Gå til innhold

Jeg er så sliten og trøtt hele tiden..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du vurdert å jobbe annen turnus enn natt? Det mangler ikke på forskning om uøempene ang. helse hos nattarbeidere. Kroppene våre er ment for å hvile om natta, og få dagslys om dagen. Tarmsystemet kan også bli ganske fucket av forskrudd døgnrytme, siden organene automatisk går i hvilemodus om natta.

Så jeg ville prioritert døgnrytme og dagslys så godt det går når du har fri :) 

Anonymkode: e80c2...a32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke alle trøtte og slitne på denne tiden av året? Har aldri møtt en person som bobler over av energi i januar....Men du har mye å stri med for tiden, så det er ikke rart at du blir preget av det. 

Syns det første svaret er best, men det liker ikke folk å høre. Ta grep selv. Finn deg noe meningsfullt å holde på med, oppsøk sosial kontakt, tren, beveg deg, gjerne ute i dagslys hver dag. Prioriter egentid hver dag

Anonymkode: efeac...2fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sånn hadde jeg det også. Etter mange år og mye styr med legen (som ikke trodde meg), så viser det seg at jeg har en revmatisk sykdom...

Anonymkode: 378d9...a06

Samme her. 

Anonymkode: 86e92...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har du vurdert å jobbe annen turnus enn natt? Det mangler ikke på forskning om uøempene ang. helse hos nattarbeidere. Kroppene våre er ment for å hvile om natta, og få dagslys om dagen. Tarmsystemet kan også bli ganske fucket av forskrudd døgnrytme, siden organene automatisk går i hvilemodus om natta.

Så jeg ville prioritert døgnrytme og dagslys så godt det går når du har fri :) 

Anonymkode: e80c2...a32

Ja, jeg har vurdert det. Men trives veldig godt med å jobbe natt. Sliter mye med magen/ tarmene, legen konkluderte med irritabel tarm. 

Skal prøve komme meg mer ut. Har vent meg til å legge meg sent selv når jeg har fri, og det er jo ikke bra. Skal jobbe med meg selv for å prøve snu det..

Anonymkode: af200...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Be legen sjekke om du har cøliaki også. Kan gi veldig mange ulike symptomer, og utmattelse er veldig vanlig. Har også hørt at noen får vondt i ledd. Trenger ikke ha vondt i magen. Overlegen på sykehuset da jeg fikk diagnosen sa at 3/4 har symptomer fra hodet (er utmattet) og 1/4 fra magen.

Anonymkode: aebc8...b44

Jeg har ikke cøliaki, har sjekket det, og andre matallergier. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke alle trøtte og slitne på denne tiden av året? Har aldri møtt en person som bobler over av energi i januar....Men du har mye å stri med for tiden, så det er ikke rart at du blir preget av det. 

Syns det første svaret er best, men det liker ikke folk å høre. Ta grep selv. Finn deg noe meningsfullt å holde på med, oppsøk sosial kontakt, tren, beveg deg, gjerne ute i dagslys hver dag. Prioriter egentid hver dag

Anonymkode: efeac...2fc

Jeg er ikke trøtt og sliten, men jeg har også optimale verdier av d vitamin, b-12, m.m

Anonymkode: 2e6aa...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var også på nedre del av normalen på b12. Var helt ødelagt slik som du er nå.  Dobbeltsjekk hvor lavt nede du er. Er kommet noen nye retningslinjer på når man bør begynne på b12.

Anonymkode: aa470...839

Man bør også sjekke aktivt b-12 og homocystein når man har symptomer som kan være relatert til det. I Japan behandler de alt under 500 som mangel. Her i Norge får vi beskjed om "OK" når vi ligger på 200. 

"If the total vitamin B12 concentration is in the lower reference range, 156 to 400 pmol/L, vitamin B12deficiency cannot be ruled out. Clinical signs of vitamin B12 deficiency can be seen in persons with vitamin B12 concentrations within the reference range "

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2696961/

Alltid se på symptomer, og ikke stole blindt på blodprøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vil liksom bare sove hele tiden. Føles som jeg nesten ikke har sovet, selv om jeg sover 8- 9 timer.. våkner luke trøtt, øynene vil liksom bare skli igjen.. har ikke noe overskudd, ingen energi, ikke lyst på noe. Alt er et ork. Selv ting jeg har lyst på egentlig, orker jeg nesten ikke. Er bedt I bryllup i august, fikk invitasjonene i går, og ble nesten kvalm når jeg tenkte på at jeg må dit å være sosial en hel dag, til sen kveld. Er bror til samboer, så jeg må..

Vært hos legen, alle blodprøver er fine/ normale. Mangler ingenting, stoffskifte er normalt. Hun sa det sannsynligvis skyldes for stor belastning over tid. Er flere ting, men far er syk, og jeg har alltid følt jeg ikke er helt bra nok. Nå går ting bedre i forhold til ytre faktorer, men jeg føler jeg har nådd bunnen/ grensa mi. 

Går og til psykolog, hun mener jeg er deprimert, må vel være enig i det. Vil jeg skal starte på antidepressiva. Kjenner jeg er litt skeptisk, men kanskje er det det som må til? 

Noen med erfaring med antidepressiva? Hjalp det deg? Hvordan kom du deg opp igjen? Jobber forresten som nattevakt, ingen barn..

Mulig du er utbrent, kanskje du skal prøve å være sykemeldt en periode og fokusere på deg selv og prøve gjøre noe med stressorer i livet ditt, så du kommer litt ovenpå. Nattevaktsjobbing er vel i utg pkt ikke så sunt for kroppen heller.  

Anonymkode: 1fb26...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mulig du er utbrent, kanskje du skal prøve å være sykemeldt en periode og fokusere på deg selv og prøve gjøre noe med stressorer i livet ditt, så du kommer litt ovenpå. Nattevaktsjobbing er vel i utg pkt ikke så sunt for kroppen heller.  

Anonymkode: 1fb26...dec

Psykologen foreslo sykmelding, men jeg sa at jeg ikke føler jobben er problemet. Men det kan jo være en del av det så klart. Skal høre litt med henne neste gang jeg skal dit. Kan jo hende jeg hadde hatt godt av en pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Psykologen foreslo sykmelding, men jeg sa at jeg ikke føler jobben er problemet. Men det kan jo være en del av det så klart. Skal høre litt med henne neste gang jeg skal dit. Kan jo hende jeg hadde hatt godt av en pause.

Sjekket du hva b-12 verdien lå på sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Gammel tråd, men jeg har fått påvist Aktiv B12-mangel med kortvarig effekt av injeksjoner, 2.5-3 uker etter siste injeksjon kom alt av symptomer tilbake. Hvordan har det gått med dere, Trådstarter og Vea? 

vea skrev (På 20.1.2024 den 19.09):

Jeg har b12 innenfor referansemål som legene er så glad i å si/skrive. Jeg skal nå sette injeksjon for å forsøke å ligge på dobbelt av referansenivå pga. Utmattelse, slitenhet og konstant søvnunderskudd selv om jeg har mer enn nok timer søvn. Har slitt i noen år og no slo jeg handa i bordet for å forsøke. I verste fall har det ingen effekt, i beste fall funker det.

Anonymkode: 61ebf...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...