Gå til innhold

Kan man ta rønken i stede får mammografi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man spørre legen om å ta rønken i stede får mammografi? Kan legen si ja? Kan legen si nei? 

Anonymkode: 22249...1c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mammografi er røntgen. 

Anonymkode: 1ae5b...ca8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mammografi er røntgen. 

Anonymkode: 1ae5b...ca8

Du skjønner jo hva jeg mener så komentaren er helt unødvendig😅

Skrevet

MR er bedre på bløtdelene i kroppen, så kommer an på hva du skal ta bilde av. 

Anonymkode: e2990...100

Skrevet

Mammografi er anbefalt og du bør ta det istedetfor røntgen. Det er unnagjort på noen minutter. Vanlig røntgen vil vel ikke gi de samme svarene som mammografi, det er litt ubehagelig men det er en svært viktig undersøkelse for å se om en har brystkreft.

Anonymkode: f2865...b54

• Liker 5
Skrevet

Det blir nok ikke godt nok med vanlig røntgen. Men ultralyd brukes. Det kan jo være ok å vite om for deg.  Jeg gjorde det samtidig med mammografi. Fordi jeg var så ung at det var vanskelig å se om det var noe unormalt på mammografi. Da bruker de ultralyd på bryst og armhule. 

• Liker 1
Skrevet

Mammografi er røntgen, de bruker bare en maskin som får posisjonert kroppsdelen riktig. På vanlig røntgen bruker de puter og posisjonerer deg på benken for å få godt bilde.

Mammografi er veldig kjapt og greit. Det klarer du. De som jobber der tar hundrevis av bilder i uka, de har sett nakne pupper veldig mye.

Alternativer er MR eller ultralyd. For ultralyd ligger du på en benk, og de bruker en sonde på puppen slik som de gjør på magen når de skal studere fostre.

Både MR og ultralyd koster mye mer enn mammografi. Du får det som er tilstrekkelig for å studere problemet. 

Anonymkode: 8ce76...f02

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mammografi er anbefalt og du bør ta det istedetfor røntgen. Det er unnagjort på noen minutter. Vanlig røntgen vil vel ikke gi de samme svarene som mammografi, det er litt ubehagelig men det er en svært viktig undersøkelse for å se om en har brystkreft.

Anonymkode: f2865...b54

Dette stemmer ikke helt. MR tar mye lengre tid enn vanlig rtg plusse CT. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer ikke helt. MR tar mye lengre tid enn vanlig rtg plusse CT. 

Nå har jeg snakket om MR, og kke mammografi. Så bare glem svarene mine :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du skjønner jo hva jeg mener så komentaren er helt unødvendig😅

Jeg skjønner ikke hva du mener. Du spør om du kan ta røntgen i stedet for røntgen av brystene? Hva er det du vil ta røntgen av da? Det er vel kun bryst som inngår i screeningundersøkelser her til lands for kvinner. For å ta i bruk annen bildediagnostikk f.eks ved CT eller MR, må det foreligge sykdom/plager.

Anonymkode: 9be16...d43

• Liker 1
Skrevet
Frøkenfryden skrev (1 time siden):

Det blir nok ikke godt nok med vanlig røntgen. Men ultralyd brukes. Det kan jo være ok å vite om for deg.  Jeg gjorde det samtidig med mammografi. Fordi jeg var så ung at det var vanskelig å se om det var noe unormalt på mammografi. Da bruker de ultralyd på bryst og armhule. 

Signerer denne. Har mindre bryster så det var lettere å bruke ultralyd. De kjørte over bryst og armhule, og det var veldig greit å kunne snakke med legen om hva hun så mens hun holdt på. 

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Kan man spørre legen om å ta rønken i stede får mammografi? Kan legen si ja? Kan legen si nei? 

Hva er det du vil sjekke? Om det er screening så kan nok legen si nei. Tror faktisk ikke legen kan si ja.

Anonymkode: 005f4...83d

• Liker 1
Skrevet

Har små pupper og skal på mammografi i morra, kjenner jeg kvier meg og skjønner ikke hvordan de skal klare å klemme puppene mine mellom noe som helst.

Noen som har vert til mammografi og har erfaring med dette og små pupper?

Anonymkode: 462e0...19d

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Perl skrev (På 21.1.2024 den 9.27):

Signerer denne. Har mindre bryster så det var lettere å bruke ultralyd. De kjørte over bryst og armhule, og det var veldig greit å kunne snakke med legen om hva hun så mens hun holdt på. 

Har lest at ultralyd ikke viser brystkreft 

Anonymkode: 6d622...6fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har lest at ultralyd ikke viser brystkreft 

Det kan umulig stemme. Da jeg fikk påvist brystkreft var det ultralyd de brukte for å finne stedene de skulle ta biopsi av svulstene.

Men det var mammografi som ble brukt for å sjekke brystet før ultralyden, og det var på mammografien at de fant ut at de måtte undersøke meg videre og ta vevsprøver. 

Og til dere som har små bryster: jeg har fjernet det ene brystet helt, og har ikke noe brystvev på den opererte siden. Likevel er jeg på kontroller og tar mammografi. Det er utrolig, men de klarer faktisk det kunststykket å skvise inn huden rundt arret for å sjekke om det er noe der, til tross for at jeg er helt flat. 

Anonymkode: be386...312

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de finner noe uavklart på mamografi blir det videre på MR eller CT. 
MR og CT er det beste, men lang dure for staten, derfor kjører de mammografi og henviser videre på MR om det er noe 

Anonymkode: 3af20...353

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og brukerdebatt. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på mammografi da jeg var i 30-årene, og da tok de ultralyd av puppene etter mammografien fordi jeg hadde så tett brystvev. Det gjør de ofte på unge kvinner.

Hvis man skal på screening så bruker de mammografi, og eventuelt annen bildediagnostikk er noe man får dersom det anses som nødvendig. Det er ikke noe man bare kan kreve eller be om.

Anonymkode: dfca8...866

Skrevet

På moren min fant de ikke brystkreft på mammografi, de måtte ta ct. (Hun hadde allerede kjent en kul). 

Ellers så har jeg store og lange pupper. Flatt skal det klemmes uansett...

Røntgen hjelper ikke til å finne noe som helst, da det viser bein/skjelett. Ikke bløtdeler / masser. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var på mammografi da jeg var i 30-årene, og da tok de ultralyd av puppene etter mammografien fordi jeg hadde så tett brystvev. Det gjør de ofte på unge kvinner.

Hvis man skal på screening så bruker de mammografi, og eventuelt annen bildediagnostikk er noe man får dersom det anses som nødvendig. Det er ikke noe man bare kan kreve eller be om.

Anonymkode: dfca8...866

Så ultralyd alene viser ingenting? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...