Gå til innhold

Festing i bofelleskap

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lillian_*
Skrevet

Jeg bor i bofelleskap og lurer litt på hva dere mener man må godta av festing og nachspiel. Her hvor jeg bor er det nachspiel hver helg. Dvs. høy musikk, og folk som roper/ringer på fra 4-5-tiden om morgenen og utover. Synes dere dette er ok?

Det er også ofte nachspiel på hverdager, helt fram til 8-tiden.

Det røykes også hele tiden, selv om det står i kontrakten at dette ikke er lov.

Er dette noe jeg som eier av bofelleskapet bør godta, eller bør jeg vurdere å kaste noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter husleieloven har du vel lov til å kreve ro etter 11, og at fester avtales på forhånd (mener det er noe med at man kan ha 'umeldte' fester en gang i året?). Du kan også med full rett kreve at det ikke røykes innendørs. Men hvor strengt du vil praktisere det, er det bare du som kan bestemme.

Hva med å ta en prat med de andre i bofellessskapet før du begynne å kaste folk ut? Når ting først har sklidd ut, skjønner de sikkert ikke hvordan du vil ha det, og tror de har lov til å feste hele natta.

Gjest Gjest_Lillian_*
Skrevet

Har gitt flere advarsler, men de ser ikke ut til å bry seg.

Skrevet

Ring politiet neste gang de holder deg våken på natta, så skjønner de sikkert at du mener det :sjarmor:

Neida, men om de ikke vil rette seg etter husreglene, ville jeg også hatt lyst til å kaste dem ut. Er det samme reglene for å kaste ut folk i bofellesskap som det er for å kaste ut vanlige leietakere? I så fall er det jo litt vanskelig..

Skrevet

Vet ikke hva som står i kontrakten ang. husordensregler ? Uansett hvis det er i et borettslag/sameie så må de reglene følges. Gi de skriftlige advarsler og senere utkastelse. Hadde kanskje villet forhørt meg hos advokat FØR jeg startet med dette for å være sikker på at det gjøres riktig. Evnt. søk på nett på lover og regler ang. utleie.

Så neste gang ville jeg evnt. få ordensregler skikkelig spesifisert i kontrakten ved utleie.

Selvføgelig er det ikke noe du skal finne deg i.

Gjest Gjest_Lillian_*
Skrevet

Det står i kontrakten at husreglene skal følges. Husreglene ble utdelt sammen med kontrakten. Der står det blant annet at det skal være stille etter klokka 23 på hverdager og klokka 01.00 på dager før fridager. I kontrakten står det at det ikke skal røykes innendørs.

Skrevet

Ville gitt dem skriftelig advarsel om oppsigelse av kontakten hvis de ikke skjerper seg.

Skrevet

Gi dem en advarsel, de må lære seg å følge reglene. Har du forsøkt å si noe tidligere? Hvordan har de ev. reagert da?

Gjest Gjest_Lillian_*
Skrevet

Har sagt fra, men de mener at jeg må godta nachspiel i helgene.

Jeg hadde sikkert godtatt det om det var en sjelden gang, men jeg mener hver helg er for ofte, i og med at nachspielene starter i 4-tiden og varer utover morgenkvisten. Jeg har i tillegg fått klage fra naboer i de andre etasjene om at det er mye bråk her.

Er jeg rar som synes nachspiel hver helg er for ofte?

Skrevet

Skriftlig advarsel taes nok mer seriøst enn en muntlig en iallefall, så kanskje du skal prøve på det i første omgang, hvis du ikke allerede har prøvd det da..

Skrevet

Nei, du er IKKE rar. Samme hvor og hvordan man bor må man ta hensyn til noboer. Et nachspiel en helg en gang i blandt kan/bør man kanskje godta hvis det er stille og rolig på kveldene ellers, men man har ingen plikt til å godta det heller.

Send dem en skriftlig advarsel du

Skrevet

Gjør en avtale om at de kan f.eks ha et i mnd. eller noe sånt. Om de holder flere vil det sees på som et kontraktsbrudd da kontrakten sier at det skal være rolig etter kl 01.

Skrevet

Bofellesskap er stort sett noe jævla dritt. Staten bør i større grad legge til rette for rimeligere boliger til folk flest. Slik at vi slipper dette markedshelvete, hvor mangelen på boliger skaper spekulanter og opportunister som før på vanlige folk.

Ja til prisregulering av boligmarkedet!

Skrevet

dette må du IKKE godta!det skal være stille etter kl.23 om kvelden,hvis ikke ringer du politiet!

Gjest camillo
Skrevet
Har sagt fra, men de mener at jeg må godta nachspiel i helgene.

Du MÅ jo ikke godta noe som helst, det burde noen fortelle dem (synes jeg).

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Selvsagt skal du ikke godta noe annet enn det som står i kontrakten.

Det er du som leier ut til dem, og da skal de forholde seg til de reglene de har skrevet under på. Hvis ikke gir du dem skriftlig advarsel, og hvis ikke de forbedrer seg, kaster du dem ut.

Og neste gang du leier ut til studenter, bør du kanskje vurdere å spesifisere at du vil ha rolige studenter eller masterstudenter (som ofte er mer opptatt av studiene sine enn å feste 24-7) ;)

Skrevet

Det kommer an på hvordan bofellesskapet er organisert. Hvis det er du som eier leiligheten og leier den ut samtidig som du bor der selv høres det mest fornuftig ut å gi dine samboere en kraftig advarsel før du eventuelt kaster de ut. Dersom du leier leiligheten på lik linje med de andre leietakerne syns jeg du bør flytte. Det vil alltid finnes bofellesskap der det foregår mye festing, og hvis det ikke er noe som passer deg bør du finne deg mer likesinnede samboere. Du kan selvfølgelig stå på din rett og kreve ro etter klokka elleve, men hvis du er den eneste som ønsker det så hvorfor ikke flytte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...