Gå til innhold

Skoleassistenter - fri med lønn i ferier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

Noen som jobber i skolesektoren her, som har erfaring med skoleassistenter som kun jobber på skolen?
Vet dere hvordan ordning disse har i feriene/når lærene avspaserer?  Opplever nå et tilfelle hvor det er gjort kjent at en skoleassistent som jobber 80 % (kun på skolen), har fri med lønn høstferie, vinterferie om ukene av sommerferien som lærere avspaserer.

I tillegg har denne assistenten høyere timelønn som assistent enn en lærervikar. Så er det tilfeller hvor assistenten blir spurt om å være lærervikar, så har hen lagd avtale med leder om å avspasere disse timene. Og da er det ikke snakk om å avspasere i tilfellene hvor hen allerede får fri med lønn (feriene).  

Anonymkode: b50d6...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres rart ut dette. 
Hos oss jobber all miljøpersonell også på SFO. Dette for å fylle 100% stilling. De har fem uker ferie i året og jobber som regel i ferier. 

Men jeg kjenner også til avtaler om redusert stilling hvor man jobber 100% vanligvis, men har fri i skolens ferier. Da er stillingen redusert slik at det blir riktig. 

Lønn kan man ikke vurdere noe på… det kommer an på utdanning, ansiennitet og kompetanse. Høres for så vidt greit ut at hn får avspasere timene hn er lærervikar. 

Anonymkode: 1a388...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for svar. Personen er ansatt i en 80 % stilling som skoleassistent. 28,5 timer i uka (så faktisk litt under en 80 % i praksis). Personen jobber ikke på Aks/SFO. I praksis skylder personen ledelsen timer, mtp. At hen får fri med lønn i ferier. Så jeg reagerer på at hen og da skal avspasere timene hen blir satt inn som lærervikar. Assistenten skylder jo allerede ledelsen mange timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du er jo åpenbart ikke en person som burde bry seg med dette. Dette er et avtaleforhold. Tillitsvalgt for lærerne kan jo prøve ta opp dette under de lokale lønnsforhandlingene. Noe som neppe skjer da det desverre er lite med lokale lønnsforhandlinger i ks-området. 

Anonymkode: c2de2...7b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss jobber assistentene 80%. Men de jobber fulle arbeidsuker alle ukene skolen er åpen, så de 20% betyr at de har fri med samme lønn når skolen har ferier. 

Ellers hadde de ikke fått lønn når skolen var stengt pga ferie

Anonymkode: e3ea5...1da

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som fagarbeider i skolen. Jeg jobber da 11% mer enn jeg er lønnet, og får da fri med lønn når lærerne har sine ferier . Dvs i mitt tilfelle jobber jeg 64% (alle skoletimer på det trinnet jeg følger ) og hsr lønn for 53% . En løsning som fungerer fint. Det man da må være obs på her er vis man kombinerer med andre jobber i kommunal sektor (samme kommune) er at du aldri vill få lov å være ansatt totalt 111%, så du vill ikke oppnå full stilling i egen kommune , vis du kombinerer. Jeg har bla en 23%stilling på siden av i helg , for å kunne være mere hjemme med barna på ettermiddagene i ukedagene. Hos oss er det en god løsning.

Anonymkode: c0ed7...63a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei, du er jo åpenbart ikke en person som burde bry seg med dette. Dette er et avtaleforhold. Tillitsvalgt for lærerne kan jo prøve ta opp dette under de lokale lønnsforhandlingene. Noe som neppe skjer da det desverre er lite med lokale lønnsforhandlinger i ks-området. 

Anonymkode: c2de2...7b6

Hva mener du med «åpenbart?» - vet du hvordan stilling og eventuelle verv jeg har?  Jeg er og usikker på om dette har noe med lønnsforhandlinger og gjøre? Men gjerne begrunn hvorfor du mener dette kan taes opp av tillitsvalgte da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hos oss jobber assistentene 80%. Men de jobber fulle arbeidsuker alle ukene skolen er åpen, så de 20% betyr at de har fri med samme lønn når skolen har ferier. 

Ellers hadde de ikke fått lønn når skolen var stengt pga ferie

Anonymkode: e3ea5...1da

Takk for svar. Vedkommende har en 80 % stilling og jobber og i praksis 80 %. Dvs. Ikke en uke på 37,5 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg jobber som fagarbeider i skolen. Jeg jobber da 11% mer enn jeg er lønnet, og får da fri med lønn når lærerne har sine ferier . Dvs i mitt tilfelle jobber jeg 64% (alle skoletimer på det trinnet jeg følger ) og hsr lønn for 53% . En løsning som fungerer fint. Det man da må være obs på her er vis man kombinerer med andre jobber i kommunal sektor (samme kommune) er at du aldri vill få lov å være ansatt totalt 111%, så du vill ikke oppnå full stilling i egen kommune , vis du kombinerer. Jeg har bla en 23%stilling på siden av i helg , for å kunne være mere hjemme med barna på ettermiddagene i ukedagene. Hos oss er det en god løsning.

Anonymkode: c0ed7...63a

Takk for svar. Vedkommende har en 80 % stilling og jobber og i praksis 80 %. Dvs. Ikke en uke på eksempelvis 37,5 timer/ 100 %. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er assistentane på jobb i SFO, og jobbar 100 % stilling. Dei jobbar litt over 40 timar i veka for å få avspasere nokre av skuleferievekene, men dei må også jobbe nokre ferieveker.

Dei som jobbar på ungdomsskulen har andre avtalar, for dei jobbar ikkje på SFO. Dei har litt mindre stillingsprosent, kanskje ned mot 80. Der er dei med på samarbeidsmøte saman med lærarane, har ein del praktisk ansvarsområde som gjer at dei er på jobb opp mot 37 timar i veka, men dei har fri alle skuleferiar.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (7 minutter siden):

Hos oss er assistentane på jobb i SFO, og jobbar 100 % stilling. Dei jobbar litt over 40 timar i veka for å få avspasere nokre av skuleferievekene, men dei må også jobbe nokre ferieveker.

Dei som jobbar på ungdomsskulen har andre avtalar, for dei jobbar ikkje på SFO. Dei har litt mindre stillingsprosent, kanskje ned mot 80. Der er dei med på samarbeidsmøte saman med lærarane, har ein del praktisk ansvarsområde som gjer at dei er på jobb opp mot 37 timar i veka, men dei har fri alle skuleferiar.

Takk for svar. Ser at flere løser det tilsvarende. I dette tilfeller har vedkommende en 80 % stilling, jobber antall timer i uka som tilsvarer 80 %, men likevel får fri med lønn ferier, og mulighet til å avspasere når hen er lærervikar … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet du dette? Høres feil ut, ja, men kanskje du ikke sitter på riktig informasjon? 

Anonymkode: 8349d...c13

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss, som mange andre, jobber assistenten 100% i skoleukene, men er ansatt i 80% stilling for å få ferie samtidig med at skolen er stengt. 

Vedkommende jobber ikke 37,5timers uke som assistent, da han har noe planleggingstid inkludert i stillingen. Ikke like mye som oss lærere, men nok til at vedkommende har bunden tid i skoletida (8-14.30=32.5) , og kan ta 5 timer med planlegging hvor han ønsker selv. 

Hvor mye planlegging assistentene har innbakt i stillingen sin er avhengig av assistentjobben. 

Anonymkode: 14b19...fbd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min arbeidsplass finnes det to typer stillinger for assistenter/barne- og ungdomsarbeidere: man kan enten få full lønn for den stillingen man jobbet, da må man jobbe på SFO eller bruke ferieuker i skoleferier, utenom juli når SFO er stengt. Alternativt kan man velge å få betalt ut 80% av lønnen sin mot å få betalt fri i skolens ferier. 

Når jeg er lærervikar får jeg ikke assistentlønn «oppå» der igjen. Blir trekt en time ass-lønn mot at jeg får en time vikarlønn som altså er litt høyere. 

Anonymkode: 9538c...4ba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Takk for svar. Ser at flere løser det tilsvarende. I dette tilfeller har vedkommende en 80 % stilling, jobber antall timer i uka som tilsvarer 80 %, men likevel får fri med lønn ferier, og mulighet til å avspasere når hen er lærervikar … 

Men eg lurer litt på kvifor du er opptatt av dette. Er du ein kollega med dårligere avtale? Eller lærar som opplever at det er urettferdig at vedkomande har så gode vilkår?

Om du er assistent sjølv, tenker eg at du kan gå til rektor og be om å få tilsvarende avtale. Om du er lærar, syns eg ikkje det er noko å krangle om. For du kan faktisk ikkje gå til rektor og be om at ein kollega skal få dårligere avtale enn han/ho har no.

Og om du ikkje jobbar på skulen i det heile, er det ikkje noko du treng å tenke på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er vi ansatt i 100% stilling (for å få full pensjonsopptjening) og så får vi lønn for 89% som er det vi jobber. Vi har da arbeidsuke på 37,5t og fri med lønn alle skoleferien. Dette er TO på vgs

Anonymkode: c0d0d...f04

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan vet du dette? Høres feil ut, ja, men kanskje du ikke sitter på riktig informasjon? 

Ts. Jeg jobber som leder og har personalansvar. Vet når vedkommende kommer og når sluttiden er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro dette varierer. Men ved vår skole, som er en videregående skole, jobber assistentene 100 %, men har 80% lønn for å kunne følge skoleåret. Går de inn i undervisning, eller deltar på kvelden, skal de ha ekstra betalt for det. 

Anonymkode: f99e8...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ts. Jeg jobber som leder og har personalansvar. Vet når vedkommende kommer og når sluttiden er. 

En leder med personalansvar som lufter arbeidsavtaler på Kvinneguiden høres ikke heeelt bra ut. Hør med ansvarlig leder eller lønn og personal i kommunen da. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei 

Noen som jobber i skolesektoren her, som har erfaring med skoleassistenter som kun jobber på skolen?
Vet dere hvordan ordning disse har i feriene/når lærene avspaserer?  Opplever nå et tilfelle hvor det er gjort kjent at en skoleassistent som jobber 80 % (kun på skolen), har fri med lønn høstferie, vinterferie om ukene av sommerferien som lærere avspaserer.

I tillegg har denne assistenten høyere timelønn som assistent enn en lærervikar. Så er det tilfeller hvor assistenten blir spurt om å være lærervikar, så har hen lagd avtale med leder om å avspasere disse timene. Og da er det ikke snakk om å avspasere i tilfellene hvor hen allerede får fri med lønn (feriene).  

Fagarbeidere og assistenter avspaserer også. De jobbet gjerne 100%, men blir lønnet 80%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...