Gå til innhold

Komme ut som lesbisk sent i livet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 37, men har landet på at jeg faktisk er lesbisk, til tross for hvor mye jeg vil stritte i mot. Har datet menn av og på hele livet, men det har (naturligvis) ikke gått så bra. Har alltid trykket ned alle slags følelser jeg har hatt for kvinner og stemplet de som uviktige og som en eller annen overdreven respons i kroppen min. Dessverre er jeg altfor forelsket i en kollega av meg akkurat nå til at jeg klarer å undertrykke det faktumet at det faktisk er ordentlig tiltrekning.

Om jeg skal begynne å date kvinner, så må jeg jo naturligvis komme ut til folk også. Familie, venner og kollegaer som alltid har trodd at jeg var hetero. Jeg er redd for at jeg skal bli sett på som rar og annerledes, eller at dette bare er noe forbigående tull. Jeg er også redd for at venninnene mine skal tro at dette betyr at jeg er tiltrukket av dem, fordi det er jo ikke tilfellet.

Er det noen andre her som har erfaring med å komme ut som enten homofil eller lesbisk sent i livet? Er det verdt det?

Anonymkode: 84110...3f6

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står i liknende situasjon, men er gift med en mann og har barn med ham. Tror egentlig ikke jeg er særlig attraktiv for andre kvinner, så er litt redd for å bli evig alene dersom jeg skiller meg🫤 Har alltid bare hatt draget på menn, er nok også derfor jeg har fornektet at jeg egentlig liker kvinner.

Anonymkode: 5fbcf...077

• Hjerte 1
Skrevet

Ingen erfaring da jeg er hetro og lykkelig med det. Men, jeg ønsker deg masse lykke til!! Heia deg og heia kjærligheten!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen andre her som har erfaring med å komme ut som enten homofil eller lesbisk sent i livet? Er det verdt det?

Selvfølgelig er det verdt det:) Du har forhåpentligvis minst 40 år igjen å leve. Kjør på 🥰

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Trenger du å komme ut da? Kan du ikke bare date og så ta det som det kommer? Tiden vil vise, og det er ikke så unormalt å være skeiv. Burde være null problem. 

Anonymkode: 00755...496

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Står i liknende situasjon, men er gift med en mann og har barn med ham. Tror egentlig ikke jeg er særlig attraktiv for andre kvinner, så er litt redd for å bli evig alene dersom jeg skiller meg🫤 Har alltid bare hatt draget på menn, er nok også derfor jeg har fornektet at jeg egentlig liker kvinner.

Hvorfor tror du ikke at du er attraktiv for andre kvinner? Som lesbisk selv, så prøver jeg meg jo aldri på kvinner som er etablert med mann og barn. Tror du ikke at det kan være årsaken? :)

• Liker 2
Skrevet
Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor tror du ikke at du er attraktiv for andre kvinner? Som lesbisk selv, så prøver jeg meg jo aldri på kvinner som er etablert med mann og barn. Tror du ikke at det kan være årsaken? :)

Jeg har jo vært singel, og prøvde meg både forsiktig og litt mer frempå på kvinner jeg traff (som oftest på fest). Går med en følelse at jeg ikke "fremstår lesbisk", og jeg er for blyg til å flørte med kvinner jeg liker. Er såre enkelt å få oppmrrksomhet fra menn, men jeg klarer ikke det samme med kvinner🫤

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo vært singel, og prøvde meg både forsiktig og litt mer frempå på kvinner jeg traff (som oftest på fest). Går med en følelse at jeg ikke "fremstår lesbisk", og jeg er for blyg til å flørte med kvinner jeg liker. Er såre enkelt å få oppmrrksomhet fra menn, men jeg klarer ikke det samme med kvinner🫤

Skjønner:) Jeg "fremstår" heller ikke som lesbisk. Og blir mye oftere sjekket opp av menn. Og jeg vegrer meg for å flørte med kvinner, da gaydaren min ikke er til å stole på🤭 Derfor så har jeg heller oppsøkt steder som er for skeive. Eller blitt kjent med kvinner gjennom skeive dating-apper:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fortsatt mest streit, men opplever små crush på enkelte damer, ikke noe jeg vurderte da jeg var yngre. Jeg gjør ikke så mye med det annet enn å flørte litt, men hadde jeg blitt sjekket opp av en dame som var min type hadde jeg ikke sagt neitakk (er singel) 😄 Tror nok dog jeg er for streit til å slå ut på noens gaydar. 

Du trenger jo ikke ha noen stor «komme ut av skape» greie, finner du en dame du begynner å date tar du det derfra. De fleste kjenner vel til noen som «plutselig» var lesbisk, jeg gjør i hvert fall det, uten at det var en big deal.

Anonymkode: bcbad...93e

• Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Skjønner:) Jeg "fremstår" heller ikke som lesbisk. Og blir mye oftere sjekket opp av menn. Og jeg vegrer meg for å flørte med kvinner, da gaydaren min ikke er til å stole på🤭 Derfor så har jeg heller oppsøkt steder som er for skeive. Eller blitt kjent med kvinner gjennom skeive dating-apper:)

Kjenner jeg min by rett, finnes det ikke noe sted for skeive😆 Og så går jeg heller aldri ut... Hvilke apper kan du anbefale?

Skrevet
Hannah80 skrev (4 minutter siden):

Jeg synes også den der er litt vanskelig. Jeg er litt usikker på legningen min, men finner en del kvinner veldig attraktive. Synes likevel det er skummelt å ta initiativ. Redd de vil ta det som en fornærmelse om de liker menn fremfor kvinner 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner jeg min by rett, finnes det ikke noe sted for skeive😆 Og så går jeg heller aldri ut... Hvilke apper kan du anbefale?

Hehe, det er nok bare de største byene som har det tilbudet;)

Vet du, jeg har faktisk ikke brukt noen av disse appene på evigheter. Men de lesbiske jeg kjenner bruker Gaysir. Selv fant jeg en kjæreste/samboer der. Nå eks🤭

Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (4 minutter siden):

Jeg synes også den der er litt vanskelig. Jeg er litt usikker på legningen min, men finner en del kvinner veldig attraktive. Synes likevel det er skummelt å ta initiativ. Redd de vil ta det som en fornærmelse om de liker menn fremfor kvinner 😅

Vet du hva? Jeg har fremdeles til gode å høre om en kvinne som tar det ille opp å bli sjekket opp/flørtet med av en annen kvinne🤭 Så det tror jeg du skal ta med knusende ro 🥰

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 37, men har landet på at jeg faktisk er lesbisk, til tross for hvor mye jeg vil stritte i mot. Har datet menn av og på hele livet, men det har (naturligvis) ikke gått så bra. Har alltid trykket ned alle slags følelser jeg har hatt for kvinner og stemplet de som uviktige og som en eller annen overdreven respons i kroppen min. Dessverre er jeg altfor forelsket i en kollega av meg akkurat nå til at jeg klarer å undertrykke det faktumet at det faktisk er ordentlig tiltrekning.

Om jeg skal begynne å date kvinner, så må jeg jo naturligvis komme ut til folk også. Familie, venner og kollegaer som alltid har trodd at jeg var hetero. Jeg er redd for at jeg skal bli sett på som rar og annerledes, eller at dette bare er noe forbigående tull. Jeg er også redd for at venninnene mine skal tro at dette betyr at jeg er tiltrukket av dem, fordi det er jo ikke tilfellet.

Det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så mye for. Jeg er hverken lesbisk eller opptatt av pride month (synes tvert imot det har blitt for ekstremt), men ser ikke på deg som rar. Situasjonen er litt rar, akkurat som når en du kjenner som tidenes sofagris plutselig har fått friluftsliv og trening som livsstil, men det handler jo mest om at man blir overrasket over noe nytt og uforutsett. Om det kom helt ut av det blå ville jeg ikke tenkt noe verre enn "Hæ? Oi! Men..? Jaja, så fint at hun fant ut av dette og ville dele det med meg".

Jeg personlig hadde ikke tenkt at du var tiltrukket av meg bare fordi du var lesbisk. Jeg har jo hatt nok av mannlige venner jeg ikke har tenkt det om gjennom tidene. Noen har riktignok vist seg å være ute etter noe mer allikevel, men når begge er kvinner faller det seksuelt truende aspektet bort, så det er ikke noe jeg trenger å bruke tid på å passe meg for. Sier ikke at det er umulig for kvinner å voldta, men det blir bare ikke en frykt på samme måte.

I Norge finnes det noen få som virkelig hater homofile, og enda færre som er villige til å bruke vold mot dem kun pga. legning. Dessverre kan disse til gjengjeld være såpass ekstreme at det i verste fall ender med dødsfall. Jeg tror det er veldig viktig å huske på at folk flest ikke bryr seg. Som sagt er jeg selv ingen fan av pride month eller feiring av homofili, men det er fordi jeg synes det er like lite å feire som heterofili. Det er bare en legning, og den gjør deg hverken til et fantastisk eller et dårlig menneske. Støtte rettigheter: Ja! Feire stereotypier: Nei.

Jeg kjenner faktisk ingen som har noe imot homofile, men jeg kjenner mange, inkludert homofile, som har noe imot pride. Når du leser negative ting i nyhetene, på kvinneguiden, eller hører onkel Roger uffe seg over "disse halvnakne homsene som blotter seg midt i gata", husk på at de egentlig kritiserer oppførsel, sosialt press, organisasjoner og politikk, ikke deg som person eller legningen din.

Er det verdt å finne kjærligheten med et annet voksent, samtykkende menneske? Jeg synes det hører ut som et opplagt ja 😄 

Anonymkode: a2757...e20

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er fortsatt mest streit, men opplever små crush på enkelte damer, ikke noe jeg vurderte da jeg var yngre. Jeg gjør ikke så mye med det annet enn å flørte litt, men hadde jeg blitt sjekket opp av en dame som var min type hadde jeg ikke sagt neitakk (er singel) 😄 Tror nok dog jeg er for streit til å slå ut på noens gaydar. 

Du trenger jo ikke ha noen stor «komme ut av skape» greie, finner du en dame du begynner å date tar du det derfra. De fleste kjenner vel til noen som «plutselig» var lesbisk, jeg gjør i hvert fall det, uten at det var en big deal.

Anonymkode: bcbad...93e

Dette! Det er ikke noe "komme ut" en gang og så er det gjort. Det beste er bare å ikke gjøre noen greie ut av det, ellers må man gå rundt å grue seg hele tiden. Folk "glemmer" homofile, så den "ut av skapet" kan bli veldig slitsom etterhvert. Vil ikke anbefale noen å gjøre en greie ut av det.

Anonymkode: 43a81...1b5

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Husker bestevenninnen min ville møte meg for en øl. Hun var svært alvorlig og rar. Etter er par øl og tydelig nervøsitet sa hun det.

»Jeg er lesbisk»

Husker jeg bare; «Hæ? All den nervøsiteten og rare oppførselen for å fortelle meg DET? Ok, du liker jenter! So what? Du er jo den samme dama du alltid har vært!» 

Så begynte vi bare å le og så var alt normalt igjen.

Hvem du liker og elsker endrer deg ikke som person. Og skulle noen reagere på det på en måte som gjør deg ukomfortabel så handler det om dem. Ikke deg. Det er jo ikke som om du plutselig blir til en Alien fordi du liker kvinner fremfor menn. 

Og normale oppegående mennesker vil ikke automatisk tenke du plutselig er forelsket i dem fordi de er av samme kjønn. Med mindre de er enormt innbilsk. Alle heteroe menn er ikke forelsket i alle damer ei alle heteroe damer i alle menn. Alle lesbiske damer er altså ikke keen på ALLE damer de ser🤭

Ville definitivt pratet med familie og venner for din egen del. De vil akseptere deg uansett om de er glad i deg for den du ER.

Kollegaer etc har ikke noe med det, men der må du selv føle om det er viktig Gor deg at de vet det eller at det kommer naturlig når du f.eks får deg kjæreste.

Skrevet
Hannah80 skrev (16 timer siden):

Vet du hva? Jeg har fremdeles til gode å høre om en kvinne som tar det ille opp å bli sjekket opp/flørtet med av en annen kvinne🤭 Så det tror jeg du skal ta med knusende ro 🥰

Jeg er heterofil, og ville ikke tatt det ille opp. Jeg ville nok blitt veldig smigret! 

Skrevet

Oi, kjenner meg igjen i dette. Har aldri sett på meg selv som noe annet enn hetero, men i fjor tenkte jeg så mye på en kollega at jeg nærmet sjokkerte meg selv når det gikk opp for meg at "er jeg faktisk interessert i henne?". Det var en merkelig erkjennelse. Det er i grunn ikke andre kvinner jeg har reagert på samme måte på, så jeg vil isåfall se på meg selv som mer bi enn lesbisk, men på en annen side så er vi vel alle kanskje tilbøyelig til litt "skeivhet" så lenge rette personen dukker opp? 

Jeg har vel ikke så mye annet råd enn å oppfordre deg til å prøve deg fram. Du trenger jo på ingen måte komme ut for noen som helst før du kjenner deg klar for det.

Anonymkode: 0988b...235

• Liker 2
Skrevet

Trenger du stå frem da? Dette er jo ingenting noen har noe med. Om du får en kjæreste så spiller det jo ingen rolle for andre at det er en kvinne? Introduser bare. Det er ditt liv, og du fortjener kjærlighet og å ha det godt i livet ditt. 

Skrevet

Bare hopp i det :) Du trenger ikke ta den tradisjonelle metoden der man annonserer til folk at man er homo, du kan jo bare møte opp med kjæresten sin også får bare folk finne seg i det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...