AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #1 Del Skrevet 20. januar 2024 Jeg vil liksom bare sove hele tiden. Føles som jeg nesten ikke har sovet, selv om jeg sover 8- 9 timer.. våkner luke trøtt, øynene vil liksom bare skli igjen.. har ikke noe overskudd, ingen energi, ikke lyst på noe. Alt er et ork. Selv ting jeg har lyst på egentlig, orker jeg nesten ikke. Er bedt I bryllup i august, fikk invitasjonene i går, og ble nesten kvalm når jeg tenkte på at jeg må dit å være sosial en hel dag, til sen kveld. Er bror til samboer, så jeg må.. Vært hos legen, alle blodprøver er fine/ normale. Mangler ingenting, stoffskifte er normalt. Hun sa det sannsynligvis skyldes for stor belastning over tid. Er flere ting, men far er syk, og jeg har alltid følt jeg ikke er helt bra nok. Nå går ting bedre i forhold til ytre faktorer, men jeg føler jeg har nådd bunnen/ grensa mi. Går og til psykolog, hun mener jeg er deprimert, må vel være enig i det. Vil jeg skal starte på antidepressiva. Kjenner jeg er litt skeptisk, men kanskje er det det som må til? Noen med erfaring med antidepressiva? Hjalp det deg? Hvordan kom du deg opp igjen? Jobber forresten som nattevakt, ingen barn.. Anonymkode: af200...686 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #2 Del Skrevet 20. januar 2024 Anti-depressiva maskerer på kun symptomene, men løser ikke grunnen til at du er deprimert. Gåe du mye tur i frisk luft? Helst dagslys? Hvordan er søvnen, kostholdet og stressnivået? Er du sosial med venner og familie du er glad i? Anonymkode: e80c2...a32 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #3 Del Skrevet 20. januar 2024 Sjekk tallene på b12 og d vitamin for å finne ut om du ligger i nedre del av normalen. Mange leger er sløve her, for det kan faktisk også gi symptomer på både depresjon og tretthet/utmattelse. Hvis legen din sender resultatene på helsenorge.no, så kan du sjekke labsvarene der. Anonymkode: 2e6aa...181 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #4 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Sjekk tallene på b12 og d vitamin for å finne ut om du ligger i nedre del av normalen. Mange leger er sløve her, for det kan faktisk også gi symptomer på både depresjon og tretthet/utmattelse. Hvis legen din sender resultatene på helsenorge.no, så kan du sjekke labsvarene der. Anonymkode: 2e6aa...181 Legen min sjekket både d vitamin og b12, var ingen mangler der. Jeg har manglet d vitamin før, men nå var nivået mitt normalt. Anonymkode: af200...686 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #5 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anti-depressiva maskerer på kun symptomene, men løser ikke grunnen til at du er deprimert. Gåe du mye tur i frisk luft? Helst dagslys? Hvordan er søvnen, kostholdet og stressnivået? Er du sosial med venner og familie du er glad i? Anonymkode: e80c2...a32 Psykologen mente vel antidepressiva kan hjelpe meg å komme meg litt opp igjen. At det vil gi meg litt mer overskudd til å faktisk gjøre en innsats. Jeg går ikke mye tur, er egentlig veldig glad i det, men jeg orker liksom ikke. Jeg sover ganske godt, jobber natt, så har jo ikke en jevn døgnrytme. Noen netter sover jeg godt, andre netter ikke. Sover godt på dagen etter nattevakt. Er ikke så sosial nei. Er med familie noen ganger, men føler ikke noe glede for noe. Men jeg møter dem jo. Anonymkode: af200...686 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Del Skrevet 20. januar 2024 Sånn hadde jeg det også. Etter mange år og mye styr med legen (som ikke trodde meg), så viser det seg at jeg har en revmatisk sykdom... Anonymkode: 378d9...a06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Del Skrevet 20. januar 2024 Jeg møtte veggen med feber og hodepine som gikk over etter en ukes sykemelding. Deretter sov jeg 14 timer hver dag i seks uker. Etter det var jeg bare sliten og litt deprimert. Fikk noen piller uten å merke noe. Fire måneder senere gikk depresjonen over og siden det har jeg jobbet for å komme mer tilbake til normal funksjon. Mulig du også har møtt veggen. Jeg måtte finne ut hva som var hvile for meg (det var ikke bare og sitte i sofaen). Lykke til! Anonymkode: 3bc87...61e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThePinky Skrevet 20. januar 2024 #8 Del Skrevet 20. januar 2024 Jeg var også mye trøtt og ukonsentrert på dagtid, selv om jeg trodde jeg hadde sovet lenge. Jeg ble faktisk deprimert av å hele tiden føle at jeg manglet energi til å være sosial, gå turer osv. Så sov jeg sammen med en som ble skremt av at jeg sluttet å puste mens jeg sov. Det viste seg at jeg hadde søvnapné, altså gjentatte pustestopp som da forstyrrer søvnen hele natten. Med hjelpemiddel så sov jeg mye bedre og følte meg uthvilt. Kjiporama med cpapmaskin og pilotmaske, men verdt det! 😊 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #9 Del Skrevet 20. januar 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Legen min sjekket både d vitamin og b12, var ingen mangler der. Jeg har manglet d vitamin før, men nå var nivået mitt normalt. Anonymkode: af200...686 Les hva jeg skirver. Sjekk om du ligger i den nedre delen av normalen eller ikke, for det kan også gi symptomer. Sjekk også om legen din sjekket aktiv b-12, og ikke bare cobalamin. Førstnevnte er veldig viktig å sjekke. Jeg gikk i årevis og trodde jeg hadde ok b-12 og at det derfor ikke var relatert til symptomer. Men det lå i nedre sjiktet av normalen, og symptomene ble borte da jeg fikk de opp til optimale nivåer. Så sjekk tallene. Anonymkode: 2e6aa...181 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vea Skrevet 20. januar 2024 #10 Del Skrevet 20. januar 2024 Jeg har b12 innenfor referansemål som legene er så glad i å si/skrive. Jeg skal nå sette injeksjon for å forsøke å ligge på dobbelt av referansenivå pga. Utmattelse, slitenhet og konstant søvnunderskudd selv om jeg har mer enn nok timer søvn. Har slitt i noen år og no slo jeg handa i bordet for å forsøke. I verste fall har det ingen effekt, i beste fall funker det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 20. januar 2024 #11 Del Skrevet 20. januar 2024 Hvor gammel er du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #12 Del Skrevet 20. januar 2024 45 minutter siden, vea said: Jeg har b12 innenfor referansemål som legene er så glad i å si/skrive. Jeg skal nå sette injeksjon for å forsøke å ligge på dobbelt av referansenivå pga. Utmattelse, slitenhet og konstant søvnunderskudd selv om jeg har mer enn nok timer søvn. Har slitt i noen år og no slo jeg handa i bordet for å forsøke. I verste fall har det ingen effekt, i beste fall funker det. Det er dessverre veldig typisk, har lært det selv den harde måten. Tar du sprøytene med hyppig intervall da, altså 2-3 ganger i uken til å begynne med? Har skjønt at det er lurt. For min del så harogså tilskudd av kalium vært viktig mtp utmattelse og flere andre ting. Anonymkode: 2e6aa...181 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #13 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn hadde jeg det også. Etter mange år og mye styr med legen (som ikke trodde meg), så viser det seg at jeg har en revmatisk sykdom... Anonymkode: 378d9...a06 Har faktisk tenkt revmatisk sykdom jeg også. Har vondt i fingerleddene noen ganger når jeg våkner, og liksom vondt i kroppen. Skal høre med legen. Anonymkode: af200...686 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #14 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les hva jeg skirver. Sjekk om du ligger i den nedre delen av normalen eller ikke, for det kan også gi symptomer. Sjekk også om legen din sjekket aktiv b-12, og ikke bare cobalamin. Førstnevnte er veldig viktig å sjekke. Jeg gikk i årevis og trodde jeg hadde ok b-12 og at det derfor ikke var relatert til symptomer. Men det lå i nedre sjiktet av normalen, og symptomene ble borte da jeg fikk de opp til optimale nivåer. Så sjekk tallene. Anonymkode: 2e6aa...181 Det skal jeg sjekke. Jeg ligger i den nedre delen av normalen for d vitamin hvertfall, b12 skal jeg sjekke igjen. Anonymkode: af200...686 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #15 Del Skrevet 20. januar 2024 Nooni skrev (1 time siden): Hvor gammel er du? Jeg er snart 36 år. Anonymkode: af200...686 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_fiol Skrevet 20. januar 2024 #16 Del Skrevet 20. januar 2024 D vitamin. Jeg har ikke leddsmerter lengre eller er stuptrøtt sånn jeg var før,nå tar jeg d vitamin hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #17 Del Skrevet 20. januar 2024 43 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal jeg sjekke. Jeg ligger i den nedre delen av normalen for d vitamin hvertfall, b12 skal jeg sjekke igjen. Anonymkode: af200...686 Vil det si rundt 50 nmol? Mange leger henger igjen i at alt over 50 nmol er ok, men 50 - 74 nmol er faktisk å regne som utilstrekkelig nivå. Anonymkode: 2e6aa...181 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 20. januar 2024 #18 Del Skrevet 20. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er snart 36 år. Anonymkode: af200...686 Du bør få en henvisning til gynekolog for å få undersøkt om du er en kandidat for østrogen-og hormonterapi Endret 20. januar 2024 av Nooni Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #19 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Les hva jeg skirver. Sjekk om du ligger i den nedre delen av normalen eller ikke, for det kan også gi symptomer. Sjekk også om legen din sjekket aktiv b-12, og ikke bare cobalamin. Førstnevnte er veldig viktig å sjekke. Jeg gikk i årevis og trodde jeg hadde ok b-12 og at det derfor ikke var relatert til symptomer. Men det lå i nedre sjiktet av normalen, og symptomene ble borte da jeg fikk de opp til optimale nivåer. Så sjekk tallene. Anonymkode: 2e6aa...181 Jeg var også på nedre del av normalen på b12. Var helt ødelagt slik som du er nå. Dobbeltsjekk hvor lavt nede du er. Er kommet noen nye retningslinjer på når man bør begynne på b12. Anonymkode: aa470...839 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #20 Del Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har faktisk tenkt revmatisk sykdom jeg også. Har vondt i fingerleddene noen ganger når jeg våkner, og liksom vondt i kroppen. Skal høre med legen. Anonymkode: af200...686 Be legen sjekke om du har cøliaki også. Kan gi veldig mange ulike symptomer, og utmattelse er veldig vanlig. Har også hørt at noen får vondt i ledd. Trenger ikke ha vondt i magen. Overlegen på sykehuset da jeg fikk diagnosen sa at 3/4 har symptomer fra hodet (er utmattet) og 1/4 fra magen. Anonymkode: aebc8...b44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå