Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 Populært innlegg #1 Skrevet 20. januar 2024 Har 22kr på brukskontoen. og lønningsdato er 12.02, skjønner ikke hvordan jeg skal overleve. I går spiste jeg ikke mat i det hele tatt, ikke for 3 dager siden heller.. passer på at barna har godt med mat. Spiser restene når de er mette. Noen som har tips til hvordan leve billig nå i disse dager? Føler jeg må sende med frukt hver dag men jeg gir ikke mye frukt vedsidenav lenger heller. Sluttet å sende med yougurther for lengst. føler meg også avvisende, folk inviterer oss ofte på kafé, og jeg sier nei hver gang. Har ikke turt å være sosial på flere måneder pga dette. Var på kafé en gang i desember og da tok jeg gratis vann og sa at jeg akkurat hadde spist. Alt er så forbanna dyrt!! Jeg har bare en gjennomsnittslønn, jeg har fått masse angstanfall i det siste, og alt har bare blitt helt jævlig. Det som redder meg 31/1 er barneteygden! Men fortsatt 11 dager med 22kr på brukskontoen 😓 jeg har 4 brød og noe mat i fryseren, er det sånn livet vårt skal være? 😓 eneste jeg ser frem til er feriepenger som må gå rett til å betale et makset ut kredittkort som har hjulpet meg i nødsituasjoner men som jeg aldri klarer å betale tilbake 💔 Anonymkode: 807d5...b71 50
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #2 Skrevet 20. januar 2024 Har du mer utgifter enn du har inntekt? når du har brukt opp hele lønna di på ei uke må du se på hva som går ut. Er du alene? Du må sette opp er budskjett på mat hele mnd. Så må du se på utgiftene dine og hva som kan kuttes. Evt snakke med gjeldsrådgiver for å bedre avtaler Anonymkode: ca4bd...03d 4 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #3 Skrevet 20. januar 2024 Huff så leit dette var. Det er ikke slik du eller dine barn skal leve. Du skrive ikke noe om tall så vanskelig for oss å komme med noen konkrete råd vedrørende økonomien. Uansett så vil jeg anbefale at du tar kontakt med Nav og forklarer situasjonen din. Er mulig du kan søke om økonomisk sosialhjelp. Håper dette ordner seg for deg/dere. Anonymkode: c14f5...7bd 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #4 Skrevet 20. januar 2024 Stor klem til deg ❤️ Anonymkode: 5296b...d88 3 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #5 Skrevet 20. januar 2024 Ta kontakt med organisasjoner som deler ut matposer. Da kan du slappe av litt på matfronten iallefall. Og så må du gå igjennom økonomien din og si opp alt du ikke må ha, reforhandle forsikringer og bytte mobilabonnement til noe billigere. Prøv å selge ting du ikke trenger. Har du en utgått mummikopp kan den fort være verdt 3-400kr. Gamle leker kan også få inn en femtilapp eller to. ❤️ skjønner dette er skikkelig kjipt. Vi er flere som må stramme kraftig inn om dagen. Anonymkode: a9e68...205 18 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du mer utgifter enn du har inntekt? når du har brukt opp hele lønna di på ei uke må du se på hva som går ut. Er du alene? Du må sette opp er budskjett på mat hele mnd. Så må du se på utgiftene dine og hva som kan kuttes. Evt snakke med gjeldsrådgiver for å bedre avtaler Anonymkode: ca4bd...03d Nå så er utgiftene mer. Det er pga prisene har steget så sykt på både mat, drivstoff, og alt egentlig. Går i minus hver mnd 😓 vi har kuttet ned på en del frukt, kjøper ikke like variert lenger, kuttet ned på yougurth, fritidsaktiviteter, tatt vekk skolemelk, jeg sluttet å trene for et år siden på studio og har solgt unna mye men nå er det ikke mer å selge. Får helt fnatt bare av å sitte her å skrive om dette 😭 Anonymkode: 807d5...b71 3 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 Last ned denne appen. Sjekk nærområdet. Kan være mye mat for 39 kroner. ttps://play.google.com/store/apps/details?id=com.app.tgtg Anonymkode: a70f2...717 1 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #8 Skrevet 20. januar 2024 Enig med de over at nav kan hjelpe deg. Eier du egen bolig? Da kan du evt betale renter en periode og slippe avdrag så du kommer deg ovenpå. selge klær som barna har vokst fra o.l har du foreldre som kan hjelpe deg en periode? Anonymkode: ca4bd...03d 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #9 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Føler med deg har det tøft selv økonomisk og tenker mye på det. Anbefaler deg å søke om sosialstønad nå frem til du får penger. Og så vurdere muligheter for å nedjustert kostnader, flytte til rimeligere bolig? Har selv flyttet mer landlig og får met plass for mindre penger. Anonymkode: c6f56...bd7 💔💔 takk for tips, her er boligmarkedet så vanskelig, husene ligger i minst et år ute for salg før man får napp, og forprosessen er dyr med verdivurdering osv… det er et landlig område så tror kanskje ikke jeg klarer å finne rimeligere boplass heller men er det mulig så flytter jeg, kjøpte et gammelt hus fra 1960 i 2020, men da var utgiftene halvparten av det de er nå😓 jeg er også på tanken om å reise til spania permanent om jeg finner en nettjobb eller helsevesenet der men da må jeg selge her og leie der + sjekke opp om skole er gratis for barna. Det er bhg og skolealder så føler det er for tidlig men jeg blir bare dypt deprimert av dette landet. Har du noe erfaring fra sosialstønad og dem? Trodde det var lang ventetid! AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ta kontakt med organisasjoner som deler ut matposer. Da kan du slappe av litt på matfronten iallefall. Og så må du gå igjennom økonomien din og si opp alt du ikke må ha, reforhandle forsikringer og bytte mobilabonnement til noe billigere. Prøv å selge ting du ikke trenger. Har du en utgått mummikopp kan den fort være verdt 3-400kr. Gamle leker kan også få inn en femtilapp eller to. ❤️ skjønner dette er skikkelig kjipt. Vi er flere som må stramme kraftig inn om dagen. Anonymkode: a9e68...205 Takk for tips ❤️ Anonymkode: 807d5...b71 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #10 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Enig med de over at nav kan hjelpe deg. Eier du egen bolig? Da kan du evt betale renter en periode og slippe avdrag så du kommer deg ovenpå. selge klær som barna har vokst fra o.l har du foreldre som kan hjelpe deg en periode? Anonymkode: ca4bd...03d Skal sjekke opp om å slippe å betale avdrag men tror at avdraget er 20% av det som blir betalt til banken, resten er renter, det er skyhøyt 😓 men takk for tips skal sjekke opp i det, neste mnd blir ikke bedre Anonymkode: 807d5...b71
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #11 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal sjekke opp om å slippe å betale avdrag men tror at avdraget er 20% av det som blir betalt til banken, resten er renter, det er skyhøyt 😓 men takk for tips skal sjekke opp i det, neste mnd blir ikke bedre Anonymkode: 807d5...b71 Låste du ikke renta? Anonymkode: 014c8...6d8 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #12 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal sjekke opp om å slippe å betale avdrag men tror at avdraget er 20% av det som blir betalt til banken, resten er renter, det er skyhøyt 😓 men takk for tips skal sjekke opp i det, neste mnd blir ikke bedre Anonymkode: 807d5...b71 Det går an å reforhandle renter med banken også. Fortell dem hvordan ståa er. Kan du evnt flytte lånet til en annen bank? Hvis du er med i en fagforening har de ofte avtaler med banket der kundene får litt billigere rente. Jeg tenker at alle monner drar her. Anonymkode: a9e68...205 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #13 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Låste du ikke renta? Anonymkode: 014c8...6d8 Det har da ikke vært vanlig med låst rente her i landet. De fleste har hatt flytende rente, og nå er det ikke noe poeng å låse noe som helst. Du kan øke nedbetalingstiden til 30 år. Det vil gi lavere utgifter på kort sikt. Anonymkode: a9e68...205 22 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #14 Skrevet 20. januar 2024 Vet ikke om det er gode råd eller trøst du vil ha. Det er egentlig for lite informasjon for råd i det du skriver, men nordmenn generelt er vel ca på verdenstoppen i personlig gjeld, boliglån og en hysterisk oppussingsfrekvens. Mange har strukket strikken for langt på bolig, ferier, bil og luksus. Å bytte bolig eller bil kan hjelpe? Når kulden forsvinner, bruktsykkel i stedet for månedskort? Kutte abonnementer? Anonymkode: e3fc5...757 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #15 Skrevet 20. januar 2024 Har du et matbudsjett? Altså en totalsum du planlegger for hver mnd? I så fall kan du sikkert få mange gode tips til hvordan du kan holde budjsettet og hva slags mat du kan lage Anonymkode: 3e875...55d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #16 Skrevet 20. januar 2024 Ris er billig. Kjøp en stor (5-10 kg på grønnsakshandel). Jeg lager store hauger med kjøttsaus og fryser. En pk kjøttdeig, to bokser tomat, et par store løk, 5 gulrot, annet jeg har eller som er på salg = 15 middagsporsjoner. Trenger bare billig pasta eller ris til Anonymkode: 3e875...55d 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #17 Skrevet 20. januar 2024 Hvis inntekten ikke dekker utgiftene har du abre to valg, redusere utgiftene eller øke inntektene. Ha rikke barna en far de er hos? Da kan du ta ekstrajobb når de er der. Eller så må du faktisk redusere utgiftene. Reforhandle renta, avdragsfrihet, billigere mobil/nett, reforhandle forsikring, kutte ting som bil (som av en eller annen grunn alle som klager har, så regner med de gjelder deg og), kutte alt av abbonnementer, spare strøm og bytte leverandør ect. Anonymkode: 44840...65d 7 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #18 Skrevet 20. januar 2024 Nei, det er ikke sånn det skal være. Du må se nøye på hva du har inn og hva du har ut. Hvordan kan du heve inntekt og senke utgifter? Anonymkode: c1c4c...1a8 1 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #19 Skrevet 20. januar 2024 Hvordan har du klart å havne i denne situasjonen? Anonymkode: 1c8be...a57 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #20 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis inntekten ikke dekker utgiftene har du abre to valg, redusere utgiftene eller øke inntektene. Ha rikke barna en far de er hos? Da kan du ta ekstrajobb når de er der. Eller så må du faktisk redusere utgiftene. Reforhandle renta, avdragsfrihet, billigere mobil/nett, reforhandle forsikring, kutte ting som bil (som av en eller annen grunn alle som klager har, så regner med de gjelder deg og), kutte alt av abbonnementer, spare strøm og bytte leverandør ect. Anonymkode: 44840...65d Sitat Det er ikke alle som bor i områder med god kollektivtransport. Bil er ofte helt nødvendig hvis man skal rekke barnehage/sfo og komme seg på jobb tidsnok. Jeg bor i en liten by på Østlandet og det tar meg en time med buss en veg pga bussbytter og dårlig rutenett. Jeg kjører samme rute på 6 min. For å ikke snakke om hvis man (Gud forby) skal få barn på fritidsaktiviteter også. Dit går det ikke kollektivt for oss. Men! Det går an å se på hva slags bil man har. Det er ikke nødvendig med flotte glis med pen lakk. Jeg har en 13 år gammel bil som jeg fikser selv. Mye billigere enn de nye bilene. Anonymkode: a9e68...205 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå