graviditet og spedbarn. -Jeg er 11dpo og venter mensen i dag. -testet negativt i dag tidlig, helt blank (vanlig babyplan strimmeltest + en strimmel fra normal) -tok to tidligtester fra babyplan i går som begge hadde veeeeldig svak strek nr.2, kan veldig godt ha vært skyggestreker selv om de for meg virket rosa. Negativ strimmeltest vanlig. -1 barn fra før med positiv vanligtest 8dpo - 1 SA (positiv test først etter IKM) og 1 MA (uplanlagt, tok test når jeg var i uke 5 og mistet uke 12) -jeg er helt sikker på EL-dag. Dvs. jeg temper ikke, men app-tracker og fikk positive el-tester 2 dager før spådd eggløsning, og negativ på selve dagen. Tingen er at jeg føler meg gravid, og er overbevist om at jeg er det. Jeg håper selvsagt det er en levedyktig graviditet om jeg har rett, men jeg har begynt å se svart på at jeg tester negativt på IKM-dagen, og mener å ha lest at treg positiv graviditetstest = treg hcg-stigning = treg celledeling = ender i SA eller MA på et tidspunkt. Så da er jeg over på mitt nest høyeste håp: at det er en kjemisk, sånn at syklusen min kan fortsette som før.. er veldig redd for å miste, spesielt MA var en grusom opplevelse som sitter i ryggmargen min 10år etter. Dette ble en veldig lang post om et veldig enkelt spørsmål, men jeg håper antageligvis at noen kan gi meg noen oppløftende ord🙈 men det jeg lurer på er: du som testet sent positivt, hvordan gikk det? Anonymkode: 4f7b9...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 21. januar 2024 #2 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei, Litt usikker på om jeg har valgt riktig underforum, men er selv (relativt kunnskapsløs) prøver og føler kunnskapen ligger i dette underforumet framfor graviditet og spedbarn. -Jeg er 11dpo og venter mensen i dag. -testet negativt i dag tidlig, helt blank (vanlig babyplan strimmeltest + en strimmel fra normal) -tok to tidligtester fra babyplan i går som begge hadde veeeeldig svak strek nr.2, kan veldig godt ha vært skyggestreker selv om de for meg virket rosa. Negativ strimmeltest vanlig. -1 barn fra før med positiv vanligtest 8dpo - 1 SA (positiv test først etter IKM) og 1 MA (uplanlagt, tok test når jeg var i uke 5 og mistet uke 12) -jeg er helt sikker på EL-dag. Dvs. jeg temper ikke, men app-tracker og fikk positive el-tester 2 dager før spådd eggløsning, og negativ på selve dagen. Tingen er at jeg føler meg gravid, og er overbevist om at jeg er det. Jeg håper selvsagt det er en levedyktig graviditet om jeg har rett, men jeg har begynt å se svart på at jeg tester negativt på IKM-dagen, og mener å ha lest at treg positiv graviditetstest = treg hcg-stigning = treg celledeling = ender i SA eller MA på et tidspunkt. Så da er jeg over på mitt nest høyeste håp: at det er en kjemisk, sånn at syklusen min kan fortsette som før.. er veldig redd for å miste, spesielt MA var en grusom opplevelse som sitter i ryggmargen min 10år etter. Dette ble en veldig lang post om et veldig enkelt spørsmål, men jeg håper antageligvis at noen kan gi meg noen oppløftende ord🙈 men det jeg lurer på er: du som testet sent positivt, hvordan gikk det? Anonymkode: 4f7b9...a01 Blir vel kanskje dumt å gi deg falske forhåpninger ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #3 Del Skrevet 21. januar 2024 Dorma skrev (5 minutter siden): Blir vel kanskje dumt å gi deg falske forhåpninger ? På hvilken måte da, tenker du?😊 jeg går ikke i biter dersom det viser seg at jeg ikke er gravid og TR kommer de neste dagene altså, om det var det du tenkte på. Men å gi meg falske forhåpninger når det kommer til en (u)levedyktig graviditet på sen positiv test, det er jeg åpen for😬 Anonymkode: 4f7b9...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 21. januar 2024 #4 Del Skrevet 21. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På hvilken måte da, tenker du?