Gå til innhold

Har begynt å få angst og slite veldig pga økonomien. Er det slik livet vårt virkelig skal være?.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mer utgifter enn du har inntekt? 
når du har brukt opp hele lønna di på ei uke må du se på hva som går ut. Er du alene? Du må sette opp er budskjett på mat hele mnd. Så må du se på utgiftene dine og hva som kan kuttes. Evt snakke med gjeldsrådgiver for å bedre avtaler

Anonymkode: ca4bd...03d

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Huff så leit dette var. Det er ikke slik du eller dine barn skal leve. Du skrive ikke noe om tall så vanskelig for oss å komme med noen konkrete råd vedrørende økonomien. Uansett så vil jeg anbefale at du tar kontakt med Nav og forklarer situasjonen din. Er mulig du kan søke om økonomisk sosialhjelp. Håper dette ordner seg for deg/dere.

Anonymkode: c14f5...7bd

• Nyttig 3
Skrevet

Stor klem til deg ❤️ 

Anonymkode: 5296b...d88

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Ta kontakt med organisasjoner som deler ut matposer. Da kan du slappe av litt på matfronten iallefall. Og så må du gå igjennom økonomien din og si opp alt du ikke må ha, reforhandle forsikringer og bytte mobilabonnement til noe billigere. Prøv å selge ting du ikke trenger. Har du en utgått mummikopp kan den fort være verdt 3-400kr. Gamle leker kan også få inn en femtilapp eller to. ❤️ skjønner dette er skikkelig kjipt. Vi er flere som må stramme kraftig inn om dagen.

Anonymkode: a9e68...205

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du mer utgifter enn du har inntekt? 
når du har brukt opp hele lønna di på ei uke må du se på hva som går ut. Er du alene? Du må sette opp er budskjett på mat hele mnd. Så må du se på utgiftene dine og hva som kan kuttes. Evt snakke med gjeldsrådgiver for å bedre avtaler

Nå så er utgiftene mer. Det er pga prisene har steget så sykt på både mat, drivstoff, og alt egentlig. Går i minus hver mnd 😓 vi har kuttet ned på en del frukt, kjøper ikke like variert lenger, kuttet ned på yougurth, fritidsaktiviteter, tatt vekk skolemelk, jeg sluttet å trene for et år siden på studio og har solgt unna mye men nå er det ikke mer å selge. Får helt fnatt bare av å sitte her å skrive om dette 😭

Anonymkode: 807d5...b71

• Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet

Enig med de over at nav kan hjelpe deg. Eier du egen bolig? Da kan du evt betale renter en periode og slippe avdrag så du kommer deg ovenpå. 
selge klær som barna har vokst fra o.l  har du foreldre som kan hjelpe deg en periode? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Føler med deg har det tøft selv økonomisk og tenker mye på det. Anbefaler deg å søke om sosialstønad nå frem til du får penger. Og så vurdere muligheter for å nedjustert kostnader, flytte til rimeligere bolig? Har selv flyttet mer landlig og får met plass for mindre penger.

Anonymkode: c6f56...bd7

💔💔 takk for tips, her er boligmarkedet så vanskelig, husene ligger i minst et år ute for salg før man får napp, og forprosessen er dyr med verdivurdering osv… det er et landlig område så tror kanskje ikke jeg klarer å finne rimeligere boplass heller men er det mulig så flytter jeg, kjøpte et gammelt hus fra 1960 i 2020, men da var utgiftene halvparten av det de er nå😓

jeg er også på tanken om å reise til spania permanent om jeg finner en nettjobb eller helsevesenet der men da må jeg selge her og leie der + sjekke opp om skole er gratis for barna. Det er bhg og skolealder så føler det er for tidlig men jeg blir bare dypt deprimert av dette landet. 

Har du noe erfaring fra sosialstønad og dem? Trodde det var lang ventetid! 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ta kontakt med organisasjoner som deler ut matposer. Da kan du slappe av litt på matfronten iallefall. Og så må du gå igjennom økonomien din og si opp alt du ikke må ha, reforhandle forsikringer og bytte mobilabonnement til noe billigere. Prøv å selge ting du ikke trenger. Har du en utgått mummikopp kan den fort være verdt 3-400kr. Gamle leker kan også få inn en femtilapp eller to. ❤️ skjønner dette er skikkelig kjipt. Vi er flere som må stramme kraftig inn om dagen.

Takk for tips ❤️

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig med de over at nav kan hjelpe deg. Eier du egen bolig? Da kan du evt betale renter en periode og slippe avdrag så du kommer deg ovenpå. 
selge klær som barna har vokst fra o.l  har du foreldre som kan hjelpe deg en periode? 

Skal sjekke opp om å slippe å betale avdrag men tror at avdraget er 20% av det som blir betalt til banken, resten er renter, det er skyhøyt 😓 men takk for tips skal sjekke opp i det, neste mnd blir ikke bedre

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal sjekke opp om å slippe å betale avdrag men tror at avdraget er 20% av det som blir betalt til banken, resten er renter, det er skyhøyt 😓 men takk for tips skal sjekke opp i det, neste mnd blir ikke bedre

Låste du ikke renta?

Anonymkode: 014c8...6d8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går an å reforhandle renter med banken også. Fortell dem hvordan ståa er. 
Kan du evnt flytte lånet til en annen bank? Hvis du er med i en fagforening har de ofte avtaler med banket der kundene får litt billigere rente. Jeg tenker at alle monner drar her. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Låste du ikke renta?

Anonymkode: 014c8...6d8

Det har da ikke vært vanlig med låst rente her i landet. De fleste har hatt flytende rente, og nå er det ikke noe poeng å låse noe som helst. 
Du kan øke nedbetalingstiden til 30 år. Det vil gi lavere utgifter på kort sikt.

• Liker 22
  • Nyttig 3
Skrevet

Vet ikke om det er gode råd eller trøst du vil ha. Det er egentlig for lite informasjon for råd i det du skriver, men nordmenn generelt er vel ca på verdenstoppen i personlig gjeld, boliglån og en hysterisk oppussingsfrekvens. Mange har strukket strikken for langt på bolig, ferier, bil og luksus. Å bytte bolig eller bil kan hjelpe? Når kulden forsvinner, bruktsykkel i stedet for månedskort? Kutte abonnementer?

Anonymkode: e3fc5...757

• Liker 1
Skrevet

Har du et matbudsjett? Altså en totalsum du planlegger for hver mnd? I så fall kan du sikkert få mange gode tips til hvordan du kan holde budjsettet og hva slags mat du kan lage

Anonymkode: 3e875...55d

Skrevet

Ris er billig. Kjøp en stor (5-10 kg på grønnsakshandel).

Jeg lager store hauger med kjøttsaus og fryser. En pk kjøttdeig, to bokser tomat, et par store løk, 5 gulrot, annet jeg har eller som er på salg = 15 middagsporsjoner. Trenger bare billig pasta eller ris til

Anonymkode: 3e875...55d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis inntekten ikke dekker utgiftene har du abre to valg, redusere utgiftene eller øke inntektene. Ha rikke barna en far de er hos? Da kan du ta ekstrajobb når de er der. Eller så må du faktisk redusere utgiftene. Reforhandle renta, avdragsfrihet, billigere mobil/nett, reforhandle forsikring, kutte ting som bil (som av en eller annen grunn alle som klager har, så regner med de gjelder deg og), kutte alt av abbonnementer, spare strøm og bytte leverandør ect. 

Anonymkode: 44840...65d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, det er ikke sånn det skal være. Du må se nøye på hva du har inn og hva du har ut. Hvordan kan du heve inntekt og senke utgifter?

Anonymkode: c1c4c...1a8

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvordan har du klart å havne i denne situasjonen?

Anonymkode: 1c8be...a57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis inntekten ikke dekker utgiftene har du abre to valg, redusere utgiftene eller øke inntektene. Ha rikke barna en far de er hos? Da kan du ta ekstrajobb når de er der. Eller så må du faktisk redusere utgiftene. Reforhandle renta, avdragsfrihet, billigere mobil/nett, reforhandle forsikring, kutte ting som bil (som av en eller annen grunn alle som klager har, så regner med de gjelder deg og), kutte alt av abbonnementer, spare strøm og bytte leverandør ect. 

Anonymkode: 44840...65d

Sitat

Det er ikke alle som bor i områder med god kollektivtransport. Bil er ofte helt nødvendig hvis man skal rekke barnehage/sfo og komme seg på jobb tidsnok. Jeg bor i en liten by på Østlandet og det tar meg en time med buss en veg pga bussbytter og dårlig rutenett. Jeg kjører samme rute på 6 min. For å ikke snakke om hvis man (Gud forby) skal få barn på fritidsaktiviteter også. Dit går det ikke kollektivt for oss. 
Men! Det går an å se på hva slags bil man har. Det er ikke nødvendig med flotte glis med pen lakk. Jeg har en 13 år gammel bil som jeg fikser selv. Mye billigere enn de nye bilene. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...