Gå til innhold

Jeg trodde mikrobølgeovn var en sunn måte å lage mat på..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. men er havnet i diskusjon med min datter som mener det er usunt, ja til og med farlig 😳 Nå vil hun få mikrobølgeovnen ut av huset. 

Hva er egentlig riktig? 

Anonymkode: 95bc4...d58

Skrevet

Les dere opp på hvordan en mikro varmer opp maten så får du svaret ditt. Google er din venn 

Anonymkode: 90525...fbf

• Liker 3
Skrevet

Du har rett, hun tar feil. Microbølgeovn fungere på det enkle prinsippet at vannmolekyler blir satt i bevegelse som generer varme. Ingenting blir tilført, hverken stråling eller annet. 

Anonymkode: 3aa0e...b65

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Du får sende datteren på fysikkurs. Bli med selv også.

Anonymkode: 38c4b...b92

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

.. men er havnet i diskusjon med min datter som mener det er usunt, ja til og med farlig 😳 Nå vil hun få mikrobølgeovnen ut av huset. 

Hva er egentlig riktig? 

Siden du ikke er mer konkret om hva hun mener er farlig, så er det vanskelig å være mer konkret i svaret. Men nei, det er ikke farlig.

Det som forresten er "farlig" med å steke mat er stekeskorpen, som danner akrylamid. Det er potensielt kreftfremkallende. Mikrobølgeovn kan fremkalle akrylamid i enkelte ting, som grønnsaker med mye stivelse, men en vanlig stekeovn er mye verre der generelt.

• Liker 1
Skrevet

Det er farlig (for katten) å tørke den i mikrobølgeovnen.

Det kan være brannfarlig å putte metall i mikrobølgeovnen.

Det er ingen kjent eller plausibel fare forbundet med stråling for mennesker som sitter på utsiden av ovnen og spiser mat som er tilberedt på innsiden.

Anonymkode: de225...dcd

• Liker 4
Skrevet

Som barn av 80-tallet var dette sjarmerende å lese. Vi fikk ikke stå foran mikroen mens den varmet maten pga strålefare 😄

Anonymkode: 11774...011

• Liker 1
Skrevet

Bruker mikroen daglig med beste samvittighet, men vet det er mye rart som går der ute om både det ene og det andre, inkludert mikroen.

Vet om en restaurant som nekter å ha mikro pga det jeg vil kalle overtro. Restauranten er opptatt av bærekraft. Jeg var på et arrangement der og ei ba om at de varmet maten hennes fordi den var for kald. Hun fikk helt ny mat, som også var kald (var noe feil med ovnen visst nok). Hun ville ikke klage igjen fordi hun ville ikke de skulle kaste så mye mat. Da kom det frem at de ikke hadde mikro og heller kastet (!) mat på en grønn restaurant fremfor å ha mikro når noen ville ha varmet maten sin litt. 

Jeg har ikke selv vane om å be om varmere mat, og aner ikke hvor ofte dette skjer, men mikro må vel være gull på nettopp et sånt sted 🤔 

Jeg finnes ikke rett for stråling og annet folk mener er «farlig» med mikro, men selvsagt opp til hver enkelt hvilke kjøkkendingser folk ønsker å ha og benytte seg av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som barn av 80-tallet var dette sjarmerende å lese. Vi fikk ikke stå foran mikroen mens den varmet maten pga strålefare 😄

Anonymkode: 11774...011

Hehe, dette husker jeg også! Fremdeles tenker jeg mye på dette når jeg varmer alt i mikroen.

Anonymkode: c2547...1a5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du får sende datteren på fysikkurs. Bli med selv også.

Anonymkode: 38c4b...b92

Hvorfor svarer du så nedlatende. Noen spør, gi gjerne svar eller la være.

Anonymkode: b7819...46c

• Liker 1
Skrevet

Ville heller stolt på forskere som har dyp kunnskap om stråling, istedetfor din datter. 

Høres litt rart ut, du kunne brukt 1min på google og funnet ut at hun tar feil, men du velger heller å la et barn gjøre deg usikker? 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel noen år siden vi sluttet å stå med sølvfoliehatten vår på bare vi så på en mikrobølgeovn vel? Morsomt at det enda er noen som bor nedi kaninhullet av konspirasjonsteorier rundt dette. Men altså mikrobølgeovn er helt ufarlig å bruke til det det er ment til😊

Anonymkode: 9f9a4...6fe

Skrevet

Det er ingen vesentlig forskjell på å varme mat i mikrobølgeovnen eller på vanlig måte. Du kan ødelegge maten på begge måter, og du kan lage god og sunn mat på begge måter. Hva du spiser er mye viktigere enn hvordan du varmer den opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er egentlig riktig? 

Hun har sikkert sett et eller annet på Tiktok. En del unger tar sånt på alvor og tror at Tiktok er noe de kan lære av. Svaret er nei, det er ikke farlig å bruke mikrobølgeovn.

https://www.godt.no/aktuelt/i/e824KK/ny-forskning-sunnest-aa-koke-mat-i-mikroboelgovn

Anonymkode: a23f7...a9c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...