Gå til innhold

Surrete samboer grinete fordi han aldri finner ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker alltid å legge ting på samme plass etter bruk og prøver så godt jeg kan å holde ting ryddig og oversiktlig. Men føler det er så håpløst når jeg er gift med en mann som går og roter og surrer. Legger aldri ting tilbake på samme plass og når han da ikke finner det han leter etter fordi han har glemt hvor han slengte det fra seg blir han sur og grinete.

Kjenner jeg blir mektig lei og dårlig humør selv når han er sånn. Ofte føler jeg at han nesten blir sur på MEG for ting som han har rotet bort selv. Jeg prøver for harde livet å holde det ryddig og greit å finne ting, men jeg kan ikke gå bak han 24/7 og rydde etter han og holde styr på hvor han har alle tingene sine.

Forstår heller ikke hvorfor han blir så grinete. Jeg syns også det er irriterende å ikke finne igjen en ting jeg leter etter, men jeg blir aldri sur og grinete slik som det han blir...

What to do liksom,?

Anonymkode: e7cae...685

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter han med konsentrasjon eller med å organisere seg?

Anonymkode: 285a0...0f0

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sliter han med konsentrasjon eller med å organisere seg?

Ja, det har han visst gjort hele livet. Han var vel utredet for ADHD eller ADD en gang når han var ung om jeg ikke husker feil, men han er ikke medisinert eller noe slikt.

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg bare ignorerer. Har gitt ettertrykkelig beskjed om at noe sutring fordi han selv ikke rydder etter seg godtar jeg ikke. Hans valg å rote, hans valg å lete.  Han får heller ikke røre mine ting som jeg har bruk for å vite hvor er. Jeg går ikke og rydder etter voksne folk. Alle klarer å holde orden om de velger å gjøre det. 

Anonymkode: 932d8...b4a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det har han visst gjort hele livet. Han var vel utredet for ADHD eller ADD en gang når han var ung om jeg ikke husker feil, men han er ikke medisinert eller noe slikt.

Så oppfordre ham til ny utredning. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg bruker alltid å legge ting på samme plass etter bruk og prøver så godt jeg kan å holde ting ryddig og oversiktlig. Men føler det er så håpløst når jeg er gift med en mann som går og roter og surrer. Legger aldri ting tilbake på samme plass og når han da ikke finner det han leter etter fordi han har glemt hvor han slengte det fra seg blir han sur og grinete.

Kjenner jeg blir mektig lei og dårlig humør selv når han er sånn. Ofte føler jeg at han nesten blir sur på MEG for ting som han har rotet bort selv. Jeg prøver for harde livet å holde det ryddig og greit å finne ting, men jeg kan ikke gå bak han 24/7 og rydde etter han og holde styr på hvor han har alle tingene sine.

Forstår heller ikke hvorfor han blir så grinete. Jeg syns også det er irriterende å ikke finne igjen en ting jeg leter etter, men jeg blir aldri sur og grinete slik som det han blir...

What to do liksom,?

Jeg er lik pga bipolar og mulig ADD. Leter konstant ette tingene mine - når jeg er sliten kan jeg blir irritert fordi jeg ikke finner dem. Men som regel tar jeg det med godt humør. Må jo bare akspetere at jeg er som jeg er.

Anonymkode: 1ac5d...52a

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd å snakke med han om dette i "fredstid"? At du ikke liker at han er sur på deg når han ikke finner ting?

Anonymkode: f57bf...835

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

What to do liksom,?

Jeg kan relatere til mannen din, jeg er nemlig like rotete. Det har med diagnosen min å gjøre, har adhd. Jeg går ofte i mine egne tanker, liksom på autopilot, og når jeg legger unna ting så husker jeg det ikke ettersom jeg er så tankespridd. Jeg blir også sur og frustrert og fremfor alt oppgitt over meg selv. At være så rotete år etter år tar mye energi og skaper mye frustrasjon, så iblant renner begeret over. Det er altså på meg selv jeg blir sur på og ikke dama men skjønner at det kan bli trist stemning. Har forklart situasjonen til henne og hun har heldigvis forståelse, for hun er klok og skjønner at dette er noe som er ut av min kontroll. Det blir bedre med medisin men jeg får angst og liker det ikke så det er ikke verdt det. 

Endret av Erixon
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis han hadde diagnosen som barn, og han fortsatt er like rotete og distre, ville jeg holdt en knapp på at det er adhd/add som gjør det. I mitt forhold har vi det begge to, og den vi egentlig er sur på når vi raser frustrert rundt og "ikke skjønner hvor den forbanna tingen kan ha blitt av", er faktisk oss selv. Vi vet jo egentlig såå godt hva som skjer når vi ikke har orden på ting, og like forbanna blir det rot og kaos hele tiden.

Anonymkode: 6f89a...1d8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Begynn å campe sammen. Å pakke sekk er en kunst, etterhvert skjønner man at alt må ha sin plass og at det alltid må være omtrent samme oppsett, slik at man få tak i det man vil uten å måtte pakke hele sekken inn og ut hele tiden. 

God trening for å lære seg å bli organisert

Anonymkode: ebd5c...f4f

• Liker 1
Skrevet

Alt har en fast plass. Klarer han ikke å legge det der det skal ligge, hans problem.

Anonymkode: 2067e...5c5

Skrevet

TS her. Kjenner jeg blir bare så oppgitt fordi mannen min mener jo at alle tingene hans bare "forsvinner" og hver gang han sier noe i den duren tenker jeg bare at det gjør jo ikke det... Ting "forsvinner" jo ikke bare.. Det er bare at han finner jo aldri igjen ting, fordi han roter så mye og slenger bare fra seg ting hvor som helst istedenfor å rydde etter seg og legge ting på en fast plass.. Men det kan jeg jo ikke si til han, fordi jeg skjønner jo at det blir bare som å helle bensin på bålet... 

Skulle ønske han bare kunne rydde etter seg. Jeg blir sliten av å rydde etter både meg selv og han hele tiden.. Og jeg blir sliten av at han blir sur og grinete. Merker dette er med å tærer på forholdet for min del, men tørr ikke si det.

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Ha et par rotekasser strategisk plassert han kjapt kan legge ting i dersom det ikke legges på plass umiddelbart. Det har jeg, selv om jeg har opparbeidet meg et nitidig system på det meste, etter at jeg også ble lei av å lete og rydde. Innimellom går det likevel fort i svingene, og da legges ting i rotekassene, som jeg så sorterer jevnlig. Ligger ikke ting på plassen sin finner jeg det der. 

Endret av Trolltunge
Skrevet

Når du visste at han var sånn og valgte å bli samboer så er det her noe du burde bare la skje. 

Min er helt lik. Uansett hvor ryddig det er, men kunne aldri blitt irrtert på han for det. Jeg ble tross alt sammen med han og vi er sammen på syvende året. 

Klarer du ikke å leve med det uten å bli irritert så la han få slippe deg. 

Anonymkode: 03cbc...2d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2024 den 22.06):

What to do liksom,?

Han kan jo begynne med å legge ring rilbake på plass....

Anonymkode: dc06a...cb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Kjenner jeg blir bare så oppgitt fordi mannen min mener jo at alle tingene hans bare "forsvinner" og hver gang han sier noe i den duren tenker jeg bare at det gjør jo ikke det... Ting "forsvinner" jo ikke bare.. Det er bare at han finner jo aldri igjen ting, fordi han roter så mye og slenger bare fra seg ting hvor som helst istedenfor å rydde etter seg og legge ting på en fast plass.. Men det kan jeg jo ikke si til han, fordi jeg skjønner jo at det blir bare som å helle bensin på bålet... 

Skulle ønske han bare kunne rydde etter seg. Jeg blir sliten av å rydde etter både meg selv og han hele tiden.. Og jeg blir sliten av at han blir sur og grinete. Merker dette er med å tærer på forholdet for min del, men tørr ikke si det.

Vet at folk ofte er raske med å diagnosene over nett, men alt du skriver lyser jo ADHD. 

Her forsvinner ting bare "av seg selv", uansett hvor mye vi prøver å holde orden. Om jeg holder på med et eller annet prosjekt, går ca 3 av 8 timer (ikke en overdrivelse) med til å lete etter ting jeg nettopp hadde. Ca samme med mannen, men han er muligens litt bedre, da min ADHD har blitt kraftig forverret pga tidlig overgangsalder. 

Snakk med ham om å utredes.

• Nyttig 2
Skrevet

Hadde også en sånn samboer, men når han ble irritert så kjefta han på meg, og mente jeg hadde ryddet det bort. Det slo aldri feil. Visste seg å være ADHD. Men fy faen så glad jeg er for å slippe det mase. 

Du har all min medfølelse. Men du bør si i fra til han når han er rolig at han bør vite at det tærer på forholde. Så da har han valget om å gi faen eller endre på ting

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du rydder hans ting kan han opplevde at de "forsvinner" for han husker kanskje ikke den faste plassen og tenker ikke på å lete der?

Anonymkode: 1a374...a27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...