Gå til innhold

Skal katter har salt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en diskusjon gående med min kompis som er besserwisser når det gjelder alt!

Jeg har katt, han har ikke katt.

Min kompis sier han har lest at katter skal ha tilført salt i maten, og når man koker fisk til katter, så tilfører man litt salt. 

Jeg mener man ikke skal tilføre salt 

Hva er riktig?

Anonymkode: 6a0d6...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri gjort det nei, har aldri en gang hørt om det.

Anonymkode: e17b5...612

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke grunnen for at man ikke skal gi slik Tunfisk på boks (menneskemat) til katt, nettopp fordi det er for mye salt i det? 🤔

Anonymkode: e17b5...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ikke ha tilført salt.

De får i seg nok salt igjennom vanlig kattemat, og om man bruker kattemat av dårlig kvalitet så får de mer enn nok. Mer salt enn nødvendig kan gi mange mange helseproblemer. Og veldig mye salt er giftig. Tilfører man ekstra salt så risikerer man saltforgiftning.

Anonymkode: d50c4...410

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykkedykker

Kattens nyrer er såpass effektive at katter kan slukke tørsten ved å drikke saltvann. Så tror ikke det er så alt for farlig å tilføre salt, men ser heller ikke poenget med å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt salt er bare bra, men for mye kan føre til en rekke helseplager.

Det spørs veldig på kostholdet til den individuelle katten hvorvidt man kan adde litt salt eller ikke. Det er allerede salt (noen argumenterer med at det er for mye salt) i tørrfôr, våtfor etc. Det er derfor null grunn til å legge til salt om det er det man fôrer katten. Gir man katten rå, rene råvarer hver dag som ikke inneholder salt, er det greit å legge til litt salt, men ikke mye. 

Anonymkode: 44806...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (17 minutter siden):

Kattens nyrer er såpass effektive at katter kan slukke tørsten ved å drikke saltvann. Så tror ikke det er så alt for farlig å tilføre salt, men ser heller ikke poenget med å gjøre det. 

Hvordan vet du dette? Link?

Ts

Anonymkode: 6a0d6...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ikke ha tilsatt salt, de skal ikke ha salt i kokevannet til fisken sin, eller salt i vannskåla.
MEN; Katter KAN drikke sjøvann.

Nyrene deres kan filtrere ut saltet i saltvann, slik at de kan overleve ganske lenge ved å bare få i seg sjøvann, imotsetning til mennesker som blir fortere dehydrert av å drikke saltvann. Ved skipsforlis feks, kan du teoretisk sett dø fortere hvis du drikker sjøvann.
Rent pratisk sett kan litt salt i et glass ferskvann gjøre at du fortere tilfører væske til kroppen når du er litt dehydrert, særlig hvis du er såpass dehydrert at du i tillegg mangler salter og elektrolytter, men for et normalt friskt menneske som ikke er dehydrert, må man drikke 5 liter ferskvann for å bli kvitt overskuddet av salt fra 1 liter sjøvann.
Katter har ikke dette problemet, nyrene til en katt er så effektive at de filtrerer ut eksessiv mengde salt fra vannet, men ved for høyt saltinnhold i kostholdet, vil de etter hvert utvikle urinkrystaller og nyresvikt, siden nyrene blir kronisk overarbeidet.

Tunfisk i vann, av typen menneskemat, er helt ok en gang innimellom, men daglig bør de heller få kattetunfisk. Og du må for all del ikke salte fisken du koker til katten, som vennen din påstår. Han er en idiot.

Måtte google litt for å finne en troverdig kilde og ikke bare lister over interessante og lite kjente fakta om katter, men her;
https://www.catster.com/nutrition/can-cats-drink-salt-water/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (1 time siden):

Det er stor forskjell på å slukke tørsten når det er ett sterkt behov for det, og det å innta de mengdene jevnlig.

Det er sjeldent farlig med ett engangstilfelle av høyt inntak av salt, men det kan på ingen måte sammenlignes med jevnlig inntak av skadelige mengder.

Anonymkode: d50c4...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Eneste gangen jeg har gitt salt til katten min - stakkars - var når veterinæren sa at vi måtte få katten til å kaste opp… og da var det beste å helle salt ned i munnen til katten, så den kastet opp. Det var midt på natta og ingen dyrlege åpen i den byen. Følte meg som den dyremishandler.  

Anonymkode: 3f85f...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...