Gå til innhold

Erfaringer med flytting og skolekrets

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

ønsker å flyttte i nærområdet men litt utenfor skolekretsen. Ønsker å beholde skoleplassen til barna i nåværende skolekrets. Noen som har erfaring med å flytte utenfor skolekretsen, og beholde skoleplassen? Eventuelt erfaringer der man har måtte bytte? Begge barna går på barneskole. Bor i et tett bebygd område i Oslo, med mange skolekretser i et relativt lite område..

Anonymkode: 95081...783

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er opp til kommunen og skolen, men tror du kan se langt etter dette i Oslo. Skolene er fulle og har ofte ventelister så de som flytter utenfor skolekretsen er nødt til å bytte. Det er mange skoler på små områder nettopp fordi det er så mange skolebarn. Hvis det er veldig viktig for deg å beholde skoleplassen ville jeg kontaktet skoleledelsen og kommunen først for å høre om det i det hele tatt er mulig. 

Anonymkode: 7edc0...f6d

Skrevet

Fikk beholde skoleplassen. Min erfaring er at det handler om penger så jeg betalte busskort selv og lagde ikke noe ‘støy’ om at vi hadde flyttet. Gikk sikkert under radaren;) 

Anonymkode: 07e8d...fc7

Skrevet

Vi flyttet til en annen skolekrets. Da gikk barnet i 7 klasse og vi fikk beholde skolekretsen ut barneskolen men fikk beskjed om at det kun var ut skoleåret.

Vi søkte om at barnet skulle få fortsette på samme ungdomsskole som de andre og fikk avslag, søknaden gikk til slutt til fylkesmannen og der fikk vi medhold. Da hadde barnet allerede startet på ny ungdomskole(første skoleuken) så vi ga  oss ikke på tørre møkka. barnet endte med å få gå på samme ungdomsskolen som de hun hadde gått på barneskolen med.

Anonymkode: 2ce0b...fc7

Skrevet

Som de andre sier, helt avhengig av hvor fulle skolene er. 

Der vi bodde før var skolene så fulle at svært mange familier hadde barna sine på to ulike barneskoler.., mens her vi bor nå har barna elever i klassen som bor tre-fire skolekretser unna fordi foreldrene er på husjakt i vår krets. Og andre har flyttet, og beholdt gammel skoleplass. 

Anonymkode: 66db0...9ff

Skrevet

Hos oss hadde du kun fått fortsette ut skoleåret. Skolen er full, så de gjør ingen unntak for de utenfor skolekretsen.

Anonymkode: b5da4...26a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk beholde skoleplassen. Min erfaring er at det handler om penger så jeg betalte busskort selv og lagde ikke noe ‘støy’ om at vi hadde flyttet. Gikk sikkert under radaren;) 

Anonymkode: 07e8d...fc7

Det går ikke under radaren og det handler ikke om penger. Dette er automatisk og de vet veldig godt hvor dere bor og at det er utenfor skolekretsen. Fint at det ordnet seg for dere, men veldig sært å tro at de enten ikke har fått med seg at dere har flyttet (tror du de er dumme?) eller at kostnad for busskort er avgjørende for hvilke elever som får gå der eller ikke. Hyggelig holdning må jeg si.

Anonymkode: 7edc0...f6d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...