AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #1 Skrevet 20. januar 2024 Har 250 000kr til å investere. Har ikke brukt for pengene før om 5 år. Helst lite risiko. Hva ville dere gjort? Gjerne fortell hvor mye og hvordan du har investert pengene dine 🤑 Anonymkode: 5b733...d76 1
Schmuhu Skrevet 20. januar 2024 #2 Skrevet 20. januar 2024 (endret) Jeg anbefaler en fastrentekonto. Alt annet har for høy risiko når du kun har 5 år på deg. Eventuell kan du vurdere aksjer om du setter deg godt inn på det, men det er mye arbeid. Hvordan andre investerer pengene har lite å si for deg. Til slutt må du føle deg komfortabel med valgene dine. Lykke til med sparing! Schmuhu Endret 20. januar 2024 av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #3 Skrevet 20. januar 2024 11 minutter siden, Schmuhu said: Jeg anbefaler en fastrentekonto. Alt annet har for høy risiko når du kun har 5 år på deg. Eventuell kan du vurdere aksjer om du setter deg godt inn på det, men det er mye arbeid. Hvordan andre investerer pengene har lite å si for deg. Til slutt må du føle deg komfortabel med valgene dine. Lykke til med sparing! Schmuhu Takk for tips! Skal sette meg litt inn i aksjer men tviler på det er noe jeg skal våge meg innpå. Hvordan andre investerer pengene sine har selvfølgelig site å si for meg, men det er vel lov å spørre av ren nysgjerrighet. TS Anonymkode: 5b733...d76 1
Schmuhu Skrevet 20. januar 2024 #4 Skrevet 20. januar 2024 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips! Skal sette meg litt inn i aksjer men tviler på det er noe jeg skal våge meg innpå. Hvordan andre investerer pengene sine har selvfølgelig site å si for meg, men det er vel lov å spørre av ren nysgjerrighet. TS Anonymkode: 5b733...d76 Bare hyggelig. Dette med aksjer er kun for spesiell interesserte og som kan bruke noen timer på det hver dag. Er du en slik person? Krevende hobby det altså. Om du ønsker å bli inspirert av mitt portefølje, så er den delt inn i to kategorier. Langsiktig sparing og kortsiktig sparing. Mitt mål er en enkel portefølje. Livets tid er verdt å bli brukt på annet enn pengeforvaltning. Pengene trekkes hver måned på autopilot og jeg bør ikke trenge å følge med hele tiden. "Fire and forget". Kortsiktig sparing er mindre enn 15 år og foregår på sparekontoen. Her finner du buffer, reisebudsjett, bil, oppussing og annet kortsiktig sparing. Avkastning spiller en underordnet rolle. Pengene skal ikke svinge og være tilgjengelig på kort varsel. Langsiktig sparing er mer enn 15 år frem i tid. Her finner du hos meg bolig og en global indeksfond. Enkelt og greit. Ikke noko komplekst. Avkastning spiller i større grad en rolle pga. inflasjon. Det er ikke farlig at disse pengene svinger over tid, fordi jeg trenger ikke å realisere de nå med det samme. Håper det var spennende. Schmuhu Endret 20. januar 2024 av Schmuhu
Portia Catonis Skrevet 20. januar 2024 #5 Skrevet 20. januar 2024 Hva skal du bruke pengene til om 5 år? Har du en bufferkonto (eller flere) til uforutsette utgifter i tillegg? I utgangspunktet ville jeg satt de i fond, gjerne 2 eller 3 forskjellige, med spredt risiko. Det er dog alltid lurt å sette en del av pengene i bankinnskudd. Innskuddsrenten er såpass høy nå at det vil kaste av seg. Selv har jeg pengene mine fordelt på forskjellige fond, ett bankinnskudd på høyrentekonto samt enkeltaksjer. Man behøver ikke lese seg opp så voldsomt for å investere i aksjer, man lærer det man trenger underveis, og selve kjøp- og salgsprosessen er veldig enkel. Alt avhenger av risikoviljen, og siden din er lav ville jeg droppet det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå