AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #1 Skrevet 20. januar 2024 Hun har to barn fra før med en far som ikke stiller opp, vi har sammen et barn felles. Hun får utbetalt rundt 25.000 kr i måneden, jeg 45.000 kr. Jeg eier huset, hun har ikke råd å kjøpe seg inn pga hun ikke har råd å spare så mye mtp på utgifter på alle barna. Til nå deler vi på alle faste utgifter som strøm, mat, Internett osv 50/50, bortsett fra at hun ikke betaler lånet mitt. Hun betaler liten husleie. Hun ønsker felles økonomi siden vi har felles barn. Jeg vet ikke helt da jeg har mye mer enn hun inn i måneden. Hun sløser ikke penger, men det føles likevel litt feil for meg. Hva hadde folk gjort i vår situasjon? Anonymkode: d37f8...fc6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #2 Skrevet 20. januar 2024 Når noen går hen og får barn sammen, så synes jeg det er rart at du ikke vil dele økonomi. Tenk hvis hun skulle ta kroppsleie fra deg den tiden hun gikk gravid og deretter ammet. Få lønn for husarbeide, pass og matlaging hun gjorde mer enn deg. Kompensasjon for mindre karrieremuligheter pga fødselspermisjon? Hvis du vil tviholde på pengene dine, så foreslår jeg at dere gjør det skikkelig med barnebidrag utregnet av nav. Så er du sikker på at dette kvinnemennesket ikke grafser til seg mer enn hun har krav på! Anonymkode: 3e315...951 6 2
Gjest Anonvm Skrevet 20. januar 2024 #3 Skrevet 20. januar 2024 Kvalmt ts. Du har ikke mye respekt for mor til ungen din.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #4 Skrevet 20. januar 2024 Det er henne du elsker og er etablert med. Dere kan vel ha en felles konto hvor du setter inn nesten alt av det du har utenom det som går til lånet på huset. Den leien kan vel gå med til å kjøpe seg inn sakte men sikkert? Anonymkode: 8b52f...11e 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #5 Skrevet 20. januar 2024 Du gikk med på å få barn med henne, dere har altså et felles menneske, men du synes det ville bli for dumt med felles økonomi?... Hvorfor? Anonymkode: 6e59b...358 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du gikk med på å få barn med henne, dere har altså et felles menneske, men du synes det ville bli for dumt med felles økonomi?... Hvorfor? Anonymkode: 6e59b...358 Jeg skjønner hva dere sier, men det jeg tenker på er at hun har to barn fra før av som da mine penger også evt brukes til å forsøke dem med. Jeg gir gjerne litt her og der, og til bursdager og jul, men de er ikke mitt ansvar å forsørge. Anonymkode: d37f8...fc6 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 Hun burde be NAV kreve inn bidrag fra faren til de to eldste ungene. Ellers blir det jo deg som tar alt. Anonymkode: 1ff86...834 4
exictence Skrevet 20. januar 2024 #8 Skrevet 20. januar 2024 Hva er hennes grunn til å ønske felles økonomi?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #9 Skrevet 20. januar 2024 Det er umulig å si hva jeg ville gjort i din situasjon, for jeg er ikke deg. Men i min situasjon, som er ganske lik din, så har vi felles økonomi. For meg er det uaktuelt å dele samliv med noen, planlegge å være sammen for alltid og regne på krona. Det som er mitt er ditt. Det er en kjærlighetserklæring. ❤️ Anonymkode: fd534...811 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #10 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun burde be NAV kreve inn bidrag fra faren til de to eldste ungene. Ellers blir det jo deg som tar alt. Anonymkode: 1ff86...834 Hun får bidrag via nav, men får kun et par tusen for dem i måneden pga han ikke betalingsdyktig. Barna er tenåringer, så jeg skjønner det er lite for så store barn. Anonymkode: d37f8...fc6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #11 Skrevet 20. januar 2024 exictence skrev (3 minutter siden): Hva er hennes grunn til å ønske felles økonomi? Hun sier at det føles rart at vi skal leve så forskjellig økonomisk under samme tak, og at det er rart når vi har felles barn. Anonymkode: d37f8...fc6
SynneD Skrevet 20. januar 2024 #12 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun sier at det føles rart at vi skal leve så forskjellig økonomisk under samme tak, og at det er rart når vi har felles barn. Anonymkode: d37f8...fc6 Det er nettopp fordi det er rart. Synes du virkelig det er komfortabelt at du har så mye mer å rutte med enn henne? Det er vel ikke som at ungene plutselig dukka opp og du ikke ante hvordan deres far var før dere flytta sammen og fikk barn sammen? Jeg tenker at du har gjort et valg her, og det valget inkluderer to større barn også. 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #13 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun sier at det føles rart at vi skal leve så forskjellig økonomisk under samme tak, og at det er rart når vi har felles barn. Anonymkode: d37f8...fc6 Enig med henne. Tenåringene bidrar vel med husarbeid osv? Anonymkode: 66032...376
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #14 Skrevet 20. januar 2024 Du valgte å dele livet ditt og få barn med noen som har barn fra før. Du valgte barna samtidig som du valgte henne. Ja, det er rart å ha hver sin økonomi når man har felles barn. Hvis du absolutt ikke vil dele pengene dine med henne og barna så bør dere flytte inn i noe hun har råd til å betale for, å leve etter hennes økonomi. Anonymkode: e7b65...6a6 2
exictence Skrevet 20. januar 2024 #15 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun sier at det føles rart at vi skal leve så forskjellig økonomisk under samme tak, og at det er rart når vi har felles barn. Anonymkode: d37f8...fc6 Lever dere så forskjellig da? Når du handler inn middag og diverse, er det ikke for alle sammen da?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #16 Skrevet 20. januar 2024 Hva legger du i felles økonomi? Selv om vi er gift med flere barn har vi ikke felles økonomi. Egne konti,,egne lån osv, men flere felles utgifter som selvsagt deles. Men vi disponerer selv egne midler. Anonymkode: 31e0b...088
Bumoa Skrevet 20. januar 2024 #17 Skrevet 20. januar 2024 Tenker det er forskjell på å ha felles økonomi og HELT felles økonomi. To personer som bor sammen som deler på alt fra mat til vaskemiddel og felles utflukter bør etter mitt syn ha en felles konto med kort på til begge. Det gjør livet lettere og begge har fult innsyn. Avklarte «regler» for hva den skal dekke. Om absolutt alle pengene skal gå inn i den potten er en annen sak. Kjekt å ha sin egen konto som du kan bruke på akkurat det du vil uten at den andre skal legge seg opp i det. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #18 Skrevet 20. januar 2024 exictence skrev (1 minutt siden): Lever dere så forskjellig da? Når du handler inn middag og diverse, er det ikke for alle sammen da? Jo, vi betaler like mye på maten, så er jo til alle. Hun mener vel at hun ikke har mulighet til å spare noe sånn aller mest tenker jeg. Hun snakker om at hun har så lite muligheter. Ser den, men samtidig så er det ikke mitt problem at hun ikke får spart. Jeg har også reist mye, men lagt det på hylla siden hun ikke har råd til å reise. Hun ønsker nok å reise litt, hinter om det til tider. Ellers så kjøper jeg meg nok mer ting, enn henne. Men jeg sløser ikke jeg heller altså. Jeg har også bil, hun har ikke råd til bil. Så gjelder nok disse tingene. Anonymkode: d37f8...fc6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #19 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva legger du i felles økonomi? Selv om vi er gift med flere barn har vi ikke felles økonomi. Egne konti,,egne lån osv, men flere felles utgifter som selvsagt deles. Men vi disponerer selv egne midler. Anonymkode: 31e0b...088 Vi har felles utgifter som vi deler 50/50, så disponerer vi egne penger hver for oss etter det. Dette funker fint for min del, men hun ønsker helt felles økonomi. Anonymkode: d37f8...fc6
exictence Skrevet 20. januar 2024 #20 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg skjønner hva dere sier, men det jeg tenker på er at hun har to barn fra før av som da mine penger også evt brukes til å forsøke dem med. Jeg gir gjerne litt her og der, og til bursdager og jul, men de er ikke mitt ansvar å forsørge. Anonymkode: d37f8...fc6 Men går ikke no av dine penger likevel til disse? Jeg tenker som mannen som svarte her et sted at når man er kjærester og bor sammen og har barn, er innstillingen at mitt er ditt og omvendt 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå