Gå til innhold

Vi kjøpte rasekatt og de vi kjøpte fra virker irriterte for at vi ikke har gitt rått kjøtt til nå!

mammaemma

Anbefalte innlegg

Hva syntes dere om det? Vi ble NØDT til å sterilisere henne, noe de krevde. Det er ok. De sendte med rått frossent kjøtt og sa de ønsket hun skulle få kvalitetsfor. Folk fra Polen. Vi var usikre på om hvordan vi skulle tilberede det. Vi har kjøpt og gitt henne til nå (ca 2 mnd) ulike posteier osv morgen og kveld og latt tørrfôr stå fremme hele tiden. Vi har kjøpt fra dyrebutikken og prøvd å finne kvalitetsfor, men dette var tydeligvis ikke bra nok. Vi sendte meld til dem nå og spurte hvordan vi skulle tilberede den maten, for å få brukt den også. Mannen svarte «So what she was eating to this time? 🤦‍♂️ You have to melt this and add a bit water so you have consistency of pudding». Overdriver jeg eller det litt småfrekt? Jeg blir litt irritert da det faktisk er VÅR katt nå. Hva skal jeg svare? 

Endret av mammaemma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"She was eating high quality food recommended by the pet store, they carry different brands of good food and we have found the one she likes.". 

Noe mer mas? "Thank you for your advice, but we can manage this ourselves thank you"

Noe mer mas? " kurwa spierdalaj" og blokker. 

Anonymkode: d6d2c...77a

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er åpenbart fôrverter, dvs dere har kjøpt rasekatt til redusert pris, mot at oppdretterne skulle sette kattungekull på henne? Har de kommunisert tydelig til dere at raw food var en signifikant del av avtalen?

Raseoppdrettere virker ofte temmelig loco spør du meg. De forlanger alle mulige ting som de overhodet ikke har noen hjemmel til. Skjønner godt at dere ikke orker å styre med raw food til katta, det er vel dyrere kilopris på det enn det er på indrefilet... Katta får bedre mat enn unga 🙃

Anonymkode: 45ae3...72b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere er åpenbart fôrverter, dvs dere har kjøpt rasekatt til redusert pris, mot at oppdretterne skulle sette kattungekull på henne? Har de kommunisert tydelig til dere at raw food var en signifikant del av avtalen?

Raseoppdrettere virker ofte temmelig loco spør du meg. De forlanger alle mulige ting som de overhodet ikke har noen hjemmel til. Skjønner godt at dere ikke orker å styre med raw food til katta, det er vel dyrere kilopris på det enn det er på indrefilet... Katta får bedre mat enn unga 🙃

Litt vanskelig å sette kattungekull på henne når de krevde henne sterilisert? 

Anonymkode: 77ef6...30e

• Liker 25
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sender spørsmål om å tilberede maten som fulgte med katten, og synes det er frekt at de spør hva katten har spist til nå? Jeg vil si det er ett helt legitimt spørsmål å stille dere, og at du overreagerer noe helt enormt hvis du synes det er ett frekt spørsmål....

Anonymkode: ace6e...50d

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har betalt for katten, selger bestemmer ingenting lenger. Dere velger fortype selv, og om dere vil sterilisere eller ikke. Maser selger så hadde jeg kuttet den kontakten. Greitt nok med råd og tips, men krav om ditt og datt hadde jeg ikke giddet å høre på. 

Anonymkode: ae369...a00

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litt vanskelig å sette kattungekull på henne når de krevde henne sterilisert? 

Anonymkode: 77ef6...30e

Trodde de krevde sterilisering fordi katta hadde spist feil fôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (15 minutter siden):

Hva syntes dere om det? Vi ble NØDT til å sterilisere henne, noe de krevde. Det er ok. De sendte med rått frossent kjøtt og sa de ønsket hun skulle få kvalitetsfor. Folk fra Polen. Vi var usikre på om hvordan vi skulle tilberede det. Vi har kjøpt og gitt henne til nå (ca 2 mnd) ulike posteier osv morgen og kveld og latt tørrfôr stå fremme hele tiden. Vi har kjøpt fra dyrebutikken og prøvd å finne kvalitetsfor, men dette var tydeligvis ikke bra nok. Vi sendte meld til dem nå og spurte hvordan vi skulle tilberede den maten, for å få brukt den også. Mannen svarte «So what she was eating to this time? 🤦‍♂️ You have to melt this and add a bit water so you have consistency of pudding». Overdriver jeg eller det litt småfrekt? Jeg blir litt irritert da det faktisk er VÅR katt nå. Hva skal jeg svare? 

Vent nå tror jeg kanskje missa noe, sa de til dere at butikkforet ikke var bra nok og ikke skulle gis? Eller tolket du det selv? DU spurte jo hvordan du skulle tilberede den maten og de svarte jo

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (21 minutter siden):

Hva skal jeg svare? 

Endret 20 minutter siden av mammaemma

Bare si takk for informasjonen om du føler for å svare noe.

Dere velger selv hva dere gir til katten. Den dagen de tok penger for katta og solgte den til dere (dere har stamtavle og er registrert osv?), overtok dere ansvaret og bestemmer hva katta skal få av mat.

Anonymkode: 0a6e0...b0e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt greit å spørre hva katten har spist hittil når du selv tar initiativ til å spørre om mat? Jeg ser ikke problemet. 

Veldig fint at de krever at katten kastreres om den ikke skal brukes i avl. Hunnkatter blir også helt forferdelig slitsomme når de har løpetid.

Anonymkode: 06f17...4f0

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger kan ikke bestemme hva katten dere har kjøpt skal spise. Når det er sagt, så burde dere spurt hvordan dere tilberedte maten de sendte med den når dere kjøpte katten. 
Kan tenke meg at dette er en Maine Coon katt? 
MC katter blir gjerne større når de spiser raw food, enn bare ordinært fôr, men det er SYKT dyrt, og de fleste katteeiere fôrer dem med vanlig kattemat. Men det ER viktig å gi det rette fôret beregnet på type katt.Det finner i de fleste dyrebutikker, eller hos veterinærer med fôrsalg. 

Angående hva dere svarer selger, så hadde jeg takket for svaret og ikke noe mer. De kommer neppe for å sjekke hva dere gir katten, og om de hadde gjort det, så hadde jeg ikke sluppet dem inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bare si takk for informasjonen om du føler for å svare noe.

Dere velger selv hva dere gir til katten. Den dagen de tok penger for katta og solgte den til dere (dere har stamtavle og er registrert osv?), overtok dere ansvaret og bestemmer hva katta skal få av mat.

Anonymkode: 0a6e0...b0e

Han svarte dette nå:

«Who told you that cat needs variert food? This is the worst what you can do for cat. Cat have very sensitive stomach and is not good to make changes in the diet! 
Emma understand me correct,  I don't blame you and you have always me if you want to ask about something.  

Pet shop selling everything.  If you will ask them if Royal Canin is good food,  they would answer you that yes is good food.  And Royal Canin is worst food coz is with corn 🌽 and cats don't eat corn. They need protein.

This food who we recommend is very good balanced combination and she don't need any variation.  Ok you can go for another brand so far this is good quality food but you need to do this slow.  On beginning mix 50%/ old food with new food and then go slow to change proportions so you use only the new food»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (1 minutt siden):

Han svarte dette nå:

«Who told you that cat needs variert food? This is the worst what you can do for cat. Cat have very sensitive stomach and is not good to make changes in the diet! 
Emma understand me correct,  I don't blame you and you have always me if you want to ask about something.  

Pet shop selling everything.  If you will ask them if Royal Canin is good food,  they would answer you that yes is good food.  And Royal Canin is worst food coz is with corn 🌽 and cats don't eat corn. They need protein.

This food who we recommend is very good balanced combination and she don't need any variation.  Ok you can go for another brand so far this is good quality food but you need to do this slow.  On beginning mix 50%/ old food with new food and then go slow to change proportions so you use only the new food»

Vedkommende har rett i at det ikke er lurt å bytte fôr brått, og at katter ikke burde spise mat med korn i. Men det finnes bra fôr uten korn i, uten at det må være raw food. Orijen fôr er bra f.eks.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så han har altså 100% rett, og prøver dele sin kunnskap?  Man skal alltid bytte for sakte, brå overganger kan føre til mye magetrøbbel. En katt har ikke behov for variasjon i maten så lenge det man serverer er riktig sammensatt ernæringsmessig.

Anonymkode: ace6e...50d

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (3 minutter siden):

Han svarte dette nå:

Vedkommende har rett i at det ikke er lurt å bytte fôr brått, og at katter ikke burde spise mat med korn i. Men det finnes bra fôr uten korn i, uten at det må være raw food. Orijen fôr er bra f.eks.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du leser for mye inn i det, husk at det her ikke bare er kulturkrasj, men at dere også kommuniserer på et fremmedspråk for dere begge.

Folk fra Polen kan være mye mer direkte, og dermed fremstå som krassere enn de egentlig er. 

Jeg ville heller tolket det slik: De sendte med kvalitetsfor som de visste katten likte. I stedet for å spørre om tilberedning med en gang har du i stedet brukt tiden på å teste ut diverse andre greier. De er helt sikkert litt oppgitt over at du gjør ting så vanskelig for deg selv, når de la tilrette for en god start.

Anonymkode: ba307...0ab

• Liker 16
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

De måtte sterilisere Katta står det........hvordan skal de da sette kattunger på den? 

Anonymkode: a4731...2c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (16 minutter siden):

Han svarte dette nå:

Han har jo helt rett

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ganske enkelt sagt at jeg hadde gitt det, og at hun ble syk, type diarè og oppkast, og at dette ikke var riktig diett for henne. Du har fulgt "oppskriften" deres, og gjort det du skulle. Kanskje har du prøvd flere ganger, til og med, så det er ikke fordi kjøttet er dårlig. Det funket ikke, katten tålte det ikke, og mer mas kan det ikke bli. Jeg er konfliktsky, så jeg ville glatt løyet for å få en stopp på maset/presset. 

Jeg ville også skrevet at hun nå videre kom til å få kvalitetsfòr anbefalt av veterinær.

Det er en katt - rasekatt eller ikke. Næringsbehov er det samme for alle katter. Katter har levd på både kvalitetsfor og ikke-kvalitetsfor siden morgendagens timer. Nåja, jeg vet ikke når sånt kom i butikkene, men poenget er jo det samme. 

Anonymkode: 543c1...8d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammaemma skrev (10 minutter siden):

Han svarte dette nå:

Han har helt rett. Man skal ikke bytte fôr brått, og korn er ikke bra for katter. Han sier jo at dere kan gå fôr et annet for om dere vil, men at dere bør blande det nye foret i det gamle over tid så overgangen ikke blir så brå. Dyr kan bli syke om man bytter brått. 

Han har også rett i at dyrebutikker vil anbefale forene de har i butikken. Veterinærklinikker selger også fôr av de merkene som betaler de mest.

Katter spiser kjøtt. De er ikke altetende som hunder. Det beste for en katt er ren kjøtt, men om man skal gi tørrfôr, bør det være kornfritt og kjøtt bør være hovedingrediensen. 

Selgeren er ikke frekk. Du kom med et spørsmål, og de svarer og prøver å komme med råd og veiledning. 

Anonymkode: 06f17...4f0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...