AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Skrevet 21. januar 2024 Kjenner jeg er litt irritert. Jeg var på middag med en veninne og barna våre. Vi har vært vårt barn. Jeg spør om hun har planer for sommeren og hun spør da meg om jeg vil på ferie med henne. Jeg sier sa at jeg må prioritere ferie med barnet. Som sitter rett ved meg. Da sier hun at vi kan dra med barna. Og jeg blir helt stresset fordi barna sitter rett der, og jeg må da være festbremser og si at "vent litt, dette må jeg tenke på" og så spør hun barnet mitt direkte (??) om han vil/har reist til området de snakker om. Jeg blir så stresset og irritert for som enslig så er det ikke så lett å få råd til slike turer. Turen min bed barnet kommer til å koste 20000.🤯 Hva hadde dere gjort? Kjenner jeg ble så skuffet over henne. Men det er så typisk at hun ikke tenker over at voksne må snakke først før man involverer barna. Anonymkode: 29556...7ca 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #2 Skrevet 21. januar 2024 Jeg er enig i at dette var korttenkt og dårlig gjort, men det er ikke så mye å få gjort med det. Jeg ville tatt en ærlig prat om økonomi med barnet Anonymkode: ebc9e...a77 9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #3 Skrevet 21. januar 2024 Hun gjør dette stadig selv om jeg sier ifra. Det er alltid trivelig å snakke med henne men hun er særs dårlig å tenke på hvordan det er for meg når hun legger opp planer uten å snakke med meg først. Anonymkode: 29556...7ca 1
exictence Skrevet 21. januar 2024 #4 Skrevet 21. januar 2024 Jeg tenker at det ikke er noen grunn til å bli irritert for. Barnet ditt har vel bare godt av å høre at han er ønsket å ha med på tur av andre, og lære at man ikke kan bli med på alt, at man må prioritere og ikke ha råd. Jeg ville sagt til min venninne at jeg kunne godt ha tenkt meg det. Det høres ut som en drømmeferie. Men jeg har ikke råd til det, og/eller føler for å prioritere annerledes. Til sønnen ville jeg sagt det samme, og sagt at jeg håpet veldig på oppleve en fin ferie sammen. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun gjør dette stadig selv om jeg sier ifra. Det er alltid trivelig å snakke med henne men hun er særs dårlig å tenke på hvordan det er for meg når hun legger opp planer uten å snakke med meg først. Anonymkode: 29556...7ca Må le litt. Tror jeg ville tatt det humoristisk og sagt at det er morsomt at du legger planer og vil ha meg involvert. Noen ganger kan jeg og føle på en skuffelse fordi jeg føler ikke for det/må avvise deg/ har ikke anledning 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #5 Skrevet 21. januar 2024 Kan du ikke si det der og da? "Dette er noe voksne må tenke på og snakke om først" "Ikke dingle ferietur foran barnet mitt når jeg ikke har sagt at vi blir med, det er ikke hyggelig gjort" Anonymkode: ba1ad...803 9 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #6 Skrevet 21. januar 2024 Hadde sagt ja vi blir med hvis DU betaler. Anonymkode: bcbc3...466 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #7 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan du ikke si det der og da? "Dette er noe voksne må tenke på og snakke om først" "Ikke dingle ferietur foran barnet mitt når jeg ikke har sagt at vi blir med, det er ikke hyggelig gjort" Anonymkode: ba1ad...803 Ja. Jeg sier ifra men hun responderer på en måte ikke eller tar det ikke innover seg. Men hun gjør det samme flere ganger. Involverer barn først slik at barna "maser" for å få meg på gli. Sier jeg ifra får jeg tommel opp. Men ikke en verbal respons. Vanskelig å si ifra akkurat der og da, fordi jeg får først summet meg i ettertid 🙈 Anonymkode: 29556...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #8 Skrevet 21. januar 2024 Men jeg rakk i det minste å si vent litt det må jeg tenke på, denne gangen. I forkant har jeg sagt til henne flere ganger at "vi voksne må snakke sammen først" om mye mindre ting enn ferieturer så det er skuffende 🤷 Anonymkode: 29556...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #9 Skrevet 21. januar 2024 Skjønner at du synes sånne ting kommer brått på, men det er virkelig ikke farlig for barnet ditt om det skjønner at man ikke kan bli med på alt. Du trenger ikke gjøre deg selv til helten i barnet ditt sitt liv på den måten. Egentlig er dette en fascinerende fortelling om å skulle ha kontroll, og bli litt overveldet der og da, for din egen del. Jeg tror egentlig du har det bedre med å møte verden litt mer spontant, og at venninnen din er en hyggelig og impulsiv person. Ikke beskytt barna dine for mikroskuffelser som dette, da får de et tøft liv…! Anonymkode: 67692...36f 2
Daisy-love Skrevet 21. januar 2024 #10 Skrevet 21. januar 2024 Hvor gammel er barnet ditt? Hadde tatt en prat med barnet om at det er mye som høres gøy ut, men en må prioritere for en kan ikke være med på alt. Om dette er en gjenganger så hadde jeg gjerne litt humoristisk sagt noe i retur om at dere ble med om hun betaler, eller tatt den enda lengre, og si at «selvsagt blir dere med når hun spanderer». Da faller det tilbake på henne at hun spør foran barna. Barn har godt av å høre om at en ikke kan delta på alt, og få litt innsikt i at ting koster penger, men det er en uting å ta en del sånne ting foran barna. Det er ikke sikkert dere har ferie samtidig en gang, og det kan være andre ting dere alt har tenkt å bruke feriepengene til, som nødvendig vedlikehold osv, og derfor ikke kan ta så dyr ferie. Så er det du som blir den kjipe som planlegger tur til bestemor, med masse som er kjempegøy, men det er likevel ikke det samme som din venninne vil ha dere med på. Nei dette skal ikke tas med barna først. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #11 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skjønner at du synes sånne ting kommer brått på, men det er virkelig ikke farlig for barnet ditt om det skjønner at man ikke kan bli med på alt. Du trenger ikke gjøre deg selv til helten i barnet ditt sitt liv på den måten. Egentlig er dette en fascinerende fortelling om å skulle ha kontroll, og bli litt overveldet der og da, for din egen del. Jeg tror egentlig du har det bedre med å møte verden litt mer spontant, og at venninnen din er en hyggelig og impulsiv person. Ikke beskytt barna dine for mikroskuffelser som dette, da får de et tøft liv…! Anonymkode: 67692...36f Ja men.. Jeg kjenner jo mitt barn.. Jeg vet jo hva han blir skuffet over. 🤔 Anonymkode: 29556...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #12 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja men.. Jeg kjenner jo mitt barn.. Jeg vet jo hva han blir skuffet over. 🤔 Anonymkode: 29556...7ca Ja, og skuffelse er en følelse alle mennesker må bli vant til, for det er først ved å ha den følelsen man lærer å regulere den selv som voksen. Dette gjelder alle følelser. Ikke beskytt barna for mye for vonde følelser. Anonymkode: 67692...36f 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #13 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, og skuffelse er en følelse alle mennesker må bli vant til, for det er først ved å ha den følelsen man lærer å regulere den selv som voksen. Dette gjelder alle følelser. Ikke beskytt barna for mye for vonde følelser. Anonymkode: 67692...36f Men altså, jeg gjør jo ikke sånt mot andre foreldre. Jeg snakker jo med foreldrene først. Men okay. Greit. 🙂 Anonymkode: 29556...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #14 Skrevet 21. januar 2024 Jeg hadde ledd og sagt at "det høres fantastisk ut! Regner med du betaler?" Anonymkode: fe66b...4af 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #15 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde ledd og sagt at "det høres fantastisk ut! Regner med du betaler?" Anonymkode: fe66b...4af Så henvender du deg til venninens barn og sier: "Så snille dere er som vil spandere en så fin ferie på oss!" Anonymkode: fe66b...4af 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #16 Skrevet 21. januar 2024 Dårlig håndtert av venninne, men barnet må realitetsorienteres selv om skuffelsen blir stor. Synes i alle fall du er fornuftig som ikke lar deg presse til å bruke penger du ikke har. Kanskje hadde det vært bedre å blankt avvise forslaget der og da i stedet for å si at du må tenke på det? For deg betyr det nei for sønnen kan det forståelse som kanskje/ja. Anonymkode: e21e1...6bf
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #17 Skrevet 21. januar 2024 52 minutter siden, AnonymBruker said: Ja. Jeg sier ifra men hun responderer på en måte ikke eller tar det ikke innover seg. Men hun gjør det samme flere ganger. Involverer barn først slik at barna "maser" for å få meg på gli. Sier jeg ifra får jeg tommel opp. Men ikke en verbal respons. Vanskelig å si ifra akkurat der og da, fordi jeg får først summet meg i ettertid 🙈 Anonymkode: 29556...7ca Sorry asså, men du er jo planetens mest pysete bløtkake av en dott. Hvis noen forsøkte å overkjøre meg foran barnet mitt på den fasong, hadde det blitt siste gang vi besøkte eller inviterte dem. Ferdig snakka. Anonymkode: 8c77e...789
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #18 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så henvender du deg til venninens barn og sier: "Så snille dere er som vil spandere en så fin ferie på oss!" Anonymkode: fe66b...4af Ja finfin læring for barnet. 🤣 Anonymkode: 29556...7ca
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #19 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sorry asså, men du er jo planetens mest pysete bløtkake av en dott. Hvis noen forsøkte å overkjøre meg foran barnet mitt på den fasong, hadde det blitt siste gang vi besøkte eller inviterte dem. Ferdig snakka. Anonymkode: 8c77e...789 Jeg sier ifra men hun er litt dårlig på å forstå.. Anonymkode: 29556...7ca
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #20 Skrevet 21. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hun gjør dette stadig selv om jeg sier ifra. Det er alltid trivelig å snakke med henne men hun er særs dårlig å tenke på hvordan det er for meg når hun legger opp planer uten å snakke med meg først. Anonymkode: 29556...7ca Hvordan sier du fra? Hun høres ut som en person som trenger en veldig klar tale. Slik du beskrev det i hi så høres det kanskje ut som at du avviser på en litt indirekte måte, noe som ikke funker på alle mennesker. Hun tar nok ikke hint, samme hvor kraftige de er. Anonymkode: ff7f6...764
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå