Gå til innhold

Kan jeg lage noe ut av tagliatelle og matfløte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har pastaretter fra i går. Tagliatelle. Jeg har litt matfløte. Kan jeg varme opp den kokte kalde tagliatelle i litt matfløte og lage noe ut av det eller blir det bare suppe? Kan jeg evt ha i litt maizena?

Litt salt, pepper, chiliflakes og litt ost?  Jeg har bare pitte litt revet ost, ca en spiseskje igjen, har evt ny parmesan og to cheddar osteskiver som er pakket inn en og en skive. Utløpsdato nov 23, men ser fin ut. Kan jeg bruke den?

Noe annet dere ville hatt oppi? Vil gjerne bruke opp restene mine.

Anonymkode: 9b744...701

Skrevet

Alle ideene dine er bra. Hvis det er mer enn bare litt matfløte, kan du koke den inn før du tilsetter pastaen. I uåpnet pakke holder ost seg ofte mye lenger enn datostemplingen antyder. (Jeg modner faktisk ostestykker i kjøleskapet; vanlig gulost har en rikere smak et år etter utløpsdato.) Lukt på den, ta en smakebit før du har den i maten. Bacon eller skinke, og brokkoli eller erter, må kunne passe sammen med dette.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville startet med alt du sier, og så smakt meg frem til noe mer.

Jeg lager veldig ofte saus med fløte, hvitløk, soyasaus og sweet chili, og blander inn osterester om jeg har. Noen ganger lager jeg saus med fløte og pesto.
I går lagde jeg pasta med saus av fløte, hvitløk, løk, hvitvinseddik, soyasaus og hadde i litt soltørkede tomater.

Hvis du vil bruke alle osterestene, så kan du blande sammen saus av det du møtte ønske og koke litt, og så ha pasta og saus i en form og bruke osten for å gratinere.

Eneste du egentlig må huske er at fløten ikke kan koke lenge, den tåler kun småkoking.

Anonymkode: b6b4e...e83

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg tror jeg har ca 1.5 dl matfløte igjen og en liten posjon ferdigkokt tagliatelle. Cheddarost en ser helt normal ut så vil gjerne teste den ut. Det å lage grateng av pastaen er god ide, men jeg har så lite av alt at det blir litt mindre enn en vanlig middagsposjon, så vet ikke om jeg har stor nok form? 

Har ikke bacon og skinke. Saus med sweet chili og soyasaus har jeg aldri smakt før! Hvordan smaker det? 

Jeg har masse brokkoli, men ikke erter.

Ts

Skrevet

Jeg ville forsøkt meg på en variant av mac and cheese, siden pastaen er ferdigkokt. Her er en oppskrift der matfløte brukes:

https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/pasta-og-ris/macaroni-cheese

Vær oppmerksom på at uten kremosten risikerer du at matfløten skiller seg, den tåler (ironisk nok, navnet tatt i betraktning) oppvarming ganske dårlig.

Du kan ellers fint forvelle brokkolibuketter og ha i. Men ikke bruk soyasaus, sweet chili eller pesto i denne sammenhengen - heller litt kayenne som oppskriften sier.

Anonymkode: 21721...cc3

• Nyttig 1
Skrevet

Takk alle, nå lager jeg en grateng med restepasta, lett kokt brokkoli. Hvitsaus med den osten jeg har. Og kajennepepper og salt. Inn i ovn 220 grader under og overvarme?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...