😊 jeg går ikke i biter dersom det viser seg at jeg ikke er gravid og TR kommer de neste dagene altså, om det var det du tenkte på. Men å gi meg falske forhåpninger når det kommer til en (u)levedyktig graviditet på sen positiv test, det er jeg åpen for😬 Anonymkode: 4f7b9...a01 Tenker bare at man går fra å være realitetsorientert til og få falske forhåpninger. Sjansen er større for at det ikke går denne gangen enn at det går bra. Man skal aldri si aldri, men etter det du har skrevet så høres det ikke lovende ut Endret 21. januar 2024 av Dorma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #5 Del Skrevet 21. januar 2024 Dorma skrev (7 minutter siden): Tenker bare at man går fra å være realitetsorientert til og få falske forhåpninger. Sjansen er større for at det ikke går denne gangen enn at det går bra. Man skal aldri si aldri, men etter det du har skrevet så høres det ikke lovende ut Hvordan syns du på noe måte svarene dine er til nytte eller hører hjemme i et prøver forum? Anonymkode: 8b625...4b5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #6 Del Skrevet 21. januar 2024 Dorma skrev (25 minutter siden): Tenker bare at man går fra å være realitetsorientert til og få falske forhåpninger. Sjansen er større for at det ikke går denne gangen enn at det går bra. Man skal aldri si aldri, men etter det du har skrevet så høres det ikke lovende ut Skjønner, realitetsorientering er selvsagt best😊 Blir dog litt usikker når du snakker om falske forhåpninger og på hva du mener når du skriver at det er større sjanse for at det ikke går denne gangen enn at det går bra? At jeg ikke er gravid, eller at jeg er gravid og det med stor sannsynlighet kommer til å ende i SA? jeg har nok vært litt utydelig i HI, og for å prøve å oppklare: jeg er ikke redd for: å ta feil ang. at jeg er gravid og få mensen de neste dagene. jeg er redd for: å være gravid/teste positivt om noen dager for så å miste i uke 6-12(++) noen garanti har man selvsagt aldri, uansett når de to strekene kommer, men det finnes vel kanskje noen statistikker som taler den ene eller andre veien. Anonymkode: 4f7b9...a01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #7 Del Skrevet 21. januar 2024 Selv med korte sykluser så er det nesten alltid 14 dager mellom eggløsning og mens.. Så kan det virkelig stemme at du får mensen 11 dager etter eggløsning..? Anonymkode: 00e59...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 21. januar 2024 #8 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvordan syns du på noe måte svarene dine er til nytte eller hører hjemme i et prøver forum? Anonymkode: 8b625...4b5 Jeg tenker det å gi falske forhåpninger gjør nedturen enda større enn den i utgangspunktet var. Ser ikke utfordringen med kommentaren min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #9 Del Skrevet 21. januar 2024 Dorma skrev (1 minutt siden): Jeg tenker det å gi falske forhåpninger gjør nedturen enda større enn den i utgangspunktet var. Ser ikke utfordringen med kommentaren min Da kan man like gjerne legge ned hele prøver forumet Anonymkode: 27f50...bac 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorma Skrevet 21. januar 2024 #10 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kan man like gjerne legge ned hele prøver forumet Anonymkode: 27f50...bac Nei men å være overdrevet positiv til noe som ser ut til å gå en vei er jeg ikke for. Tenker man skal vær ærlig og si ting sånn det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #11 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Selv med korte sykluser så er det nesten alltid 14 dager mellom eggløsning og mens.. Så kan det virkelig stemme at du får mensen 11 dager etter eggløsning..? Anonymkode: 00e59...c69 Jeg tror det😅 Jeg har bare tracket i 5mnd/siden jeg fikk mensen etter fødsel, og utenom den andre menstruasjonen som kom dpo10, har jeg konsekvent våknet opp med blod på dpo11😊 kan være jeg bommer på EL-dag, men slik jeg har gjort siste 4 syklusene: begynner å teste en liten uke før FLO sier EL er, får da noen dager med negative tester (både strimler og digital) før jeg får to dager med positive tester, og negativ den dagen FLO sier EL er. Har derfor gått ut ifra at det stemmer at dette er eggløsningsdagen. Sjekket appen tilbake i tid før fødsel, og det kan virke som om jeg alltid har hatt det slik? Står at jeg har stabile sykluser på 26-28 dager..🤷🏼♀️ Anonymkode: 4f7b9...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 21. januar 2024 #12 Del Skrevet 21. januar 2024 Vent til du får en positiv graviditetstest og vet du er gravid. Mange tester viser kun etter 14 dpo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #13 Del Skrevet 21. januar 2024 Ny Bruker skrev (5 minutter siden): Vent til du får en positiv graviditetstest og vet du er gravid. Mange tester viser kun etter 14 dpo. Ok, så det har ikke så mye å si i forhold til når mensen kommer/skulle komt, hva som anses som sen positiv?😊 Dpo er dpo, uavhengig av lengde på lutealfasen?