Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Deler dere felles utgifter 50/50 eller etter prosent?

Tenker da på boliglån, boutgifter, fellesgjeld, strøm, biler, bhg etc. 

Anonymkode: 8e66d...d27

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca etter prosent.

Anonymkode: 1435d...0f0

Skrevet

Synes den som har mest inntekt skal betale mest

Skrevet

Vi får all lønn inn på en felles konto. Alle regninger trekkes derfra, og så overfører vi til egne kontoer etter behov. Det som er igjen på slutten av måneden går inn på en felles sparekonto.

Mannen min tjener nesten tre ganger så mye som meg. Det har aldri vært et tema å dele prosentvis, alt mitt er ditt i vårt forhold. Det fungerer fordi vi har ganske likt syn på økonomi. 

Jeg har en formue i tillegg, som jeg selvfølgelig deler med han. Nylig ønsket han seg ny båt til noen millioner og jeg ble nesten overrasket over at han spurte meg om jeg syntes det var greit. Det var søtt, selvfølgelig, men helt unødvendig.

Anonymkode: f152c...e23

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

50/50 på faste utgifter. Men jeg tjener mest, så betaler mye annet i større grad enn han. 

Anonymkode: b27c1...e79

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

50/50 på faste utgifter. Men jeg tjener mest, så betaler mye annet i større grad enn han. 

Anonymkode: b27c1...e79

Samme her. Jeg betaler elektronikk, vin, endel mat, og kommer nok til å betale mer på oppussing.

Anonymkode: fed56...e69

• Nyttig 1
Skrevet

Alt deles 50/50 i hverdagen, mannen har ganske betydelig høyere lønn - han bidrar mer ved større utgiftsposter som bilverksted/store anledninger/ferier osv. 

Anonymkode: e60c1...163

• Liker 2
Skrevet

Såklart faste utgifter må deles likt, er vel nesten ingen som har lik lønn....jøssenavn!

Enkelt: Felles kontor for bo og strøm/faste ting. Begge overfører dit. Resten av pengene gjør du som du vil med :) Felles konto på alt går ikke.

Anonymkode: fc036...7c3

• Liker 2
Skrevet

Prosent tok vi da

Anonymkode: 8a005...cf0

• Liker 1
Skrevet

Han tjener 15k mer enn meg, og jeg har mer utgifter enn han

Anonymkode: c3f47...58d

Skrevet

Vi har ikke veldig ulik lønn nå, men vi har hatt det tidligere, både før og etter vi giftet oss (først jeg student og han i jobb, så senere ble han arbeidsledig mens jeg var i jobb). 

Vi har alltid hatt felles lån og felles økonomi generelt, og sørget for at begge har betalt omtrent like mye totalt. De gangene det har blitt skeivt over tid har den ene bare vippset over penger. Men så har heller ingen av oss brukt penger i tide og utide, og alle litt større kjøp har vi alltid snakket om, siden vi tenker på alt vi eier som felles. Så vi har begge alltid hatt mye til overs på konto og ikke trengt å finregne på ting.

Anonymkode: c3a17...0e5

• Liker 2
Skrevet

Deler alt, det er jo faktisk loven når man er gift, all inntekt er felleseie

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi eier ulikt, den som tjener mest, eier også mest av huset. Og betaler også mest. 

Men uansett så er vi der for hverandre om det skulle røyne på. Og teller ikke kronene overhodet. 

Anonymkode: ff7f5...3d8

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Nei. Ikke hvis man har særeie eller ektepakt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Vi legget bare sammen inntektene våre… 

Anonymkode: 69007...b4b

• Liker 1
Skrevet

Vi er ikke gift, men samboere på 22.året. Her går alt inn og ut fra samme sted, hvem som tjener hva er ikke viktig (han tjener mer enn meg).

Han har større utgifter på bil og mc feks, har altså dyrere hobbyer enn meg. Å regne på krona gidder ingen av oss, så hvem som har tapt eller tjent på dette i løpet av så mange år aner vi ikke.

Vil vi ha noe til oss selv, så kjøper vi det. Er det dyrt, så snakker vi med hverandre. Ingen av oss har noe stort forbruk, så det har aldri vært noe problem.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Ikke hvis man har særeie eller ektepakt. 

Som sakt, all inntekt er felles, du snakker om unntak. 

Endret av Enmanelskeråhate
  • Liker 2
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke loven. Deling ved skilsmisse er en annen ting. Dette er lovhjemlet. Ellers har begge underholdsplikt av den andre, men ikke krav til deling. 

• Liker 3
Skrevet

Eier huset 50/50. Han tjener vel 700.000 mer enn meg nå. Jeg betaler all maten, og alt med bilen min, pluss mine klær og personlige ting. Han betaler stort sett resten. Men nå er vi i 50-årene, og har vært sammen i 30 år. Jeg ble ufør for noen år siden. Raus og snill mann.

Anonymkode: 63c73...893

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Vi er gift, begge har særkullsbarn og vi har felles barn. Vi driver ikke med "mine og dine penger" siden livet og familien er et felles prosjekt 😉

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...