Gå til innhold

Foreldre klager over influensere og sosiale medier, men hvor blir det av barneoppdragelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ferdet internettet nok ganger til å registrere at mange foreldre er bekymret for barna sitt ve og vel når det kommer til hva som postes på instagram og TikTok. Det er også mange som mener influensere spiller en vesentlig rolle, og har et ekstra ansvar for det de  publiserer når de har så unge følgere. Men hvor blir det av foreldrenes ansvar i dette her? hvorfor har 9-åringer sosiale medier i det hele tatt? Er det ikke foreldrenes ansvar å skjerme barna fra slikt innhold? De fleste SoMe-kanaler har 13-års grense (noe som er veldig lavt), og det finnes barnesikring på smarttelefoner. barna får jo ikke telefonene på egen hånd ut av det blå?

Anonymkode: 82d8b...af5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er dine barn?

Anonymkode: 650c7...b0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gamle er dine barn?

Jeg deler ikke mine barns alder på nett

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt I orden. Men om du har barn i den alderen du refererer til, så forstår du sikkert hvor omfattende og komplekst det er.

Uansett er ikke jeg en av dem som klager på hva som dukker opp på internet. Jeg snakker med barna om hva de ønsker å fylle hodene sine med, og om oppførsel generelt, og om deres oppførsel.

Internet, og verden, og folk for øvrig, er fulle av dritt, og man må lære å sortere og velge det som er bra for seg selv. I den grad man har behov for å gå inn og regulere innhold, så gjør man jo det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Anonym og kan ikke dele alderen 🤣🤣 har du barn i den alderen overhode. Lett og kritisere om man har en nyfødt liksom og skal utale seg om en på 9-10 år. Møtt noen sånne jeg også. Men dem fleste får tilgang til sosiale medier fra 13 uansett, er det noen som bør gå inn i seg selv er det voksene mennesker på sosiale medier. Blit dirkete flau av alt voksene spyr ut av seg, bare og se i trådene for influensere her inne. Husk man er forbilde for unge i dag. Heldgivis er ikke så mange unge på plattformer forvokste kjerringer overtar, dem flykter til andre steder, til voksene finner dem stedene også. 

Anonymkode: d9fa2...264

• Liker 4
Skrevet

TS har tydeligvis veldig små barn, derav bedreviterheten. Det er ingen som er større eksperter på oppdragelse enn de som ikke har barn eller småbarnsforeldre som uttaler seg om storbarnsproblematikk, med andre ord folk som ikke har peiling på det de snakker om. Det ser dessuten ikke ut til at TS har forstått at det er mulig å både være frustrert over sosiale medier og influensere og samtidig ta ansvar for egne barn. 

Anonymkode: f780c...0f4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Om barnet er 9 eller 13 år er det ikke lett å holde de vekk fra sosiale medier. Min sønn er 11 år og forsatt ikke snapchat, tik tok etc..men har ser ting på youtube. Pluss du trenger ikke tik tok for å se videoen derfrs.

Og eneste måten blir at de ikke får ha mobile eller data før de er 18 år.

Min sønn kommer og snakker om ting har har sett og hørt på nett, og min jobb er da å fortelle han at mye av det han ser er tull, ikke sant eller fake.

Men vi foreldre kan ikke holde barna vekk..

Kan si at jentene i klassen hans..der har nesten alle snap chat...for det har blitt så stort gruppe press at om noen av jentene ikke har det..blir du utenfor. Min sønn er mye utfor dette..for han har ikke snap chat..oh det er dette jentene bruker for å kommunisere og tulle 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anonym og kan ikke dele alderen 🤣🤣 har du barn i den alderen overhode. Lett og kritisere om man har en nyfødt liksom og skal utale seg om en på 9-10 år. Møtt noen sånne jeg også. Men dem fleste får tilgang til sosiale medier fra 13 uansett, er det noen som bør gå inn i seg selv er det voksene mennesker på sosiale medier. Blit dirkete flau av alt voksene spyr ut av seg, bare og se i trådene for influensere her inne. Husk man er forbilde for unge i dag. Heldgivis er ikke så mange unge på plattformer forvokste kjerringer overtar, dem flykter til andre steder, til voksene finner dem stedene også. 

Anonymkode: d9fa2...264

TS her. Jeg skylder da ingen på et nettforum verken å dele min identitet eller mine barns? Hvorfor reagerer du på det? Er forøvrig enig i det du sier om at voksne på nett burde tenke seg om før de publiserer galle og dritt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...