🤞 Anonymkode: 4f7b9...a01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venterpåregnbuen Skrevet 21. januar 2024 #14 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv med korte sykluser så er det nesten alltid 14 dager mellom eggløsning og mens.. Så kan det virkelig stemme at du får mensen 11 dager etter eggløsning..? Anonymkode: 00e59...c69 Dette stemmer nok ikke. Google kort lutealfase, så ser du at det er mange som har kortere lutealfase enn 14 dager. Når man har kort lutealfase har man ofte for liten produksjon av progesteron, og i mange tilfeller er det og grunnen til at man har vanskelig for å bli gravid. Tror grenses for når det kalles lutealfasesvikt settes ved mindre enn 10 dager. For meg pleier lutealfasen å være på 11-12 dager, men har hatt så kort som 10 dager innimellom, og får derfor progesteronstøtte. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #15 Del Skrevet 21. januar 2024 De tre gangene det har endt med missed abortion her, har jeg fått positiv prøve minst noen dager etter IKM - tilogmed opp mot en uke etter IKM. Den ene gangen det faktisk ble til en baby, testet jeg positivt samme dag som IKM ☺️ nå er jeg gravid på nytt, og fikk en positiv strek (om noe svak) på IKM, så jeg er spent på om det blir noe nå. Anonymkode: b9200...8cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #16 Del Skrevet 21. januar 2024 Venterpåregnbuen skrev (4 timer siden): Dette stemmer nok ikke. Google kort lutealfase, så ser du at det er mange som har kortere lutealfase enn 14 dager. Når man har kort lutealfase har man ofte for liten produksjon av progesteron, og i mange tilfeller er det og grunnen til at man har vanskelig for å bli gravid. Tror grenses for når det kalles lutealfasesvikt settes ved mindre enn 10 dager. For meg pleier lutealfasen å være på 11-12 dager, men har hatt så kort som 10 dager innimellom, og får derfor progesteronstøtte. Kan jeg spørre hvor lenge du har prøvd, og når du fikk progesteronstøtte?😊 var det først når du var nede på 10 dager? AnonymBruker skrev (56 minutter siden): De tre gangene det har endt med missed abortion her, har jeg fått positiv prøve minst noen dager etter IKM - tilogmed opp mot en uke etter IKM. Den ene gangen det faktisk ble til en baby, testet jeg positivt samme dag som IKM ☺️ nå er jeg gravid på nytt, og fikk en positiv strek (om noe svak) på IKM, så jeg er spent på om det blir noe nå. Anonymkode: b9200...8cb takk for svar😊 er litt dette inntrykket jeg sitter med, at om man tester sent så er det dødsdømt.. når har du IKM? Om du vil svare😊 Og kan jeg spørre om når/hvordan du oppdaget de tre missed abortionene? Var du bevisst på det, at du sjekket ekstra/gikk ofte og tok blodprøver? Jeg er livredd for å oppleve det igjen😓 Anonymkode: 4f7b9...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #17 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): takk for svar😊 er litt dette inntrykket jeg sitter med, at om man tester sent så er det dødsdømt.. når har du IKM? Om du vil svare😊 Og kan jeg spørre om når/hvordan du oppdaget de tre missed abortionene? Var du bevisst på det, at du sjekket ekstra/gikk ofte og tok blodprøver? Jeg er livredd for å oppleve det igjen😓 Anonymkode: 4f7b9...a01 Hadde IKM i går, så dette er rimelig ferskt 🙂 alle gangene har startet med spotting, men jeg har jo vært ekstra obs også. De på sykehuset har alltid vært veldig greie og tatt meg inn (via fastlege da) når noe har vært i "ulaget". Men det har variert litt når spottingen har startet. Den verste gangen kom jeg til uke 11, og da hadde fosteret sluttet å utvikle seg i uke 6-7. Det har det forsåvidt alle gangene uten at vi vet hvorfor, men de andre gangene har jeg oppdaget det tidligere. Nå venter jeg på legetime sånn at jeg kan få henvisning til (ekstra) tidlig ultralyd. ☺️ Anonymkode: b9200...8cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 21. januar 2024 #18 Del Skrevet 21. januar 2024 Viktig å huske her at IKM ikke vil være samme dpo dag for alle - avhengig av syklus Hvor raskt hcg stiger - variere fra kvinne til kvinne, graviditet til graviditet. Og her spiller det også en rolle inn hvilken dag egget fester seg. For dem som har egg som fester seg tidlig - vil testene gjerne slå ut tidlig. For de som har egg som fester seg sent - vil testene ta lengre tid på å slå ut. Fra befruktning til et egg fester seg går det gjerne 5-7 dager, men kan også ta opp til 9 dager.. Ved innsett (ivf) av 5dager blastocyste kan det gå mellom 1-4 dager før fester seg. Da er man 9 dager etter EL f.eks - så da vil man ikke nødvendigvis få positiv test før etter IKM - alt etter sykluslengde og lutealfase lengde. Hadde vært så enkelt om alt dette hadde en fasit for alle - men dessverre er vi alle helt unike 😉 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #19 Del Skrevet 21. januar 2024 Har du snakket med gynekolog om lengden på lutealfasen din? Jeg tenker at en 10 dagers lutealfase gjør det ufordrende for et egg å rekke å feste seg, at da kan man risikere at egget blir støtt ut før kroppen rekker å produsere noe HCG. Egg fester seg gjennomsnittlig 8-9 DPO, så da er det nok mange egg som ikke fester seg før 10-11 dpo. Anonymkode: 282f7...05e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #20 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde IKM i går, så dette er rimelig ferskt 🙂 alle gangene har startet med spotting, men jeg har jo vært ekstra obs også. De på sykehuset har alltid vært veldig greie og tatt meg inn (via fastlege da) når noe har vært i "ulaget". Men det har variert litt når spottingen har startet. Den verste gangen kom jeg til uke 11, og da hadde fosteret sluttet å utvikle seg i uke 6-7. Det har det forsåvidt alle gangene uten at vi vet hvorfor, men de andre gangene har jeg oppdaget det tidligere. Nå venter jeg på legetime sånn at jeg kan få henvisning til (ekstra) tidlig ultralyd. ☺️ Anonymkode: b9200...8cb Skjønner!😊 da krysser jeg alt jeg har av fingrer og tær for at spira sitter hos deg denne gang❤️ Gratulerer med graviditet! Helene90 skrev (36 minutter siden): Viktig å huske her at IKM ikke vil være samme dpo dag for alle - avhengig av syklus Hvor raskt hcg stiger - variere fra kvinne til kvinne, graviditet til graviditet. Og her spiller det også en rolle inn hvilken dag egget fester seg. For dem som har egg som fester seg tidlig - vil testene gjerne slå ut tidlig. For de som har egg som fester seg sent - vil testene ta lengre tid på å slå ut. Fra befruktning til et egg fester seg går det gjerne 5-7 dager, men kan også ta opp til 9 dager.. Ved innsett (ivf) av 5dager blastocyste kan det gå mellom 1-4 dager før fester seg. Da er man 9 dager etter EL f.eks - så da vil man ikke nødvendigvis få positiv test før etter IKM - alt etter sykluslengde og lutealfase lengde. Hadde vært så enkelt om alt dette hadde en fasit for alle - men dessverre er vi alle helt unike 😉 Takk for langt og utfyllende svar☺️ jeg vil tro at dattera mi festet seg tidlig, da jeg i tillegg til tidlig positiv test ble fremskyndet i forhold til mens-termin også(?). Men det kommer da an på selve egget, fremfor min kropp/mine egg, om jeg forstår deg riktig? Er det slik at om egget fester seg sent, så har man større sjanse for SA/MA, eller er det totalt urelevant, at det kun går på hcg-stigning? Og så var det dette med ulik lutealfase og IKM da: om jeg tester positivt på 14 dpo, som for mange er IKM men for meg er 3 dager etter, vil du si at jeg har sen positiv test? At det vil være på lik linje som de som tester positivt på 17dpo når IKM er 14 dpo? Om du skjønner hvor jeg vil😅 beklager mange dumme spørsmål! Og enig med du, hadde vært fantastisk med en fasit som var lik for alle😄 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har du snakket med gynekolog om lengden på lutealfasen din? Jeg tenker at en 10 dagers lutealfase gjør det ufordrende for et egg å rekke å feste seg, at da kan man risikere at egget blir støtt ut før kroppen rekker å produsere noe HCG. Egg fester seg gjennomsnittlig 8-9 DPO, så da er det nok mange egg som ikke fester seg før 10-11 dpo. Anonymkode: 282f7...05e Nei, inntil i dag så har jeg tenkt at jeg var gjennomsnittlig, siden jeg har normal sykluslengde😅 merker jeg må lese meg litt opp på dette! Vil dette bare ha noe å si for om egget greier å feste seg før menstruasjon, eller kan det spille inn på sjansene for SA/MA? Av de to graviditetene som var planlagt, brukte vi 3- og 6mnd på å bli gravide. Den på 3mnd endte i SA, og så har jeg i tillegg en uplanlagt graviditet som endte i MA. Nå har vi prøvd i 4mnd, men jeg begynner å nærme meg 35år, så har vurdert å dra til gynekologen for en sjekk og da kan jeg ta opp dette med kort lutealfase😊 (og jeg vet at dette er ingenting i forhold til hva langtidsprøvere må gjennom av prøvelser, mener på ingen måte å fremstå respektløs her jeg kommer med uvitheten min og bare antar at jeg er gravid) Anonymkode: 4f7b9...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå