Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å søke meg inn på masterstudiet i rettsvitenskap fra høsten.

Jobber fulltid, og har liten praktisk mulighet til å møte på forelesninger. 

Kjenner flere som har gjort dette tidligere, men det er noen år siden. Vet noen om det er praktisk mulig i dag? Det ser ut som om det er lite obligatorisk oppmøte.

NB: Jeg spør ikke om det er ideelt, men om det er praktisk mulig. :) 

Anonymkode: 88312...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hei!

Jeg vurderer å søke meg inn på masterstudiet i rettsvitenskap fra høsten.

Jobber fulltid, og har liten praktisk mulighet til å møte på forelesninger. 

Kjenner flere som har gjort dette tidligere, men det er noen år siden. Vet noen om det er praktisk mulig i dag? Det ser ut som om det er lite obligatorisk oppmøte.

NB: Jeg spør ikke om det er ideelt, men om det er praktisk mulig. :) 

ja det er praktisk mulig. Forelesinger er så å si aldri obligatorisk å møte på. Det som kan være verre er om det er obligatoriske seminarer og det skjer allerede fra 2 studieår. 1 året er ingenting obligatorisk å møte opp på slik jeg forstår det. 
https://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS2111/om-oblig-undervisning/index.html 

Skrevet
William_S skrev (22 timer siden):

ja det er praktisk mulig. Forelesinger er så å si aldri obligatorisk å møte på. Det som kan være verre er om det er obligatoriske seminarer og det skjer allerede fra 2 studieår. 1 året er ingenting obligatorisk å møte opp på slik jeg forstår det. 
https://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS2111/om-oblig-undervisning/index.html 

Takk for svar!

Håper at det er få obligatoriske seminarer, eventuelt at man kan delta digitalt. 

Skrevet

Jeg vurderer det samme. Virker som obligatoriske seminarer er ganske konsentrert, så hvis det er mulig å få fri fra jobben når de foregår skal det gå greit.

UiO har også ganske tydelige progesjonskrav, og jeg lurer på hvor strengt disse praktiseres i praksis? Grunnen til at jeg lurer er at det er sannsynlig at jeg kan bli forsinket.

Anonymkode: f953f...43e

Skrevet

Det er ikke mye obligatorisk i Oslo, så hvis din arbeidsgiver er litt rund i kantene skal ikke det være noe problem. Progresjonsreglene er ikke strengere enn på andre fakulteter på UIO, og håndheves likt. Men siden du skriver at du er i full jobb og allerede før oppstart vet du kan bli forsinket, lurer jeg på om du har kapasitet til å oppnå gode karakterer? For det må du nesten ha hvis mastergraden skal ha verdi. Dessverre. Jeg kjenner flere saker om jusstudenter som bare måtte gi seg og begynne på noe helt annet, fordi de ikke greide å få gode nok karakterer til at det var verdt slitet. Og ingen av dem hadde ambisjoner om Wikborg Rein eller lovavdelingen. 

Anonymkode: 34856...283

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke mye obligatorisk i Oslo, så hvis din arbeidsgiver er litt rund i kantene skal ikke det være noe problem. Progresjonsreglene er ikke strengere enn på andre fakulteter på UIO, og håndheves likt. Men siden du skriver at du er i full jobb og allerede før oppstart vet du kan bli forsinket, lurer jeg på om du har kapasitet til å oppnå gode karakterer? For det må du nesten ha hvis mastergraden skal ha verdi. Dessverre. Jeg kjenner flere saker om jusstudenter som bare måtte gi seg og begynne på noe helt annet, fordi de ikke greide å få gode nok karakterer til at det var verdt slitet. Og ingen av dem hadde ambisjoner om Wikborg Rein eller lovavdelingen. 

Jeg har ikke gode karakterer og har likevel jobb. Det går an 😊

Anonymkode: e64de...c61

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en myte. Gode karakterer må man ha for å bli advokat eller hos visse selskaper som jurist. Men vet av at det går å få seg jobb i feks kommunen uten kjempegode karakterer 

Skrevet
mitch92 skrev (8 minutter siden):

Det er en myte. Gode karakterer må man ha for å bli advokat eller hos visse selskaper som jurist. Men vet av at det går å få seg jobb i feks kommunen uten kjempegode karakterer 

Jo da, det går fint å få seg jobb som saksbehandler hos NAV i Vadsø eller spesialkonsulent med ansvar for tildeling av sykehjemsplass. Så det går. Men de færreste tar fatt på fem blytunge studieår med dette som mål, altså. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo da, det går fint å få seg jobb som saksbehandler hos NAV i Vadsø eller spesialkonsulent med ansvar for tildeling av sykehjemsplass. Så det går. Men de færreste tar fatt på fem blytunge studieår med dette som mål, altså. 

5 studie år som er tunge er ikke spesielt unikt for jussen lenger.

Brukbare karakterer, som vil si midt på treet, går helt fint ann å få seg jobb uten å bo i grisegrendte strøk. Om man derimot ønsker å være toppadvokat i et toppfirma med topplønn, da er saken selvsagt en annen (som i så mange andre yrker)

Anonymkode: 4a323...fd6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er seniorrådgiver i staten og jobber med klagesaker etter plan- og bygningsloven. Jeg hadde tre gode jobbtilbud da jeg søkte jobb sist, både i det offentige og det private. Det du sier er bare tull. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er seniorrådgiver i staten og jobber med klagesaker etter plan- og bygningsloven. Jeg hadde tre gode jobbtilbud da jeg søkte jobb sist, både i det offentige og det private. Det du sier er bare tull. 

Fikk du denne jobben med overvekt av D og E, da eller? Og som fersk jurist? Du sier heller ingenting om du har kontakter i bransjen eller tidligere utdanning eller erfaring. For en nyutdannet jurist uten erfaring eller gode kontakter vil karakterer være alt en arbeidsgiver har å gå etter. Hvorfor tror du at «alle» kjenner til karakterpresset på rettsvitenskap, hvis det bare er tull? Hvis TS har kapasitet til å få gode karakterer eller er chill med at arbeidsmarkedet er tøft med dårlige karakterer, kjør på. Men det er ikke lurt å gå blindt inn med en alt ordner seg-mentalitet. Ikke at jeg sier TS har den mentaliteten. 

• Nyttig 1
Skrevet

Er det mye obligatoriske gruppeoppgaver f.eks?

Anonymkode: 4ea44...84c

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fikk du denne jobben med overvekt av D og E, da eller? Og som fersk jurist? Du sier heller ingenting om du har kontakter i bransjen eller tidligere utdanning eller erfaring. For en nyutdannet jurist uten erfaring eller gode kontakter vil karakterer være alt en arbeidsgiver har å gå etter. Hvorfor tror du at «alle» kjenner til karakterpresset på rettsvitenskap, hvis det bare er tull? Hvis TS har kapasitet til å få gode karakterer eller er chill med at arbeidsmarkedet er tøft med dårlige karakterer, kjør på. Men det er ikke lurt å gå blindt inn med en alt ordner seg-mentalitet. Ikke at jeg sier TS har den mentaliteten. 

Jeg hadde to års erfaring fra byggesak i kommunen først, og ingen kontakter. Karakterpresset er overdrevet. 

Skrevet

Takk for alle svar!

Dette er en tilleggsutdannelse, som kan gi meg bedre karrieremuligheter på sikt. Selv med middels karakterer. Har ingen intensjoner om å jobbe med forretningsjus eller bli stjerneadvokat, kun å opparbeide meg en sterkere tverrfaglig kompetanse.

Vet ikke hvordan nåværende arbeidsgiver stiller seg (jobber i vikariat), og tenker derfor å se om jeg kan få det til gjennom kreativ bruk av feriedager…

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...