Gå til innhold

Kresne barn, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd alle tips vi har kommet over, ikke presse, involvere i både handling og matlaging. Har et barn som spiser absolutt alt og et barn som er kresen. Det er ikke helt krise fordi barnet tross alt liker noen utvalgte sunne matretter som noen fiskeretter, noen pastaretter, tomatsuppe, hjemmelagde kjøttboller (liker kun hjemmelaget!), kylling (om den er laget nøyaktig slik han liker, stress) og noen få grønnsaker som gulrot, avokado , paprika og brokkoli. Havregrøt og brødskiver går også med få utvalgte pålegg som gulost, peanøttsmør og leverpostei. 

Men vi andre vil ikke spise dette om og om igjen og jeg har kommet i en dårlig vane med å lage to middager pr dag. Ettersom barnet begynner å bli stort har jeg også begynt å mase litt. For jeg synes det er bare stress å holde på slik. Maten jeg lager er god, men han bruker det som en unnskylding at jeg er en dårlig kokk. Det tror jeg ikke er tilfellet da alle andre liker det. Han vil ikke prøve maten en gang, og andre ganger prøver han men umiddelbart griner på nesa. Som sagt så blir han involvert i hele prosessen men stemmer ofte ned alle forslag vi kommer med. 

det andre barnet er motsatt, som sagt, og spiser alt hun blir servert. Hun liker å utforske nye smaker og vil gjerne ha litt mer avanserte retter.. så det er en utfordring å glede begge.

Anonymkode: c87ad...f4d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor lager du to middager? Det lages èn middag og de som velger og ikke spise får vente til kveldsmat.

Anonymkode: 09d19...2eb

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis noen ikke liker middagen kan de ta seg et knekkebrød eller vente til neste måltid. Uaktuelt å lage to middager eller å tilby et fristende alternativ. Vi får ikke alltid favorittmat, sånn er livet.

Anonymkode: 60693...f7b

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er selv vokst opp i et hus der det ble flere middager, for at alle skulle ha noe de likte.

Det settes jo veldig pris på, for man kan ikke hjelpe for smaksløkene man får. Erfaringen hjemme er at det betyr lite hva en baby får servert, det betyr lite at noen er søsken, for alle ender opp ulike. Og det er kjekt å få mat man liker.

MEN om du ønsker å gjøre ting litt enklere. Du lager en middag, bytter på hva du lager. Og det kresne barnet kan få valget om de vil spise det som er laget. Det eneste, hjemme måtte ingen gå sultne, om man ikke likte det som ble servert (si at det kun var laget 1 middag), så kunne man få lov til å få brødskive, eller knekkebrød ol. isteden for. 

Anonymkode: 6b4f2...cdc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde aldri laget to middag. Du bestemmer menyen, barnet bestemmer om de spiser og hvis ikke venter de til neste måltid. 

Anonymkode: ae5dd...6c4

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Min taktikk var at man alltid, og til alle måltider MÅTTE smake en bit av alle ingredienser. 
greit å ikke like, men alltid smake. 
Spiste man ikke opp ble det ikke servert noe annet før neste måltid. 
Hvis man ikke spiste middag var det ensbetydende med å gå sulten i seng. 
Dette holdt jeg beinhardt på fra de var store nok til å spise selv. 

resultatet er i dag 3 barn som alltid spiser alt de får servert, og nå dessuten tør å smake på mer eksotiske og «rare» ting når vi fx er ute. 

Anonymkode: 4ca73...843

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Alder?

Anonymkode: 77b4e...782

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alder?

Gammel nok til å ha fått det for seg at moren er en dårlig kokk.

Sulten i seng, så er appetitten på plass i morgen, tenker jeg.

Anonymkode: 8efa8...408

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min taktikk var at man alltid, og til alle måltider MÅTTE smake en bit av alle ingredienser. 

resultatet er i dag 3 barn som alltid spiser alt de får servert, og nå dessuten tør å smake på mer eksotiske og «rare» ting når vi fx er ute. 

Jo, det er jo en måte- men vi har prøvd det også, det endte kun opp med at han ikke spiste middagen konsekvent (han er sta nok) og jeg føler ikke at knekkebrød/brødskiver til kvelds er nok til en som vokser. 

Alder?

9, så ikke liten gutt lenger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gammel nok til å ha fått det for seg at moren er en dårlig kokk.

Sulten i seng, så er appetitten på plass i morgen, tenker jeg.

Anonymkode: 8efa8...408

Neida. Han holder ut på trass. Det klarer han helt fint. 

• Liker 1
Skrevet

Man får seg nye barn, evt slutter å skjemme de bort med evige valgmuligheter. Det skal ikke være de som bestemmer, barn må lære seg å gjøre som de får beskjed om så kanskje det blir folk ut av de også.

Anonymkode: ffb80...406

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Man skal ikke tvinge barn til å smake, men kan oppfordre og legge tilrette for. 
La barnet bli med på matlagingen. 
Man må ha kunnskap for å forstå dette. Det handler om at barn har annen smaksløk enn oss voksne. 
Mine barn liker ikke fisk, og jeg vil ha fisk lager jeg noe annet til de, der vi har samme tilbehør. 
barn skal ha middag hver dag. Ikke et knekkebrød fordi foreldre absolutt må lage noe barna ikke liker.

å straffe barn indirekte med knekkebrød og ikke gi de varm mat er ikke bra. De spiser ikke mat de ikke liker, ikke fordi de vil straffe foreldrene, men fordi de ikke liker det. 

Anonymkode: fc0d3...dc5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man får seg nye barn, evt slutter å skjemme de bort med evige valgmuligheter. Det skal ikke være de som bestemmer, barn må lære seg å gjøre som de får beskjed om så kanskje det blir folk ut av de også.

Anonymkode: ffb80...406

Veldig lettvint løsning. barnet synes det ikke er noe problem å la være å spise om det er mat han misliker.
Barnet hadde en periode med vektstagnering noen år tilbake-det er ikke et barn det er lett å få i masse mat generelt, så kan godt være at vi er mer redd for lav vekt enn at det skal bli bortskjemt. Da var dog barnet mye yngre. 

• Liker 1
Skrevet

Har gitt opp.

lager ofte de samme måltidene men legger til noe nytt hver gang, eller en ny middag i uken som alle MÅ smake 3 ganger. Hvis de ikke liker kan de ta seg et knekkebrød eller brødskive. 

Skrevet

Jo, det er jo en måte- men vi har prøvd det også, det endte kun opp med at han ikke spiste middagen konsekvent (han er sta nok) og jeg føler ikke at knekkebrød/brødskiver til kvelds er nok til en som vokser. 

Brødskiver går helt fint i perioder

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så hvis de smakte, men ikke likte, måtte de  gå sulten til sengs? Lurer på om dine barn kommer til å gjøre det samme med sine barn…

Anonymkode: a17ad...1c3

• Liker 1
Skrevet

Vi har et barn som altid har vært småspist. Men kun vært 1 middag. Har barne ikke spist det som er laget har det altid vært noe av tilbehøret det har spist. Vi fikk faktisk beskjed av lege å gjøre det slik. I værste periode så fikk barne energidrikk på resept for å gå opp i vekt. Legen sa at vi skulle ikke bare lage de 3 tingene barne helst ville ha. Men fortsette å tilby andre ting. Etter som tiden gikk så begynte barne å spise litt mer og mer. Det som er sprøtt er at å lage mat elsker det. Så nå går barne kokkelinja og etter barne startet der så har det å smake på nye ting helt åpnet seg. Og barne/ ungdommen sier: jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke ville spise der før, dette er jo kjempe godt.

Anonymkode: e90ca...4e9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vi bur i eit land der folk i hundrevis av år livnærte seg på vassgraut, flatbrød og saltsild seks dager i veka. Ein får ikkje skjørbuk av å ete brødskive og gulrot, og da eg var ni når gamal hadde eg lært å lage enkel middagsmat. 

Skal han ete noko anna enn resten av familien, så lær han å lage det sjølv. 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Har samme problem. Jeg lager ofte 2 middager. Tvinger ikke barnet til å spise, men oppfordrer til å smake. Fokuset er på ha en fin stund rundt bordet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har prøvd alle tips vi har kommet over, ikke presse, involvere i både handling og matlaging. Har et barn som spiser absolutt alt og et barn som er kresen. Det er ikke helt krise fordi barnet tross alt liker noen utvalgte sunne matretter som noen fiskeretter, noen pastaretter, tomatsuppe, hjemmelagde kjøttboller (liker kun hjemmelaget!), kylling (om den er laget nøyaktig slik han liker, stress) og noen få grønnsaker som gulrot, avokado , paprika og brokkoli. Havregrøt og brødskiver går også med få utvalgte pålegg som gulost, peanøttsmør og leverpostei. 

Men vi andre vil ikke spise dette om og om igjen og jeg har kommet i en dårlig vane med å lage to middager pr dag. Ettersom barnet begynner å bli stort har jeg også begynt å mase litt. For jeg synes det er bare stress å holde på slik. Maten jeg lager er god, men han bruker det som en unnskylding at jeg er en dårlig kokk. Det tror jeg ikke er tilfellet da alle andre liker det. Han vil ikke prøve maten en gang, og andre ganger prøver han men umiddelbart griner på nesa. Som sagt så blir han involvert i hele prosessen men stemmer ofte ned alle forslag vi kommer med. 

det andre barnet er motsatt, som sagt, og spiser alt hun blir servert. Hun liker å utforske nye smaker og vil gjerne ha litt mer avanserte retter.. så det er en utfordring å glede begge.

Du har gjort en bjørnetjeneste vet du har gitt etter såpass lenge.

Anonymkode: 972d2...b9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...