Gå til innhold

Hva gjør man om man får to millioner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke bolig, kjøper jeg det?

jeg er student med deltidsjobb

Eller sparer jeg pengene?

Anonymkode: 11b76...91d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du å bli boende i byen etter studiet, ja, da ville jeg vurdert å kjøpe hvis du får noe for 2 M.

Hvis du ser for deg å flytte en annen plass etter studie ville jeg gått for 50 k på sparekonto, og resterende i globalt indeks fond.

Skrevet
drohatha skrev (13 minutter siden):

Tenker du å bli boende i byen etter studiet, ja, da ville jeg vurdert å kjøpe hvis du får noe for 2 M.

Hvis du ser for deg å flytte en annen plass etter studie ville jeg gått for 50 k på sparekonto, og resterende i globalt indeks fond.

Usikker på hvor jeg vil bo. Er litt dyrt her, Stavanger.

mister man penger i sånn type fond?

Anonymkode: 11b76...91d

Skrevet

Spar pengene i fond til du er ferdig å studere og har en fast jobb. Da vet du mest sannsynlig helt sikkert hvor du vil bo, og du kan søke lån i banken til å kjøpe bolig.

Per i dag får du svært lite for 2 millioner, med mindre du vil bo i en mindre by eller tettsted.

• Nyttig 1
Skrevet

Det kommer an på hvor lenge det er til du vil kjøpe. Om det er under fem år til ville jeg puttet dem på en høyrentekonto. Penger i fond må du kunne godta å miste, og jo lengre de står jo bedre er sjansen for å få mer penger. Så det er langtidssparing, ikke noe å oppbevare i for et år eller to.

Anonymkode: 63d0f...2dd

• Nyttig 4
Skrevet

Ville nok kjøpt meg leilighet eller hus om jeg ikke hadde det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Men får du en bolig til 2mill? Du har antagelig ikke betjeningsevne til så veldig stort lån. Og vil du ha likviditet til vedlikehold, eiendomsskatt , kommunale avgifter? 
du må også ta høyde for dok.avgift når du kjøper og meglerkostnader ved salg. 
Med en potensiell storkrig i Midtøsten og fortsatt dårlig stemning i Ukraina kan det fort være at børser får seg en knekk

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (12 timer siden):

Spar pengene i fond til du er ferdig å studere og har en fast jobb. Da vet du mest sannsynlig helt sikkert hvor du vil bo, og du kan søke lån i banken til å kjøpe bolig.

Per i dag får du svært lite for 2 millioner, med mindre du vil bo i en mindre by eller tettsted.

Putt det i egenkapital for boligkjøp. 

Dumt å gamble med to mill i fond når. du ikke har tak over hodet. 

Hilsen en som tapte alle arvepengene i fond ved forrige finanskrise som ligner den vi er på vei inn i nå

Anonymkode: 455b7...1b8

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ville snakket med banken om hvilke muligheter du har til boligkjøp som student. Kan du kjøpe bolig sammen med foreldrene dine og leie ut et rom?

Anonymkode: 96a78...e54

• Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hilsen en som tapte alle arvepengene i fond ved forrige finanskrise som ligner den vi er på vei inn i nå

Hadde du latt dem stå hadde de pengene doblet seg om de var plassert i fond. Børsen har tatt seg betraktelig opp siden den duppen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har fondet ditt fortsatt ikke gått opp?

Anonymkode: 42168...1ac

Skrevet

Jeg hadde enten kjøpt bolig, eller satt de i rentefond, der har du en bedre trygghet enn i aksjefond. 

Anonymkode: f4d01...8dc

Skrevet

Nå ville jeg kjøpt større bolig.

Som student ville jeg satt de på høyrentekonto i påvente av fast jobb ett sted jeg trivdes.

• Nyttig 1
Skrevet

Egenkapital!

Anonymkode: 3f87d...4fd

Skrevet

På høyrentekonto nå utgjør dette beløpet ca 8800kri mnd før skatt på 22%. Studer videre og la rentene betale for studietiden din. Når du er ferdig å studere har du egenkapital. Boligmarkedet er ingen sted å satse på de neste 1-3 årene. Høyrentekonto har null risiko uansett verdensbilde.

Anonymkode: 149e1...ad1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vær obs på at du kan miste rett til å få lån fra Lånekassen omgjort til stipend om du har formue. Kan lønne seg å kjøpe bolig for å få stipend under utdannelsen. 

Ville gjort en beregning på hvor mye stipend du evt. taper og hvor mye avkastning du kan forvente å få om pengene blir satt i fond. 

Anonymkode: 39780...e87

Skrevet

Siden du er student, får du nok ikke lån nå. Du bør nok ha mer enn 2 mill å kjøpe for når du skal kjøpe bolig. Så derfor er det nok best å vente til du har mulighet til å få lån. Da har du en fin egenkapital å spytte inn, og kan klare deg med relativt lite lån. Da står du også friere til å flytte på deg når du er ferdig utdannet, og kan skaffe jobb hvor som helst. Du er mindre låst når du ikke trenger å tenke på p øåtte selge bolig for å flytte.

Så sett de på en konto med høy rente, du. Eller... du bør sette 1 mill i to ulike banker, fordi banksikringsfondet stort sett bare dekker inntil 2 mill. Du kan finne banker med god innskuddsrente på finansportalen.no, spesielt hvis du velger fastrente uten mulighet til å ta ut pengene i 12 mnd.

• Nyttig 1
Skrevet

Her er det mange avveininger.

Hva som lønner seg for deg avhenger av mange faktorer, f.eks:

- Hvis du skal kjøpe, har du råd til løpende kostnader? Avdrag, renter, eventuell husleie, kommunale avgifter, forsikring, strøm, vedlikehold osv? Husk at du må bo i 12 måneder før du kan selge uten å måtte skatte. Du får ikke lån av banken uten å ha betjeningsevne uansett, så her må du ha inntekt og eventuelt også kausjonist, selv om du har en god egenkapital.

- Formue lønner seg ikke i forhold til stipend for deg, men dette kommer også an på hvor lenge du har igjen av studiet ditt og hva et eventuelt kjøp vil koste deg hva som lønner seg mest. Hvor mye mister du i stipend, i forhold til kostnader ved andre valg. 

- Investering i fond lønner seg stort sett alltid, men her er det også mye å velge i og både plassering og andel vil være avhengig av hvor lenge du tenker at de skal stå før de skal tas ut. Er det snakk om kort tid kan kanskje en høyrentekonto/fastrente være like greit for en del av pengene. Noe bør du uansett sette i fond dersom de bare "skal stå."

- MÅ du få pengene nå, mens du er student? I forhold til stipendregelen kan det være gunstig å vente, hvis det er f.eks forskudd på arv eller annet som kan vente til du er ferdig.

- Bankene har ofte gode tjenester på veiledning og investering, jeg ville benyttet meg av dette og fått råd. Det er mange forhold her du, og vi, ikke kjenner til. 

Anonymkode: a72c0...258

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilket fond hadde du der du tapte ALLE pengene dine? Gikk fondet konkurs?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...