Gå til innhold

Hvordan reagerer du når barnet ditt kaller deg dum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om du selvfølgelig vet bedre enn barnet. Synes du det bare er komisk, eller stikker det litt?

Anonymkode: 6f7eb...4d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt naturlig men setter meg ned og snakker med barnet om hvorfor og hvordan en ikke skal si stygge ting til eller om andre

• Liker 3
Skrevet

Sier jeg... dummere en deg 🤣 det kommer jo an på situasjonen...men om min 5 åring sier.. mamma du er dum...så sier..det var ikke snilt..

Men o min sønn på 11 sier dette på en måte med eks sint stemme...da kan det stikke litt 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bryr meg ikke.. En sur treåring som sier det, kan være søtt.. en sur 11åring, tja.. kunne vært verre. Kommer jo selvsagt an på konteksten, men ja, bryr meg ikke. 

Anonymkode: ee3ac...f08

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv om du selvfølgelig vet bedre enn barnet. Synes du det bare er komisk, eller stikker det litt?

Er komisk men sier at det ikke er fint å si til folk at de er dumme

Skrevet

Å jasså sier du det, det var jo dumt sagt...

Anonymkode: d057d...f9e

Skrevet

Jeg svarte bestandig at ingen er dum. Dette er jo noe som kommer når dem er sur. Husker jo at jeg kunne si det når jeg var sur på mine foreldre også. Når jeg ikke fikk viljen min og slik. 

Anonymkode: bc297...c56

Skrevet

Spør hvorfor, barnet kan lære at de kommer lengre ved å fortelle hva det mener og føler enn ved å bruke kallenavn.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vet ikke om jeg bare har vært heldig, men ingen av mine barn har kalt meg det, eller sagt andre stygge ting. Men de har vært sinte på meg. De er nå voksne. Og begge har diagnoser.

Anonymkode: 02b48...f5e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Spørs hvor gammel barnet er? 😅

Skrevet
Nonish91 skrev (2 minutter siden):

Spørs hvor gammel barnet er? 😅

Tenåringer f eks tror jeg bruker andre benevnelser

Skrevet

Sier "Husk at du kommer fra meg, og mine genet arvet du".

Anonymkode: 8a816...ddd

Skrevet

Stort sett femåringen som sier jeg er dum hvis han ikke vil gjøre det jeg vil. Jeg pleier å si at jeg godt kan være dum, men vi er nødt til å pusse tenner/ kle på/ slå av paden for det. 

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Tenåringer f eks tror jeg bruker andre benevnelser

Hadde vært litt streng med sånne ordbruk. Ja, er han mellom 3-5 år så ja dem sier det dem hører rundt. Synes det vil bare bli verre og verre om man ikke blir litt streng.  Hadde ei venninne som skrøyt mye av sønnen sin hvor bra gutt han er osv, men at når han blir sint så kaller han henne for h»re! Ble så overrasket at man har klart å miste så mye kontroll på sitt barn. Sønnen er jo rundt 15 år

Skrevet
Nonish91 skrev (Akkurat nå):

Hadde vært litt streng med sånne ordbruk. Ja, er han mellom 3-5 år så ja dem sier det dem hører rundt. Synes det vil bare bli verre og verre om man ikke blir litt streng.  Hadde ei venninne som skrøyt mye av sønnen sin hvor bra gutt han er osv, men at når han blir sint så kaller han henne for h»re! Ble så overrasket at man har klart å miste så mye kontroll på sitt barn. Sønnen er jo rundt 15 år

Ojojoj den var drøy. Hadde klikka om min sønn presterte å bruke det ordet

• Hjerte 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Ojojoj den var drøy. Hadde klikka om min sønn presterte å bruke det ordet

Jepp, moren har sikkert syntes det var morsomt fra når sønnen var liten. Så har jo gitt han tillatelse på det. Ble veldig overrasket selv. En 15 åring veit jo hva det ordet betyr 😰😰

Skrevet

Brannfakkel: Å bli kalt ting i sinne er ikke noe man er nødt til å akseptere.. Selv ikke noe så "uskyldig" som dum. Å åpne opp for at barna kan bruke følelsesutbrudd som unnskyldning til å spre rundt seg med kallenavn, blir en bjørnetjeneste på sikt. 

3-åringen min kalte meg dum en gang han fikk to sjokoladeruter i stedet for de tre rutene han ville ha, og da endte han opp med å få ingenting (uten noen ekstra sjanser). Han har aldri prøvd på det igjen, fordi jeg viste nulltoleranse for akkurat det der.

Anonymkode: 60af4...1ed

Skrevet

Har full forståelse for at barn kan synes vi foreldre er «dum» til tider? Altså, det er jo en følelse barn må få lov til å ha og gi uttrykk for? Så kan man heller snakke med barnet om følelsen bak utrykket «dum», hvorfor mener barnet at du var «dum», hvorfor måtte du gjøre, si eller forvente noe fra barnet det ikke var enig i? Osv osv. Ordet «dum» er vel et ganske så uskyldig uttrykk barn bruker når de ikke er helt enig i hvordan og hva vi foreldre gjør, og brukes vel mest av de yngste barn i mangle på andre måter/ord å uttrykke seg på? Her et det hvertfall ikke et ord barna mine har brukt etter at de ble litt eldre, men mer i barnehagealder.

Anonymkode: 72f6c...521

Skrevet

Det er en anledning til å få barnet til å sette ord på det det egentlig handler om. Dum er bare et uttrykk for noe annet, eller noe mer, og ikke så interessant i seg selv.

• Nyttig 1
Skrevet

Det betyr at jeg antagelig har gjort jobben min og det er jo i bunn og grunn greit. Jeg svarer også det. Det er meningen at mammaer skal være dumme og at det betyr at jeg bryr meg. Samtidig er jeg klart på at det er en dum ting og kalle andre dumme og at hvis man vil bli hørt, er det lurt å legge frem ønskene sine på en annen måte. 

Anonymkode: e6733...475

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...