AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #1 Skrevet 20. januar 2024 Til dere som har valgt/ønsket/blitt oppmuntret til å ikke legge hele masteroppgaven på hyllen etter endt eksaminasjon. Hva er vanligst å skrive etter masteroppgaven - fagartikkel eller forskningsartikkel? (årsaker til at du valgte det ene fremfor det andre?) Anonymkode: 0ba94...7bd
Gramma Skrevet 20. januar 2024 #2 Skrevet 20. januar 2024 Kommer jo veldig an på fagfelt og tema. Ville hørt med den som oppfordret deg til å skrive artikkel!
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #3 Skrevet 20. januar 2024 Gramma skrev (26 minutter siden): Kommer jo veldig an på fagfelt og tema. Ville hørt med den som oppfordret deg til å skrive artikkel! Hvorfor kommer det an på fagfeltet? Anonymkode: 0ba94...7bd
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #4 Skrevet 20. januar 2024 Vitenskapelig artikkel i et tellende tidsskrift er en stor fordel dersom du vil søke phd. Om du er mest opptatt av å spre "det glade budskap", skriv fagartikkel. Anonymkode: aeeeb...305 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #5 Skrevet 20. januar 2024 Jeg måtte helt ærlig google forskjellen mellom fagartikkel og forskningsartikkel. Og jeg er veileder selv, vi holder på å omarbeide en masteroppgave til en vitenskapelig artikkel nå (dvs en fagfellevurdert forskningsartikkel). Jeg ville ikke tatt meg bryet med å skrive en fagartikkel (som jeg ikke visste hva var før googlingen min…), jeg ville skrevet en vitenskapelig artikkel. Ellers tenker jeg det ikke er bryet verdt/ikke like verdifullt på CVen. Vær forberedt på at det er mye mer jobb enn du tror. Vi har endt med å gjøre helt nye og mer avanserte analyser, for eksempel. Og jeg ser at for studenten (som er dyktig, og fikk A), er det mye mer krevende å skrive en artikkel enn å skrive masteroppgave. Anonymkode: d6c22...e4f 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #6 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vitenskapelig artikkel i et tellende tidsskrift er en stor fordel dersom du vil søke phd. Om du er mest opptatt av å spre "det glade budskap", skriv fagartikkel. Anonymkode: aeeeb...305 bra svar, takk 🙂 Anonymkode: 0ba94...7bd
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg måtte helt ærlig google forskjellen mellom fagartikkel og forskningsartikkel. Og jeg er veileder selv, vi holder på å omarbeide en masteroppgave til en vitenskapelig artikkel nå (dvs en fagfellevurdert forskningsartikkel). Jeg ville ikke tatt meg bryet med å skrive en fagartikkel (som jeg ikke visste hva var før googlingen min…), jeg ville skrevet en vitenskapelig artikkel. Ellers tenker jeg det ikke er bryet verdt/ikke like verdifullt på CVen. Vær forberedt på at det er mye mer jobb enn du tror. Vi har endt med å gjøre helt nye og mer avanserte analyser, for eksempel. Og jeg ser at for studenten (som er dyktig, og fikk A), er det mye mer krevende å skrive en artikkel enn å skrive masteroppgave. Anonymkode: d6c22...e4f tusen takk for svar! jeg vil også gjøre om på en del av analysen (få den bedre, fikk i utgangspunktet en flott karakter, men ser jo at det utvilsomt er rom for forbedring!). Anonymkode: 0ba94...7bd
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #8 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): tusen takk for svar! jeg vil også gjøre om på en del av analysen (få den bedre, fikk i utgangspunktet en flott karakter, men ser jo at det utvilsomt er rom for forbedring!). Anonymkode: 0ba94...7bd Hvis du er motivert for det og har støtte fra veileder, tenker jeg det er en veldig fin læringsprosess. Ikke minst får du spredt resultatene dine mer. Realiteten er jo at de fleste masteroppgaver aldri blir lest av andre, og de er vanskelige/umulige å finne i vanlige litteratursøk. Ekstra ille blir det hvis oppgaven er skrevet på norsk Anonymkode: d6c22...e4f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #9 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du er motivert for det og har støtte fra veileder, tenker jeg det er en veldig fin læringsprosess. Ikke minst får du spredt resultatene dine mer. Realiteten er jo at de fleste masteroppgaver aldri blir lest av andre, og de er vanskelige/umulige å finne i vanlige litteratursøk. Ekstra ille blir det hvis oppgaven er skrevet på norsk Anonymkode: d6c22...e4f Det er nøyaktig det samme som veilederen min sier. Jeg er absolutt motivert og dette vil jo åpenbart ta tid, men det spiller ikke så stor rolle i det lange løp. Ser på det som en utfordring. ... og priser mg på samme tid lykkelig for at selve studenttilværelsen er ovr og at jeg faktisk har jobb (skrivingen blir dermed mer hobby enn noe annet ) Anonymkode: 0ba94...7bd 1
Gramma Skrevet 20. januar 2024 #10 Skrevet 20. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor kommer det an på fagfeltet? Anonymkode: 0ba94...7bd Ulike fagfelt kan ha forskjellig standard for hva som skal til for å få en artikkel fagfellevurdert, og man bør jo ta med i vurderingen hvor sannsynlig/enkelt/vanskelig det er å få en artikkel fagfellevurdert versus å skrive en fagartikkel. (Men er det en god masteroppgave, kjør på og sikt høyt, altså!)
Rosa Dartle Skrevet 20. januar 2024 #11 Skrevet 20. januar 2024 Hvor motivert er du? Anbefaler virkelig forskningsartikkel, men det kan ta evigheter å komme seg gjennom prosessen, så det kommer litt an på hvor «fed up» du er av masteren. Bedre å få skrevet en god fagartikkel, enn å bruke veldig lang tid på en forskningsartikkel du ikke får publisert.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #12 Skrevet 20. januar 2024 Det er best å skrive en vitenskapelig artikkel, men avhengig av hvilket fagfelt oppgaven er innen kan det være svært mye arbeid å få den publisert. I alle fall hvis du skal ha den i et annerkjent internatsjonalt tidsskrift. Jeg skrev innen helse, oppgaven er publisert på engelsk, men det var hinsides mye jobb og er egentlig ikke verdt det med mindre du skal ta en phd. Anonymkode: aab78...c74
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 i disse plagiat-tider .....😅 ..... Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å skrive en forskningsartikkel (artikkel på norsk, innenfor et profesjonsfelt, jeg sikter mao ikke mot himmelen...). Kan jeg bruke noen avsnitt fra masteren inn i artikkelen (masteren er ikke publisert), eller blir det selvplagiat (som jeg tror det blir). Spørsmålet mitt altså: Må hver forbanna linje skrives på nytt? Anonymkode: 0ba94...7bd
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): i disse plagiat-tider .....😅 ..... Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å skrive en forskningsartikkel (artikkel på norsk, innenfor et profesjonsfelt, jeg sikter mao ikke mot himmelen...). Kan jeg bruke noen avsnitt fra masteren inn i artikkelen (masteren er ikke publisert), eller blir det selvplagiat (som jeg tror det blir). Spørsmålet mitt altså: Må hver forbanna linje skrives på nytt? Anonymkode: 0ba94...7bd I disse tider ville jeg ikke tatt sjansen på annet. Blir spennende å se hva eventuelt Høyesterett kommer til. Anonymkode: 6e480...80d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 Jeg skrev ferdig en forskningsartikkel i forbindelse med masteroppgaven. Etter fullført master ble jeg enig med veilederen min at hen kunne gå videre og få den publisert om hen ønsket det. Jeg gjorde derfor litt av jobben, og veilederen litt av jobben. Det var en lang prosess, og den ble etter noen år publisert i et anerkjent fagfellevurdert tidsskrift. Jeg har ingen planer om å ta PhD. Anonymkode: 6c00c...0df
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #16 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): i disse plagiat-tider .....😅 ..... Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å skrive en forskningsartikkel (artikkel på norsk, innenfor et profesjonsfelt, jeg sikter mao ikke mot himmelen...). Kan jeg bruke noen avsnitt fra masteren inn i artikkelen (masteren er ikke publisert), eller blir det selvplagiat (som jeg tror det blir). Spørsmålet mitt altså: Må hver forbanna linje skrives på nytt? Anonymkode: 0ba94...7bd Ja, alt må skrives på nytt IMO, med mindre du markerer det som et sitat og oppgi masteren som kilde (og det ønsker du som regel ikke). Men dette gir seg som regel selv, siden artikkelen er mye kortere enn masteroppgaven. Anonymkode: d6c22...e4f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #17 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, alt må skrives på nytt IMO, med mindre du markerer det som et sitat og oppgi masteren som kilde (og det ønsker du som regel ikke). Men dette gir seg som regel selv, siden artikkelen er mye kortere enn masteroppgaven. Anonymkode: d6c22...e4f tenkte det ville være slik ja, skjønner at få orker. Men gir ikke opp! Takk og lov valgte jeg et tema jeg liker å jobbe med. Anonymkode: 0ba94...7bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå