Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstegangsgravid her.

Vi skal ha første time hos jordmor i uke 8. Har lest at den timen inneholder mye informasjon, men tas det UL dersom vi ønsker det? 😊

Anonymkode: c244a...dea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke her. Vet ikke om det er ulik praksis. Jordmor har aldri tatt UL på meg.

Anonymkode: 71131...f8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Førstegangsgravid her.

Vi skal ha første time hos jordmor i uke 8. Har lest at den timen inneholder mye informasjon, men tas det UL dersom vi ønsker det? 😊

Nei, det gjør det ikke. Dere skal bare gjennom noe informasjon, prate sammen. Første ul offentlig er i uke 12 ca på sykehuset og neste er i uke 18 ca 🥰

• Nyttig 1
Skrevet

Ok, tusen takk for svar 🥰

Men, sjekker de ikke nakkefold etc før uke 12?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei

Anonymkode: 0977e...c38

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldri hørt om. Før hadde dem første UL i uke 18, men reglene ble endret pga er lenge for en kvinne å gå gravid frem til uke 18, også finne noe feil. Så dem endret til uke 12 der vil dem fortelle deg om noe er galt og i uke 18 vil dem fortelle deg kjønn. Ikke bekymre deg for noe🥰 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Førstegangsgravid her.

De pleier ikke å ta ul hos jm på helsestasjonen 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei

Hei 

Jordmor/fastlege henviser deg til ultralyd. Ved vår klinikk utføres første ultralyd mellom uke 12 og 14.

Skrevet

Spørs om jordmor har UL apparat. Går til privat jordmor -  så vi får UL hos jordmor. 

Men ellers er det tidlig UL rundt uke 12 og ordinær UL som gjelder for de fleste ellers. 

Anonymkode: dd5fc...5e8

Skrevet
Miss Pink skrev (3 minutter siden):

Hei 

Jordmor/fastlege henviser deg til ultralyd. Ved vår klinikk utføres første ultralyd mellom uke 12 og 14.

Uke 14? Her var det 12 og 18? Aldri hørt om uke 14? 

Skrevet

Jordmor på helsestasjonen tar ikke ultralyd. Vil dere ha så tidlig så må dere bestille time hos en privat gynekolog. 

Anonymkode: d4306...ff7

Skrevet

Ok, da smører vi oss med tålmodighet til uke 12 😊 Igjen, tusen takk for alle nyttige svar!

- Trådstarter

• Liker 1
Skrevet
Nonish91 skrev (Akkurat nå):

Gikk gravid i 2023 😅 født nå da. Vi tok i uke 12 og uke 18 😅 men sikkert forskjellig fra sted til sted😆

Ja, det er den det siktes til. Altså du fikk i uke 12 😅 ikke i uke 12 OG 14, men en gang mellom 11+0 og 13+6. Det er det som kalles tidlig ultralyd. Ordinær ultralyd (OUL) er uke 18. 

• Liker 5
Skrevet
KaraThrace skrev (56 minutter siden):

Ja, det er den det siktes til. Altså du fikk i uke 12 😅 ikke i uke 12 OG 14, men en gang mellom 11+0 og 13+6. Det er det som kalles tidlig ultralyd. Ordinær ultralyd (OUL) er uke 18. 

leste feil 😅 da er jeg med ja 😅😅

Skrevet

Nei, min jordmor hadde ikke ultralyd maskin. Husker jeg ble sååå skuffet! Jeg var helt sikker på at det var noe av greia med timen,men niks.
Noen har det nok da.

Skrevet

Hvis du går privat. Offentlig, nei. 

Anonymkode: f9be7...f52

Skrevet
Teardrop skrev (3 timer siden):

Nei, min jordmor hadde ikke ultralyd maskin. Husker jeg ble sååå skuffet! Jeg var helt sikker på at det var noe av greia med timen,men niks.
Noen har det nok da.

Forstår ikke hvorfor så mange har denne forventningen når det står klart på nettet hva hver enkelt kontroll innebærer…

de aller færreste har ul apparat

• Liker 7
Skrevet
Nonish91 skrev (10 timer siden):

Uke 14? Her var det 12 og 18? Aldri hørt om uke 14? 

MELLOM uke 12 og 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...