Gå til innhold

Jeg skjønner ikke hvorfor par deler pengene sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så mange par som forener bankkontoene sine,
og/eller gir partner tilgang til sine egne penger?
Dette høres ekstremt risky ut synes jeg, og jeg ville nektet å gjøre det.
Penger er ekstremt viktig, og det er også en ekstremt sårbar ressurs
som man ikke burde gi folk tilgang til, og Gud-forby kontroll over.
Det kan gå skikkelig galt, spesielt hvis din partner er en kontrollfreak.
Jeg tenker at om partner trenger å lane noen penger eller få litt økonomisk støtte,
kan de bare be og så kan man sende dem pengene digitalt.
Spesielt om en ikke bor sammens, ser jeg ikke nødvendigheten med å dele konto(er)

Så jeg avslutter tråden med 2 spørsmål...
1: Hvorfor gjør du (eller folk) dette?
2: Hvordan foreslår du at en person informerer en date at de ikke vil dele/forene økonomien?

Anonymkode: 47762...ee6

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde ikke noen delte konto med folk de ikke bor med. 

Anonymkode: 23345...7ee

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Samboer og jeg har vært sammen i 19 år og vi har felles økonomi. Dvs vi har separate kontoer, men har tilgang til hverandres.

Dette fordi vi synes det er enklere. Vi er en enhet, en familie, så pengene er en felles pott uansett hvor de kommer fra.

Anonymkode: 67c92...830

• Liker 17
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dvs vi har separate kontoer, men har tilgang til hverandres

Anonymkode: 67c92...830

Ja. Dette hadde jeg heller ikke turt haha

• Liker 4
Skrevet

Jeg lar et annet menneske sove i samme seng som meg. Hun _kan_ jo være en gal øksemorder eller ha fantasier om å voldta meg med en kaktus?

Anonymkode: 029c5...7dd

• Liker 19
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg og mannen min har egne kontoer. Vi deler fremdeles på utgifter som vi har felles, men vi har ikke slått sammen kontoene våre. Jeg vil gjerne ha mine penger på mine egne kontoer. Og det tror jeg han vil også. Hvis vi må "låne" penger av hverandre til noe så vippser vi.

Anonymkode: 71fa2...c00

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å dele livet mitt med (eller få barn med!) en jeg ikke stolte på økonomisk. 

For meg er det helt fjernt å høre om folk der den ene har god råd og kan reise og kjøpe seg alt mulig mens den andre må bruke alle sine penger på mat og lån. Spesielt når man har felles barn. 

• Liker 24
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg og mannen min har egne kontoer. Vi deler fremdeles på utgifter som vi har felles, men vi har ikke slått sammen kontoene våre. Jeg vil gjerne ha mine penger på mine egne kontoer. Og det tror jeg han vil også. Hvis vi må "låne" penger av hverandre til noe så vippser vi.

Har hatt samme system og syns det fungerte bra. 

Anonymkode: 65b75...f17

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er normalt i et forhold å ha tillit til hverandre. Ihvertfall hvis man bor sammen, og kanskje har barn, er livene uansett så sammenvevd at man må ha tillit som en forutsetning. Man er et team, og det man tjener er da til livets opphold for hele familien.

Anonymkode: 87629...a12

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi er en familie med barn involvert. Derfor deler vi selvfølgelig pengene og kontoene våre.

Hadde aldri gått med på et familieliv med adskilt økonomi. (Og siden det alltid kommenteres, jeg tjener mer enn min mann og har i noen år tjent betydelig mer - altså jeg som kvinne lever ikke på hans penger)

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er det eneste riktige svaret synes jeg

Kudos

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

V hadde separat økonomi frem til vi fikk barn sammen. Da måtte den ene av oss oppgi sin karriere for å få hverdagen med barn til å gå rundt. Etter det har vi hatt 100 % felles økonomi, da vi er evig avhengig av hverandre og ser at begge bidrar like mye inn til Familien AS. 

Anonymkode: 09705...6d7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg var og er egentlig litt enda i den mening at er man sammen og etablerte, så deler man på allting. Alt som er ditt er mitt  og omvendt. Vi er sammen, vi er en.

Jeg var gift, og den gang hadde vi det. Synes også det egentlig gikk greit da vi skiltes.

Nå er jeg kjæreste med en ny, men bor ikke sammen. Så vi har jo ikke delt økonomi, men ingen av oss er gniten med den andre part ved å spandere på hverandre.

Beholder sikkert pengene på separate kontoer når vi blir enda tettere. Men betaler nok etter evne begge to.  

• Liker 2
Skrevet

Det ville vært veldig rart å ha et forhold, hus og barn sammen og ikke kunne stole på hverandre økonomisk. Vi har våre egne lønns og sparekontoer, men felles regning, mat og en felleskonto som fungerer som en halvveis sparekonto. Vi har også null problem med å låne hverandres kort om vi har behov for det. 

Anonymkode: 79bac...4b8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det så mange par som forener bankkontoene sine,
og/eller gir partner tilgang til sine egne penger?
Dette høres ekstremt risky ut synes jeg, og jeg ville nektet å gjøre det.
Penger er ekstremt viktig, og det er også en ekstremt sårbar ressurs
som man ikke burde gi folk tilgang til, og Gud-forby kontroll over.
Det kan gå skikkelig galt, spesielt hvis din partner er en kontrollfreak.
Jeg tenker at om partner trenger å lane noen penger eller få litt økonomisk støtte,
kan de bare be og så kan man sende dem pengene digitalt.
Spesielt om en ikke bor sammens, ser jeg ikke nødvendigheten med å dele konto(er)

2: Hvordan foreslår du at en person informerer en date at de ikke vil dele/forene økonomien?

Vi har unger. Alle pengene er ungene sine etterhvert. Også gidder jeg ikke sitte der og betale regninger. Så alle pengene mine på lønns dagen går direkte over på hennes konto. Også har vi felles konto som vi overfører og bruker fra til hverdagen. Men det fins ikke noe diskusjon om noen vil bruke penger på et eller annet. Vi bare tar det vi trenger og har visse rammer for hvor mye vi trenger til forskjellige ting så det ikke blir tomt liksom. Større ting nevner vi til hverandre om hva vi har tenkt å kjøpe, men det skal veldig mye til for at en av oss skal si nei. 

Men for nye par syns jeg at separat økonomi er veien å gå fram til barn er i bildet. Har et vennepar med unger som har separat økonomi og hos dem er det alltid diskusjon om alt. For han tjener mer enn henne og er litt gjerrig. 

Men jeg syns det er viktig å vise mama til ungene at du er villig til å ofre det du kan for familien. Være litt mann. Provider. 

Så hun føler økonomisk tryghet og jeg føler meg som mann. Jeg er ikke redd for å ende opp blakk eller miste alle pengene. Selv hvis vi skulle separeres sa jeg til henne at hun får huset og bilen og alle pengene. Det er hun som kommer til å bære den største ansvaret med å ta seg av ungene. 

For min del er jeg kapabel nok til å skaffe nye penger og bidra mer hvis det skulle trengs. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg lar et annet menneske sove i samme seng som meg. Hun _kan_ jo være en gal øksemorder eller ha fantasier om å voldta meg med en kaktus?

Anonymkode: 029c5...7dd

Noe av det som gjør det vanskelig å forlate et voldelig forhold er om man ikke har selvstendig økonomi. Så jeg hadde aldri godtatt det. Har også opplevd i slekta at en mann tappa konas sparekonto for arva hennes (de er selvsagt forlengst skilt nå men de pengene er brukt opp og hun får dem ikke tilbake). Holder lenge å ha separate konti og dele på utgifter derfra. 

Anonymkode: 5a7ea...181

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi jeg stoler 100% på partner, har valgt å få 3 barn sammen og det for meg ikke er et ekteskap om man har separat økonomi. 

2. Aner ikke, ville aldri foreslått det eller vært i et samboerskap/ ekteskap med noen som ønsker dette. 

Anonymkode: 2fd1a...b85

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

1. Fordi det gjør det mer praktisk for vår del. Hva andre gjør er forøvrig irrelevant for meg!

2. Hva har det med dating å gjøre? Økonomi er først relevant når/hvis/om man flytter sammen eller skal leve sammen over tid. Dating er dating.

Endret av mereo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det ville vært veldig rart å ha et forhold, hus og barn sammen og ikke kunne stole på hverandre økonomisk. Vi har våre egne lønns og sparekontoer, men felles regning, mat og en felleskonto som fungerer som en halvveis sparekonto. Vi har også null problem med å låne hverandres kort om vi har behov for det. 

Anonymkode: 79bac...4b8

Du kan ikke stole på noen 100 prosent. Det sier jeg ikke som en negativ person men som en fornuftig en. Kjærlighet du kan stole på finns,en kjenner mange nok som har opplevd foreksempel utroskap, som er veldig vanlig, til å tenke at det er lurt å leve som et individ istede for to.

Anonymkode: 65b75...f17

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser ikke for meg at det finnes mange særboere i Norge med felles økonomi, så dette er jo å sloss mot vindmøller.

Vi valgte å ha felles økonomi da vi fikk barn. Helt greit å ha separate kontoer og satt inn en gitt sum på delt konto hver måned før barn, men barn er et såpass stort felles prosjekt at det er like greit å dele alt. Den ene parten skal ikke leve mye bedre enn den andre pga man tjener mer når man har felles barn.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...