Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne forteller meg at mannen ikke klarer å slutte å drikke. Han har prøvd mange ganger, men klarer det ikke. Hva er egentlig problemet? Hvorfor må folk slutte å drikke? Hun blir sur hver gang han drikker. 

Jeg og mannen har bar i hjemmet og drikker whiskey hver helg. Vi elsker å blande drinker. Og vi tar ofte en øl. 

Anonymkode: b1cb1...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første så har du ingenting med dette å gjøre og å sammenligne seg selv med andre fungerer ofte svært dårlig da vi alle er ulike. For det andre så kan det være årsaker til at mannen i dette tilfellet ikke bør drikke (har en avhengighet, endrer atferd til det negative etc.). For det tredje så finnes det også menn som ønsker at deres kvinnelige partner bør slutte/roe ned på drikkingen. 

Min mann drikker ikke annet en 1-2 øl på helg da han blir ufyselig i fylla. Han har mistet mange venner over dette og holdt på å miste meg. Han valgte selv å slutte å drikke, ikke noe jeg har tvunget ham til. Han sier selv at han aldri vil drikke seg full igjen og har hatt et mye bedre sosialt liv og parforhold etter at han sluttet med fylla. 

Anonymkode: 991bb...675

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ei venninne forteller meg at mannen ikke klarer å slutte å drikke. Han har prøvd mange ganger, men klarer det ikke. Hva er egentlig problemet? Hvorfor må folk slutte å drikke? Hun blir sur hver gang han drikker. 

Jeg og mannen har bar i hjemmet og drikker whiskey hver helg. Vi elsker å blande drinker. Og vi tar ofte en øl. 

Vi nekter ingenting. Mange av oss ønsker ikke å la alkohol styre livet vårt. Mennene kan gjerne drikke, men da uten oss.

Anonymkode: 72edc...596

• Nyttig 4
Skrevet

Noen endrer helt personlighet når de drikker. En del blir truende, vemmelig eller bare plagsomme når de drikker. De menn jeg kjenner som har kone som sier han ikke skal drikke, er av den typen. Ingen vil feste, eller være med, noen som skaper uhygge. Helt innafor, synes jeg. Dersom de ikke tåler alkohol, bør de la være.

Anonymkode: 4a6b7...d9f

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen endrer helt personlighet når de drikker. En del blir truende, vemmelig eller bare plagsomme når de drikker. De menn jeg kjenner som har kone som sier han ikke skal drikke, er av den typen. Ingen vil feste, eller være med, noen som skaper uhygge. Helt innafor, synes jeg. Dersom de ikke tåler alkohol, bør de la være.

Og noen puler alt som beveger seg når de er dritings. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vel, som vanlig drar dere jo frem anekdotiske mindretallstilfeller. Her er det vel mer snakk om kvinner som nekter mannen å drikke og å dra på fest fordi de ønsker å kontrollere mannen og hva han holder på med. Noe som er langt mer vanlig enn at problemet er mannens forhold til alkohol. 

Anonymkode: 715db...7ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, som vanlig drar dere jo frem anekdotiske mindretallstilfeller. Her er det vel mer snakk om kvinner som nekter mannen å drikke og å dra på fest fordi de ønsker å kontrollere mannen og hva han holder på med. Noe som er langt mer vanlig enn at problemet er mannens forhold til alkohol. 

De kvinnene er vel i mindretall, vil jeg tro, fordi jeg aldri har truffet noen av dem. Menn som ikke tåler alkohol har jeg truffet flere av. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, nå vil jeg påstå at dette eksempelet ditt er det som er mindretallstilfeller. 

Anonymkode: 991bb...675

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke anekdotisk når menn og kvinner er utro på julebord i fylla i hopetall. 

• Nyttig 2
Skrevet

Alle har sine grunner, og så kommer det vel an på mengde og hyppighet.

Enda mer uforståelig var det med hun jeg var gift med. Jeg ble nektet å drikke selv en flaske øl en gang i halvåret. Årsaken var at hun hadde alkoholikere i slekten.

Hva gjorde hun selv? Fyll, fest og fanteri hver gang muligheten kom. For ikke å snakke om de manglende hemningene mot å drikke med barn til stede.

Hun er forresten uten barn nå.

Anonymkode: 2cc81...f6c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest Kalsberg92
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Han må ingen ting, bra hun setter grenser, sikkert ikke uten grunn. 

Skrevet

Jeg kjenner ingen som nekter partneren sin å drikke. Kanskje din omgangskrets er litt spesiell? 🤔

Hvis jeg hadde vært sammen med en som var drittsekk i fylla, og som ikke selv fant ut av at han ikke burde drikke alkohol, så hadde jeg droppet han.

Jeg hadde heller ikke blitt hos en mann som forlangte at jeg passet unger hver helg mens han hadde fri til å feste.

Anonymkode: 603d1...367

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er ikke anekdotisk når menn og kvinner er utro på julebord i fylla i hopetall. 

Det er helt frivillig.

Anonymkode: f6c81...087

Skrevet

Det er jo forskjell på drikke og drikke...jeg har aldri nektet mannen min å drikke..men når jeg ser at han ikke bør drikke mer..DA nekter han å drikke mer

Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Det er jo forskjell på drikke og drikke...jeg har aldri nektet mannen min å drikke..men når jeg ser at han ikke bør drikke mer..DA nekter han å drikke mer

Han bare blånekter?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han bare blånekter?

Om han nekter å stoppe? Nei han har vet til å høre på frua ;) ellers blir det værste neste dag..for begge he jf

Skrevet

Aner ikke sikkert noe som henger igjen fra gamle dager 😉

Skrevet

Min ex ble aggressiv og truende når han drakk. Ropte og kalte folk de styggeste ting.  Og det skulle ikke så mye til, heller. Spesielt ekkel hvis han drakk sprit. Han slåss på byen. Jeg prøvde å nekte ham å drikke, uten hell. 

Da han slo meg, gikk jeg.

Nå er jeg sammen med en som har et fornuftig forhold til alkohol, og vi koser oss gjerne med vin. Etter en halv flaske blir han bare kosete og blid, han.

Anonymkode: da4fa...037

Skrevet

Sikkert fordi han blir ufin og hun blir ukomfortabel? Hvorfor bryr det deg? 

Skrevet

De som nekter partneren å drikke - enten de eller kvinner eller menn - har nok ofte en god grunn til det. Atypisk rus/oppførsel og avhengighet er nok blant de vanligste grunnene, men det kan selvsagt også skyldes tidligere traumatiske erfaringer med fyll.

Anonymkode: 34cbf...16f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...