Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber vanligvis ca 8 timer pr. dag ,men pga at det går dårlig på min arbeidsplass og vi ikke får inn prosjeker for øyeblikket. Får jeg nå av å til kun jobbe 10-15 timer i løpet av en uke. Dette har ført til at jeg nå kun har hatt råd til husleie, men nesten null kr ved siden av. Lever på nudler for å si det sånn.. Er det mulig å få dagpenger el nå som det er så lite å gjøre på jobben? Ikke sikkert at dett er varig, kan være masse å gjøre om en mnd igjen, ingen av oss som vet.. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med Aetat. Du har krav på dagpenger ja.

Skrevet

Ja, jobber du mindre enn 50% vil du kunne få dagpenger i tillegg til lønn. Ta kontakt med Aetat. Du kan registrere deg som arbeidssøker der, men papirer etc. må leveres personlig.

Skrevet

Ok, takk for svar. Vet du hava slags papirer jeg skal ha med meg? Er det bare å møte opp der da eller?

Skrevet

Først registerer du deg som arbeidssøker på aetats hjemmesider. Du må også fylle ut krav om dagpenger og printe ut. Dette tar du med deg til arbeidskontoret sammen med en bekreftelse fra arbeidsgiver som viser hvor lite du faktisk jobber. Skulle aetat ha behov for ytterligere dokumentasjon, vil konsulenten opplyse deg om det og du får tre uker på deg til å skaffe papirene.

Skrevet

Du må ha med deg dokumentasjon fra arbeidsgiver på at du har gått ned minst 50 pst i stillingen din, det fikk jeg beskjed om når jeg var på aetat med akkurat samme sak som du :)

Skrevet

Kan man få dagpenger hvis man går på skole og ikke har jobb (over 18 år)?

Skrevet

Du må ha hatt inntekt på 90-100000 i fjor (husker ikke eksakt) for å ha rett på arbeidsledighetstrygd.

Skrevet

For å få dagpenger må du for det første ha hatt en viss inntekt i fjor, og dessuten være reelt ARBEIDSSØKENDE. Når du går på skole er du ikke det. (derfor finnes lånekassen for de fleste studier, men det må være en godkjent skole da)

Så nei, du har ikke rett på dagpenger når du går på skole. Det sier seg jo selv da, egentlig.

Skrevet
Så nei, du har ikke rett på dagpenger når du går på skole. Det sier seg jo selv da, egentlig.

Hvordan da? Det er jo ikke rare greine man får av lånekassa når man bor alene og går på skole.

Skrevet
Hvordan da? Det er jo ikke rare greine man får av lånekassa når man bor alene og går på skole.

Vel, arbeidsledighetspenger er til de som søker jobb, aktivt og reelt, DERFOR sier det seg slev.

Jeg vet hva man får fra lånekassen, om du går høyere utdanning på godkjent skole er det mer enn nok til å leve av (det har jeg selv gjort) men går du videregående utdanning er det ikke like mye, da skal det en del til for at det godkjennes at du ikke bor hjemme. Men det gir likevel selvsagt ingen rett til arbeideledighetstrygd (som er det dagpenger er) sålenge du er skoleelev. Da er du ikke arbeidssøker. (og du må altså ha hatt inntekt før for å få rett til dagpenger, så selv om du ER reel arbeidssøker hjelper det ikke dersom du ikke har jobbet før. Iriterende for nyutdannede, vet, jeg har vært der også)

Skrevet
Jeg vet hva man får fra lånekassen, om du går høyere utdanning på godkjent skole er det mer enn nok til å leve av

:overrasket::overrasket::overrasket:

Hvor er det du har studert da? Dit vil jeg også! Her i Oslo dekker ikke studielånet husleie og mat (lege- og tannlegebesøk er "luksus"), må ha inntekt ved siden av.

Skrevet
:overrasket:  :overrasket:  :overrasket:

Hvor er det du har studert da? Dit vil jeg også! Her i Oslo dekker ikke studielånet husleie og mat (lege- og tannlegebesøk er "luksus"), må ha inntekt ved siden av.

Så klart en ikke lever fett på 80.000 i året, men hvis en bor billig (gjerne via sio o.l.) og lever ellers økonomisk så burde det gå helt greit det. Hvertfall hvis en sper på med sommerjobb - en kan fort tjene 3-40.000 i løpet av en sommer, og det hjelper på.

Men - jeg jobber ved siden av studiene selv. Har ikke noe ønske om å leve studenttiden på sparebluss. Så med fullt studielån + inntekten min så lever jeg veldig bra jeg. Tenker selvsagt litt over hva jeg bruker penger på, men det er sjelden jeg må si nei til noe fordi jeg ikke har råd. Men, jeg mener helt klart at jeg hadde klart meg på studielån + lønn fra sommerjobb om jeg hadde ønsket det. Kjenner flere som gjør det.

For de aller fleste burde det uansett være mulig å ha en deltidsjobb ved siden av studiene. En dag i uken eller lignende er ikke store offeret - og gevinsten blir noen tusen i lommepenger.

Skrevet

Jeg studerte i Bergen, og hadde altså kun det fra lånekassen, ingen foreldre som ga meg penger, og samt småjobbing i sommerferien, og gikk likevel med "overskudd". Jeg bodde rimelig, jeg bodde på studenthjem, det hjalp selvsagt. Jeg levde ikke fett, men det gikk helt fint. Jeg sparte jo mye på at jeg hverken drikker eller røyker, mange av mine medstudenter brukte flere tusen i semesteret på øl og fest og denslgs, penger jeg heller kunne bruke på å kjøpe meg litt klær, og altså faktsik spare penger som jeg hadde etter endt studie (selvsagt, jeg hadde jo stort studielån også, og det betaler jeg på)

Men selvsagt, bor man langt dyrere enn det jeg gjorde, så blir det trangere. Jeg delte kjøkken med 7 andre og hadde et lite rom som var mitt eget, med de fordeler og uleper et studenthjem innebærer, men dt var jo økonomisk i alle fall. Legebesøk tok jeg meg råd til (det koster en hundrelapp, det klarte jeg fint å betale en gang i året for et legebesøk, men tannlege... ja tannlege har jeg faktsik ikke vært til på en del år, dårlig samvittighet der...)

Men denne tråden handlet om arbeidsledighetsrygd ved redusert arbeidstid, ikke hvordan leve som student.

Skrevet
Du må ha hatt inntekt på 90-100000 i fjor (husker ikke eksakt) for å ha rett på arbeidsledighetstrygd.

Noen som kan hjelpe meg å finne ut nøyaktig hva det er man må ha tjent? Finner ikke

Skrevet
Du må ha mottatt arbeidsinntekt som arbeidstaker eller fri-lanser tidligere år. Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2005 utgjør det kr 60 699).

Dette er hentet fra regler for dagpenger ved arberidsledingeth fra etat sin side (den er informativ, du finner alt du trenger der)

Men for en som har en jobb men fått redusert arbeidstid miderltidig er det vel kanskje muligens dagpenger ved permitering som er mer aktuelt?

Kontakt gjerne dit lokale a-etat kontor.

Skrevet
Noen som kan hjelpe meg å finne ut nøyaktig hva det er man må ha tjent? Finner ikke

Ca 96 000 det siste kaldenderåret. det kan også være det du har tjent de siste tre kalenderår, men husker ikke helt hvor mye.

Skrevet
Ca 96 000 det siste kaldenderåret. det kan også være det du har tjent de siste tre kalenderår, men husker ikke helt hvor mye.

Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2005 utgjør det kr 60 699).

Har virkelig 1G gått opp til 96000? Det var MYE på et år..

Skrevet
Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2005 utgjør det kr 60 699).

Har virkelig 1G gått opp til 96000? Det var MYE på et år..

Det man må ha tjent for å få dagpenger, er ikke det samme som 1G, men ca 1.5G. Derfor 96000.

Skrevet
Det man må ha tjent for å få dagpenger, er ikke det samme som 1G, men ca 1.5G. Derfor 96000.

Ok, er det det? Alle jeg har snakket med om det har sagt 1G..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...