Gå til innhold

Fant ut at den nye valpen er døv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger litt rådgivning og tips.

Jeg mistet min gamle hund for snart tre uker siden, og denne uka kjørte jeg 11 timer (hver vei) og hentet et nytt familiemedlem. 
Gleden var selvfølgelig stor. Valpen var veldig trivelig og utrolig pen. Planen med han var kurs i diverse hundeaktiviteter og utstilling (han var veldig lovende for fremtidig avl med sitt utseende). Håpet var å få han godkjent som redningshund hvis han hadde gode nok evner som brukshund. 
Etter en dag hjemme begynner jeg å få en mistanke om at han ikke hører noe. Jeg prøver å trene på en enkel kommando, men kommer ingen vei (jeg har trent flere av denne type hund før, så normalt burde han kunne dette etter 3-4 repetisjoner). 
Så begynner jeg å teste om han faktisk hører noe, og kan til slutt konstatere at han faktisk er helt døv. Han hører ingen verdens ting. 

I kontrakten står det at oppdretter har forsikring på skjulte feil, så den skal jo være klokkeren. 
Jeg sender mail til oppdretter med en gang, og sier at jeg i tillegg skal ta han med til veterinær på mandag for å få konkludert og sjekket om det er noe som helst som kan gjøres (det tviler jeg på, siden dette sikkert er medfødt). 
Får svar fra oppdretter at de vil bli oppdatert på alt, og de sender etterhvert en link med info om trening av døv hund. 

Jeg skal ikke ha en døv hund, det er problematisk ifht hvordan jeg bor (hundene går løse på en gård og på tur). I tillegg ønsker jeg å trene hunden til forskjellige konkurranser og evnt redningshund, og dette vanskeliggjør det. 

Spørsmålet er at jeg har ca 6000kr i utgifter ifb med henting av hunden (drivstoff, overnatting, bompenger). Kan jeg kreve erstatning for dette også? 

Takker for svar!

Anonymkode: ec1bb...443

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo utrolig dårlig av oppdretter syns jeg, tipper de bare satset på at det sikkert gikk greit når du først hadde fått hunden. Syns absolutt de bør betale utleggene du har hatt/får pga dette. 

Anonymkode: 5c986...d7f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Sorry!

Men for meg virker det slik at du ønsker å skifte hund slik du skifter truser bare fordi hunden er døv. 

Ingen hjerte for et levende vesen? Fordi livet er ikke slik du forestilte deg?

Hva er konsekvensen da? Hva tror du skjer med hunden hos oppdretteren? Hunden har jo ikke verdi, ifølge deg.

Privat hundehold bør forbys. 

:skya:

Anonymkode: 05b78...49a

• Liker 10
  • Hjerte 5
Skrevet

Men, dersom hunden er lovende for avl har den vel gjennom flere vetrinærundersøkelser før du fikk den? Både seriøs oppdretter og vetrinær burde ha oppdaget dette. 

Virker som de sjangser på at hunden er søt nok til at de ikke må ta ansvar.

Anonymkode: f7465...a99

• Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sorry!

Men for meg virker det slik at du ønsker å skifte hund slik du skifter truser bare fordi hunden er døv. 

Hva er konsekvensen da? Hva tror du skjer med hunden hos oppdretteren? Hunden har jo ikke verdi, ifølge deg.

Nei, ts skal ikke godta dette. Da oppdretter vil få solgt en døv hund også, til ett hjem som er forberedt på at hunden er døv, mest sannsynlig til redusert pris. . Som de burde startet med. 

Og hunden vil nok få et godt liv

Anonymkode: f7465...a99

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Veldig spesielt at du bruker ordet familiemedlem om hunden for så å bare ville kaste den ut idet du finner ut av at den er døv. 

Anonymkode: 89285...6f9

• Liker 7
Skrevet

Det krever en del å ha en døv hund. Det er litt underlig at oppdretter ikke umiddelbart tar kontakt og tilbyr seg å ta hunden tilbake, det virker useriøst. Du får nok ikke dekket reiseutgifter, men jeg hadde bedt oppdretter om å kjøre i møte for å hente tilbake valpen. 

Anonymkode: 2d2bf...bed

• Liker 7
Skrevet

Blir ganske provosert av oppdretters ansvarsfraskrivelse her. At de ikke har fått med seg at hunden er døv, det tror jeg ingenting på.

Anonymkode: c98af...547

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sorry!

Når ts skal bruke hunden som redningshund og på gård kan den ikke være døv. En BRUKSHUND er jo nettopp en hund man kjøper for å bruke, da må hunden "virke". Hunden kan få et godt liv hos noe andre. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Gjest beaglevalp
Skrevet (endret)

Om du velger å beholde og gi valpen er godt liv selv om den er døv, så kan man alltids lære det meste til hunder med gestikulering og fysiske tegn. Kommandoer er bare assosiasjon, så bruk hendene dine istedet for stemmen. Når det gjelder å få oppmerksomheten til valpen, som man får vanligvis ved å si navnet, så finnes det kanskje noe utstyr som ikke er vondt men gir et lite prikk som hunden kan assosiere med å finne og se på deg i øynene?

Endret av beaglevalp
Skrevet

At du har valgt å kjøpe en hund fra en oppdretter langt unna ditt bosted er kun ditt ansvar og jeg kan ikke se at det finnes noe hjemmel for å kreve refusjon av reiseutgifter for å returnere hunden. 

Anonymkode: b86c5...3c2

• Liker 4
Skrevet

Du kan legge det inn som krav, også blir det vel opp til forosnkrongqelskapet om det er dekket. Er det ikke dekket kan du alltids kreve det av selgeren, men det blir jo en mye tyngre prosess å seige. 

Når det gjelder hva du kan få dekket tenker jeg det er lest nærliggende å at reisen blir dekket. De andre utgiftene slik som fôr, og utstyr er jo noe du ville kjøpt uansett når du skulle ha valp. For det er jo ikke sånn at du ikke ønsker valp, men bare ikke en som er døv. 

Anonymkode: 5913d...233

• Liker 1
Skrevet

Å levere den tilbake burde være en kurant sak, men jeg ville personlig ikke prøvd å gå i en klinsj med oppdretter om reiseutgifter. Det er ikke oppdretters skyld at du bor langt unna. 

Anonymkode: 07c8f...e0b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sorry!

Menner du en gjennomsnittlig privat person har kunnskap omkring døv hund ?! Jeg hadde ikke vist hvor jeg skulle starte og uansett useriøst av selger.

Anonymkode: 25681...2de

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Blir ganske provosert av oppdretters ansvarsfraskrivelse her. At de ikke har fått med seg at hunden er døv, det tror jeg ingenting på.

Anonymkode: c98af...547

Det er ikke uvanlig at det tar litt tid å oppdage at en valp er døv så lenge den er sammen med mor og andre valper. Den vil reagere når de andre valpene reagerer og dermed se ut til å være velfungerende og som om den hører. Døve hunder har det best sammen med andre hunder, da de følger deres hørsel og reaksjoner på ulike situasjoner.

Anonymkode: 2d2bf...bed

• Liker 10
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Menner du en gjennomsnittlig privat person har kunnskap omkring døv hund ?! Jeg hadde ikke vist hvor jeg skulle starte og uansett useriøst av selger.

Anonymkode: 25681...2de

Les siste setning på nytt.

Skrevet

Sånn går det når man velger å skaffe seg kjæledyr fra en oppdretter, og Gud vet hva slags forhold disse hundene er nødt til å leve under. Skal ikke se bort fra at det er snakk om rene valpefabrikker, utelukkende fordi oppdretter ønsker å tjene mest mulig penger. 

Og så driter man selvfølgelig en lang marsj i hva slags skader en hund har, og man risikerer hunder med store smerter som i verste fall er nødt til å avlives etter en stund. Nettavisen har faktisk hatt en rekke artikler om en sånn oppdretter i det siste: 

Valpenettverket i Arendal | Valpenettverket i Arendal (nettavisen.no)

Anonymkode: 54898...251

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Hunden kan få et godt liv hos noe andre. 

Den blir nok ganske greit avlivet. 

Anonymkode: 720ca...1b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...